Tröstäter ni eller har gjort?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-21 21:46:09

Jag tröstsover nog mer. Går och lägger mig när jag inte orkar tänka längre.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Flinta » 2019-02-21 22:32:45

Vissa tröstar sig genom att vara konstant upptagna för att slippa känna. Andra gräver ner sig i jobb eller studier.
Ägaren av huset på stans bästa adress t ex. Bottnade köpet i otillräcklighetskänslor?
Flickan med bäst betyg i klassen, hur mådde hon?
Den äldre mannen som inte kan slänga ngt och huset och tomten är full av prylar.. Vad är det han försöker kontrollera?

Ibland upplever jag att många enbart kopplar ångestlindrande beteenden och handlingar till missbruk eller beroenden av t ex alkohol, mat, träning, shopping, spel men många har andra sätt. Sina egna. Dolda. Sätt.
Nästan allt som ger njutning kan missbrukas.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21


Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Flinta » 2019-02-21 23:05:09

Charlotte Erlandssson Albertsson, matprofessor, går att lyssna på om man går in på youtube. Klippet där hon på skånska pratar om att "tarmen är arbetslös" fick mig att sysselsätta min ytterligare om man säger så :D Gradvis ökning av sysselsättningstakt/tarmarbetsträning är nog att rekommendera.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav sussi83 » 2019-02-22 1:23:10

Har aldrig tagit till godiset för att trösta mig, mest är det väl rastlöshet som får en att peta i sig lite mer än vad man behöver. Just mat osv har nog inte varit någon större dragningskraft.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-23 15:27:44

Flinta skrev:Vissa tröstar sig genom att vara konstant upptagna för att slippa känna. Andra gräver ner sig i jobb eller studier.
Ägaren av huset på stans bästa adress t ex. Bottnade köpet i otillräcklighetskänslor?
Flickan med bäst betyg i klassen, hur mådde hon?
Den äldre mannen som inte kan slänga ngt och huset och tomten är full av prylar.. Vad är det han försöker kontrollera?

Ibland upplever jag att många enbart kopplar ångestlindrande beteenden och handlingar till missbruk eller beroenden av t ex alkohol, mat, träning, shopping, spel men många har andra sätt. Sina egna. Dolda. Sätt.
Nästan allt som ger njutning kan missbrukas.


Intressant är det möjligen vad Buddha menade med "The danger of sensual desires"?

Man måste nog hitta en balans men skillnaden mellan balans och missbruk är hårfin tror jag.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-02-23 17:34:34

Det finns inte mycket tröst för mig. Innan tröstdagdrömde jag. Fast jag kunde dagdrömma av andra anledningar oxo. Men nu kan jag inte det mera. Jag har fått svårt att sätta mig själv i en situation i tanken. För i mina dagdrömmar handlade det ofta om framtiden och nu finns det ju inte så mycket framtid. Har inte lyckats dagdrömma om ett yngre jag. Däremot kan jag ibland dagdrömma om folk som inte finns.

När jag var halva livet gammal så tröstlyssnade jag till musik. Tror inte det kan vara dåligt.

När jag var tonåring tröstläste jag böcker hela tiden.

Numera sover jag gärna om det går.

Ibland oxo käkar svagare narkotiska piller. Fast inte så ofta. Det är iallafall inte bra har jag hört! :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Flinta » 2019-02-23 19:02:52

Fretshi, hur skiljer du på tröstätning, matmissbruk och matberoende?

När man är beroende av mat på riktigt finns risken för en betydligt sämre ekonomi. En del orkar inte med sina jobb eller sin utbildning och blir arbetslösa/stannar hemma pga sina matberoenden. Går att se vid många andra beroenden också. Eftersom man är "fast" måste man prioritera sin drog, t ex mat eller vad det nu är, och konsekvenserna kan bli förödande på fler plan t ex socialt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Heliora » 2019-02-23 21:58:20

Jag har både tröstätit, festätit och rastlöshetsätit i mina dagar. Och blivit sockerberoende på kuppen och haft perioder då jag riktigt missbrukat socker. Nu har jag insett att jag måste göra något då jag fått överviktsrelaterade knäproblem. Så jag har haft ett helvete med att ställa om hela livet, alla känslor måste hanteras utan mat/socker. Och längtan efter vissa sockriga/kolhydratrika produkter är inte rolig. Nu några dagar har kroppen skrikit efter gelehjärtan (som man såg i alla butiker kring alla hjärtans dag och som fanns på jobbet) och semlor. Jag skulle kunna gå genom eld för att få socker, skulle kunna offra allt vad jag äger och har för en semla, känns det som just nu. Men om jag äter en så får jag sånt hejdlöst sug efter mer och går över till andra sockriga produkter istället och så är man fast i ett missbruk igen. Så jag är som en alkoholist fast med socker istället. Jag kan inte hantera socker, det finns inget lagom.

Och har man blivit sockerberoende finns ingen hjälp att få. Man får bara höra att det inte finns något som heter så och att man bara hittar på. Dietister rekommenderar sockerberoende att äta mer socker. :-)051

Så har man anlag för att tröstäta så skall man verkligen se upp så man inte blir sockerberoende. Det kan komma som ett brev på posten.

Jag vet inte hur man hanterar känslor utan att äta. Hur gör ni?
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Maggi » 2019-02-23 22:06:54

Ofta tycker jag en kopp kaffe kan mildra socker och fettsuget...
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Flinta » 2019-02-23 22:19:35

Heliora skrev:Jag har både tröstätit, festätit och rastlöshetsätit i mina dagar. Och blivit sockerberoende på kuppen och haft perioder då jag riktigt missbrukat socker. Nu har jag insett att jag måste göra något då jag fått överviktsrelaterade knäproblem. Så jag har haft ett helvete med att ställa om hela livet, alla känslor måste hanteras utan mat/socker. Och längtan efter vissa sockriga/kolhydratrika produkter är inte rolig. Nu några dagar har kroppen skrikit efter gelehjärtan (som man såg i alla butiker kring alla hjärtans dag och som fanns på jobbet) och semlor. Jag skulle kunna gå genom eld för att få socker, skulle kunna offra allt vad jag äger och har för en semla, känns det som just nu. Men om jag äter en så får jag sånt hejdlöst sug efter mer och går över till andra sockriga produkter istället och så är man fast i ett missbruk igen. Så jag är som en alkoholist fast med socker istället. Jag kan inte hantera socker, det finns inget lagom.

Och har man blivit sockerberoende finns ingen hjälp att få. Man får bara höra att det inte finns något som heter så och att man bara hittar på. Dietister rekommenderar sockerberoende att äta mer socker. :-)051

Så har man anlag för att tröstäta så skall man verkligen se upp så man inte blir sockerberoende. Det kan komma som ett brev på posten.

Jag vet inte hur man hanterar känslor utan att äta. Hur gör ni?


Jag har hållit på likt dig i många år Heliora. Haft alltför många stressorer samtidigt under en lång tid som jag inte kunnat påverka resp inte förstått varit stressorer. Jag insåg efter mycket om och men att jag behövde ta paus från en variant av relation och det har resulterat i mindre sug. Jag har sedan dess succesivt börjat tycka om och längta efter t ex tomater, de är inte sura längre och jag har lärt mig tycka om havregrynsgröt och längtar efter det emellanåt (bättre än mycket annat i alla fall). Istället för det söta har jag lurat smaklökarna till att börja längta efter bättre mat.

Orsaken till att jag behövt (och fortfarande då och då behöver) dämpa känslor är framför allt för att jag mår dåligt efter möten med människor, sociala situationer och diverse andra konsekvenser av olika funktionsnedsättningar.. Ibland stormar det rejält och då har jag fortfarande mycket lätt att trilla dit.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fabela » 2019-02-23 22:25:35

Maggi skrev:Ofta tycker jag en kopp kaffe kan mildra socker och fettsuget...

Det handlar kanske om extra energi?
Jag har aldrig tröstätit, men kan dra i mig hiskeliga mängder socker när jag är trött. Kaffe kan tjäna samma syfte, fast numera tål jag inte så mycket koffein som förr, blir lätt darrig.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-02-23 22:39:36

Heliora skrev:Och har man blivit sockerberoende finns ingen hjälp att få. Man får bara höra att det inte finns något som heter så och att man bara hittar på. Dietister rekommenderar sockerberoende att äta mer socker. :-)051


Svårt för mig att minnas. Länge sedan. Men gled in i ett missbruk av socker som först var för det var gott, sedan fastnade jag mer och mer kemiskt tror jag. Det var aldrig riktigt tröstätande. Och till slut handlade det om att äta socker så fort det kom en dipp som kom för jag hade ätit socker innan.

Jag tror det var enklare för mig för det var ett okomplicerat kemiskt missbruk. Dvs efter avvänjningen så var det OK. Avvänjningen var helvetisk. Ingen kroppslig abstinens så, men ett sabla sug som jag aldrig upplevt, inte ens med alkohol eller opoider att jämföra men som jag aldrig haft problem med i mängd och aldrig varit kroppsligt beroende av, men haft ett sug inför. Sockret var ett värre sug.

Om socker inte kan vara beroendeframkallande kan inte kokain eller hasch vara det heller för man får inte kroppsligt beroende av dem heller.

För mig gällde det att sluta äta sockret och inte titta tillbaka. Och att inte de första åren äta fusksötade produkter. Dvs aldrig fuska.

En sak som jag har märkt funkar väldigt bra på mig om det gäller matsug, vad det än är, är fasta. Det är när de som kan lägger sig i som det går fel. Nu ska jag inte rekommendera något eftersom man kan trigga äs genom fasta. Men för mig personligen så har kroppen lärt sig när den får mat. Ibland kör jag ingen fasta och ibland kör jag fasta i två delar av dygnet men mår som bäst när jag fastar förutom middagen. Då förtär jag alla dagens kalorier på kvällen.

Folk säger att det är farligt, men jag blir mer skärpt på dagen och äter sedan lagom mycket. Ju mer jag äter som man ska, 3 ggr om dagen och 2 mellis, så känner jag att det blir för mycket mat. Man börjar vilja ha mat hela tiden.

Jag har inte något tungt fysiskt jag gör, men även när jag gör det vissa dagar så spelar det ingen roll om jag äter frukost och middag eller bara middag. För mig känns det som att ha hittat hem i mina matvanor.

Hade jag vetat detta när jag slutade med socker hade det nog varit lättare. Dels inna jag vant mig vid fastan, hade jag nog bara varit glad för att det blev matdax. Och när jag vant mig så slutar hungern och då tror jag att sockersuget minskar oxo.

Har även insett att jag inte behöver så mkt mjölk heller. När jag började intermittentfasta tog jag mjölk i samband med ätandet. Sedan märkte jag att detta sug som inte är som det plågsamma sockersuget utan mer som en ren njutning och ett slags rus, förlorade sin kraft då jag ändrade ätvanor. Jag trodde att jag skulle vara mjölkknarkare alltid, men konstigt nog så dricker jag gärna vatten numera!!!

Känner man att man lätt blir extrem kanske inte fasta är bra, men däremot tror jag det är ett måste att man inte fuskar om man vill sluta med socker. Folk vill att man ska få återfall eftersom de vill att man ska knarka socker med dem. Så man får ha ett pansar på sig så man inte blir itvingad.

Att man inte tror att socker kan vara ett beroende känns som en dålig definition av beroende.

Och folk säger så mycket dumt, som när jag tog Efexor och blev fysiskt beroende på 3 veckor. Då sa de att det är inget beroende för då skulle Efexor säljas på Plattan. Samma hör jag om socker. Vore det ett beroende skulle det säljas på plattan.

Varför då?

Om heroin skulle lagligt säljas rent och fint på systembolaget skulle ingen gå till plattan heller. Efexorn fanns att få ut i askar om flera hundra och socker finns i alla affärer. Sätt skatt på sockrade varor så får vi se smuggelgodis. Då kanske de fattar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Bounce » 2019-02-25 1:57:09

Äta på natten är det mysigaste som finns. Förövrigt så höjs smakerna ytterligare om maten är rumstempererat
=)
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Trefjorton » 2019-02-25 9:10:51

Ja!! Har till och med lite fett på magen pga det :(

Får försöka sluta med det, eller äta frukt istället när jag mår dåligt.

Ska dra ut och jogga när vädret blir varmare.

edit: Undrar med om SSRI skulle hjälpa? Liksom om man inte mår lika dåligt, så kanske man inte behöver överäta. Har hört att någon har sagt det. Även om man skulle överäta, så känner man inget bättre av det, så därför gör man det inte på medicinen.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-28 21:54:25

kiddie skrev:
Heliora skrev:Och har man blivit sockerberoende finns ingen hjälp att få. Man får bara höra att det inte finns något som heter så och att man bara hittar på. Dietister rekommenderar sockerberoende att äta mer socker. :-)051


Svårt för mig att minnas. Länge sedan. Men gled in i ett missbruk av socker som först var för det var gott, sedan fastnade jag mer och mer kemiskt tror jag. Det var aldrig riktigt tröstätande. Och till slut handlade det om att äta socker så fort det kom en dipp som kom för jag hade ätit socker innan.

Jag tror det var enklare för mig för det var ett okomplicerat kemiskt missbruk. Dvs efter avvänjningen så var det OK. Avvänjningen var helvetisk. Ingen kroppslig abstinens så, men ett sabla sug som jag aldrig upplevt, inte ens med alkohol eller opoider att jämföra men som jag aldrig haft problem med i mängd och aldrig varit kroppsligt beroende av, men haft ett sug inför. Sockret var ett värre sug.

Om socker inte kan vara beroendeframkallande kan inte kokain eller hasch vara det heller för man får inte kroppsligt beroende av dem heller.

För mig gällde det att sluta äta sockret och inte titta tillbaka. Och att inte de första åren äta fusksötade produkter. Dvs aldrig fuska.

En sak som jag har märkt funkar väldigt bra på mig om det gäller matsug, vad det än är, är fasta. Det är när de som kan lägger sig i som det går fel. Nu ska jag inte rekommendera något eftersom man kan trigga äs genom fasta. Men för mig personligen så har kroppen lärt sig när den får mat. Ibland kör jag ingen fasta och ibland kör jag fasta i två delar av dygnet men mår som bäst när jag fastar förutom middagen. Då förtär jag alla dagens kalorier på kvällen.

Folk säger att det är farligt, men jag blir mer skärpt på dagen och äter sedan lagom mycket. Ju mer jag äter som man ska, 3 ggr om dagen och 2 mellis, så känner jag att det blir för mycket mat. Man börjar vilja ha mat hela tiden.

Jag har inte något tungt fysiskt jag gör, men även när jag gör det vissa dagar så spelar det ingen roll om jag äter frukost och middag eller bara middag. För mig känns det som att ha hittat hem i mina matvanor.

Hade jag vetat detta när jag slutade med socker hade det nog varit lättare. Dels inna jag vant mig vid fastan, hade jag nog bara varit glad för att det blev matdax. Och när jag vant mig så slutar hungern och då tror jag att sockersuget minskar oxo.

Har även insett att jag inte behöver så mkt mjölk heller. När jag började intermittentfasta tog jag mjölk i samband med ätandet. Sedan märkte jag att detta sug som inte är som det plågsamma sockersuget utan mer som en ren njutning och ett slags rus, förlorade sin kraft då jag ändrade ätvanor. Jag trodde att jag skulle vara mjölkknarkare alltid, men konstigt nog så dricker jag gärna vatten numera!!!

Känner man att man lätt blir extrem kanske inte fasta är bra, men däremot tror jag det är ett måste att man inte fuskar om man vill sluta med socker. Folk vill att man ska få återfall eftersom de vill att man ska knarka socker med dem. Så man får ha ett pansar på sig så man inte blir itvingad.

Att man inte tror att socker kan vara ett beroende känns som en dålig definition av beroende.

Och folk säger så mycket dumt, som när jag tog Efexor och blev fysiskt beroende på 3 veckor. Då sa de att det är inget beroende för då skulle Efexor säljas på Plattan. Samma hör jag om socker. Vore det ett beroende skulle det säljas på plattan.

Varför då?

Om heroin skulle lagligt säljas rent och fint på systembolaget skulle ingen gå till plattan heller. Efexorn fanns att få ut i askar om flera hundra och socker finns i alla affärer. Sätt skatt på sockrade varor så får vi se smuggelgodis. Då kanske de fattar.


Äter du en rejäl portion på kvällen om du har fastat hela dagen?

Låter intressant och jag har en vän som också oftast äter endast ett stort mål på kvällen.

Läser också i en bok att personer med humörsvängningar dvs mig :)
Bör äta lite och ofta. Ska läsa lite mer och testa.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-03-01 14:38:34

Fretshi skrev:Äter du en rejäl portion på kvällen om du har fastat hela dagen?

Låter intressant och jag har en vän som också oftast äter endast ett stort mål på kvällen.

Läser också i en bok att personer med humörsvängningar dvs mig :)
Bör äta lite och ofta. Ska läsa lite mer och testa.


Ja, det blir en hyfsat stor portion.

Är iallafall glad att man numera "får" äta som jag gör. Innan skulle alla äta på samma sätt för att må bra. Men vi är ju olika.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-03-01 17:06:04

kiddie skrev:
Fretshi skrev:Äter du en rejäl portion på kvällen om du har fastat hela dagen?

Låter intressant och jag har en vän som också oftast äter endast ett stort mål på kvällen.

Läser också i en bok att personer med humörsvängningar dvs mig :)
Bör äta lite och ofta. Ska läsa lite mer och testa.


Ja, det blir en hyfsat stor portion.

Är iallafall glad att man numera "får" äta som jag gör. Innan skulle alla äta på samma sätt för att må bra. Men vi är ju olika.


Håller helt med :-)Happy
Alla kroppar passar tyvärr inte in i livsmedelsverkets kostråd. Dessa är väl dessutom bara rekommendationer.

Jag kommer nog inte sluta med godis helt iaf inte just nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in