AS och ojämn begåvningsprofil

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Tomtenissa » 2009-06-27 11:15:53

Åh jisses. Igår pratade jag med en vän som är superduktig på matte. Hon är tydligen extralärare för ungdomar nu, vid sidan av sina studier.

Hon utbrast irriterat att många av de barn och ungdomar som kom till henne inte visste vad liggande stolen eller PQ-regeln var.

HJÄLP! Alltså, PQ-regeln kan jag. Jag drillade in den inför IG-prövningen i matte B och den räddade mig...
Men liggande stolen... jag har inte använt den på jättelänge! Det är så illa att jag typ bara känner igen namnet och får nåt vagt minne om vad det är. Jag vet att jag drillade in den på samma sätt som PQ-regeln för att inte hamna desperat efter i mellanstadiet...

Men jösses.

Är det typ:

kvot
täljare nämnare

?
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 19:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav KrigarSjäl » 2009-06-27 11:22:44

Hur mycket nytta har man av att kunna "liggande stolen" på en skala??
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:54:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-27 11:56:49

Jag vet inte vad PQ-regeln är, och jag har läst matte på högskola. ^_^

Jag har aldrig använt liggande stolen... däremot trappan (fungerar likadant, men det innebär ju att de som använt den inte alls behöver veta vad liggande stolen är, utan att för den skull vara dåliga).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2009-06-27 11:58:45

Haha, googlade på pq-regeln, och nu tänker jag "jaha, heter det så".

Men den använder man inte på högstadiet, jag lärde mig den först i matte B eller C. Är det naturvetenskapselever på gymnasiet hon arbetar med?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:54:16, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Tomtenissa » 2009-06-27 13:43:31

Ja, trappan är väl bara att man lägger nämnaren på andra sidan?... har för mig att vi fick lära oss den också "bara för att".

jag förstod inte det riktigt, men det verkade som att det var allt från nian till tredje ring.

PQ-regeln kommer först i MaB med andragradsekvationer.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil

Inläggav crestshaw » 2013-11-28 19:08:29

Varför har personer med Aspergers syndrom ofta en ojämn begåvningsprofil?

Gripandekylig

Slog ihop tråden Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil med tråden AS och ojämn begåvningsprofil
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
crestshaw
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-11-17

Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil

Inläggav Intressant » 2013-11-28 19:18:31

Bra tråd, mina IQ test varierar ganska mycket. Medvetenhets Blockad? Dåligt batteri?
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil

Inläggav SoulPain » 2013-11-28 19:33:26

För vi har svårt att fokusera på ämnen vi anser är ointressanta och vi fokuserar inte alls på ämnen som vi anser inte fyller någon nyttig funktion för oss själva, oavsett hur mycket någon annan försöker tala om för oss att det är viktigt att kunna.

Så vi blir extremt kunniga inom våra specialintressen, men kan väldigt lite eller inget alls inom andra ämnen.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil

Inläggav Intressant » 2013-11-28 19:37:23

SoulPain skrev:För vi har svårt att fokusera på ämnen vi anser är ointressanta och vi fokuserar inte alls på ämnen som vi anser inte fyller någon nyttig funktion för oss själva, oavsett hur mycket någon annan försöker tala om för oss att det är viktigt att kunna.

Så vi blir extremt kunniga inom våra specialintressen, men kan väldigt lite eller inget alls inom andra ämnen.


Det låter rimligt, jag ser på IQ som om det vore fiction.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil

Inläggav plåtmonster » 2013-11-28 23:37:30

Kanske för att kognitiv konsonans (harmoni) är viktigt för personer med asperger för att de skall fungera. Hjärnans kopplingar gör det helt enkelt så att visa saker fungerar jättebra, medan andra fungerar jättedåligt. Och positiv motivation är oerhört viktigt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil

Inläggav kiddie » 2013-11-28 23:51:35

Jag tycker inför mig själv inte att jag har det. Jag tycker omvärden har sneda krav på mig. :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergers syndrom och ojämn begåvningsprofil

Inläggav Miche » 2013-11-29 1:42:27

crestshaw skrev:Varför har personer med Aspergers syndrom ofta en ojämn begåvningsprofil?

Det är ett av kriterierna (jag tror inte att det är krav på det men är inte säker) för att få diagnosen.

Det är framför allt den ojämna begåvningsprofilen som gjort att jag har de problem som gjort att jag behövde bli diagnosticerad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav popruta » 2019-02-05 11:54:21

Jag funderar lite på det här med ojämn begåvningsprofil. Vad räknas egentligen som det?

T.ex när jag gjorde ett iq-test (inte precis ett fullständigt wais-test men det utgick från det) fick jag 116 "poäng" på den språkliga delen och 105 på den "prestationsbaserade".

Skulle det klassas som "ojämnt"? Eller behöver det vara ännu större skillnad? Eller är det liksom att det är skillnad mellan dom specifika delarna (t.ex arbetsminne och såna där figurer).

Någon som vet?

atoms -

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav slackern » 2019-02-05 11:56:27

Det går nog inte att dra några slutsatser pga det magra underlaget. För jag tror att det är runt 15 olika delmoment som det räknas ihop så 2 är ja som du själv ser ytterst magert. Från endast 2 går det ju inte ens att säga vilket IQ du har.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav popruta » 2019-02-05 11:59:15

slackern skrev:Det går nog inte att dra några slutsatser pga det magra underlaget.
Nej jag tänkte inte att ni skulle analysera mitt resultat. Det var mer ett exempel :)

Liksom hur stora ska skillnaderna vara för att det ska vara "ojämnt". För det lär ju inte vara så att det är "normalt" att få exakt samma poäng på alla delar (även NT är ju olika bra på olika saker liksom). Så det borde ju finnas npgon gräns för när det är bara "Lite olika fallenheter" och när det är en ojämn profil.

Om du förstår hur jag menar?
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav antonius » 2019-02-05 12:08:40

Kanske att man kan räkna upp hela periodiska systemet, men har svårt för att knyta sina skor... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav popruta » 2019-02-05 12:21:51

antonius skrev:Kanske att man kan räkna upp hela periodiska systemet, men har svårt för att knyta sina skor... :-)005
Ja det känns ju som ett ganska tydligt exempel :-P
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav antonius » 2019-02-05 12:28:39

popruta skrev:
antonius skrev:Kanske att man kan räkna upp hela periodiska systemet, men har svårt för att knyta sina skor... :-)005
Ja det känns ju som ett ganska tydligt exempel :-P


Tänker på Shelodon Cooper som är kvantfysiker men kan knappt köra bil, är väl åxå ett sådant fall, även om det är en tv-serie... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav popruta » 2019-02-05 12:31:03

antonius skrev:
Tänker på Shelodon Cooper som är kvantfysiker men kan knappt köra bil, är väl åxå ett sådant fall, även om det är en tv-serie... :-)005


Ja det är ju också ganska uppenbart.

Så du mäter inte ojämn begåvning med iq-testet då? Det var så jag uppfattat det nämligen. Men bilkörning och knyta skor kan du ju inte mäta med ett sånt test...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav Handy » 2019-02-05 13:08:36

popruta skrev:Jag funderar lite på det här med ojämn begåvningsprofil. Vad räknas egentligen som det?

T.ex när jag gjorde ett iq-test (inte precis ett fullständigt wais-test men det utgick från det) fick jag 116 "poäng" på den språkliga delen och 105 på den "prestationsbaserade".

Skulle det klassas som "ojämnt"? Eller behöver det vara ännu större skillnad? Eller är det liksom att det är skillnad mellan dom specifika delarna (t.ex arbetsminne och såna där figurer).

Någon som vet?


Jag antar att det var illustrerad vetenskaps test du gjorde? Det testet stämmer bra överens med WAIS och får anses som ett bra test. Dock (om det nu var det testet) så är det som slackern mycket riktigt påpekat ganska få deltest. I WAIS finns det (om jag inte missminner mig) 15 deltest och man skall minst ha genomfört 13 för att få en hel-IQ. Illustrerads test använder några av dom mest "robusta" delarna i WAIS men utesluer exempelvis blockmönster (av förståeliga skäl), som är ett mycket bra deltest. Sedan finns det några till deltest som inte finns med i illustrerads som är ganska bra på att pricka in våra svårigheter (blockmönster brukar autister inte ha svårt med). Men just eftersom nättestet använder några av dom mest G-laddade delarna får man heller inga större skillnader i resultat, det blir samma sak som man testar om och om igen.

Och du har mycket riktigt rätt i att aspergare tenderar att kunna prestera ojämnt även gällande närbesläktade deltest. Så att dela upp ett autistresultat i enbart verbal och performal del är inte särskilt sunt. NT brukar skilja sig som mest 10-15 poäng mellan det sämsta och det bästa deltestet. För oss aspisar skiljer det mycket mera, som regel.

Men det är lite mera invecklat än så faktiskt, ett deltest är inte ett "rent mått" på en enskild förmåga. Även om det till utformningen skulle kunna tolkas så. Ofta ger ett deltest olika många poäng på olika förmågor, så även om man skulle få jättelågt på ett delmoment som mäter arbetsminnet bäst så skulle man ändå kunna taka arbetsminnet iom att man haft högt på andra delar som också mäter denna förmåga i viss utsträckning. Nu har testskaparna till WAIS försökt att få så "rena" deltester som möjligt (för att lättare kunna se vad personer har för svårigheter) men dom lyckas inte särskilt bra.

Men en skillnad på 11 poäng tyder inte på en "aspergerprofil", särskilt med tanke på att kvinnor ofta är lite bättre på den verbala delen än den prestationsbaserade. Performencedelen brukar kallas praktisk intelligens, och den har att göra med just det. Om man har svårt att knyta skosnörena och lära sig liknande saker så ska det synas på mer ingående tester.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Re: Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav popruta » 2019-02-05 13:37:24

Tack för ett uttömmande svar Handy! :-D

Då förstår jag mycket bättre vad som menas.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav popruta » 2019-02-05 13:39:28

Och ja det var illustrerad vetenskap.
Min make är väldigt intresserad av IQ så han skickar såna test till mig emellanåt :-P
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav antonius » 2019-02-05 13:45:30

Det är väl som vanligt ngt som den samlade NT:maffian hittat på, inom psykiatrins vimlande korridorer, och allt som vanligt bara sett ur de neurotypiskas filter ocn den akademiska kompass de ser allt med... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad räknas som ojämn begåvningsprofil?

Inläggav antonius » 2019-02-05 13:49:53

popruta skrev:
antonius skrev:
Tänker på Shelodon Cooper som är kvantfysiker men kan knappt köra bil, är väl åxå ett sådant fall, även om det är en tv-serie... :-)005


Ja det är ju också ganska uppenbart.

Så du mäter inte ojämn begåvning med iq-testet då? Det var så jag uppfattat det nämligen. Men bilkörning och knyta skor kan du ju inte mäta med ett sånt test...


De som utformar sådana saker är kanske inte några pragmatiker, utan har andra syften, praktiker räknas som lite korkade överlag... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in