Ännu en som är "adrift"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ännu en som är "adrift"

Inläggav Delusion » 2008-09-25 17:19:56

Skulle uppskatta om någon kan ge mig ens allmänna råd i situationen jag har hamnat i. Som jag nämnde i en annan tråd tänker Försäkringskassan nu avslå min ansökan för aktivitetsersättning. Deras åsikt är att intygen som jag skickade dit, cirka tre år gamla från en psykolog och en psykiater (inte från Sverige -- men de enda intygen som jag har), styrker inte någon slags funktionsnedsättning. Enligt dem framkommer det ingenting i intygen som skulle klara hur är min arbetsförmågan nedsatt. Och vilket under är det då jag aldrig har jobbat mer än kortvarigt som en praktikant...

Jag är INGEN aning vart ska jag vända mig till. FK skrev att jag kan lämna mina synapunkter fram till den 10 oktober men vad kan jag göra att få dem fatta vad handlar om... Talk about att slåss mot väderkvarnar. Alltså, med min ansökan hade jag bifogat även ett kuratorsintyg från juni (Studenthälsan), den enda kontakten som jag egentligen har haft i Sverige. Men nu när jag har varit tvungen att ta uppehåll från mina studier, har jag inte kunnat vara i kontakt med Studenthälsan heller. Det verkar dock som handläggare hos FK har inte ens beaktat kuratorsintyg i hennes sammanfattning. Och det här intyget är den enda som visar/styrker vad är min situation just nu.

Tidigare idag när jag var på socialtjänst att göra månadskomplettering för socialbidrag hade jag mycket svårt att kunna uttrycka mig för mannen i kojan (?). Han behövde skriva på lappen (hjälpe honom att stava rätt) "Aspergers syndrom" och så sa han att min handläggare skulle återkomma med saken. Och jag som trodde att information om min situation skulle ha varit lätt tillgänglig i deras system...

Det som jag nu behöver är att få kontakt med en läkare/psykolog som verkligen skulle ha kännedom om neuropsykiatriska funktionshinder. Men jag tycker att jag har bollats från en myndighet/instans till annan. Att bli "officiellt" sjukskriven verkar vara den enda möjligheten just nu -- men jag har ingen aning hur kommer det att hända eller vad är det nästa steget. Jag orkar inte studera, jag orkar inte jobba och det är tar mycket kraft (samt att det är förnedrande) att ens vara i kontakt med socialtjänsten :/ Ändå måste jag kunna betala hyran på något sätt. Jag vill bara kunna återhämta mig.

Ursäkta mig när det här meddelandet är mer eller mindre kaotiskt men just nu är det så himla svårt att förklara sakerna på ett tydligt sätt :S
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 16:05:51, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav Nilale » 2008-09-25 17:27:34

Ja, att bli officiellt sjukskriven verkar vara ditt bästa alternativ just nu, med tanke på tidspress etc, så att du kan ta dig tid att lösa allt i lugn och ro. Ring läkarstationen (psykiatrin lär inte ha några tider även om det är rätt ställe att vända sig till egentligen) och berätta hur dåligt du mår.
Lycka till.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:05:51, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Alien » 2008-10-05 19:23:39

Jag tror FK är mycket restriktiv nuförtiden. Policyn är att alla ska arbeta.

Tror du att du aldrig kommer att kunna arbeta? Eller tror du att du kan göra det i framtiden, ev med lönebidrag?

Du kan få aktivitetsersättning om du är 19–29 år och din arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom eller annan nedsättning av fysiska eller psykiska prestationsförmågan. Arbetsförmågan måste vara nedsatt under minst ett år med minst en fjärdedel. Nedsättningen av arbetsförmågan ska gälla alla arbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel lönebidragsanställningar.


Du måste få ett bra intyg av en läkare. Gå till närmaste vårdcentral och be om intyg el att få remiss till en som är expert på nfp. Begär att bli sjukskriven av läkaren på vårdcentralen först.

När du ansöker om aktivitetsersättning måste du ha ett läkarutlåtande. I första hand är det läkaren du normalt går till som ska beskriva ditt hälsotillstånd i ett utlåtande. Men Försäkringskassan kan också begära att annan läkare eller sakkunnig undersöker dig och bedömer dina möjligheter att arbeta.


Du kanske inte hinner få detta intyg i tid. Men om du har en läkartid kan du ringa FK och begära att de skjuter upp beslutet tills du fått intyget.

I värsta fall kan du också begära att få närvara vid nämndens möte och få förklara dig muntligt. Det begärde jag. (Visserligen ville jag slippa bli förtidspensionerad då.)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:05:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2008-10-05 21:52:09

Det är bara läkare som får sjukskriva, så du måste få ett läkarintyg som styrker nedsatt arbetsförmåga.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in