Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Fabela » 2018-12-11 20:14:22

Fabela skrev:Jag gillar iaf SVT, deras dokumentärer mm håller helt annan klass än t.ex. fyrans. Slutade titta på de andra kanalerna för säkert 10 år sen just därför.

Får rätta min slarviga formulering: deras dokumentärer mm inom mina intresseområden. Där är de överlägsna.

Annars har de också mycket skräp numera, som alla direktkopierade tävlingsprogram t.ex.
Men ändå, jag föredrar dem, pga t.ex. det här:

Varför ska jag ange mitt postnummer och mitt födelseår?

Genom att veta våra användares postnummer och ålder har vi på TV4 Play möjlighet att få en bild av vilka som använder vår tjänst. Vår ambition är att erbjuda en bättre användarupplevelse samt fortsätta arbetet med att utveckla tjänsten så att den uppfyller de behov som du som användare kan tänkas ha. Det innebär även att vi har möjlighet att visa reklam som är relevant för just dig och att vi kan göra tv-upplevelsen mer personlig.

https://www.tv4play.se/support#humany-t ... Logga%20in

Att nånting finansieras med reklam är rödflaggat per automatik för mig. Är så förbannat less på det där ständiga påprackandet av allsköns dynga, som vill hjärntvätta folk att spendera sina pengar på meningslöst skräp. Det är så äckligt, och ett av våra största problem. :evil:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Maggi » 2018-12-11 21:02:48

För pengarna borde man kunna få en tjänst utan reklam?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-11 21:30:54

Mja om man betalar för tv4play så kan man se det reklamfritt.

Jag avskyr också reklam, men ibland är det ett nödvändigt ont som finansierings metod.
Alla aktörer har ju inte rätt att tvångsfinansiera sin verksamhet genom licensavgifter eller tvångsbeskattning.

Sen kan man ju fråga sig vad cookiesarna från tex SVTplay innehåller och vad man ger dom rättigheter till om man accepterar dom.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav kiddie » 2018-12-11 22:17:58

Siewert fyllde mig med skräckblandad förtjusning. Jag visste inte på den tiden att det var något kontroversiellt över honom, jag trodde han stod för hela vuxenheten och han var typ sträng! Eftersom han var så snäv, var det lätt att känna sig cool och tuff eftersom man sällan passade i hans ramar.

Tycker idag programmet är rena mobbningen. Däremot så kan jag uppskatta att det har en helt annan stil och ett lugnt tempo. Det som är jobbigt idag med debattprogram är att ingen får tala till punkt och att de andra skriker och avbryter. Det är säkert "roligt" att se eller något, men ger ju inget.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Fabela » 2018-12-11 22:24:14

triggerhappyD skrev:Mja om man betalar för tv4play så kan man se det reklamfritt.

Men då tjänar de väl ännu mer på det? Dvs får in pengar både för reklamen och för att inte visa den?

Jag avskyr också reklam, men ibland är det ett nödvändigt ont som finansierings metod.
Alla aktörer har ju inte rätt att tvångsfinansiera sin verksamhet genom licensavgifter eller tvångsbeskattning.

Sen kan man ju fråga sig vad cookiesarna från tex SVTplay innehåller och vad man ger dom rättigheter till om man accepterar dom.

Det är väl lite det som är grejen: på ett eller annat sätt betalar man alltid, vare sig man vill eller inte och vare sig man är medveten om det eller inte.
Personligen är jag hälsosamt misstänksam mot staten, men ännu mycket mer mot de rent kommersiella alternativen.

Men visst, inget av alternativen är perfekt, det håller jag helt med om.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav ankhh » 2018-12-11 23:11:46

Med dagstidningar online är det ju så att man blir profilerad oavsett om man betalar prenumeration eller inte. Skillnaden är att de får säkra personuppgifter också om man prenumererar (och förstås därmed får tillgång till material bakom betalvägg). De hänvisar till att de också måste sälja annonser för att överleva, och då måste de profilera för att kunna garantera att annonsörerna träffar de grupper de vill nå med reklamen.

Man kan göra inställningar, om man prenumererar, för att slippa riktad reklam och innehållsanpassning, men profileringen kommer man inte undan.

Jag misstänker att motsvarande gäller TV4, dvs att profileringen (registreringen av vad man väljer att titta på) kvarstår.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-12 0:38:22

Fabela: Jag är ganska säker på att de flesta streaming tjänster får betalt per visad reklam. Så om den inte visas så får dom inte betalt. Du kan således välja att betala direkt till streaming tjänsten i form av en mindre avgift för att slippa reklamen. Dplay tex kostar bara 79kr i månaden och då får man tillgång till Kanal 5 samt massor med andra kanaler.

Är liknande med youtube, dom får betalt per visad reklam, eller så kan man köpa premium tjänst för o slippa reklamen, eller göra som många och fixa en Adblocker till sin browser :)

Men det viktiga för mig är att jag själv får välja vad jag vill betala för när det kommer till sådant.

Är givetvis inte emot skatter och ett samhälle som tillgodoser medborgarna med diverse bra saker och såklart får man även betala för en massa saker man aldrig använder. Men när det kommer till "public service" så tycker jag det är stor skillnad. Dom ljuger när dom säger att dom är oberoende och opartiska, dom är beroende i allra högsta grad och absolut inte opartiska.

Bara en sådan sak som att det finns stor överrepresentation bland deras anställda när det kommer till "politisk tillhörighet" är i sig väldigt skrämmande. Och att dom fungerar som ett propaganda maskineri för den rådande makten får en ju att tänka på Mussolinis Italien som exempel.
Deras nyhetsrapportering är också väldigt väldigt dålig och vinklad och dom tiger om mycket dom borde rapportera om men dom låter bli om det är dåligt för dom själva eller för makten.
SVT och SR är censur på hög nivå.
Att man dessutom tvingar folket att ekonomiskt stödja sådant ger mig för många fascist vibbar för att jag ska kunna se det som en hälsosam del av det Svenska samhället.

Avskaffa skiten tycker jag, eller låt dom bekosta sitt spridande av dynga själva.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 23:14:03

Vad tror ni hänt om 10 år? Eller 50? Kommer SvT/Sr etc fortfarande få så mycket resurser då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 23:16:07

Finns så mycket att se/lyssna på på andra kanaler och på YouTube osv. Så SvT behövs inte på samma sätt. Borde bantas ordentligt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Alien » 2019-01-30 23:32:23

triggerhappyD skrev:Bara en sådan sak som att det finns stor överrepresentation bland deras anställda när det kommer till "politisk tillhörighet" är i sig väldigt skrämmande. Och att dom fungerar som ett propaganda maskineri för den rådande makten får en ju att tänka på Mussolinis Italien som exempel.

Anser du att folk ska kvoteras in pga sin politiska uppfattning?

"Propagandamaskineri för den rådande makten", du har tydligen aldrig kollat på några samhällskritiska program som Uppdrag granskning. Mussolinis Italien, vilken idioti! Om SVT propagerar för den rådande makten, så tycks de inte lyckas särskilt väl. S har förlorat makten, alliansen har förlorat makten, det borde ju aldrig ske då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2019-01-30 23:45:40

Alien skrev:Anser du att folk ska kvoteras in pga sin politiska uppfattning?

"Propagandamaskineri för den rådande makten", du har tydligen aldrig kollat på några samhällskritiska program som Uppdrag granskning. Mussolinis Italien, vilken idioti! Om SVT propagerar för den rådande makten, så tycks de inte lyckas särskilt väl. S har förlorat makten, alliansen har förlorat makten, det borde ju aldrig ske då.


Nej det är precis det jag är emot, menar du att överrepresentationen skulle vara en slump?

S har ju inte förlorat makten, dom kramade sig fast vid den även om dom fick rucka på lite saker.

Kan hålla med om att uppdrag granskning och dokument inifrån en gång i tiden var av ganska hög kvalitet.
Men det var ganska många år sen nu.

Lyssnade du btw på dom två klipp jag postade tidigare i tråden?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Alien » 2019-01-31 0:19:28

Vad menar du, att bara vänsterpartister och miljöpartister får bli journalister? Det finns säkert överrepresentation i andra yrkeskårer också, vad tror du att de som gått på Handels och blivit ekonomer och VD:ar röstar på?

Jag förstår faktiskt inte gnället på att de anställda på SVT inte röstar precis som genomsnittet. Enda sättet att stoppa det är ju just kvotering enligt politiska åsikter.

S förlorade makten år 2006. Blev det någon markant skillnad på SVT? Alliansen förlorade makten år 2014. Blev det någon markant skillnad på SVT då?

Uppdrag granskning och Dokument inifrån tar ju fortfarande upp samhällsproblem, tycker du att de samhällsproblem de tar upp nuförtiden är oviktiga? Undrar hur många sådana program som skulle sändas om det bara fanns reklamkanaler.

Nej, jag brukar inte titta på videoklipp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Huggorm » 2019-01-31 7:00:03

Tror du en person som är öppen med att den röstar på SD skulle få anställning på SVT? Knappast. Men om det vore MP? Inga problem. Där har du ett samhällsproblem.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav antonius » 2019-01-31 11:56:50

Men det vore väl lite som att skjuta sig själv i foten att ha medarbetare som vill avskaffa sitt arbete. Public service har en stor uppgift som motvikt till reklamfinansierad mediaunderhållning, att den sen skulle vara rakt igenom opolitisk vore ju en utopi... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Maggi » 2019-01-31 13:08:09

antonius skrev:Men det vore väl lite som att skjuta sig själv i foten att ha medarbetare som vill avskaffa sitt arbete. Public service har en stor uppgift som motvikt till reklamfinansierad mediaunderhållning, att den sen skulle vara rakt igenom opolitisk vore ju en utopi... :-)063

Ja och eftersom de inte ens lyckas sträva efter opartiskhet så är det odemokratiskt.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Julianus » 2019-01-31 15:20:46

Jag har en fråga.

Hur kommer det att fungera i praktiken? Eftersom jag vanligtvis betalar via autogiro, vad ska man göra?
Ska man kontakta sin bank eller?
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Maggi » 2019-01-31 16:08:00

Julianus skrev:Jag har en fråga.

Hur kommer det att fungera i praktiken? Eftersom jag vanligtvis betalar via autogiro, vad ska man göra?
Ska man kontakta sin bank eller?

Tror att det kommer att dras automatiskt och synas på skattsedeln.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Alien » 2019-01-31 16:44:12

Huggorm skrev:Tror du en person som är öppen med att den röstar på SD skulle få anställning på SVT? Knappast. Men om det vore MP? Inga problem. Där har du ett samhällsproblem.

Men har man ens rätt att fråga arbetssökande vilket parti hen röstar på? Rätt dumt av den arbetssökande att oombedd avslöja det. Sådant tilllhör privatlivet.

Sedan är det förstås olämpligt att anställa någon som är öppet aktiv i något parti.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav sussi83 » 2019-01-31 16:44:25

Jag tittar väldigt sällan på Tv så för mig blir det en onödig utgift.
Sedan undrar jag om de höjer ersättningen för de som går på olika former av stöd för försörjningen då kostnaden ska bli obligatorisk? Det innebär annars att folk går back för saker de kanske inte använder om ekonomin är ansträngd, finns ju billigare alternativ än TV isf som man kan välja själv om man vill.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Huggorm » 2019-01-31 19:54:09

Julianus skrev:Jag har en fråga.

Hur kommer det att fungera i praktiken? Eftersom jag vanligtvis betalar via autogiro, vad ska man göra?
Ska man kontakta sin bank eller?
Det kommer nog stå med i deklarationen som fastighetsavgift och en del annat. Samtidigt har arbetsgivarna dragit lite mer skatt under hela året, efter de nya tabeller som de får från skatteverket. För den vanlige medborgaren kommer inte TV-licensen märkas på annat vis än genom en ännu tyngre skattebörda.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Julianus » 2019-01-31 20:29:35

Innebär det att kommunalskatten kommer att höjas?
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Huggorm » 2019-01-31 21:23:06

Julianus skrev:Innebär det att kommunalskatten kommer att höjas?
Nej, detta är nog inget som kommunerna hanterar
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Julianus » 2019-02-01 0:54:02

Men hur ska jag veta om det betalas in? Jag är förvirrad :? :?
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Huggorm » 2019-02-01 1:24:59

Jag tror inte du kan se det förrän i deklarationen året efter att det införs. Men möjligen kan man logga in på skatteverkets hemsida och se det där.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in