Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Namn-nam med namn!

Inläggav Fabela » 2019-01-10 0:32:51

Kahlokatt, vad är det för dödsbok/-böcker du läser i? Är det på nätet eller som "pappersbok" den/de finns?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Namn-nam med namn!

Inläggav Pepparchips » 2019-01-10 9:22:22

Fabela skrev:Kahlokatt, vad är det för dödsbok/-böcker du läser i? Är det på nätet eller som "pappersbok" den/de finns?

Ursäkta om jag svarar:
Det finns en Dödsbok "Sveriges dödsbok" på DVD att köpa. Länk: https://genealogi.se/produkter/cd-dvd-usb/svdb.

Om man inte vill köpa den, men se vad det är (och kanske söka i den), kan man pröva den på olika arkiv. Bl.a. Stockholms Stadsarkiv.
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-01-10 13:36:51

Pepparchips skrev:
Fabela skrev:Kahlokatt, vad är det för dödsbok/-böcker du läser i? Är det på nätet eller som "pappersbok" den/de finns?

Ursäkta om jag svarar:
Det finns en Dödsbok "Sveriges dödsbok" på DVD att köpa. Länk: https://genealogi.se/produkter/cd-dvd-usb/svdb.

Om man inte vill köpa den, men se vad det är (och kanske söka i den), kan man pröva den på olika arkiv. Bl.a. Stockholms Stadsarkiv.


Stämmer. Det är ingen pappersbok. Jag har den till hjälp på jobbet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Fabela » 2019-01-10 15:17:02

Aha, tack Chipset och Katten :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2019-01-29 0:36:38

Kom in och ät, Dionysiodoros!
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-10 16:06:06

Fynd bland födelseannonserna på webben:

James Torbjörn Fenris

Syskonen Tingeling, Alicia, Samuel, Teddy, Sebastian, Nova, Arve, Ymer, Loke och Nemo
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-20 13:48:55

Här kommer fler härliga, udda namn från Dödboken...

Ada Alabama Lorentza
Alrika Sjusanna
Amram Fjular Jordanus Debiderus (bara älskar namnet FJULAR... :mrgreen: )
Anna Unibet
Australia Ostindia
Biktor, Biktoria
Canada
Court Cyril Ernfrid (gissar att det där första är Kurt...)
Dannevid Angantyr
Disa Signora Tolfvina
Elvian Bertil Konryd
Grand Klyfton
Kejti (Katie, gissar jag...)
Konkordia Gunilla Signora
Lejonfart
Lullibell
Lunatus
Onancy
Plycea
Stjärnan Valdemar
Sundelia Primodina
Sven Gösta Trotski
Union
Vajolet (gissar att föräldrarna hade hört namnet Violet och gillade det, men inte kunde stava det...)
Vargina
Yngvild Runa Lindvi
Östilia
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2019-02-20 17:34:24

Yngvild Runa Lindvi var coolt!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2019-02-21 13:21:42

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Apropå vad kändisarna ger sina barn för namn:
Katrin Zytomierska och Bingo (född Björn-Oluf) Rimér har två söner: Ringo och Rambo

Låter som hundnamn, tycker jag. Ringo i Beatles hette egentligen Richard. Och Rambo är ett äpple och en actionhjälte på film.


Jag vet, riktiga idiotnamn. Bingo har även en dotter som heter Nova, men det är väl rätt okej.

Katrin och Bingo separerade och Katrin fick en son med en annan man. Sonen heter Falke. Mycket bättre namn än storebrödernas, även om jag personligen förknippar det med den onde brodern Falk i tv-serien Weissensee.

Nu har Katrin och Bingo hyrt ett lyxhus tillsammans i Thailand där de ska tillbringa hela vintern. Så även om de har dålig smak har de gott om pengar och kan skratta åt kritiken av deras barns namn hela vägen till banken.

Spoiler: visa
Är ju bra om skilda föräldrar inte är fiender. Men de här går nästan för långt åt andra hållet. De firar högtider och semestrar ihop och jobbar ihop.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Toblerone » 2019-02-21 13:54:48

Kahlokatt skrev:Här kommer fler härliga, udda namn från Dödboken...

Ada Alabama Lorentza
Alrika Sjusanna
Amram Fjular Jordanus Debiderus (bara älskar namnet FJULAR... :mrgreen: )
Anna Unibet
Australia Ostindia
Biktor, Biktoria
Canada
Court Cyril Ernfrid (gissar att det där första är Kurt...)
Dannevid Angantyr
Disa Signora Tolfvina
Elvian Bertil Konryd
Grand Klyfton
Kejti (Katie, gissar jag...)
Konkordia Gunilla Signora
Lejonfart
Lullibell
Lunatus
Onancy
Plycea
Stjärnan Valdemar
Sundelia Primodina
Sven Gösta Trotski
Union
Vajolet (gissar att föräldrarna hade hört namnet Violet och gillade det, men inte kunde stava det...)
Vargina
Yngvild Runa Lindvi
Östilia


Mina associationer:

Lunatus - lunatic?
Onancy - genom onani?
Konkordia - fartyg?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Namn-nam med namn!

Inläggav Selma » 2019-02-21 14:59:38

Kahlokatt skrev:Här kommer fler härliga, udda namn från Dödboken...

Är det 7:an du har? Eller senaste uppdateringen av den (som har poster fram till 2017), vet inte om det går att ladda ner när den än (om den är klar och om man han har 7:an redan)?

Det vore intressant att se när i tiden de döpts till dessa konstiga namn, om det är 1800- eller 1900-talet (eller senare).
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Namn-nam med namn!

Inläggav Dandelo » 2019-02-21 15:04:40

Unibet, haha.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Namn-nam med namn!

Inläggav Selma » 2019-02-21 19:40:36

Dandelo skrev:Unibet, haha.

Jag har inte hittat Anna Unibet i något av de register jag hade närmast till hands just nu (allt utspritt på olika datorer) men hittade en högaktuell Anna som nu arbetar för Unibet (Anna Haag och Emil Jönsson).
Söker vidare i mina register för att se när alla fått sina märkliga namn.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-21 22:09:33

Selma skrev:
Kahlokatt skrev:Här kommer fler härliga, udda namn från Dödboken...

Är det 7:an du har? Eller senaste uppdateringen av den (som har poster fram till 2017), vet inte om det går att ladda ner när den än (om den är klar och om man han har 7:an redan)?

Det vore intressant att se när i tiden de döpts till dessa konstiga namn, om det är 1800- eller 1900-talet (eller senare).


Det är inte min, har den på jobbet. :wink: Den går från 1901 till 2009, så min mormor och morfar är inte med, däremot farmor och farfar.
Det känns konstigt att se namn på personer man har känt som levande. För andra är det bara ännu ett namn bland miljoner andra, men för mig är det ett ansikte, någon som var snäll och glad och levande...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-21 22:10:22

Selma skrev:
Dandelo skrev:Unibet, haha.

Jag har inte hittat Anna Unibet i något av de register jag hade närmast till hands just nu (allt utspritt på olika datorer) men hittade en högaktuell Anna som nu arbetar för Unibet (Anna Haag och Emil Jönsson).
Söker vidare i mina register för att se när alla fått sina märkliga namn.


Det kan ju vara en felstavning; sånt förekommer ju ibland i "rullorna". Eller så är det jag som har läst mina egna "kråkor" fel. Nu är anteckningsboken på jobbet, så jag kan inte kolla.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Selma » 2019-02-21 22:26:40

Kahlokatt skrev:Det kan ju vara en felstavning; sånt förekommer ju ibland i "rullorna".

Jag har tre dödböcker och en hel hög med andra register. Uppgifterna varierar efter gjorda rättelser. Vid något tillfälle har ju korrigeringarna gjorts och jag ska försöka hitta när det skett.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-21 22:35:26

Fick förresten en smärre chock när jag upptäckte att min mormor hade haft en lillasyster. Systern levde bara i drygt ett dygn, fick aldrig något namn och ligger förmodligen i en omärkt grav, men ändå! Jag tror inte att min mormor visste om den här tidigt döda systern, hon var inte ens två år då. Jag vet att hennes mamma fick ett dödfött barn, men det tror jag var efter att mormors två bröder fötts, framåt slutet av 1930- början av 1940-talet, och det tror jag aldrig registrerades, för det dog redan i moderlivet, men det här barnet levde iaf ett dygn. Står bara registrerat med efternamn och som "dotter till X och Y".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2019-02-21 22:40:44

Kahlokatt skrev:Fick förresten en smärre chock när jag upptäckte att min mormor hade haft en lillasyster. Systern levde bara i drygt ett dygn, fick aldrig något namn och ligger förmodligen i en omärkt grav, men ändå! Jag tror inte att min mormor visste om den här tidigt döda systern, hon var inte ens två år då. Jag vet att hennes mamma fick ett dödfött barn, men det tror jag var efter att mormors två bröder fötts, framåt slutet av 1930- början av 1940-talet, och det tror jag aldrig registrerades, för det dog redan i moderlivet, men det här barnet levde iaf ett dygn. Står bara registrerat med efternamn och som "dotter till X och Y".
Det är mycket möjligt att din mormor aldrig visste det, man pratade ofta inte om sånt där. Vet inte riktigt varför, det kanske kändes genant på något vis att ha fått ett dödfött barn? Som om det på något vis vore moderns fel.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Namn-nam med namn!

Inläggav Selma » 2019-02-21 22:51:54

Kahlokatt skrev:Står bara registrerat med efternamn och som "dotter till X och Y".

Var hittar du en sådan uppgift? Direkt ur kyrkböckerna? I dödböckerna står det födelse- och dödsdatum men jag har inte sett att man kan få fram föräldrarnas namn. Kan man bevisa släktskap kan man visst få fram uppgifter via Skatteverket (?)
Ibland när namn saknas (kort tid mellan födelse och död) står det t ex "Flicka under 18 år". Måste kolla det också...
Jag håller till på 1800-talet med mina eftersökningar, lite annat än 1930-talet som känns som nutid...
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2019-02-21 22:55:18

Selma skrev:Jag håller till på 1800-talet med mina eftersökningar, lite annat än 1930-talet som känns som nutid...
Jag håller huvudsakligen på med 1600-talet, för mig känns 1800-talet som nutid. Jag är strax redo för att ta mig an 1500-talet :D

Men för att någorlunda hålla sig till trådens topic stöter jag på många "Elf" från den tiden. Det är ju en variant av Elof, men det ser betydligt roligare ut.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-21 22:57:26

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Fick förresten en smärre chock när jag upptäckte att min mormor hade haft en lillasyster. Systern levde bara i drygt ett dygn, fick aldrig något namn och ligger förmodligen i en omärkt grav, men ändå! Jag tror inte att min mormor visste om den här tidigt döda systern, hon var inte ens två år då. Jag vet att hennes mamma fick ett dödfött barn, men det tror jag var efter att mormors två bröder fötts, framåt slutet av 1930- början av 1940-talet, och det tror jag aldrig registrerades, för det dog redan i moderlivet, men det här barnet levde iaf ett dygn. Står bara registrerat med efternamn och som "dotter till X och Y".
Det är mycket möjligt att din mormor aldrig visste det, man pratade ofta inte om sånt där. Vet inte riktigt varför, det kanske kändes genant på något vis att ha fått ett dödfött barn? Som om det på något vis vore moderns fel.


Sorgligt nog hängde sig hennes mamma strax efter det dödfödda barnet. :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-02-21 22:59:26

Selma skrev:
Kahlokatt skrev:Står bara registrerat med efternamn och som "dotter till X och Y".

Var hittar du en sådan uppgift? Direkt ur kyrkböckerna? I dödböckerna står det födelse- och dödsdatum men jag har inte sett att man kan få fram föräldrarnas namn. Kan man bevisa släktskap kan man visst få fram uppgifter via Skatteverket (?)
Ibland när namn saknas (kort tid mellan födelse och död) står det t ex "Flicka under 18 år". Måste kolla det också...
Jag håller till på 1800-talet med mina eftersökningar, lite annat än 1930-talet som känns som nutid...


Det står faktiskt i Dödboken i just det här fallet. Flickan står bara registrerad som "Hedberg" i Dödboken, men i anmärkningarna står det "dotter till X och Y Hedberg, Z socken" eller något sådant.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2019-02-21 23:00:34

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Fick förresten en smärre chock när jag upptäckte att min mormor hade haft en lillasyster. Systern levde bara i drygt ett dygn, fick aldrig något namn och ligger förmodligen i en omärkt grav, men ändå! Jag tror inte att min mormor visste om den här tidigt döda systern, hon var inte ens två år då. Jag vet att hennes mamma fick ett dödfött barn, men det tror jag var efter att mormors två bröder fötts, framåt slutet av 1930- början av 1940-talet, och det tror jag aldrig registrerades, för det dog redan i moderlivet, men det här barnet levde iaf ett dygn. Står bara registrerat med efternamn och som "dotter till X och Y".
Det är mycket möjligt att din mormor aldrig visste det, man pratade ofta inte om sånt där. Vet inte riktigt varför, det kanske kändes genant på något vis att ha fått ett dödfött barn? Som om det på något vis vore moderns fel.


Sorgligt nog hängde sig hennes mamma strax efter det dödfödda barnet. :(
Stackaren, om det var det dödfödda barnet måste det verkligen ha tagit henne hårt. Och stackars maken som förlorade hustrun och stackars din mormor som blev moderlös så tidigt :(
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Namn-nam med namn!

Inläggav Selma » 2019-02-21 23:02:13

Huggorm skrev:Det är mycket möjligt att din mormor aldrig visste det, man pratade ofta inte om sånt där. Vet inte riktigt varför, det kanske kändes genant på något vis att ha fått ett dödfött barn? Som om det på något vis vore moderns fel.

Närheten mellan liv och död var så naturlig förr. Jag tror inte att någon kände någon genans, möjligen som ett nederlag men livet gick vidare.
När jag läst släktböcker har jag förvånats över att de fött det ena barnet efter det andra. Samtliga dog som spädbarn, alla med samma pojk- respektive flicknamn. Sorgligt att se. Rekordet var nog närmare 10 barn som dog tidigt innan de fick två barn som levde till vuxen ålder. Ofattbart att de orkade.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in