Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav Alien » 2019-02-09 17:57:18

Dick, som inte kan tala, slår sig själv när han blir orolig. Han behöver alltså lugn och trygghet. Inte personal som hotar honom och lägger sig över honom.

svt skrev:I inspelningen, som är från oktober hörs hur en personal på boendet skriker mot Dick, hotar med att slå honom och att ge honom ”mer”. Dick, som i princip inte kan tala, hörs skrika högt, ibland med någonting för sin mun.

Det framgår också att personalen sätter eller lägger sig över Dick. Och vid flera tillfällen hotar personalen honom med våld. ”Sparkar du mot mig med benen så sparkar jag mot dig”, hörs en ur personalen säga i inspelningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... istisk-man

Dick behöver alltså lågaffektivt bemötande. Vilket är just vad grupphemmet erbjuder:
Enligt sin hemsida ska Hultagården arbeta med metoden lågaffektivt bemötande. Enligt socialstyrelsens råd innebär lågaffektivt bemötande att man som personal inte får ”bidra till att öka konfliktnivån, det gäller att undvika konfrontation.”

Men personalen tycks inte ha fått utbildning i lågaffektivt bemötande. Det verkar snarare "öga för öga, tand för tand". Dvs om Dick som har typ en treårings intelligens och mognad sparkar mot den anställde, så ska den anställde sparka tillbaka.

Nu ska det bli utredning.

Efter intervjun med SVT beslutar Hultagården att starta en utredning om vad som hänt. Dessutom ska man ta in en konsult som ska jobba med personalgruppens bemötande. Den personal som hörs på inspelningen uppger att han är ångerfull och att han nu sagt upp sig från arbetet på gruppboendet.


Dick har ändå tur. Han har en god man som också är en släkting och som bryr sig och hälsar på. Hur många autister som inte kan tala och som bara har en god man som sällan hälsar finns det? Och hur behandlas de?

Dicks anhöriga upplever att hans situation försämrats under en längre tid. Dicks mormor, som också är hans gode man, hälsar på Dick nästan varje helg, tillsammans med moster Emma Eriksson.

– I princip varje gång vi kommer och hälsar på så har Dick nya sår eller skador på kroppen och i ansiktet. Vi är rädda att han till slut kommer att skada sig så allvarligt att han dör om han inte får det bättre, säger Emma Eriksson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav popruta » 2019-02-09 18:09:57

Usch det är så hemskt. :(
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav Karamell » 2019-02-09 19:19:26

Lågaffektivt bemötande är nog bra i de flesta sammanhang. :wink:
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav sussi83 » 2019-02-09 20:16:39

Nä de får betalt för att hantera sånt här, efter ett tag får man ”ögon i nacken” så man kan parera utbrott från brukare.
Undrar om de jobber med TEACCH eller liknande med bildstöd, det kan reducera utbrott för för personer som har stora svårigheter med tidsuppfattning mm.
https://www.specialnest.se/skola/tydlig ... -pedagogik
En kille som Dick har nog mycket hjälp av en arbetsterapeut.

Är han så våldsam att en personal får det svårt att hantera det så får man vara två eller köra avbytare. Personaltätheten behöver nog vara ganska hög på sådana boenden för att det ska fungera som det är tänkt, personalen behöver ju kunna vara tålmodig men samtidigt får man lägga schema så det finns utrymme för paus.
Jag kan inte se att det enbart beror på en enskild personal (även om situationen var åt skogen) utan man får se över rutiner i organisationen också och se till att skicka personal på utbildning eller hyra in en sakkunnig som får komma på besök och handleda.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav sussi83 » 2019-02-09 21:15:24

Det verkar som om många i personalen brustit i bemötandet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... personalen
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav kiddie » 2019-02-09 23:21:37

Jag vet inte i detta fallet, men "hem" brukar inte dra högutbildad empatisk personal. Dåliga löner, dåliga arbetstider och de som är bra kan få ett bättre jobb. Skitsynd.

Vet flera ställen som har skitpersonal för den skull. Ett tag hade vi som exempel skitpersonal på boendestödet, t ex en person som sa att han gjorde jobbet för småpengarna och han erkände att han inte tog det på allvar. Han sa att han hade ett "riktigt" jobb på kvällarna........
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav sussi83 » 2019-02-10 0:04:26

kiddie skrev:Jag vet inte i detta fallet, men "hem" brukar inte dra högutbildad empatisk personal. Dåliga löner, dåliga arbetstider och de som är bra kan få ett bättre jobb. Skitsynd.

Vet flera ställen som har skitpersonal för den skull. Ett tag hade vi som exempel skitpersonal på boendestödet, t ex en person som sa att han gjorde jobbet för småpengarna och han erkände att han inte tog det på allvar. Han sa att han hade ett "riktigt" jobb på kvällarna........

kiddie fy låter inte alls bra. Men tyvärr förekommer väl sånt tyvärr.

De flesta jag mött har dock varit bra, problemet som många såg det var väl inte arbetstider och löner utan att det varit att svårt att få en fast anställning. Arbetsgivaren kan kanske inte räkna med att folk stannar så de kanske inte skickas på kurser mm i samma utsträckning som andra. Går man på timmar kan man inte ta lån, ibland inte få en bostad alls, man har ingen rätt till friskvård, svårare med semestrar speciellt för barnfamiljer.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav sussi83 » 2019-02-12 14:12:30

sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav sussi83 » 2019-02-12 14:18:19

kiddie spela in allt skit de vräker ur sig och klaga hos utföraren, förhoppningsvis tar chefen det på allvar och byter personal iaf.
När jag jobbat inom vården har jag gjort det för jag tyckt om mitt jobb och även om man inte blir rik på det så har man ett etiskt och moraliskt ansvar, anser jag då.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav nomemorytoday » 2019-02-12 15:13:40

sussi83 skrev:När jag jobbat inom vården har jag gjort det för jag tyckt om mitt jobb...

Kanske kan du försöka hitta dit igen då. Du lär behövas.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Autist hotas med våld av personalen på gruppboendet

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-12 22:28:36

Vidrigt...

Övergrepp och tortyr liknande "behandlingar" är tyvärr ganska vanligt förekommande mot Autister och har pågått i många decennier...

Judge Rotenberg Educational Center och dylika ställen har ju plågat folk länge.

Och i Frankrike hörde jag att dom tydligen lindar in Autister i iskalla handdukar för o lugna ner dom...

Verkar ligga lite i den neurotypiska naturen att plåga "avvikande" på olika vis även om det såklart inte gäller alla av dom.
Och sen påstår dom att vi skulle ha försämrad empati medans dom beter sig empatilöst...

Weird planet :/
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in