Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-11 12:30:30

Här kommer lite olika beskrivna händelser så får ni själv analysera och svara vad som är logik och vad som är känslomässigt tänk i de olika alternativen samt motivera svaren.

(1) Jag tittar på lilla Kalle som leker, jag sträcker fram två olika leksaker och Kalle tittar och utforskar dom båda leksakerna. Efter några minuter så leker Kalle hela tiden bara med den ena leksaken. Den andra leksaken ligger på golvet bredvid honom. Han ser glad ut och intresserad av leksaken och leker med den inlevelsefullt. Efter cirka 15 minuters lek, så är det dags för mat. Vi går och äter. Efter måltiden springer Kalle förtjust in i rummet. Vilket leksak börjar Kalle leka med sannolikt?


(2) Jag sätter upp en liten spjälsäng i hop med min dubbelsäng. Det är en så kallad bedside crib. En spjälsäng med en öppen sida in mot dubbelsängen. Jag monterar fast spjälsängen med hästsko liknande klämmor. Som regleras späns fast (med vingmuttrar) så sidorna i själva u:et ligger dikt (nuddar) resårmadrassens regel dit satt från undersidan. Spjälsängens fästningsanordning kan varken åka uppåt, neråt eller sidled. Lite senare på dagen är lilla Kalle (3år) i dubbelsängen och studsar och hoppar. Mamma kommer in och säger. -Nej Kalle, du får inte hoppa där, spjälsängen kanske kan lossna och då kanske din lilla syster ramlar ur och slår sig. Var Mammans påstående ackurat resonerat?


(3) Mormor spänner fast sitt lilla barnbarn (1,5 år) i en lånad bilstol. Spänningsanordningen passar inte så bra då spännremmarna inte ligger dikt över axlarna och trapezius musklernas övre del. Remmarna ligger över överarmarna men mormor knäpper fast sitt älskade barnbarn och åker i väg. Utgjorde mormors tänk en förhöjd risk för hennes älskade lilla barnbarn?


(4) Definiera så exakt och detaljerat som möjligt vad logik är.

(5) Definiera så exakt och detaljerat som möjligt vad känslor är.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Re: Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävlin

Inläggav popruta » 2019-02-11 12:46:10

1) barnet leker med samma leksak som innan..som hen verkade föredra. Jag tycker det är logiskt att anta det eftersom erfarenheten innan middagen säger så.

2) känslor. Spjälsängen verkar väl förankrad så hon måste förbisett det och agerat efter en känsla för fara.

3) ja det var en risk. En bilbarnsstol måste sitta ordentligt för att ha maximalt skydd.

Återkommer med dom andra svaren.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Vildsvin » 2019-02-12 1:16:12

Trean beror ju helt på vad som händer om mormor ställer in resan. Man tar alltid en risk när man vistas i trafiken. Hade man bara tänkt på säkerheten hade även vuxna passagerare åkt i bakvända stolar, men så är inte fordon och flyg gjorda då folk inte tycker att den extra säkerheten är värt "obehaget" att åka baklänges.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-12 12:35:12

Föreställ er att vi har en termometer som representerar alla våra känslor. Där 0 är ett känslotillstånd likt ett neutralt medvetande utan press eller distraktion. Ju längre i från 0 punkten desto kraftigare känslor. Extrem nivåer kan exempelvis vara panik, paranoia, eufori. Mellan dessa extremer finns mildare känslor. Exempelvis nervositet, feel good etc. Vi har hela tiden ett känslotillstånd, oavsett var i skalan vi befinner oss.

Alla känslor vi kan uppleva som människa finns representerade i grader av styrka. För att inte påverkas av för starka känslor behöver man ligga omkring 0 för att kunna tänka logiskt som bäst och inte vilseledas av starka känslor som skymmer logiken (0). Logik tar oss från A till B & vidare till C.

För att vara kreativ och uppfinningsrik bör du kunna skifta tillstånd närmare extremnivåerna. Men inte för högt, för då kan du få svårt att navigera navigera ner mot noll igen. Enligt mitt sätt att se det, så har genier båda dessa sidor och behärskar skifta mellan dessa tillstånd, kreativ lycka och avslappnad logiskt tänkande. Genom att analysera sitt egna tänkande.

Alla våra sinnen påverkar oss känslomässigt och lagras olika starka i våra minnesfunktioner. ljudintryck, synintryck, känslointryck, doftintryck, känselintryck, smakintryck, ballansintryck, minnsesintryck eller andra tankar, fantasier (medvetandeintryck)

Minnesfunktionerna som våran hjärna har är ett måste för att uppleva tiden dvs ett medvetande av nuet. Dvs att mönster (alla händelser vårat medvetande upplever) kan bara upplevas sekventiellt (nuet) i tiden om vi också har ett minne. Det är via vårat minne vi kan särskilja mellan vad som sker nu och tidigare.


Svaret på 4 och 5 är. En kuggfråga. Vi har alltid ett känslomässigt tillstånd för att uppfatta logik. Utan känslor kan vi inte ha ett medvetande som uppfattar logik. Med detta sagt går det inte att förbise att logik är en känsla av sekventiellt mönster, som vårat medvetande kan uppfatta i nuet.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-12 13:51:49

Eller bara: Förmågan att känslomässigt minnas mönster så detaljerat som möjligt bakåt i tiden.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Batte » 2019-02-13 0:33:55

Bounce skrev:Eller bara: Förmågan att känslomässigt minnas mönster så detaljerat som möjligt bakåt i tiden.
Hvordan mener du da? Du har vel en bred bevissthet du da kanskje.

Hvorfor spesifiserer du at det er bakover i tiden? F.eks. er det som at jeg erindrer mønster som har skjedd og ikke skjedd, men det har ikke mer med bakover i tid å gjøre enn med en hvilken som helst annen retning. "Faktahukommelsen" min er ikke bra, så jeg husker ofte bare essensen av mønstrene og ikke faktaene de var bygget opp av i seg. Er det sånn du mener?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-13 0:38:02

Ke? English?
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Batte » 2019-02-13 0:44:06

Bounce skrev:Hvordan mener du da? Du har vel en bred bevissthet du da kanskje.

Hvorfor spesifiserer du at det er bakover i tiden? F.eks. er det som at jeg erindrer mønster som har skjedd og ikke skjedd, men det har ikke mer med bakover i tid å gjøre enn med en hvilken som helst annen retning. "Faktahukommelsen" min er ikke bra, så jeg husker ofte bare essensen av mønstrene og ikke faktaene de var bygget opp av i seg. Er det sånn du mener?
Varför specificerar du att det är tillbaka i tiden? T.ex. är det som att jag minns mönster som har hänt och inte hänt, men det har inget mer att göra med bakåt i tid än med någon annan riktning. "Mitt faktaminne" är dåligt, så jag minns ofta bara mönstrets essens och inte de fakta de byggdes upp av. Är det så du menar?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-13 0:49:30

Pröva gör ett online IQ test. Och analysera ditt egna tänkande undertiden och identifiera exakt hur du tänker. Sen läser du det jag skrivit här i tråden igen/förklaringen ovan. Vi kan inte se in i framtiden. Vi ser bara nuet och mins dåtiden olika detalierat.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Batte » 2019-02-13 0:57:17

Bounce skrev:Pröva gör ett online IQ test. Och analysera ditt egna tänkande undertiden och identifiera exakt hur du tänker. Sen läser du det jag skrivit här i tråden igen/förklaringen ovan. Vi kan inte se in i framtiden. Vi ser bara nuet och mins dåtiden olika detalierat.
Dessverre tror jeg ikke online-testene er helt nøyaktig, men man kan jo håpe. :wink: Jeg tenker analytisk og kreativt, i mønster.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav slackern » 2019-02-13 9:13:40

Känslor är lycka, skam, rädsla och typ sådana saker. Logik har du säkert gjort ett WAIS test där det framgår vad det är.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav sussi83 » 2019-02-13 14:35:55

Dessa frågor är enligt mig bara olika nivåer på logik, dvs ingen fråga har med känslor att göra sett ur betraktarens ögon. Det har också med TOM att göra eftersom man ska kunna sätta in sig i personernas perspektiv för att kunna lösa uppgifterna. Visseligen måste man lägga karaktärernas känslor med i beräkningen men det har inget att göra med betraktarens känslor.

Jag håller med vildsvin om bilbarnstolen, förmodligen var ungen så pass stor att han inte kunde glida ur den, sedan som vildsvin sa beror det på varför mormor var tvungen att sätta ungen i stolen och syftet med resan.

Med spjälsängen beror det ju på i vilken säng treåringen hoppade i när mamma kom in, hoppade han i spjälsängen kunde ju lillasyster trilla ut i den öppna delen. Vi vet att spjälsängen håller för ett sovande barn, men håller den för en hoppande treåring?
Nu står det att det var dubbelsängen treåringen hoppade i så kanske risken bara kunde vara att lillasyster rullade över i dubbelsängen på nåt sätt.

Osv..
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav sussi83 » 2019-02-13 17:28:11

Känslor pallar jag inte beskriva.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav antonius » 2019-02-13 18:33:44

sussi83 skrev:Känslor pallar jag inte beskriva.


Nä det är bara som att riva upp variga sår hela tiden, bättre försöka göra ngt praktiskt istället för att älta..
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav sussi83 » 2019-02-13 19:29:37

antonius skrev:
sussi83 skrev:Känslor pallar jag inte beskriva.


Nä det är bara som att riva upp variga sår hela tiden, bättre försöka göra ngt praktiskt istället för att älta..

Var väl inte riktigt så jag menade, hade inte med något personligt att göra. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav kiddie » 2019-02-15 1:14:46

Det som kallas känslomässigt tänk här är väl egentligen logiskt tänkande men med felaktigheter, pga erfarenhet, hur det var förr, hur det brukar vara, dvs genväg i skallen som gör att man fattar ett beslut som är felaktigt, inte för att man känner, utan för att man tar in fel information och inte har tillgång till all information.

Förr gjorde man ju massa konstiga saker med barn som ansågs högst logiska på den tiden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Batte » 2019-02-15 10:41:40

Bounce skrev:(1) Jag tittar på lilla Kalle som leker, jag sträcker fram två olika leksaker och Kalle tittar och utforskar dom båda leksakerna. Efter några minuter så leker Kalle hela tiden bara med den ena leksaken. Den andra leksaken ligger på golvet bredvid honom. Han ser glad ut och intresserad av leksaken och leker med den inlevelsefullt. Efter cirka 15 minuters lek, så är det dags för mat. Vi går och äter. Efter måltiden springer Kalle förtjust in i rummet. Vilket leksak börjar Kalle leka med sannolikt?
Barn leker oftast med samme leksak gång på gång. Sannolikt skulle Kalle också efter maten föredra leksaken han är förtjust i, men det är inte självklart.

Bounce skrev:(2) Jag sätter upp en liten spjälsäng i hop med min dubbelsäng. Det är en så kallad bedside crib. En spjälsäng med en öppen sida in mot dubbelsängen. Jag monterar fast spjälsängen med hästsko liknande klämmor. Som regleras späns fast (med vingmuttrar) så sidorna i själva u:et ligger dikt (nuddar) resårmadrassens regel dit satt från undersidan. Spjälsängens fästningsanordning kan varken åka uppåt, neråt eller sidled. Lite senare på dagen är lilla Kalle (3år) i dubbelsängen och studsar och hoppar. Mamma kommer in och säger. -Nej Kalle, du får inte hoppa där, spjälsängen kanske kan lossna och då kanske din lilla syster ramlar ur och slår sig. Var Mammans påstående ackurat resonerat?
Mamman vet sannolikt inte hur du monterade i hop spjälsängen med dubbelsängen och att fästningsanordning varken kan åka uppåt, neråt eller sidled. Hon har sannolikt ingen erfarenhet med att använda den nya sängen, men kan mycket väl veta att nya möbel behöver efterstramas och att studsande ved hopfogningen inte är tänkt användning av sängen.

Mamman resonerade ackurat och hennes påstående är rimlig baserad på vad hon vet. Hon vet inte hur sannolikt det är att den lossnar, så hon säger att den ”kanske kan” lossna. Hon vet at att konsekvensen är oönskad och eliminerar den uppfattade, onödiga risken.

Bounce skrev:(3) Mormor spänner fast sitt lilla barnbarn (1,5 år) i en lånad bilstol. Spänningsanordningen passar inte så bra då spännremmarna inte ligger dikt över axlarna och trapezius musklernas övre del. Remmarna ligger över överarmarna men mormor knäpper fast sitt älskade barnbarn och åker i väg. Utgjorde mormors tänk en förhöjd risk för hennes älskade lilla barnbarn?
Förhöjd risk jämfört med vad? Stanna i huset och leka med mormor? Stanna i huset med et akut vårdbehov?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-18 12:36:09

Logik i Wais mäter som jag ser det inte logik bäst, eftersom dom inte använder logik taget ur vår verklighet och vardag. Logiken som Wais mäter är ju bara en produkt ur någons fantasi och finns bara representerad i testet, testskaparen och testtagarens medvetande, men den representeras inte i vår verkliga värld där logik använd varje dag. Skulle man använda sig av logik från vår verklighet och vardag så skulle man sannolikt få ett annat resultat och bättre g-faktor.

Logik är också känslor.

Tittar vi ur den lilla pojkens perspektiv tänker han känslomässigt och springer förtjust in i rummet igen och föredrar sannolikt fortsätta leka med samma leksak. Men ur betraktarens ögon använder vi logik för att förstå varför han sannolikt väljer samma leksak igen. Dvs förmågan att känslomässigt minnas så detaljerat som möjligt ett sekventiellt mönster som finns ur vårat minne och speglar mönstret från dåtiden. Med datan (mönstren) från dåtiden använder vi den sedan för att göra förutsägelser om framtiden och nuet.

Om känslorna blir för starka förflyttas fokus och själ mentala kraft som används till stor del på att fokusera på känslan som man känner i sitt medvetande (eller som tidigare uttryckt, skymmer logiken (0)) vilket leder till att det kan vara svårare att lösa exempelvis logiken i Wais, eftersom där är det ett visuellt mönster som skall lösas och för att lösa den bäst måste du reducera känslan till 0 för att inte bli distraherad och få ut din fulla kapacitet. Man får då svårt att särskilja vad som har känslomässig påverkan och vad som är objektivt neutralt tänkande (0). Men om personen som testat tränar på att kunna ligga omkring nollan (fokusträning) samt också förstår allt detta på djupet, så kan hen prestera mycket bättre.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav sussi83 » 2019-02-18 13:31:15

kiddie skrev:Det som kallas känslomässigt tänk här är väl egentligen logiskt tänkande men med felaktigheter, pga erfarenhet, hur det var förr, hur det brukar vara, dvs genväg i skallen som gör att man fattar ett beslut som är felaktigt, inte för att man känner, utan för att man tar in fel information och inte har tillgång till all information.

Förr gjorde man ju massa konstiga saker med barn som ansågs högst logiska på den tiden.

kiddie du satte bättre ord på det jag försökte säga i inledningen på mitt inlägg, känslor har inget med logik att göra, egentligen. Förutom förmågan att förstå andras känslor på ett ungefär, då blir handlingar logiska.
Sen är man ju alltid ett barn av sin tid som du säger.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-19 11:18:30

Man kommer aldrig i från att du som läser alltid har ett känslomässigt tillstånd när du analyserar logiska mönster. Medvetandet som är det enda som kan uppfatta logik har alltid ett känslomässigt tillstånd. Men för att få ut din fulla mentala kapacitet för att lösa logiska test, så måste du ligga i 0 för att inte förlora fokus på annat, som själ mental kapacitet.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Re: Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävlin

Inläggav kiddie » 2019-02-20 5:44:29

Känslor är alltid drivkraften. Hade man inga skulle man skita i sig själb och andra. Dessutom är det svårt att stoppa känslans övertag när förnuft och känsla är osams.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-02-20 18:00:06

Man skulle kunna säga att logiskt tänkande inte är känslor därför måste du vara i (0) för där har du ett neutralt känslotillstånd. För att förstå det lättare.

Det är inte riktigt rätt eftersom 0 är ett känslotillstånd.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Bounce » 2019-03-18 21:34:24

Förmågan att definiera och minnas likheter.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Vad är logik och vad är känslor? (problemlösnings tävling).

Inläggav Lissås » 2019-03-18 22:42:03

1. Jag tänker logiskt. Kalle valde den ena leksaken framför den andre, han gav den andre leksaken ingen uppmärksamhet. Han lekte med leksaken en kvart innan maten. Såvida inte Kalle kom att tänka på något annat under maten tror jag att han kommer återgick till den leksaken han lekte med innan maten. Eftersom Kalle är liten, kan Kalle mycket väl hunnit få något annat i tanken under matstunden, så det kan även vara av den anledningen han springer in i samma rum som innan med förtjusning, men högst troligen är det samma leksak som lockar. Jag tänker att Kalle gick på känslor, leksaken var stimulerande och intressant.

2. Jag tycker inte mammas påstående var ackurat resonerat. Jag tror att mamman gick på både logik och känslomässigt tänk. Logik - något kan gå sönder när man hoppar i sängen. Känslor, hon är rädd om sina barn och i synnerhet den lilla bebisen som skulle ligga i spjälsängen sedan. Modersinstinkt - känslor.

Jag tänker att troligen kommer inte spjälsängen lossna efter den förseglingen. Det är troligare att Kalle kommer ramla ned från sängen och slå sig. Självklart kan något gå sönder när man hoppar i en säng, men Kalle som är 3 år väger högst troligen inte så mycket för att dubbelsängen skulle ta någon skada. Spjälsängen är troligen byggd av trä och kanske börjar glappa någonstans om en 3 åring hoppar vilt i den, men den bör inte gå sönder och framför allt inte lossna i förseglingen.

3. Jag tycker att mormor inte tänker, hon går på instinkt - känsla. Känslan säger att man använder bälte enligt lag.

Det som är logiskt är att barnet borde sitta kvar i bilbarnstolen vid en kollision, och det logiska borde vara att barnet då åsamkat mer skador än om barnet hade suttit korrekt fastspänt i bilbarnstolen.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in