Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 0:07:20

Undrar om jag reagerar känsligt här eller om andra t.o.m. skulle reagera känsligare, så därför skulle jag gärna höra hur ni skulle reagera i den här situationen: Min mans vuxna bonusbarn kommer på en söndag kväll och rotar i drygt två timmar i några lådor (hon har några av sina saker här). Hon sprang lite fram och tillbaka, pratade ganska högt med min man och vi fick ju underhålla hennes pojkvän under tiden också. Klockan var 22.45 när de åkte igen, och det kommer att ta mig två timmar att varva ner igen, så att jag kan sova. Min man säger bara: Men vaddå, du har mest suttit vid datorn? Nu överdriver du.

Vad säger ni? Jag känner mig stressad av sånt. Jag behöver egentligen lugn och ro efter kl. 21, eller åtminstone två timmar innan jag ska lägga mig. Annars kan jag inte sova. Och det är särskilt viktigt på en söndag kväll. Då laddar jag upp inför en ny arbetsvecka. Och hon är inte en sån som förstår och tar hänsyn utan hon springer ju fram och tillbaka, pratar högt, vill ha hjälp med saker, m.m. Och jo, hon vet om min diagnos. Jag har också sagt till min man att jag inte tror att jag överdriver, jag tycker verkligen det är stressigt om någon springer fram och tillbaka och rotar efter saker och just på en söndag kväll.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kvä

Inläggav popruta » 2019-02-11 0:15:18

Jag tycker det är jobbigt nog att ha folk här i 2 timmar oavsett om det är på kvällen eller inte så jag hade varit helt slut jag med.

Men jag är däremot väldigt konfliktundvikande så jag hade inte sagt något och lidit i det tysta och antagligen varit så trött på måndagen att jag inte kunnat gå till jobbet...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 1:13:45

Jag sa knappt något heller. Hade det varit första gången, hade jag inte sagt något alls. Men det här har hänt ungefär tre, fyra gånger tidigare. Och om jag inte har helt fel nu, så har min man också sagt till henne att söndag inte är en bra dag att komma och att det inte bör bli så sent på kvällen. Dessutom hade han också, den här gången, sagt till henne att vi både är lite krassliga (förkylning)och ska sova tidigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Flinta » 2019-02-11 1:15:28

Går det inte att ställa som krav att de måste föranmäla sin ankomst x antal dagar i förväg?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav ankhh » 2019-02-11 1:18:10

Jag skulle blivit rätt arg - inte minst på maken som inte vill förstå/ta problemet på allvar. Visst ska hans barn få komma till ert gemensamma hem, det känns ju rimligt, men de (allihop) måste också respektera att det är ditt hem där du behöver kunna koppla av inför måndagen.

Tycker jag.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav nomemorytoday » 2019-02-11 1:46:45

Jag förstår ganska exakt hur du kände och menar. Även gällande den biten där man inte säger något. Bli inte arg på dig själv bara.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-02-11 1:48:14

Ja det är obetänksamt men det är ju trots allt hans barn och man sätter inte upp gränser mot barn på samma sätt som man gör emot andra människor. Sen vet jag ju inte hur gammal hon är men det är ju också en process att barnen blir större och ändå beter sig lite grann som innan de blev vuxna.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 10:01:56

Bjäbbmonstret skrev:Ja det är obetänksamt men det är ju trots allt hans barn och man sätter inte upp gränser mot barn på samma sätt som man gör emot andra människor. Sen vet jag ju inte hur gammal hon är men det är ju också en process att barnen blir större och ändå beter sig lite grann som innan de blev vuxna.


Hon är tillräckligt gammal, runt 30. Men hon har också en psykiatrisk diagnos. Jag vill inte gå in i för mycket detaljer här. Och hon är egentligen inte hans dotter utan hans första frus dotter. Men jag förstår ju att han ändå ser henne som sitt barn.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 10:03:58

nomemorytoday skrev:Jag förstår ganska exakt hur du kände och menar. Även gällande den biten där man inte säger något. Bli inte arg på dig själv bara.


Nej, jag vet. Tack för omtanken. :) Jo, jag sa något till henne också - frågade om hon var klar nu och att klockan är mycket.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 10:12:27

Flinta skrev:Går det inte att ställa som krav att de måste föranmäla sin ankomst x antal dagar i förväg?


Haha. Sorry, men det är inte att tänka på. När hon säger att hon ska komma så är det 8 gånger av 10 att hon INTE kommer. Hon kan liksom avgöra sånt i sista stund. Och tiden kan också bli en annan. Och ofta säger hon att det bara är en liten grej som går fort, och så är det hur mycket som helst. Samma sak när vi har hjälpt henne flytta saker hit och dit. Antigen har hon inte förberett, eller är inte klar, eller det fler saker eller så finns det andra svårigheter som vi ska lösa på plats. Ibland har jag varit mycket nära att åka därifrån, när vi har flyttat saker åt henne, men jag har inte velat lämna min man i sticket där. Och han har svårt att säga nej.

Förresten så var det så den här gången också att hon bara skulle lämna några kläder. Och då tror man ju att det inte tar lång tid.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 10:17:44

ankhh skrev:Jag skulle blivit rätt arg - inte minst på maken som inte vill förstå/ta problemet på allvar. Visst ska hans barn få komma till ert gemensamma hem, det känns ju rimligt, men de (allihop) måste också respektera att det är ditt hem där du behöver kunna koppla av inför måndagen.

Tycker jag.


Jo, jag har sagt det tydligt till honom. Men det brukar ibland dröja lite tills han förstår på djupet, så att säga. Dessutom vill han vara alla till lags och det går ju inte. Och jag har startat tråden i det syftet också, dvs. för att kunna visa honom att jag inte är den enda med AS som behöver lugn och ro på kvällen. Jag räknade med att några håller med mig där.

Han kan ibland också tycka att jag ju får sitta i lugn och ro, huset är ganska stort och hon håller jo på på övervåningen. Men det är ju ett spring fram och tillbaka.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kvä

Inläggav popruta » 2019-02-11 10:20:47

Oavsett om jag kan vara på en helt annan våning är det aldrig lugn och ro med besök.. plötsligt kan ju någon knacka på dörren och sånt. Och om jag ska till köket kanske jag möter den här gästen
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav antonius » 2019-02-11 16:11:08

Det där är ett oskick, skulle jag aldrig acceptera, fattar de inte det där är ju höjden av arrogans och nonchalans. Bara tanken att någon kommer sent på en söndagskväll innan en arbetsvecka, visar på mycket dåligt manér... :x icon
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Flinta » 2019-02-11 18:30:11

Toblerone skrev:
Flinta skrev:Går det inte att ställa som krav att de måste föranmäla sin ankomst x antal dagar i förväg?


Haha. Sorry, men det är inte att tänka på. När hon säger att hon ska komma så är det 8 gånger av 10 att hon INTE kommer. Hon kan liksom avgöra sånt i sista stund. Och tiden kan också bli en annan. Och ofta säger hon att det bara är en liten grej som går fort, och så är det hur mycket som helst. Samma sak när vi har hjälpt henne flytta saker hit och dit. Antigen har hon inte förberett, eller är inte klar, eller det fler saker eller så finns det andra svårigheter som vi ska lösa på plats. Ibland har jag varit mycket nära att åka därifrån, när vi har flyttat saker åt henne, men jag har inte velat lämna min man i sticket där. Och han har svårt att säga nej.

Förresten så var det så den här gången också att hon bara skulle lämna några kläder. Och då tror man ju att det inte tar lång tid.


Det låter som att hon inte klarar av att ta ditt perspektiv över huvud taget. Har du förklarat varför hon inte kan komma spontant så sent en söndagskväll (jag skulle inte klara det ngn dag i veckan om jag så var helt sysslolös)? Finns ju Såklart orsaker och förklaringar till hennes beteende som säkerligen går att förstå. "Dom som kan uppföra sig gör det" heter det ju i funkisvärlden.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Heliora » 2019-02-11 22:28:00

Jag kan se tre stressfaktorer i detta:
1. Att ha besökare hemma när man inte känner sig upplagd för det
2. Att någon utanför familjen gräver i ens saker och lådor
3. Att klockan hinner bli så mycket innan ni blir ensamma

Jag skulle nog också bli uppstressad av detta, särskilt om man är beroende av lång tid att varva ner innan man kan somna. Jag skulle nog också få svårt med sömnen om detta inträffat mig. Alla har olika känslighet och har olika lätt/svårt för att somna, så din man kan ju knappast bestämma vad som är stressande och inte för dig. Det kan bara du avgöra. Men kan förstå också att det kanske kan vara svårt att sätta gränser mot sin bonusdotter.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Vildsvin » 2019-02-11 23:20:09

Skulle inte bli störd av en "välfungerande" person. Men det är en annan sak om det är en ostabil person som håller på och stökar, hon verkar tillhöra den kategorin.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 23:57:20

Flinta skrev:
Toblerone skrev:
Flinta skrev:Går det inte att ställa som krav att de måste föranmäla sin ankomst x antal dagar i förväg?


Haha. Sorry, men det är inte att tänka på. När hon säger att hon ska komma så är det 8 gånger av 10 att hon INTE kommer. Hon kan liksom avgöra sånt i sista stund. Och tiden kan också bli en annan. Och ofta säger hon att det bara är en liten grej som går fort, och så är det hur mycket som helst. Samma sak när vi har hjälpt henne flytta saker hit och dit. Antigen har hon inte förberett, eller är inte klar, eller det fler saker eller så finns det andra svårigheter som vi ska lösa på plats. Ibland har jag varit mycket nära att åka därifrån, när vi har flyttat saker åt henne, men jag har inte velat lämna min man i sticket där. Och han har svårt att säga nej.

Förresten så var det så den här gången också att hon bara skulle lämna några kläder. Och då tror man ju att det inte tar lång tid.


Det låter som att hon inte klarar av att ta ditt perspektiv över huvud taget. Har du förklarat varför hon inte kan komma spontant så sent en söndagskväll (jag skulle inte klara det ngn dag i veckan om jag så var helt sysslolös)? Finns ju Såklart orsaker och förklaringar till hennes beteende som säkerligen går att förstå. "Dom som kan uppföra sig gör det" heter det ju i funkisvärlden.


Jag förklarar inte saker för henne. Efter att en gång ha hamnat i en mycket jobbig konfliktsituation med henne (hon var psykotisk då och var väldigt aggressiv), vill jag inte ge mig in i såna situationer. Det är upp till min man, tycker jag. Egentligen blandar vi ändå inte in oss i när det gäller partnerns barn. Jag pratar också med mina barn om de gör något som stör honom. Men det förekommer inte så ofta. Eller snarare, då är det relativt små saker.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-11 23:59:49

Heliora skrev:Jag kan se tre stressfaktorer i detta:
1. Att ha besökare hemma när man inte känner sig upplagd för det
2. Att någon utanför familjen gräver i ens saker och lådor
3. Att klockan hinner bli så mycket innan ni blir ensamma

Jag skulle nog också bli uppstressad av detta, särskilt om man är beroende av lång tid att varva ner innan man kan somna. Jag skulle nog också få svårt med sömnen om detta inträffat mig. Alla har olika känslighet och har olika lätt/svårt för att somna, så din man kan ju knappast bestämma vad som är stressande och inte för dig. Det kan bara du avgöra. Men kan förstå också att det kanske kan vara svårt att sätta gränser mot sin bonusdotter.


Jag vet... men han är förstås också orolig för henne. Hon kan krisa till ganska snabbt och vara väldigt instabil då. Ja, det är svårt att sätta gränser för någon som inte verkar begripa ibland.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav Toblerone » 2019-02-12 0:03:27

antonius skrev:Det där är ett oskick, skulle jag aldrig acceptera, fattar de inte det där är ju höjden av arrogans och nonchalans. Bara tanken att någon kommer sent på en söndagskväll innan en arbetsvecka, visar på mycket dåligt manér... :x icon


Problemet med henne är att hon inte verkar fatta sånt. Det är lätt att säga att man aldrig skulle acceptera... om personen inte verkar fatta konceptet. Trots att hon är normal-intelligent, men hon har flera psykiatriska diagnoser.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav cirkusfreak » 2019-02-13 13:20:53

Absolut jag förstår hur du känner och hade säkerligen känt likadant. Men i just detta fall blir det väl extra svårt då det ändå är hans barn, går ju inte att säga "nej ni är inte välkomna just nu" som det går till vanliga gäster. Familj blir ju alltid lite speciellt sådär.

Personligen så hade jag nog aldrig kunnat neka min familj besök, likväl hade jag nog tagit illa upp om dom hade nekat mig besök.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Skulle ni ha svårt för det här (vuxna barn, besök på kväll)?

Inläggav antonius » 2019-02-13 16:06:26

Toblerone skrev:
antonius skrev:Det där är ett oskick, skulle jag aldrig acceptera, fattar de inte det där är ju höjden av arrogans och nonchalans. Bara tanken att någon kommer sent på en söndagskväll innan en arbetsvecka, visar på mycket dåligt manér... :x icon


Problemet med henne är att hon inte verkar fatta sånt. Det är lätt att säga att man aldrig skulle acceptera... om personen inte verkar fatta konceptet. Trots att hon är normal-intelligent, men hon har flera psykiatriska diagnoser.


Du måste ta ett allvarligt snack med de inblandade, om det inte förstår bättre, flytta. Du ska inte behöva tåla sådana jäkla fasoner... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in