Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-09 17:36:39

En knapp lyste röd, en annan grön. Det gick att skriva ut några papper men sen så var det stopp.

Tonern måste vara slut. Hur tar man ut den gamla och hur sätter man in den nya? Googlade och hittade detta:


Ser väldigt komplicerat ut för mig. Dessutom sprider sig det svarta pulvret på händerna och på tapeten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav ankhh » 2019-02-09 17:44:47

Precis som du själv vägrar jag titta på videoklipp. :wink:

Men om du berättar vad det är för märke och modell på skrivaren kanske vi kan komma fram till något...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Dagobert » 2019-02-09 17:57:25

Alien skrev:En knapp lyste röd, en annan grön. Det gick att skriva ut några papper men sen så var det stopp.

Tonern måste vara slut. Hur tar man ut den gamla och hur sätter man in den nya? Googlade och hittade detta:


Ser väldigt komplicerat ut för mig. Dessutom sprider sig det svarta pulvret på händerna och på tapeten.

Klippet heter "Refill cartridge". Du har nog tänkt byta patron, inte fylla på den gamla. Sök på change istället.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav slackern » 2019-02-09 18:02:53

Var ni inte tvungna att sätta i tonern själva när skrivaren var ny? Jag har själv en Samsung laserskrivare och där var jag tvungen att sätta i tonern själv men det kom ju med snabisntalationsguide där allt stod med hur jag skulle göra det. Så mitt tipps till dig är att leta upp instruktionsboken/häftet och saken är biff.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-09 18:08:54

Jag googlade på "byta toner Samsung 1640". Men här är en till som ser något mindre komplicerad ut, men jag har svårt att se vad han gör:


Jag är rädd för att skrivaren är så gammal att det inte finns ny tonerkassett att köpa. Eller finns det standardmodeller som passar flera skrivarmodeller? Om vi haft en instruktionsbok så har den försvunnit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav ankhh » 2019-02-09 18:42:38

Nej, det finns inte standardmodeller. Jag har hittat "ovanliga" tonerkasetter här: https://www.123ink.se/ - efter sökning, här: https://www.123ink.se/search/?search=Samsung+1640

De har egna varianter som är något billigare för många skrivare, inklusive din. Jag har valt original så länge det fanns garanti på skrivaren, därefter kan det ju vara värt att prova om man vill spara lite pengar.

För det mesta finns det instruktioner för bytet med i tonerförpackningen.

Edit - Jo, det här med förlorad manual. Nätsök "manual samsung 1640"...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav sebastiann » 2019-02-09 19:18:39

Det är ganska lätt att byta toner.

När du får den nya tonern, så är det oftast en orangemarkerad plastbit med en pil på. Detta är transportskydd som dessutom förseglar tonerförpackningen.

Då drar man plastbiten i pilens riktning, och då kommer den lossna. Oftast sitter den i en plastremsa som sitter fast i tonerkassetten. Den plastremsan ska du försiktigt dra ut från tonerkassetten - var försiktig så inte plastremsan går av på mitten utan att du får ut hela, plastremsan ska vara ungefär lika lång som hela kassetten. (detta "öppnar" en inre öppning som gör att tonern kan komma på rullen)

Sedan tar du ut den gamla. Beroende på skrivare ska man antingen bara lyfta tonerkassetten rätt ut (man ser med ögonen hur det är tänkt att göras). Ibland kan man behöva hålla nere eller flytta på gröna spärrar för att lossa på tonern, ibland är det t.o.m. en hävarm som både låser upp tonerkassetten och "puttar ut" den från facket så att du lättare får ut den.

Den nya kassetten sätts i på samma sätt som den gamla togs ut, fast omvänt. Oftast är det då två gröna pilar som ska peka mot varandra för att du ska veta att tonern ligger i rätt spår. Om spärrarna är fjäderbelastade eller består av hävarmar, så hör du hur tonern "klickar in" på plats, annars så trycker du in tonern tills det tar stopp helt enkelt. Sedan lär du också märka om spärrarna ska flyttas tillbaka eller inte.

Tänk dock på att du ska ju inte ta ut framkallaren. På de flesta skrivaren så är framkallaren och tonern i samma förpackning, men på vissa skrivare är dem separata, och då ska du givetvis trycka på rätt spärrar så du inte tar ut hela framkallaren utan bara tar loss tonerkassetten.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav HGJ » 2019-02-10 12:46:37

Alien skrev:Jag googlade på "byta toner Samsung 1640". Men här är en till som ser något mindre komplicerad ut, men jag har svårt att se vad han gör:


Jag är rädd för att skrivaren är så gammal att det inte finns ny tonerkassett att köpa. Eller finns det standardmodeller som passar flera skrivarmodeller? Om vi haft en instruktionsbok så har den försvunnit.

Bruksanvisning:

https://www.sokbruksanvisning.se/samsung/ml-1640/bruksanvisning

Hur man byter tonerkassett beskrivs på s. 29–30:

Byta tonerkassett

Om Tonerindikator lyser med rött sken betyder det att skrivarens tonerkassett är helt slut. Skrivaren slutar skriva ut.
Dessutom visas programfönstret för Smart Panel på datorn, och du uppmanas att byta kassetten.
Nu måste du byta tonerkassetten. Kontrollera vilken typ av tonerkassett skrivaren använder. (Se ”Förbrukningsmaterial” på sidan 40.)

1. Stäng av maskinen och vänta ett par minuter på att den svalnar.

2. Ta tag i det främre locket och dra det mot dig för att öppna skrivaren.3. Ta ut tonerkassetten från påsen och ta bort papperet som skyddar kassetten genom att dra bort förpackningstejpen.

Om du har installerat dammskyddet för ML-2240 Series, tar du bort dammskyddet innan du öppnar den främre luckan.

Eftersom skrivaren är väldigt lätt kan du råka flytta den när du använder den, t.ex. när du drar ut eller skjuter in pappersmagasinet eller när du sätter i eller tar ur tonerkassetten. Försök att undvika att flytta skrivaren.

3. Ta ut tonerkassetten från påsen och ta bort papperet som skyddar kassetten genom att dra bort förpackningstejpen.

• Rör inte vid den gröna ytan (eller klarblå), OPC-trumman eller något annat material. Undvik att vidröra området genom att hålla i tonerkassettens handtag.

• Undvik att utsätta den gröna (eller klarblå) ytan eller OPC-trumman för ljus. Detta skadar OPC-trumman. Täck tonerkassettens OPC-trumma med papper för att undvika skador från ljuset.

• Vänd inte på tonerkassetten.

4. Håll i handtagen på tonerkassettens båda sidor och omfördela tonern genom att vagga kassetten från sida till sida.

Om du får toner på kläderna torkar du bort den med en torr trasa och tvättar dem i kallt vatten. Varmt vatten gör att tonern fastnar i tyget.

• Använd inte vassa föremål som knivar eller saxar för att öppna tonerkassettens förpackning. Du kan skada tonerkassettens yta.
• Utsätt inte tonerkassetten för ljus i mer än ett par minuter för att undvika skador. Täck eventuellt över den med ett papper

5. Titta efter kassettens spår i skrivaren. Det finns ett på varje sida.

6. Fäll ut tonerkassettens handtag och ta tag i det. Skjut in kassetten i maskinen tills den låses på plats.

Sätt i eller dra försiktigt ut tonerkassetten så att den inte repar skrivaren.

• Rör inte vid den gröna ytan (eller klarblå), OPC-trumman eller något annat material. Undvik att vidröra området genom att hålla i tonerkassettens handtag.

• Undvik att utsätta den gröna (eller klarblå) ytan eller OPC-trumman för ljus. Detta skadar OPC-trumman. Täck tonerkassettens OPC-trumma med papper för att undvika skador från ljuset. • Vänd inte på tonerkassetten.

7. Stäng den främre luckan. Stäng luckan ordentligt. Är luckan inte ordentligt stängd kan det uppstå problem med utskriften.

En ny tonerkassett räcker i genomsnitt för 1 500 standardsidor (enligt ISO/IEC 19752-standarden). (Originalkassetten som medföljer skrivaren räcker i genomsnitt för 700 standardsidor.)

I bruksanvisningen finns också bilder.

Lägsta pris på tonerkassett till modellen ifråga verkar finnas här:

https://www.inkeurope.eu/products/382-samsung-lasertoners/74066-samsung-mlt-d1082s-lasertoner-svart-kompatibel-1500-sidor

259,00 SEK

Samsung MLT-1082S Produktet passar till:



Samsung ML1641
Samsung ML1640
Samsung ML2241
Samsung ML2240
Samsung ML2245
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-10 14:55:41

Tack för alla svar!

Jag tänkte att vi skulle cykla till närmsta köpcentrum och kolla på Clas Ohlson och Kjell & Company. Men maken cyklade i stället till Mediamarkt och Elgiganten, som ligger mycket längre bort. De hade inte vad vi ville ha.

Nu har jag beställt via postorder i stället.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav HGJ » 2019-02-10 21:55:28

Alien skrev:Nu har jag beställt via postorder i stället.

Då får vi hoppas att det också går bra att få den nya kassetten på plats!
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-14 13:13:23

Kassetten kom igår, maken har lagt in den i skrivaren och det fungerar.

Men det var ingen faktura med i paketet. Ingen faktura kom med posten idag heller. Inte heller via eposten. Det är Klarna som ska fakturera.

Så nu nojar jag över det. Man har 14 dagar på sig att betala (inte 30 dagar som förr i tiden), sedan kommer väl kronofogden. :-)063
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav ankhh » 2019-02-14 14:30:22

Noja inte. Maila eller ring Klarna och fråga. Fast kolla skräpposten först, så att det inte ligger en faktura där...

Jag vet inte hur det är nu, men för x antal år sedan var det mycket kritik mot Klarna för att de skickade inkassokrav (med tillagd extra avgift, förstås) till människor som inte hade fått fakturan.

Så, skulle det vara problem blir det inte kronofogden direkt, men det skulle kunna bli extra dyrt med inkassoavgift. Vänta alltså inte, utan kontakta dem!

(Som en fotnot har jag för mig att inkassobolaget ingår i koncernen också...)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-14 15:17:15

Jag har mejlat Klarna. Har ett minne att det var samma problem när jag beställde böcker från AdLibris. Böckerna kom men ingen faktura, fick mejla Klarna.

Det var bättre förr när fakturan kom från företaget som levererade varan. Då låg fakturan i paketet. Nu är det så nervöst att vänta på fakturan. Eftersom jag har dåligt minne så kan jag glömma bort att påminna, och rätt som det är får jag själv en påminnelse med påminnelseavgift. Inte lätt att bevisa att man aldrig fått någon faktura.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav sebastiann » 2019-02-14 17:33:19

Det är just därför du inte ska använda klarna eller köra med fakturabetalning.

Klarna är ju ett företag som måste gå runt.
Därav att de har så kort betalningstid. Ibland slänger de på en fakturaavgift på 25 kr trots att du betalat med kort t.ex. och dessutom aviavgift.

Dessutom är klarna luriga på så sätt att en del av deras fakturor har 2 inbetalningskort med olika OCR-nummer. Det ena inbetalningskortet är märkt "delbetalning".
Om du RÅKAR ta fel inbetaningskort när du ska betala hela beloppet på ett bräde, så skickar de sedan en ny faktura med avgift för uppläggning av delbetalning, sedan ränteskillnadsersättning för förtida uppsägning av delbetalning + fakturaavgift x de antal månader delbetalningen hade varit på om du hade valt att delbetala.
Och då är det ENDA felet man gjort är att man angett fel OCR-nummer.

Det enklaste du kan göra för att slippa klarna är att när den frågar efter personnummer så välj "Hoppa över" eller "Handla utan personnummer" så kommer den låta dig betala med kort direkt.
Enklaste lösningen, och så slipper du nojja om fakturor.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-02-15 1:41:59

Alien skrev:Så nu nojar jag över det. Man har 14 dagar på sig att betala (inte 30 dagar som förr i tiden), sedan kommer väl kronofogden. :-)063


Nej de skickar alltid ut ett extra betalningsföreläggande med en varning innan det går till kronofogden. Så så länge Postnord sköter sig ska det inte vara någon fara.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-15 2:05:15

Min dotter säger att jag ska betala före leveransen. Då slipper jag fakturaavgift och att noja över när fakturan kommer och om jag missat den.

- Ska jag betala grisen i säcken? Utan att veta vad jag får el om jag ens får någon leverans?

- Ja, är det något fel så reklamerar du bara, så får du skicka tillbaka och få pengarna tillbaka. Så gör jag.

Hmm, kanske om jag handlat där förr. Annars ser jag för mig en massa tröttsamma telefonsamtal, givetvis med långt väntande i luren ("Vi har just nu många som ringer ...").
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav sebastiann » 2019-02-15 13:29:56

Alien: Nej du slipper inte fakturaavgiften för att du betalar fakturan innan leveransen.
Men hoppar du över fakturabetalning (dvs väljer "Hoppa över personnummer" och sedan betalar med kort) så slipper du fakturaavgiften.

Det kvittar om du betalar nu eller betalar senare. Om du t.ex. betalar med vanligt bankkort så kan du alltid få tillbaka pengarna av banken vid ett ev strul. Det enda som är, är att du får ligga ute med pengarna under utredningen.

Men med fakturabetalning så tickar istället ränta och påminnelseavgifter under utredningen om det uppstår en tvist. Det är inte så att alla avgifter slutar ticka bara för att man "pausar" en faktura vid en tvist, utan pausen betyder bara att inga förfallodatum gäller. När tvisten är löst och det kanske visar sig att det är du som ska betala, så har alla räntor och påminnelseavgifter tickat på i bakgrunden.

Ett annat problem med klarna är att varje köp loggas i din kreditupplysning, så att tillslut kan du få problem med banklån m.m. om du skulle vilja ta ett. Beloppet syns inte utan bara antal slagningar, så står det att du har 10 slagningar de senaste året så klart de kommer tro du är en lånehaj även om det är 10 köp på bara 200 kr, det vet ju inte dem.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Kotten » 2019-02-15 14:07:51

sebastiann skrev:Klarna är ju ett företag som måste gå runt.
Därav att de har så kort betalningstid. Ibland slänger de på en fakturaavgift på 25 kr trots att du betalat med kort t.ex. och dessutom aviavgift.

Dessutom är klarna luriga på så sätt att en del av deras fakturor har 2 inbetalningskort med olika OCR-nummer. Det ena inbetalningskortet är märkt "delbetalning".
Om du RÅKAR ta fel inbetaningskort när du ska betala hela beloppet på ett bräde, så skickar de sedan en ny faktura med avgift för uppläggning av delbetalning, sedan ränteskillnadsersättning för förtida uppsägning av delbetalning + fakturaavgift x de antal månader delbetalningen hade varit på om du hade valt att delbetala.
Och då är det ENDA felet man gjort är att man angett fel OCR-nummer.


Ett inte särskilt sympatiskt sätt att att behandla kunder...
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-16 1:14:23

Det är ju inte vi enskilda människor som är Klarnas kunder utan företagen. Alltså gäller det att hålla företagen nöjda, inte oss.

Har fortfarande inte fått någon faktura, varken på papper i brevlådan el i e-posten. Finns inget i skräpposten heller.

Ibland funkar ju inte posten har jag läst. Då åker jag på extraavgifter för att ingen faktura kom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav slackern » 2019-02-16 13:53:42

Ja tydligen så har Klarna varit i blåsvädret förr, tydligen rätt många konsumenter som har klagat.

Anmälningarna mot e-betalningsföretaget Klarna ökar hos Konsumentverket och nu ska myndigheten träffa företaget för samråd.
– Vi hoppas att det blir bättre för konsumenterna, säger Anna Hult, jurist vid Konsumentverket.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-1

Kunderna får tydligen påminselseavgiften och inkasso innan dom får inbetalningsavin.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav HGJ » 2019-02-16 21:21:03

Alien skrev:Men det var ingen faktura med i paketet. Ingen faktura kom med posten idag heller. Inte heller via eposten. Det är Klarna som ska fakturera.

Alien skrev:Det var bättre förr när fakturan kom från företaget som levererade varan. Då låg fakturan i paketet.

Har du loggat in på klarna.se och kollat om det finns någon faktura där? Säljaren har alternativet att skriva ut fakturan från Klarna och skicka den tillsammans med tillsammans med varan. Då skickar Klarna ingen faktura till köparen. Kanske har säljaren valt detta alternativ men missat att lägga fakturan i paketet? I så fall borde fakturan ändå gå att hitta på klarna.se.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav Alien » 2019-02-16 23:50:27

Jag kan inte logga in på Klarna. Det kräver bank-ID som jag inte har.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav nallen » 2019-02-17 21:03:28

Kotten skrev:Ett inte särskilt sympatiskt sätt att att behandla kunder...

Klarna är i största allmänhet ett riktigt skitföretag. Tyvärr är det riktigt svårt att bojkotta dem helt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Går inte att skriva ut, troligen är tonern slut

Inläggav nomemorytoday » 2019-02-17 22:50:48

nallen skrev:Tyvärr är det riktigt svårt att bojkotta dem helt.

Qliro har chans att försöka ta deras andelar genom utöka kredittjänsterna med ärligt bra relationer till sina kunder.

Jag satt med Klarnas kundchatt öppen i 4 (FYRA) dagar innan jag fick hjälp. "Hej jag heter bla bla, hur kan jag hjälpa dig...", gång på gång. Till slut frågade jag fall det var någon form av speeddating, och fick bara "hehe" tillbaka. Så det behöver inte varit något AI system.

Jag undrar iaf vilken del av deras slogan "smoooth payment", jag fick ta del av där.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till IT-forum



Logga in