Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav kiddie » 2019-02-10 23:26:32

popruta skrev:Han menade på att du t.ex kunde känna dig så speciellt uselt att du upplevde dig vara extraordinär (fast extraordinärt usel då). Och att det ocksp skulle kunna ses som en grandios tanke.


På något sätt är ju det också en narcissistisk tanke, ungefär som om man själv skulle vara så exceptionell att man lyckades vara sämst och ofta då parat med tankar om att alla andra går och tänker på en hela tiden, som om man tror sig betyda så mycket.

Jag tror att i VISSA FALL kan det vara narcissism.

Men tror att i de flesta fall är det dåligt självförtroende blandat med lite paranoia eller social fobi.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav popruta » 2019-02-10 23:28:09

kiddie skrev:
popruta skrev:Han menade på att du t.ex kunde känna dig så speciellt uselt att du upplevde dig vara extraordinär (fast extraordinärt usel då). Och att det ocksp skulle kunna ses som en grandios tanke.


På något sätt är ju det också en narcissistisk tanke, ungefär som om man själv skulle vara så exceptionell att man lyckades vara sämst och ofta då parat med tankar om att alla andra går och tänker på en hela tiden, som om man tror sig betyda så mycket.

Jag tror att i VISSA FALL kan det vara narcissism.

Men tror att i de flesta fall är det dåligt självförtroende blandat med lite paranoia eller social fobi.
Ja jag hade inte alls tänkt på det så.
När jag berättade det för utredande osyjilog skakade hon dock på huvudet så hon verkade tycka det var lite långsökt...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav kiddie » 2019-02-10 23:32:46

Konstigt nog finns det ju fler än en personlighetsstörning som gör att man undviker andra. Dels då schizoid, där man inte är rädd för andra men man tycker inte att de har något att ge, utan man flyr hellre in i sin fantasivärld.

Sedan finns schizotyp som jag träffat "färst" av. Då ska man tydligen ha tre huvudsymptom, uppföra sig udda, tro på udda saker och ta det för självklart att det finns typ magiska krafter, och sedan ska man ha social fobi eller rentav paranoia och rädsla för att skadas av andra.

Och så finns det undvikande personlighetsstörning som egentligen är en redig saftig social fobi som inte mildras med gängse terapi utan är såpass utbredd och djupgående att den inte längre kan räknas bara som en fobi. Ibland kan mycket lågt självförtroende spela in.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav popruta » 2019-02-10 23:33:24

Utredande psykolog skulle det såklart stå
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav popruta » 2019-02-10 23:34:36

kiddie skrev:Konstigt nog finns det ju fler än en personlighetsstörning som gör att man undviker andra. Dels då schizoid, där man inte är rädd för andra men man tycker inte att de har något att ge, utan man flyr hellre in i sin fantasivärld.

Sedan finns schizotyp som jag träffat "färst" av. Då ska man tydligen ha tre huvudsymptom, uppföra sig udda, tro på udda saker och ta det för självklart att det finns typ magiska krafter, och sedan ska man ha social fobi eller rentav paranoia och rädsla för att skadas av andra.

Och så finns det undvikande personlighetsstörning som egentligen är en redig saftig social fobi som inte mildras med gängse terapi utan är såpass utbredd och djupgående att den inte längre kan räknas bara som en fobi. Ibland kan mycket lågt självförtroende spela in.
Undvikande personlighetsstörning har jag aldrig hört talas om. Ska googla lite.

Jag fick ju som sagt träff på alla men när jag läser kriterierna vet jag inte riktigt hur det gick till...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav popruta » 2019-02-10 23:37:19

Undvikande är mer mig än borderline iaf...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav kiddie » 2019-02-10 23:40:59

Min narcissism har jag förstått vad den berodde på. När jag var yngre var jag väldigt ovetande om folks sociala status och hur viktigt det var. Att man ska spela spelet med läkare att man är typ mindre och sämre. Jag bara dundrade in som den jag var och ansåg att det läkaren vet, vet läkaren, och det jag vet, vet jag.

Jag hade dessutom en väldigt narcissistisk läkare just då som verkligen behövde vara högst av alla och trycka ner folk elakt om de inte slickade henne därbak.

Jag var så aspig att jag inte fattade att jag kunde få vad som helst från henne bara jag låtsades krypa för henne. Jag fattade inte att hon såg det som ett slags hot att jag ansåg mig lika mycket människa som henne.

Då tyckte hon jag var fräck och narcissistisk.

Men egentligen var det bara att jag inte förstått den sociala stegen och att jag helt enkelt dumt missat kunskapen om att vissa måste få sina egon klappade. I min aspievärld kanske vi hade olika kunskap men alltid samma värde.

Det föll inte i god jord.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur många har fått diagnos personlighetsstörning?

Inläggav popruta » 2019-02-10 23:43:23

Usch det låter som en riktigt dålig läkare...

Jag träffade bara läkare som tjatade på mig att sluta hata mig själv så mycket...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in