Hat mot aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hat mot aspergare

Inläggav Vildsvin » 2019-03-02 0:20:52

sussi83 skrev:
sussi83 skrev:
Vildsvin skrev:Det är väldigt vanligt att flickor leker två och två, medan pojkar leker i grupp. Något som troligen går tillbaka till stenåldern där männen jagade större djur i grupp. Det är helt enkelt olika former av social kompetens som behövs för att ha en nära relation och flera ytliga relationer där man samarbetar med ett gemensamt mål.

Ja att man fungerar olika är en sak, men att inte förstå är en annan.


Tjejer förväntas ha en mer passiv roll när man skaffar en partner och det kan ju ge mer erfarenhet helt gratis om man ser hyfsad ut. Jag började väl dejta när jag var 14 år.
Erfarenheten hinner ju bli långt mer utvecklad än om man börjar när man är 20 eller äldre.


Erfarenheter man får av att vara passiv innebär dock att man lär sig hur man beter sig i en passiv roll. Det är en helt annan lärdom än den man får av att vara aktiv.

Det gäller det mesta att aspergare är utmärkta baksätesförare.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hat mot aspergare

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-02 0:21:23

Att starta en sån där sida känns ju inte helt neurotypsikt eller neurokorrekt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hat mot aspergare

Inläggav sussi83 » 2019-03-02 3:15:00

Vildsvin skrev:
sussi83 skrev:
sussi83 skrev:Ja att man fungerar olika är en sak, men att inte förstå är en annan.


Tjejer förväntas ha en mer passiv roll när man skaffar en partner och det kan ju ge mer erfarenhet helt gratis om man ser hyfsad ut. Jag började väl dejta när jag var 14 år.
Erfarenheten hinner ju bli långt mer utvecklad än om man börjar när man är 20 eller äldre.


Erfarenheter man får av att vara passiv innebär dock att man lär sig hur man beter sig i en passiv roll. Det är en helt annan lärdom än den man får av att vara aktiv.

Det gäller det mesta att aspergare är utmärkta baksätesförare.

Absolut. Passiv kan man bara vara ett tag sen ändras kraven såklart och ser ut olika beroende på situation och vad man är ute efter. Så jag håller helt med att det finns för och nackdelar, man är så enormt olika som personer också. Vissa som inte lär sig att anstränga sig alls kanske stannar på steg ett och får en kalldusch sen, möjligt.
Det enda man kan vara säker på är att det inte finns garantier, har man tur korsar man vägen med rätt person, i rätt tid, på rätt plats.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hat mot aspergare

Inläggav BellaBelle » 2019-03-02 15:15:25

Pinghis Khan skrev:Att starta en sån där sida känns ju inte helt neurotypsikt eller neurokorrekt.


Nä, hen har nog någon diagnos själv. :lol:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hat mot aspergare

Inläggav BellaBelle » 2019-03-02 15:18:25

Fabela skrev:
BellaBelle skrev:Bitter typ som gjort sidan. :lol:

Vilken underbar reaktion :D :-)049


Tack. :D :lol:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in