Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 12:39:37

En kritisk recension:

”I dag är det ganska normalt att ha adhd, inte speciellt stigmatiserat, bland annat för att det finns positiva berättelser om människor med diagnos. Det är å ena sidan bra, skriver Katarina Bjärvall. Å andra sidan ser hon dessa berättelser som exempel på ”marknadsföring” av diagnosen i syfte att sälja piller. En sådan inställning tycker jag närmar sig cynism.”

https://tidningensyre.se/2019/nummer-34 ... tre-varld/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Re: Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav popruta » 2019-03-04 12:52:55

Börjar bli lite trött på alla tomtar som fortsätter sprida att "Alla har ju adhd nuförtiden". Sällan har dom koll på ämnet heller utan är såna där "tyckare".
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 14:06:27

popruta skrev:Börjar bli lite trött på alla tomtar som fortsätter sprida att "Alla har ju adhd nuförtiden". Sällan har dom koll på ämnet heller utan är såna där "tyckare".


Håller med.

Här är en intervju med författaren. OBS från hennes eget förlag.

http://ordfrontforlag.se/podcast/adhd-d ... ar-lonsam/

Jag tycker hon låter som hon levt/lever i en skyddad övre-medelklassbubbla . Hon bor i hus i ”Solsidanghettot” - Saltsjöbaden. Hon verkar som hon inte hängt med mycket. Hon blir chockad över att höra att adhd-medicin (precis som annan medicin) säljs svart. En dotter berättar detta. Blir författaren i själva verket rädd för att hennes tonårskids ska testa? Eller att hennes egen avkomma ska halka efter i konkurrensen för att andra tar ”prestationshöjande “?

Risken är att hon ställer till det för oss som har verkliga problem, inte några lyxlirarliv.

Har redan varit med om att medicin ifrågasätts av ”knäpp” vårdpersonal, t ex.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 14:10:37

BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Re: Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav popruta » 2019-03-04 14:12:45

Jag tror hon helt enkelt valde ett "enkelt" ämne att tjäna pengar på. Att adhd skulle vara ett påhitt är ju lite inne nu att tycka och du verkar kunna säga vad du vill utan att egentligen ha kompetensen för det.

Så tråkigt bara att det drabbar oskyldiga.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 14:25:55

popruta skrev:Jag tror hon helt enkelt valde ett "enkelt" ämne att tjäna pengar på. Att adhd skulle vara ett påhitt är ju lite inne nu att tycka och du verkar kunna säga vad du vill utan att egentligen ha kompetensen för det.

Så tråkigt bara att det drabbar oskyldiga.


Verkar ha fått mycket ekonomisk hjälp för att skriva, antar att aj-stiftelsen t ex bidragit till projektet.

”STIPENDIER
Författarfondens arbetsstipendium, ettårigt 2006, tvåårigt 2008 och 2016
Ax:son Johnson-stiftelsens stipendium, 2003 och 2016
Författarnas fotokopieringsfond, 2005, 2012 och 2017”

http://www.katarinabjarvall.se/om-oss/c ... -bjarvall/

Sedan blir det pengar på bokförsäljningen. Och alla föreläsningar om boken? Bokturne?

Så hon tillhör de som TJÄNAR PENGAR på ADHD!!! :lol: 8)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 14:27:43

popruta skrev:Jag tror hon helt enkelt valde ett "enkelt" ämne att tjäna pengar på. Att adhd skulle vara ett påhitt är ju lite inne nu att tycka och du verkar kunna säga vad du vill utan att egentligen ha kompetensen för det.

Så tråkigt bara att det drabbar oskyldiga.


Hon verkar tillhöra de som har svårt för narkotikaklassade preparat, men verkar väldigt inkompetent i detta ämne.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Re: Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav popruta » 2019-03-04 14:28:42

Tur för henne att hon inte behöver dom för att fungera då... lätt att raljera över medicin om du inte behöver den tänker jag.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 14:49:27

I boken ska skildras ”en kille som fixat högskoleprovet” tack vare adhd-med. Och då kom in på ingenjörsprogram. Antar hon menar en person som då inte har diagnos. Tycker det är starkt förenklat, utan mattekunskaper osv hade det knappast gått. Överdrivet att prestationshöjande skulle vara så magiskt.

http://ordfrontforlag.se/podcast/adhd-d ... ar-lonsam/

Och så om ”resursstarka föräldrar på Lidingö” som försöker få hjälp till sina barn, vilket författaren misstänkliggör. De kommer från en ”för bra” miljö.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 14:51:08

popruta skrev:Tur för henne att hon inte behöver dom för att fungera då... lätt att raljera över medicin om du inte behöver den tänker jag.


Ja, och misstänkliggöra.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 15:19:22

Intervju med Förf på TV4:

https://youtu.be/cu9am0_YWd4
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav Fabela » 2019-03-04 15:28:01

Säger inte emot er, men håller faktiskt med henne till viss del.

Är det vi eller samhället som behöver diagnos och behandling? Utifrån den frågan har Katarina Bjärvall skrivit en debattbok om adhd


Katarina Bjärvall har en tes: adhd finns, men de flesta som får diagnos får det på fel grunder för att läkemedelsbolagen ska få sälja medicin.


Jag har själv ADD, halva min släkt kryllar av sånt, och jag har känt en drös folk med såna diagnoser, så jag vet ju nåt om ämnet.

Mitt intryck är att det gått inflation i diagnoserna.
Jag påstår att det är ett lätt sätt att avsäga sig sitt ansvar som människa, att tänka och förstå sånt, som man inte har tålamod med eller gillar.
Man sätter en stämpel i pannan på den som inte är lättsmält, och vips har man legitimt skäl att kräva att den ska slätas ut.
Perfekt ju!

Tror absolut att det handlar om pengar också, jösses ja. Men tänker att det är mer komplicerat än så.

Sagt utan att ha läst boken, förstås, så jag kanske bommar målet nu.
Men bara som en mer allmän tanke kring överdiagnosticering och -medicinering.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Re: Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav popruta » 2019-03-04 15:34:29

Menar du att dom som får diagnosen vill avsäga sitt ansvar som människa eller dom som sätter diagnosen?

Jag tänker att även om du vill avsäga dig ansvar måste ju en psykolog utreda (Och där borde "fuskare" synas?).
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav popruta » 2019-03-04 15:35:07

Men ja. Samhället är ju liksom väldigt extremt idag tycker jag. Högt tempo och höga krav, vilket gör att fler kanske inte hänger med (oavsett diagnos eller inte).
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav Maggi » 2019-03-04 15:35:29

Min läkare vill göra en utredning på mig om ADD, hade ganska höga poäng på basutredning, men när jag sa att jag var skeptisk till medicin (pga dålig erfarenhet av det) så undrade hon om jag verkligen ville göra utredningen, jag är inte säker själv heller, kanske inte är så stor vits med en utredning då?
samtidigt är det ju bra att få veta varför man har haft och har vissa svårigheter..
Men jag vet inte?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Re: Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav popruta » 2019-03-04 15:36:55

Maggi skrev:Min läkare vill göra en utredning på mig om ADD, hade ganska höga poäng på basutredning, men när jag sa att jag var skeptisk till medicin (pga dålig erfarenhet av det) så undrade hon om jag verkligen ville göra utredningen, jag är inte säker själv heller, kanske inte är så stor vits med en utredning då?
samtidigt är det ju bra att få veta varför man har haft och har vissa svårigheter..
Men jag vet inte?
Fast jag tänker att du kan få nytta av att se styrkor osv även utan medicin?

Det beror iofs på hur mycket du tycker dina svårigheter stör dig...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav Maggi » 2019-03-04 15:41:30

popruta skrev:
Maggi skrev:Min läkare vill göra en utredning på mig om ADD, hade ganska höga poäng på basutredning, men när jag sa att jag var skeptisk till medicin (pga dålig erfarenhet av det) så undrade hon om jag verkligen ville göra utredningen, jag är inte säker själv heller, kanske inte är så stor vits med en utredning då?
samtidigt är det ju bra att få veta varför man har haft och har vissa svårigheter..
Men jag vet inte?
Fast jag tänker att du kan få nytta av att se styrkor osv även utan medicin?

Det beror iofs på hur mycket du tycker dina svårigheter stör dig...


Ja jag skulle vilja veta mer om hur utredningen går till och vad man kan få för hjälp efteråt. Jo det har varit en aha- upplevelse när jag kännt igen mig och förstått varför vissa grejer blivit otroligt jobbiga.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 15:41:30

Lite OT, men Bjärvall tycker att vi ska lifta mera:

”Vi borde börja lifta igen – det är inte alls så farligt”

”Risken att drabbas för våld i samband med liftande är mindre än 0,0000087 procent, skriver författaren och liftaren Katarina Bjärvall.”

Spännande statistik!

https://www.expressen.se/debatt/vi-bord ... a-farligt/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav Fabela » 2019-03-04 15:47:14

popruta skrev:Menar du att dom som får diagnosen vill avsäga sitt ansvar som människa eller dom som sätter diagnosen?

Jag tänker att även om du vill avsäga dig ansvar måste ju en psykolog utreda (Och där borde "fuskare" synas?).

Jag menar att de "normala" vill slippa anstränga sig.
Och kan de stämpla oss som defekta, så kan de också kräva att vi ska ändras på - på ett sätt som gynnar dem.
Eftersom de är i majoritet kan de kräva att vi ska anpassa oss till dem, men de behöver inte anpassa sig till oss.

Alltså förenklat nu då, bara för att göra det tydligare. Men så svart och vitt menar jag inte att det är i verkligheten.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 15:47:15

OT igen, här är länken jag eg tänkte klistra in:

”Kultur-Expressen: "Kommer adhd vara borta om 50 år?"
Gäster: Katarina Bjärvall och Isobel Hadley-Kamptz
6 Februari 2019”

Expressen TV:

https://www.expressen.se/tv/kultur/kult ... -om-50-ar/

Samma TV-länk?! Kanske. Men med mer skriven text till:

”TV / PODCAST. Författaren Katarina Bjärvall har i dagarna gett ut boken "Störningen: adhd, pillren och det stressade samhället". Boken är en undersökning som driver tesen att ökningen av adhd-diagnoser är en konsekvens av samhällsförändringar, där beteenden och egenskaper som inte motsvarar skolornas och arbetslivets krav medicineras bort”

Isobel:

”...idén att vi måste ändra samhället, snarare än hjälpa individer att klara samhället, är provocerande för den som själv är en av dessa individer. Jag vill inte bära kostnaden för ett samhälle som inte fungerar. Jag vill inte vara ägget i den här revolutionsomeletten.”

https://www.expressen.se/kultur/film--t ... tt-stalla/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 15:50:22

popruta skrev:Men ja. Samhället är ju liksom väldigt extremt idag tycker jag. Högt tempo och höga krav, vilket gör att fler kanske inte hänger med (oavsett diagnos eller inte).


”ADHD-epidemin – en störning?”

Recension av boken:

”Katarina Bjärvall går igenom diagnosens historia, medicinernas historia och hur de används i ett samhälle där alla, inte minst barn, peppras med intryck från den digitaliserade vardagen. I historien hittar hon spår av att det i många stora skiften i ett samhälles utveckling funnits de som inte hängt med. Hon nämner till exempel när folkskolan introducerades i Sverige på 1800-talet. Med kraven på att sitta stilla, vara tyst och välvårdad, komma i tid och säga efter läraren. Där slogs en grupp barn ut som tidigare passat in. Vad ska man göra med gruppen som inte hänger med? Ja, i vårt nuvarande samhälle klistrar vi en etikett på dem och ger dem mediciner. Mediciner som noga och genomtänkt marknadsförts av läkemedelsföretag.”

https://amp.mynewsdesk.com/se/equalsthl ... ing-360379
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav Vildsvin » 2019-03-04 15:54:08

BellaBelle skrev:Jag tycker hon låter som hon levt/lever i en skyddad övre-medelklassbubbla . Hon bor i hus i ”Solsidanghettot” - Saltsjöbaden. Hon verkar som hon inte hängt med mycket.


Jag skulle tvärt om säga att hon vet vad hon talar om eftersom hon kommer från en skyddad övre medelklassbubbla.

Föräldrar i socialgrupp 4 bryr sig inte om barnen har studiesvårigheter, bor de i ett utanförskapsområde ska det mycket till innan lärarna reagerar.

Medan föräldrar med högstatusjobb oroar sig för att något av barnen bara har en genomsnittlig studiebegåvning.

Kanske går de med barnet till läkare efter läkare för att få någon medicinsk förklaring till varför ungen är en "mupp" som aldrig kommer att kunna ta över pappas företag.

Finns inga ungdomar i socialt utsatta områden som tar ADHD-medicin för att plugga, det är bara rikemansbarn som gör detta.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav popruta » 2019-03-04 15:54:22

Fabela skrev:
popruta skrev:Menar du att dom som får diagnosen vill avsäga sitt ansvar som människa eller dom som sätter diagnosen?

Jag tänker att även om du vill avsäga dig ansvar måste ju en psykolog utreda (Och där borde "fuskare" synas?).

Jag menar att de "normala" vill slippa anstränga sig.
Och kan de stämpla oss som defekta, så kan de också kräva att vi ska ändras på - på ett sätt som gynnar dem.
Eftersom de är i majoritet kan de kräva att vi ska anpassa oss till dem, men de behöver inte anpassa sig till oss.

Alltså förenklat nu då, bara för att göra det tydligare. Men så svart och vitt menar jag inte att det är i verkligheten.
Då är jag med.

Ja där håller jag med dig.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Katarina Bjärvalls bok om adhd möter kritik

Inläggav BellaBelle » 2019-03-04 16:26:39

Vildsvin skrev:
BellaBelle skrev:Jag tycker hon låter som hon levt/lever i en skyddad övre-medelklassbubbla . Hon bor i hus i ”Solsidanghettot” - Saltsjöbaden. Hon verkar som hon inte hängt med mycket.


Jag skulle tvärt om säga att hon vet vad hon talar om eftersom hon kommer från en skyddad övre medelklassbubbla.

Föräldrar i socialgrupp 4 bryr sig inte om barnen har studiesvårigheter, bor de i ett utanförskapsområde ska det mycket till innan lärarna reagerar.

Medan föräldrar med högstatusjobb oroar sig för att något av barnen bara har en genomsnittlig studiebegåvning.

Kanske går de med barnet till läkare efter läkare för att få någon medicinsk förklaring till varför ungen är en "mupp" som aldrig kommer att kunna ta över pappas företag.

Finns inga ungdomar i socialt utsatta områden som tar ADHD-medicin för att plugga, det är bara rikemansbarn som gör detta.


Jag förstår hur du menar, även om jag inte riktigt håller med. Men nu har jag ju själv så klart generaliserat. Att människor ”skaffar sig” prestationshöjande - vilket ibland är Ritalin - är ju inte precis en nyhet. Koffeintabletter (receptfritt) är en annan - laglig - variant. Så jag vidhåller att Förf ger mig ett bubbla-liv om hon inte kände till detta ”fenomen”. Många har dock upptäckt att de inte tyckte det var värt det. Förmodligen överdoserar de och får svårt sova.

Tillhör man medelklassens curlade barn kommer man långt med ”bara” genomsnittlig begåvning.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in