Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Julianus » 2019-02-01 1:31:35

Du menar deklarationen för i år? Eller är det verkligen nästa år? Jag har ingen möjlighet att logga in på Skatteverkets hemsida, saknar Bank-ID och e-legitimation.
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Huggorm » 2019-02-01 1:42:15

När börjar de med den nya TV-licensen? Om det var nu vid årsskiftet kommer det synas i den deklaration som du får i mars-april nästa år. Den deklaration som du får hem i brevlådan om någon månad är för förra året och då var det den gamla vanliga TV-licensen.

Du får skaffa bank-ID, det går knappt att klara sig utan längre.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav slackern » 2019-02-01 2:39:25

Julianus skrev:Men hur ska jag veta om det betalas in? Jag är förvirrad :? :?


Du har ju sjukersättning eller hur? Så det är precis som vanligt att FK drar skatten
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav sebastiann » 2019-02-01 10:55:57

Julianus: Det kommer gå automatiskt via skatten som sagt.
Det autogiro som du har via Radiotjänst idag kommer automatiskt att upphöra. Tror de redan har raderat alla Autogiro men om inte så kommer det raderas automatiskt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2019-02-02 20:50:24

Alien skrev:Vad menar du, att bara vänsterpartister och miljöpartister får bli journalister? Det finns säkert överrepresentation i andra yrkeskårer också, vad tror du att de som gått på Handels och blivit ekonomer och VD:ar röstar på?

Jag förstår faktiskt inte gnället på att de anställda på SVT inte röstar precis som genomsnittet. Enda sättet att stoppa det är ju just kvotering enligt politiska åsikter.

S förlorade makten år 2006. Blev det någon markant skillnad på SVT? Alliansen förlorade makten år 2014. Blev det någon markant skillnad på SVT då?

Uppdrag granskning och Dokument inifrån tar ju fortfarande upp samhällsproblem, tycker du att de samhällsproblem de tar upp nuförtiden är oviktiga? Undrar hur många sådana program som skulle sändas om det bara fanns reklamkanaler.

Nej, jag brukar inte titta på videoklipp.


Mhmm, mja det är nog bäst att undvika "videoklipp" och enbart förlita sig på statlig media, så man inte råkar få en nyanserad bild av verkligheten :)

Och nej jag menar inte att bara lallar vänstern ska få bli journalister.
Det känns nästan som du misstolkar mig med flit.
Kan du verkligen inte se ett problem med att så kallad "oberoende" media har en kraftig överrepresentation av vissa politiska anhängare och åsikter och sedan censurerar kritik av sådana politiska åsikter?

Sen kan man ju inte kalla det avgift som man gjort under decennier när det är en tvångsavgift
En avgift är ju något man betalar för en tjänst eller dylikt som man vill ha.
Om det är tvång är det inte direkt en avgift, utan en skatt.
Så på sätt o vis är det väl mer ärligt med den nya tvångsbeskattningen av deras propaganda maskineri.
Och då menar jag givetvis inte att det bara rör sig om partipolitik eller vilka som för tillfället har makten, utan om vilka nyheter, åsikter, värderingar osv som primeras och tvångsmatas det Svenska folket som en gås som snart ska slaktas för sin lever.
Det är ren och skär indoktrinering det rör sig om.

Och det har faktiskt varit ett lagbrott att inte betala "avgiften", så jag är alltså en brottsling som konsekvent vägrat betala "avgiften" hela mitt liv, och dom har hållit på o ringt mig, bankat på min dörr, lyssnat i min brevlåda och hållit på o terrorisera mig på alla möjliga vis.
Men man får väl vara tacksam att man inte blivit nerslängd i en fängelsehåla iaf.

Folk får gärna betala för att det ska bli fler säsonger av Full Patte, Babel och Opinion Live om dom vill, eller känna sig nöjda med en vinklad och censurerad nyhetsrapportering, men om det nu är så hög kvalitet och så bra så kan man säkert klara finansieringen utan att tvångsbeskatta dom som inte är intresserad av sådan dynga.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav kiddie » 2019-02-02 22:18:03

Jag betalar hellre på skatten (kommer inte bli jättemycket för mig) bara för att SLIPPA Radiotjänsts påträngande samtal. Ska erkänna att ganska ofta har jag haft TV. Även i perioder när den bara står och är av hela tiden. Men ibland har jag inte haft TV och då blir man ju typ sur på dem och deras ihärdighet. T ex om man har hyresvärdens kabelbox i lägenhet men ingen TV, då ska man betala!

Det ska bli så skönt att de inte kommer ringa mer!!!

Jag kollar nästan bara på Kunskapskanalen och kanske någon TV-serie eller film. Vad gäller nyheter brukar de mest komma från kvällstidningarnas sajter :oops: men också från mer seriösa ibland. Och jag har inget emot att kolla på youtube heller. Däremot väljer jag bort Facebook.

Är faktiskt glad att jag har råd att vara laglig nu. Och så antar jag att TV-pengar går till radio, och jag är P1-poddknarkare.

Naturligtvis trist att betala skatt på sådant man inte använder, men vad har jag fått ut för att betala skatt som går till folks barn? TV har blivit en samhällsfunktion, den var det ännu mer förr än nu tycker jag, så detta borde ha varit på 80-90-talet när folk kollade mest på TV.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Trollmor » 2019-02-03 12:16:49

kiddie skrev:Är faktiskt glad att jag har råd att vara laglig nu. Och så antar jag att TV-pengar går till radio, och jag är P1-poddknarkare.
Håller med!!!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 15:48:31

Det här är inget jag bryr mig jättemycket om för närvarande. MEN jag tycker gott public service kunde ”bantas”. Verkar ske i Danmark.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav slackern » 2019-02-05 19:22:31

BellaBelle skrev:Det här är inget jag bryr mig jättemycket om för närvarande. MEN jag tycker gott public service kunde ”bantas”. Verkar ske i Danmark.


Hur som helst kommer du ju ändå bli tvungen att betala skatten för jag har för mig att publicservice är rätt kraftigt finansierat via samhället.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Huggorm » 2019-02-05 20:25:44

slackern skrev:
BellaBelle skrev:Det här är inget jag bryr mig jättemycket om för närvarande. MEN jag tycker gott public service kunde ”bantas”. Verkar ske i Danmark.


Hur som helst kommer du ju ändå bli tvungen att beta skatten för jag har för mig att publicservice är rätt kraftigt finansierat via samhället.
Ja, till ungefär 100%.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Trollmor » 2019-02-05 20:28:50

Jag tycker i stället att public service skulle öka!

Betalt av samhället, ja. Just det. Ingen reklam. Att reklamen är irriterande kan åtgärdas med att t ex dämpa ljudet och gå ut. Men reklamen påverkar programmen också, och det är värre. I reklamfinansierade media lär det inte bli några program som är kritiska mot ett företag som annonserar mycket.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 20:30:36

slackern skrev:
BellaBelle skrev:Det här är inget jag bryr mig jättemycket om för närvarande. MEN jag tycker gott public service kunde ”bantas”. Verkar ske i Danmark.


Hur som helst kommer du ju ändå bli tvungen att beta skatten för jag har för mig att publicservice är rätt kraftigt finansierat via samhället.


Skärs det ner kan det bli mindre avgift.

SvT sägs vara en slags Dagverksamhet för många. :-)005
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 20:32:23

Trollmor skrev:Jag tycker i stället att public service skulle öka!

Betalt av samhället, ja. Just det. Ingen reklam. Att reklamen är irriterande kan åtgärdas med att t ex dämpa ljudet och gå ut. Men reklamen påverkar programmen också, och det är värre. I reklamfinansierade media lär det inte bli några program som är kritiska mot ett företag som annonserar mycket.


Skattefinansierad TV tycks vara lagom mycket kritisk till riksdagen. Bit inte den hand... :-)056
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Trollmor » 2019-02-05 20:38:38

BellaBelle skrev:
Trollmor skrev:Jag tycker i stället att public service skulle öka!

Betalt av samhället, ja. Just det. Ingen reklam. Att reklamen är irriterande kan åtgärdas med att t ex dämpa ljudet och gå ut. Men reklamen påverkar programmen också, och det är värre. I reklamfinansierade media lär det inte bli några program som är kritiska mot ett företag som annonserar mycket.
Skattefinansierad TV tycks vara lagom mycket kritisk till riksdagen. Bit inte den hand... :-)056
Har jag inte märkt. :-)063
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 20:55:37

Trollmor skrev:
BellaBelle skrev:
Trollmor skrev:Jag tycker i stället att public service skulle öka!

Betalt av samhället, ja. Just det. Ingen reklam. Att reklamen är irriterande kan åtgärdas med att t ex dämpa ljudet och gå ut. Men reklamen påverkar programmen också, och det är värre. I reklamfinansierade media lär det inte bli några program som är kritiska mot ett företag som annonserar mycket.
Skattefinansierad TV tycks vara lagom mycket kritisk till riksdagen. Bit inte den hand... :-)056
Har jag inte märkt. :-)063


Ok. :-)Happy
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav BellaBelle » 2019-02-05 21:39:46

SvT Play, första gången jag tyckte Ekdal+ var intressanta. Har stängt av tidigare..

https://www.svtplay.se/video/20645604/e ... -feb-20-00
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav sussi83 » 2019-02-05 21:52:16

Jag håller med trigger att det är en skatt men inte lika dold som innan och personligen tilltalar utbudet mig oftast inte..
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav sussi83 » 2019-02-05 22:15:45

sussi83 skrev:Jag håller med trigger att det är en skatt men inte lika dold som innan och personligen tilltalar utbudet mig oftast inte..

Sedan behövs det ju inte betalas ut lika mycket socialbidrag då Tv-avgiften var en del av vad man ersatte, socialbidrag är inte skattepliktigt så där gör man ju en vinst iofs.
Kommer de inte få ha någon TV då?
Senast redigerad av sussi83 2019-02-05 22:21:31, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav slackern » 2019-02-05 22:17:45

sussi83 skrev:Jag håller med trigger att det är en skatt men inte lika dold som innan och personligen tilltalar utbudet mig oftast inte..


Jag tittar heller aldrig på TV nuförtiden men å andra sidan streamar jag själv det jag vill titta på och den tid jag själv väljer, SVT-Play har trotts allt en hel del bra saker som dom erbjuder.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav ankhh » 2019-02-05 22:24:06

Jag har varit inne och kikat runt på SVT-Play, nu när jag ska betala för det och allt, men misslyckats med att hitta något jag ville titta på. Kan ju till viss del handla om att jag inte har någon TV-tittarvana.

Jag gillar inte ens att titta på små klipp (så klickar aldrig när sådana postas), det är bara jobbigt att sitta och vänta på händelser och fakta. Tacka vet jag text!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav sussi83 » 2019-02-05 22:46:18

slackern skrev:
sussi83 skrev:Jag håller med trigger att det är en skatt men inte lika dold som innan och personligen tilltalar utbudet mig oftast inte..


Jag tittar heller aldrig på TV nuförtiden men å andra sidan streamar jag själv det jag vill titta på och den tid jag själv väljer, SVT-Play har trotts allt en hel del bra saker som dom erbjuder.

Förhoppningsvis kommer avgiften inte innebära någon större börda på ett personligt plan och det finns många andra som tycker om programmen så jag tänker inte så mycket på det.
Jag är väl lite kritisk i mitt sätt att tänka bara för att diskutera saker i största allmänhet.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav slackern » 2019-02-05 22:53:27

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:Jag håller med trigger att det är en skatt men inte lika dold som innan och personligen tilltalar utbudet mig oftast inte..


Jag tittar heller aldrig på TV nuförtiden men å andra sidan streamar jag själv det jag vill titta på och den tid jag själv väljer, SVT-Play har trotts allt en hel del bra saker som dom erbjuder.

Förhoppningsvis kommer avgiften inte innebära någon större börda på ett personligt plan och det finns många andra som tycker om programmen så jag tänker inte så mycket på det.
Jag är väl lite kritisk i mitt sätt att tänka bara för att diskutera saker i största allmänhet.


Kors i taket och jag som trodde att du var värsta mellobruden. :lol:

PS ett skämt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav sussi83 » 2019-02-06 0:09:42

slackern skrev:
sussi83 skrev:
slackern skrev:
Jag tittar heller aldrig på TV nuförtiden men å andra sidan streamar jag själv det jag vill titta på och den tid jag själv väljer, SVT-Play har trotts allt en hel del bra saker som dom erbjuder.

Förhoppningsvis kommer avgiften inte innebära någon större börda på ett personligt plan och det finns många andra som tycker om programmen så jag tänker inte så mycket på det.
Jag är väl lite kritisk i mitt sätt att tänka bara för att diskutera saker i största allmänhet.


Kors i taket och jag som trodde att du var värsta mellobruden. :lol:

PS ett skämt.

Ha ha, nä jag är väl en bakåtsträvare med sånt, men ingen i familjen har väl varit så. Det är väl mest dokumentärer om andravärldskriget som gått när familjen varit samlad. :lol:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav slackern » 2019-02-06 0:19:30

sussi83 skrev:
slackern skrev:
sussi83 skrev:Förhoppningsvis kommer avgiften inte innebära någon större börda på ett personligt plan och det finns många andra som tycker om programmen så jag tänker inte så mycket på det.
Jag är väl lite kritisk i mitt sätt att tänka bara för att diskutera saker i största allmänhet.


Kors i taket och jag som trodde att du var värsta mellobruden. :lol:

PS ett skämt.

Ha ha, nä jag är väl en bakåtsträvare med sånt, men ingen i familjen har väl varit så. Det är väl mest dokumentärer om andravärldskriget som gått när familjen varit samlad. :lol:


Ohh andravärldskriget låter ju nästan som hemma hos mig när sonen är här. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in