Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav sussi83 » 2019-02-07 20:01:04

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Hur som helst lycka till och jag håller tummarna för dig. :)

Tack, vad tror du att jag skulle passa på för arbetsplats?
Nu är det lite att gå på men iaf jag uppskattar input för du verkar skärpt.


Oj tack för komplimangen.

Hmm bra fråga, jag vet inte riktigt vad du har för utbildning eller arbetslivserfarenhet. Men vad du verkar passa som är något skapande jobb där du får sitta och pilla, klura å göra din egen grej. Men nu till verkligheten, du blev kallad till en intervju och fick göra några tester, så det måste vara något arbete där dom inte vill ha någon korkad person.

Ähe det här var svårt berätta gärna?

Nej jag har blivit kontaktad både för enklare jobb och lite mer avancerade.
Ett skapande jobb skulle vara kul som hobby men nu snackar jag nog mer om seriösa arbetsplatser. Jag har ingen utbildning för att kunna jobba med skapande verksamhet, annars kanske det kunde varit kul.
Men jag har lång arbetslivserfarenhet på olika nivåer likaså utbildningar som jag har i drivor.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav sussi83 » 2019-02-07 20:56:46

Handy skrev:
popruta skrev:Jag funderar lite på det här med ojämn begåvningsprofil. Vad räknas egentligen som det?

T.ex när jag gjorde ett iq-test (inte precis ett fullständigt wais-test men det utgick från det) fick jag 116 "poäng" på den språkliga delen och 105 på den "prestationsbaserade".

Skulle det klassas som "ojämnt"? Eller behöver det vara ännu större skillnad? Eller är det liksom att det är skillnad mellan dom specifika delarna (t.ex arbetsminne och såna där figurer).

Någon som vet?


Jag antar att det var illustrerad vetenskaps test du gjorde? Det testet stämmer bra överens med WAIS och får anses som ett bra test. Dock (om det nu var det testet) så är det som slackern mycket riktigt påpekat ganska få deltest. I WAIS finns det (om jag inte missminner mig) 15 deltest och man skall minst ha genomfört 13 för att få en hel-IQ. Illustrerads test använder några av dom mest "robusta" delarna i WAIS men utesluer exempelvis blockmönster (av förståeliga skäl), som är ett mycket bra deltest. Sedan finns det några till deltest som inte finns med i illustrerads som är ganska bra på att pricka in våra svårigheter (blockmönster brukar autister inte ha svårt med). Men just eftersom nättestet använder några av dom mest G-laddade delarna får man heller inga större skillnader i resultat, det blir samma sak som man testar om och om igen.

Och du har mycket riktigt rätt i att aspergare tenderar att kunna prestera ojämnt även gällande närbesläktade deltest. Så att dela upp ett autistresultat i enbart verbal och performal del är inte särskilt sunt. NT brukar skilja sig som mest 10-15 poäng mellan det sämsta och det bästa deltestet. För oss aspisar skiljer det mycket mera, som regel.

Men det är lite mera invecklat än så faktiskt, ett deltest är inte ett "rent mått" på en enskild förmåga. Även om det till utformningen skulle kunna tolkas så. Ofta ger ett deltest olika många poäng på olika förmågor, så även om man skulle få jättelågt på ett delmoment som mäter arbetsminnet bäst så skulle man ändå kunna taka arbetsminnet iom att man haft högt på andra delar som också mäter denna förmåga i viss utsträckning. Nu har testskaparna till WAIS försökt att få så "rena" deltester som möjligt (för att lättare kunna se vad personer har för svårigheter) men dom lyckas inte särskilt bra.

Men en skillnad på 11 poäng tyder inte på en "aspergerprofil", särskilt med tanke på att kvinnor ofta är lite bättre på den verbala delen än den prestationsbaserade. Performencedelen brukar kallas praktisk intelligens, och den har att göra med just det. Om man har svårt att knyta skosnörena och lära sig liknande saker så ska det synas på mer ingående tester.

Tror jag fick 120 i IQ på Illustrerad vetenskaps test, vet ej alls vad det betyder i praktiken men de test jag nu gjort tycks ändå avvika från varandra.
Arbetsminne ska väl vara ett mått på intelligens men jag hade ganska bra på det testet, kanske för jag medvetet har övat mer på att memorera och fått CS för dampen.
Logik och problemlösning och språk är väl dock mina starkaste sidor.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav sussi83 » 2019-02-08 19:05:00

Handy jag ifrågasätter inte om jag skulle vara ett geni eller inte utan om Illustrerad vetenslap kan leverera tillförlitliga test. Jag är väl förmodligen klassad som dum i skallen för att jag behöver miniräknare så lyssna inte på mig. :-)005
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav xty3457 » 2019-02-10 23:54:22

Sen finns det tecken som tyder på att autister har annorlunda begåvningsprofiler
än neurotypiska människor
och implikationerna kring detta eller hur "autistisk intelligens" skiljer sig
från "neurotypisk" är ej heller ännu till fullo utrett.

"We have shown that autistics are not disproportionately impaired on a test of fluid intelligence, as many current theories of autism predict they should be. Instead of being limited to isolated Wechsler subtests assumed to measure only low-level rote memory and perception, autistic intelligence is manifested on the most complex single test of general intelligence in the literature. Although autistics no doubt deploy atypical cognitive processes in performing many tasks, we strongly caution against declaring these processes dysfunctional or assuming that autistics’ peaks and troughs on Wechsler scales “flout the premise of … general intelligence” (Scheuffgen, Happé, Anderson, & Frith, 2000, pp. 83–84)."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4287210/
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav slackern » 2019-02-11 12:48:33

En sak som kanske kan vara lite roligt för er att veta är att jag är med i ett forskningsprodjekt kring ADHD. Där har jag fått genomföra en ADHD utredning 2 gånger och genomfört diverse test, i ett test som uppmäter uppmärksamheten där första gången jag gjorde det hade jag inte tagit någon ADHD medicin där uppmättes min uppmärksamhet till 2% så alltså har 98% utav befolkningen bättre uppmärksamhet än jag, andra gången jag gjorde det var 4 år senare och då skulle jag ta medicinen när jag gjorde det då hamnade jag i genomsnittet utav deltagarna och min impulsivitet var bättre än genomsnittet.Det vore intressant att testa att göra WAIS när jag har tagit min ADHD-medicin har en känsla utav att mitt resultat skulle bli bättre.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav xty3457 » 2019-02-11 22:38:12

slackern skrev:En sak som kanske kan vara lite roligt för er att veta är att jag är med i ett forskningsprodjekt kring ADHD. Där har jag fått genomföra en ADHD utredning 2 gånger och genomfört diverse test, i ett test som uppmäter uppmärksamheten där första gången jag gjorde det hade jag inte tagit någon ADHD medicin där uppmättes min uppmärksamhet till 2% så alltså har 98% utav befolkningen bättre uppmärksamhet än jag, andra gången jag gjorde det var 4 år senare och då skulle jag ta medicinen när jag gjorde det då hamnade jag i genomsnittet utav deltagarna och min impulsivitet var bättre än genomsnittet.Det vore intressant att testa att göra WAIS när jag har tagit min ADHD-medicin har en känsla utav att mitt resultat skulle bli bättre.


Intresssant. Har gjort WAIS test både med och utan ADHD medicin, märkte inte så stor skillnad, dock inte jämfört resultaten från testen exakt, då det ena var en studie som jag ännu inte fått resultaten från.

Däremot kan jag märka skillnad med min adhd medicin i vissa situationer i vardagen de gånger jag tar den, så naturligtvis har den en mätbar effekt i vissa situationer.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav sussi83 » 2019-02-11 23:28:50

slackern Intressant. :-)Happy
När är studien klar?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav slackern » 2019-02-12 9:10:30

sussi83 skrev:slackern Intressant. :-)Happy
När är studien klar?


Oj bra fråga inte den blekaste tror att den är pågående får göra lite tester vart fjärde år ungefär. :lol: Eller lite och lite dom tömmer mig på blod, får fylla i femtioelva formulär, genomföra MRI på hjärnan och genomföra WAIS sammanlagt under 2 dagar sist fick jag till och med betalt vilket var en trevlig överraskning.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-12 20:50:01

Flinta skrev:Är det ingen av er som blivit AMPS-bedömd?


Vad är det? Hur går det till? Jag har fått lägga pussel och sånt, är det sånt du menar?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav BellaBelle » 2019-02-12 20:51:28

slackern skrev:En sak som kanske kan vara lite roligt för er att veta är att jag är med i ett forskningsprodjekt kring ADHD. Där har jag fått genomföra en ADHD utredning 2 gånger och genomfört diverse test, i ett test som uppmäter uppmärksamheten där första gången jag gjorde det hade jag inte tagit någon ADHD medicin där uppmättes min uppmärksamhet till 2% så alltså har 98% utav befolkningen bättre uppmärksamhet än jag, andra gången jag gjorde det var 4 år senare och då skulle jag ta medicinen när jag gjorde det då hamnade jag i genomsnittet utav deltagarna och min impulsivitet var bättre än genomsnittet.Det vore intressant att testa att göra WAIS när jag har tagit min ADHD-medicin har en känsla utav att mitt resultat skulle bli bättre.


Vilken typ av Adhd-test??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav Flinta » 2019-02-13 0:43:58

BellaBelle skrev:
Flinta skrev:Är det ingen av er som blivit AMPS-bedömd?


Vad är det? Hur går det till? Jag har fått lägga pussel och sånt, är det sånt du menar?


Det kan handla om att gå och handla, laga mat, utföra tvätt- eller städuppgifter. Man är under observation av arbetsterapeut och blir bedömd när man gör vardagsgöromål (eller helggöromål en vardag..).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in