Personligt Ombud el Boendestödjare för högfungerande autist?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Personligt Ombud el Boendestödjare för högfungerande autist?

Inläggav Manda69 » 2019-01-31 1:16:40

Jag har svårt att hävda mig och stå upp för mina rättigheter. Jag skiljer mig just nu från maken och ska flytta och bo ensam med barn.
Kan ett personligt ombud funka för mig?
Boendestödjare?
Vilka fördelar och vilka nackdelar finns det med personligt ombud och boendestödjare?
Manda69
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2019-01-25

Personligt Ombud för högfungerande autist?

Inläggav Lissås » 2019-03-02 18:27:50

Hej

Vet inte exakt vilka för- och nackdelar det finns med personligt ombud eller boendestöd, men jag tänker att de två är olika.

Jag har en kompis som har personligt ombud och hen får hjälp med pappersarbete, t.ex. för att kunna hävda sig bättre för att kunna ta del av rättigheter i samhället (min tolkning). Personliga ombudet har hjälpt hen att söka pengar och att strida för hens rättigheter. Det är en fördel. Jag har inte hört att min kompis uttryckt några nackdelar. Dock tycker jag inte personliga ombudet har gjort allt hen kan för min kompis. Detta är inget min kompis uttryckt, men jag upptäckte t.ex att min kompis hade rätt att ansöka om bostadstillägg, något som det personliga ombudet inte hjälpt till med.

Min kompis har också ansökt om boendestöd för att få hjälp att strukturera i hemmet, ännu har hen inte beviljats det.

Om du vill så kan jag fråga min kompis frågor, utifall du har fler undringar. Hoppas du blivit hjälpt av detta.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in