Tröstäter ni eller har gjort?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-17 21:17:15

Jag har nyss kommit på att jag troligen tröstäter för att lindra min ångest och nedstämdhet.

Är det någon annan här som har gjort det eller gör det också?

Detta får såklart följder både på min ekonomi och på min hälsa.

Kommer ta upp detta med min psykolog på onsdag och se vad han har för tips att ge mig.

Hjälper antidepressiva mot sånt?

Det jag tänker själv är att jag måste aktivera mig mer för att få bukt med depressionen.
Alla typer av aktivering så som träning och även att läsa mer. Dricka vatten mellan måltider.
Sluta med snusandet (snus höjer blodsockret) och jag började antagligen pga psykisk ohälsa.

Kanske finns ett samband varför min tandhälsa är så dålig...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Re: Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav popruta » 2019-02-17 21:27:36

Nja tröstäter vet jag inte men jag kan "Jag har tråkigt måste göra nåt"-äta. Fast jag egentligen inte är hungrig.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Batte » 2019-02-17 22:04:31

Det har jeg nok aldri gjort, men det er nok ganske vanlig å trøstespise.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Braincandy » 2019-02-17 23:44:00

Nja, äter jag för mycket slutar det efter några dagar med att jag inte får behålla det.

Kosten spelar förstås roll, men det mest avgörande för tandhälsan är hur du borstar och rengör.
tepe mellanrumsborste för att få bort all skit mellan tänderna varje kväll kombinerat med roterande, lätta rörelser med tandborsten inte bara på tänderna utan också över tandköttet så blir de bra. Ha inte bråttom, gå över alla ytor!
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-18 0:22:00

Braincandy skrev:Nja, äter jag för mycket slutar det efter några dagar med att jag inte får behålla det.

Kosten spelar förstås roll, men det mest avgörande för tandhälsan är hur du borstar och rengör.
tepe mellanrumsborste för att få bort all skit mellan tänderna varje kväll kombinerat med roterande, lätta rörelser med tandborsten inte bara på tänderna utan också över tandköttet så blir de bra. Ha inte bråttom, gå över alla ytor!


Kör tandborsting och går igenom mellan tänder med tandtråd samt sköljer med flux på order från min tandläkare.

Det jag tänkte med godiset var att socker skadar tänderna mer men kanske är samma vid vanlig mat också.

Dock ska jag sluta snusa nu så det lär förbättra min tandhälsa.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Leibniz » 2019-02-18 1:52:00

Problemet med tröstätning i form av godis är att det lindrar i stunden, men långsiktigt är det negativt för det psykiska måendet eftersom det påverkar vilka bakterier man har i tarmarna. Som bekant tillverkas serotonin i tarmen. Bakteriedödande munskölj är också dåligt eftersom nyttiga bakterier tillverkas i munnen.

Om man ändå vill dämpa ångest med ätande så är det bättre att baka eget lite nyttigare godis med mindre socker och hålla sig borta från lösgodis, glass och chips.

https://kurera.se/forskare-har-listat-b ... isk-halsa/

https://illvet.se/manniskan/halsa/depre ... sk-sjukdom

https://www.svd.se/munskolj-tar-bort-halsoeffekter
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-02-18 6:59:26

Aldrig gjort. Däremot var jag total sockerknarkare som barn.

Försökt lura ut lite vad som gör folk till tröstätare. Det verkar som negativa livshändelser kan trigga detta beteendet. Jag vet inte vad i händelsen som skapar detta behov, men det verkar hända något högst biologiskt.

De värsta tröstätarna jag träffat på (över nätet) har också rätt fasansfulla barndomstrauman. Den första svensk jag träffade som ätit sig till 180 kg hade grava barndomstrauman.

Det är naturligtvis inte en superbra korrelation, men de som verkar sakna trauman verkar snarare inte klara att äta i stunder av ångest och stress. Händer t o m att de kräks för att de blir äcklade.

Hör till den senaste gruppen. Har jag ångest finns det inget självlugnande i mig som ens kan få mig på tanken att äta.

Detta är lite av ett mysterium att knäcka och jag tror att lösningen ligger lika mycket hos oss som inte kan äta som de som tröstäter.

Det är vid sådana här tillfällen jag ångrar att jag inte valde en forskarutbildning i psykologi. Men det var för mycket matte...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-18 22:16:44

Kiddie synd att du inte blev forskare inom psykologi tror du hade kunnat passa bra för det yrket om det intresserat dig.
För mig har det hängt ihop med min depression att jag velat lindra besvären i stunden.
Kommer nog inte sluta helt med godis men plånboken skulle nog må bra om jag tog ner det till en gång i veckan eller månaden.

För mig har även fysisk träning haft mycket goda effekter på både depression och ångest. Ibland har det känts som man bara måste ut och springa för att bli av med rastlösheten.

Tror inte lösningen ligger i att sluta helt alla fall inte för mig men att minska vore bra. Om inte annars för ekonomin.

Kiddie kan du inte läsa någon utbildning nu även fast du har pension?

Min ångest har även lindras genom att jag aktivera mig. Även att läsa böcker.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav antonius » 2019-02-19 2:36:27

Har känt sug efter socker hela livet, och skulle gladeligen knarka socker varenda dag. För den tröst den ger är direkt och magnifik. Men jag gör det inte för då skulle jag vara fet som en gris, och det går en del energi bara för att låta bli det begärliga, ty socker är ett gift... :oops:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-02-19 3:21:10

Nu har jag i och för sig inte Asperger men det händer att jag äter godis för att stressa ner eller för att distrahera mig från obehag av olika slag, men det sker inte så ofta så att jag upplever det som något direkt problem. Socker är väl billigare och ger mindre biverkningar än mediciner ;-)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-02-19 4:30:50

Fretshi skrev:Ibland har det känts som man bara måste ut och springa för att bli av med rastlösheten.

Kiddie kan du inte läsa någon utbildning nu även fast du har pension?


Har du alltid haft den rastlösheten eller kan det vara så att du drabbats av akatisi (man KAN få det spontant men är ofta läkemedelsutlöst)?

Nej, man får bara plugga på hobbynivå om man har sjukpension. Och dessutom orkar jag inte ens gå en gång i veckan på ABF som jag tyckte var trevligt innan (olika ämnen). Så har ännu mindre kraft att "bli något". Känner att inte bara psyket protesterar, hela kroppen talar om för mig att ingenting går längre. Men det var roligt att du tyckte att jag skulle passa för det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav antonius » 2019-02-19 15:00:57

Bjäbbmonstret skrev:Socker är väl billigare och ger mindre biverkningar än mediciner


Javisst, om man bortser från dålig tandhälsa och övervikt, som sen leder till problem, så go ahead... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-02-20 0:49:50

antonius skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Socker är väl billigare och ger mindre biverkningar än mediciner


Javisst, om man bortser från dålig tandhälsa och övervikt, som sen leder till problem, så go ahead... :-)063


Det är väl en fråga om dos.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-02-20 4:57:04

Kan medicin oxo ge.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav antonius » 2019-02-20 15:13:56

Bjäbbmonstret skrev:
antonius skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Socker är väl billigare och ger mindre biverkningar än mediciner


Javisst, om man bortser från dålig tandhälsa och övervikt, som sen leder till problem, så go ahead... :-)063


Det är väl en fråga om dos.


Jamen, det kan nog många sockerknarkare skriva under på, att man vill ha bara mer och mer, för att den rätta tröstande känslan ska infinna sig. Men många är nog medveten om att det finns de som bar tar en bit ur chokladasken och är nöjd så, medan vi andra vill äta upp hela lådan tills vi vrider oss av magvärk, men ändå är det som att man vill ha mera, påminner nästan lite grann om en narkoman som vill ha mer fast han kräks av sitt heroin... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Maggi » 2019-02-20 16:57:56

...Oh ja! gör inte alla det?
Men jag kan nog det mesta om tröstätning...
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-02-20 17:31:09

Maggi skrev:...Oh ja! gör inte alla det?
Men jag kan nog det mesta om tröstätning...


Efter många år utan socker är det inte gott och inte lockande längre. Men har visst hört att äter man inte socker dör man i förtid! :-)056
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-20 18:58:11

Angående akatisi så kanske jag har upplevt det under mina sämre perioder.

Då den försvann efter senaste medicinbytet och när jag började röra på mig mer samt ägna mig lite mindre åt meditation.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Alien » 2019-02-20 19:16:08

Bjäbbmonstret skrev:Nu har jag i och för sig inte Asperger men det händer att jag äter godis för att stressa ner eller för att distrahera mig från obehag av olika slag, men det sker inte så ofta så att jag upplever det som något direkt problem. Socker är väl billigare och ger mindre biverkningar än mediciner ;-)

Mindre biverkningar än alkohol. Och heroin och kokain m fl olagliga substanser.

Jag håller inte med om att godis ger mindre biverkningar än mediciner generellt. Diabetes är ingen lindrig biverkan och kan i sin tur leda till njursvikt, försämrad syn, försämrad blodcirkulation (kan ge kallbrand) m m.

Jag kan själv äta godis (choklad) inte av ångest och nedstämdhet men för att jag känner mig frustrerad och förbannad. Enda lösningen är att inte ha något hemma.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-20 23:20:29

Är socker verkligen så illa?

Nu är jag väldigt ung så har väl inte hunnit utveckla diabetes ännu.

Vet man hur mycket man ska äta för att utveckla diabetes?

Nu börjar jag bli hypokondrisk igen...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav kiddie » 2019-02-21 0:01:00

Om man får diabetes är det rätt illa. Det finns bättre diabetesmediciner (för typ 2) nu men det är fortfarande en allvarlig sjukdom.

Om man inte får diabetes så beror det nog på. Hur kroppen funkar förövrigt. Vad man har för gener. Vad man har som belastar kroppen som olika laster.

Men grejen är att enda som kan ge lite fingervisning är hur familjen tål socker och inte det är helt säkert att det gäller en själv.

Allt ändras ju hela tiden men jag har tydligen lärt mig att upp till 5 % socker inte är farligt.

Sedan finns det de som säger att sockerintag direkt efter maten är mindre farligt. Men om det är sant har jag ingen aning om.

Förr var fett livsfarligt, nu är socker livsfarligt. Men... egentligen i början på 80-talet var båda farliga men sockerindustrin köpte sig loss från forskningen.

Det som är problematiskt är väl att om man är som en alkis kan man inte bara dricka en öl. Är man rejält sockersugen så kanske man inte bara tar en kola.

Men jag tror inte det är så farligt om man tillsammans med vettig mat köper en LITEN bit godis. Då har man bara den och det kan kännas lyxigt att ha fastän det inte blev så mycket. Särskilt om man köper lite högre kvalitet godis.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Fretshi » 2019-02-21 18:40:04

Ja så tänker jag med att om jag börjar laga bättre mat (mindre utemat och skräpmat) så kommer man må bättre.
Inte få dessa sug efter någonting sött.

Jag håller mig iof ofta bara till en kola eller någon godisbit i form av mars, snickers, bounty etc. Har aldrig varit en storgodisätare, men tycker ändå jag äter för mycket godis och tror det påverkar min kropp och psyke också.

Min psykolog och sjuksköterskan sa också att det är bättre att äta lagad mat än skräpmat och det stämmer nog. Kanske inte så konstigt iof.

Får man ett stabilare blodsocker får man nog mycket gratis vad gäller mående tror jag.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav Leibniz » 2019-02-21 18:48:54

Kan rekommendera den här boken om man vill veta mer om hur skräpmaten påverkar kroppen och hjärnan. Den är lättläst.

Kimchi och Kombucha: Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna

https://www.adlibris.com/se/bok/kimchi- ... 285c993066
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tröstäter ni eller har gjort?

Inläggav nomemorytoday » 2019-02-21 20:39:23

Leibniz skrev:[...] hur skräpmaten påverkar kroppen och hjärnan.

Det är nog viktigt, och förtjänar mer uppmärksamhet. Jag brukar fundera på folk som är noga med att inte ta i saker ute och så, men samtidigt inte verkar bry sig lika mycket om vad de faktiskt stoppar inuti sin kropp.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in