Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-07 12:34:40

En handläggare på FK påstår att det funkar på ovanstående sätt.

Själv har jag aldrig råkat ut för det tidigare förrän jag nu skulle söka som sambo och fick en på alla sätt inkompetent handläggare.

Jag kan inte hitta nån info på FKs hemsida om hur det funkar. Vet någon här ? Har ni råkar ut för sänkt bostadstillägg nu vid årsskiftet när garantiersättningen höjdes något ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav johan88 » 2019-02-08 20:49:59

Bostadstillägget sänks för att du sökt som sambo, inte på grund av att garantinivån höjts.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav sussi83 » 2019-02-09 1:06:49

Bor man med någon räknas man som ett hushåll, det finns ett tak för hur mycket den andra får tjäna innan bostandstillägg och annan ekonomisk hjälp sänks eller kvarstår.
Tjänar den andra till betydande del mer kan man väl anta att den jobbar och då får den personen stå för mer kostnader helt enkelt.
Det kan iofs röra sig om en person med sjukersättning men det är sällan man ger maximal ersättning då man oftast inte varit i arbete tillräckligt länge eller i tillräcklig omfattning innan beslutet tas om sjukersättning så många hamnar på garantinivå trots att man jobbat.

Sedan påverkar politiska beslut på olika sätt, höjs en sak så sänks en annan. Man får sällan alla fördelar så kan stämma det hon säger också. Man kanske förväntas betala mer från sjukersättningen eller förväntas ha lägre hyra tex.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 1:53:28

johan88 skrev:Bostadstillägget sänks för att du sökt som sambo, inte på grund av att garantinivån höjts.


Bostadstillägget borde ju bli samma summa men delat på två eftersom vi båda är sjukpensionärer utan andra inkomster och kapital.


Nu handlar det dock om att det blivit lägre och en handläggare menar att detta beror på att sjukersättningen har höjts.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 1:56:37

Men ja jag misstänker ju att hon snackar goja eftersom jag aldrig råkat ut för detta tidigare att bostadstillägg minskar pga garantisjukersättningen har höjts.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav sussi83 » 2019-02-09 2:12:22

snuggelhund skrev:
johan88 skrev:Bostadstillägget sänks för att du sökt som sambo, inte på grund av att garantinivån höjts.


Bostadstillägget borde ju bli samma summa men delat på två eftersom vi båda är sjukpensionärer utan andra inkomster och kapital.


Nu handlar det dock om att det blivit lägre och en handläggare menar att detta beror på att sjukersättningen har höjts.

Jo men å andra sidan bir de sammanlagda inkomsterna mer.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 4:05:37

sussi83 skrev:
snuggelhund skrev:
johan88 skrev:Bostadstillägget sänks för att du sökt som sambo, inte på grund av att garantinivån höjts.


Bostadstillägget borde ju bli samma summa men delat på två eftersom vi båda är sjukpensionärer utan andra inkomster och kapital.


Nu handlar det dock om att det blivit lägre och en handläggare menar att detta beror på att sjukersättningen har höjts.

Jo men å andra sidan bir de sammanlagda inkomsterna mer.


Det är fullkomligt irrelevant för frågeställningen.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav johan88 » 2019-02-09 11:12:09

Kollade på mina egna papper då jag också har garantinivån av sjukersättningen samt bostadstillägg.

I och med årsskiftet ökade min sjukersättning från 9593 kr till 9804 kr per månad medan bostadstillägget var oförändrat.
Frågan är då om du faktiskt har någon annan variant av ersättning för bostadskostnaden än bostadstillägget alternativt så har din handläggare blandat ihop bostadstillägget med till exempel boendetillägg.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav sussi83 » 2019-02-09 14:17:01

snuggelhund skrev:
sussi83 skrev:
snuggelhund skrev:
Bostadstillägget borde ju bli samma summa men delat på två eftersom vi båda är sjukpensionärer utan andra inkomster och kapital.


Nu handlar det dock om att det blivit lägre och en handläggare menar att detta beror på att sjukersättningen har höjts.

Jo men å andra sidan bir de sammanlagda inkomsterna mer.


Det är fullkomligt irrelevant för frågeställningen.

Jag har ingen super koll på detta med ersättningar, tänkte väl att slås två inkomster ihop kanske de påverkar bostadstillägget något då det räknas ut på inkomst och är man sambo blir ju inkomsterna högre. Man kanske får lite mindre än hälften var då, vet ej. Om sjukersättningen höjts för er båda dessutom så kanske de nu överstiger ett tak för bostadstillägget.
Ring och fråga handläggaren igen och hör efter och be om ett skriftligt beslut.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 15:15:16

johan88 skrev:Kollade på mina egna papper då jag också har garantinivån av sjukersättningen samt bostadstillägg.

I och med årsskiftet ökade min sjukersättning från 9593 kr till 9804 kr per månad medan bostadstillägget var oförändrat.
Frågan är då om du faktiskt har någon annan variant av ersättning för bostadskostnaden än bostadstillägget alternativt så har din handläggare blandat ihop bostadstillägget med till exempel boendetillägg.


Nope, har bara vanligt bostadstillägg.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 15:18:06

sussi83 skrev:
snuggelhund skrev:
sussi83 skrev:Jo men å andra sidan bir de sammanlagda inkomsterna mer.


Det är fullkomligt irrelevant för frågeställningen.

Jag har ingen super koll på detta med ersättningar, tänkte väl att slås två inkomster ihop kanske de påverkar bostadstillägget något då det räknas ut på inkomst och är man sambo blir ju inkomsterna högre. Man kanske får lite mindre än hälften var då, vet ej. Om sjukersättningen höjts för er båda dessutom så kanske de nu överstiger ett tak för bostadstillägget.
Ring och fråga handläggaren igen och hör efter och be om ett skriftligt beslut.


Jo, jag vill ju gärna ha ett skriftligt beslut eftersom jag misstänker att hon räknat fel nånstans. Jag hoppas hon hör av sig på måndag.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav slackern » 2019-02-09 16:35:30

snuggelhund skrev:
sussi83 skrev:
snuggelhund skrev:
Det är fullkomligt irrelevant för frågeställningen.

Jag har ingen super koll på detta med ersättningar, tänkte väl att slås två inkomster ihop kanske de påverkar bostadstillägget något då det räknas ut på inkomst och är man sambo blir ju inkomsterna högre. Man kanske får lite mindre än hälften var då, vet ej. Om sjukersättningen höjts för er båda dessutom så kanske de nu överstiger ett tak för bostadstillägget.
Ring och fråga handläggaren igen och hör efter och be om ett skriftligt beslut.


Jo, jag vill ju gärna ha ett skriftligt beslut eftersom jag misstänker att hon räknat fel nånstans. Jag hoppas hon hör av sig på måndag.


Skriftligt beslut får man väll alltid? Annars kanske beslutet finns på deras hemsida om du loggar in via e-leg?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav ankhh » 2019-02-09 17:12:43

Det är ju omöjligt att hitta uppgifter om inkomstgränser etc. hos FK, men går man på Socialförsäkringsbalken, som är den lag de ska följa, är det helt klart att det inte ska bli någon minskning om ni "bara" har inkomster i form av sjukersättning - eftersom sjukersättning på garantinivå är ett fribelopp vid uträkningen ska det inte spela någon roll om den höjs. Förutsatt att även din sambo har ersättning på garantinivå, förstås.

Fribelopp

17 § Det fribelopp som avses i 16 § motsvarar 2,17 prisbasbelopp för den som är ogift och 1,935 prisbasbelopp för den som är gift.

18 § Om den försäkrade får sjukersättning eller aktivitetsersättning eller motsvarande utländsk förmån ska i stället för vad som anges i 17 § ett avdrag göras med ett belopp som motsvarar garantinivån för hel sådan ersättning enligt 35 kap. 18 respektive 19 §. Detta gäller dock längst till och med månaden före den då den försäkrade fyller 65 år.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 18:16:00

slackern skrev:
snuggelhund skrev:
sussi83 skrev:Jag har ingen super koll på detta med ersättningar, tänkte väl att slås två inkomster ihop kanske de påverkar bostadstillägget något då det räknas ut på inkomst och är man sambo blir ju inkomsterna högre. Man kanske får lite mindre än hälften var då, vet ej. Om sjukersättningen höjts för er båda dessutom så kanske de nu överstiger ett tak för bostadstillägget.
Ring och fråga handläggaren igen och hör efter och be om ett skriftligt beslut.


Jo, jag vill ju gärna ha ett skriftligt beslut eftersom jag misstänker att hon räknat fel nånstans. Jag hoppas hon hör av sig på måndag.


Skriftligt beslut får man väll alltid? Annars kanske beslutet finns på deras hemsida om du loggar in via e-leg?
. Inte där en detaljerad uträkning framgår.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 18:18:15

ankhh skrev:Det är ju omöjligt att hitta uppgifter om inkomstgränser etc. hos FK, men går man på Socialförsäkringsbalken, som är den lag de ska följa, är det helt klart att det inte ska bli någon minskning om ni "bara" har inkomster i form av sjukersättning - eftersom sjukersättning på garantinivå är ett fribelopp vid uträkningen ska det inte spela någon roll om den höjs. Förutsatt att även din sambo har ersättning på garantinivå, förstås.

Fribelopp

17 § Det fribelopp som avses i 16 § motsvarar 2,17 prisbasbelopp för den som är ogift och 1,935 prisbasbelopp för den som är gift.

18 § Om den försäkrade får sjukersättning eller aktivitetsersättning eller motsvarande utländsk förmån ska i stället för vad som anges i 17 § ett avdrag göras med ett belopp som motsvarar garantinivån för hel sådan ersättning enligt 35 kap. 18 respektive 19 §. Detta gäller dock längst till och med månaden före den då den försäkrade fyller 65 år.
. Tack ! Då vet jag. Var precis som jag misstänkte , handläggaren har noll koll.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav snuggelhund » 2019-02-09 18:19:12

Inget förvånar mig tyvärr vad gäller FK.s handläggare numera..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav sussi83 » 2019-02-09 22:18:52

ankhh skrev:Det är ju omöjligt att hitta uppgifter om inkomstgränser etc. hos FK, men går man på Socialförsäkringsbalken, som är den lag de ska följa, är det helt klart att det inte ska bli någon minskning om ni "bara" har inkomster i form av sjukersättning - eftersom sjukersättning på garantinivå är ett fribelopp vid uträkningen ska det inte spela någon roll om den höjs. Förutsatt att även din sambo har ersättning på garantinivå, förstås.

Fribelopp

17 § Det fribelopp som avses i 16 § motsvarar 2,17 prisbasbelopp för den som är ogift och 1,935 prisbasbelopp för den som är gift.

18 § Om den försäkrade får sjukersättning eller aktivitetsersättning eller motsvarande utländsk förmån ska i stället för vad som anges i 17 § ett avdrag göras med ett belopp som motsvarar garantinivån för hel sådan ersättning enligt 35 kap. 18 respektive 19 §. Detta gäller dock längst till och med månaden före den då den försäkrade fyller 65 år.

Japp det verkar stämma, om man inte fyllt 65 år det vill säga.
Man räknar inte prisbasbelopp som med övriga ekonomiska inkomster som pension tex.
Har man sambo där ersättningen är något högre kan den söka bostadstillägg för den del som motsvarar garantinivån men som sagt vet vi inte hur det påverkar bostadstillägget.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav sussi83 » 2019-02-09 22:55:45

Dock tar man ju hänsyn till boendekostnaden så över 5 lakarn blir ju mindre bra.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav Bounce » 2019-03-17 18:11:23

Lita inte på försäkringskassan. Dom manipulerar många gånger tyvärr för att reducera kostnader. Inte alla men förvånansvärt många. Begär alltid att få tillgång till hur deras anvisningar om hur reglerna skall tillämpas och bedömmas. Det finns en länk på deras hemsida att få tillgång till om ni frågar. För att undvika subjektiv och manipulativ information. Överklaga så långt det går om något är felaktigt.

Vi lever i ett samhälle med grov korruption och hjälp är inget man får utan du måste själv gräva som en advokat för att få hjälp många gånger.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-17 18:25:55

Bounce skrev:Lita inte på försäkringskassan. Dom manipulerar många gånger tyvärr för att reducera kostnader. Inte alla men förvånansvärt många. Begär alltid att få tillgång till hur deras anvisningar om hur reglerna skall tillämpas och bedömmas. Det finns en länk på deras hemsida att få tillgång till om ni frågar. För att undvika subjektiv och manipulativ information. Överklaga så långt det går om något är felaktigt.

Vi lever i ett samhälle med grov korruption och hjälp är inget man får utan du måste själv gräva som en advokat för att få hjälp många gånger.

Det blir mer och mer vanligare i även andra sammanhang än just FK, vilket är trist och skevt egentligen.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav Bounce » 2019-03-18 10:45:30

Ja väldigt mycket är manipulativt och korrupt. Det skickar ju ut helt fel signaler, dels att man tappar förtroendet (för dom som inser det) samt att det också triggar det manipulativa korrupta tänket än mer (flockbeteende). Men det går väl till en viss nivå, sen vänder det får man hoppas (allmän god insikt och förståelse).


https://www.forsakringskassan.se/omfk/dina_rattigheter_och_skyldigheter/vagledningar_rattsligastallningstaganden/vagledningar
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Sänkning av bostadstillägg vid höjning av sjukersättning ?

Inläggav sussi83 » 2019-03-18 15:57:47

Jag har nog för det mesta haft väldigt förstående handläggare på FK så har inget att klaga på som det sett ut.
Men tack för länken Bounce. Bra att det uppdateras information om olika saker som man tydligen Bör veta själv.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in