Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 21:02:06

@senastiann: Vi måste se till att alla på Aspergerforum kan citera. Annars borde det inte få gå att skriva här. Jag ska se till att staten fixar så det blir så, ty detta ser vi - jag och staten - som en god gärning.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 21:06:28

BellaBelle: Det finns inget samhällskontrakt.
Det är inte så att man kan skita i sina skyldigheter bara för att staten skiter i sina skyldigheter gentemot dig.
Utan rättigheter och skyldigheter är var för sig. Bara för att polisen t.ex. vägrar utreda en cykelstöld betyder inte att du kan helt sonika gå till tjuven och stjäla tillbaka cykeln, då gör du lika mycket fel som tjuven.

Det finns altså inget kontrakt som i en avtalsrättslig förbindelse där man kan vägra betala bara för att varan/tjänsten inte levererats eller är trasig.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 21:09:45

BellaBelle skrev:@senastiann: Vi måste se till att alla på Aspergerforum kan citera. Annars borde det inte få gå att skriva här. Jag ska se till att staten fixar så det blir så, ty detta ser vi - jag och staten - som en god gärning.


Kan inte jag få ansöka om dispens när jag använder Tapatalk? Det är så jobbigt att citera där. 8)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 21:11:34

sebastiann skrev:BellaBelle: Det finns inget samhällskontrakt.


Egentligen lika bra att vi inför diktatur. Då skulle det bli lite ordning!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 21:13:34

kiddie skrev:
BellaBelle skrev:@senastiann: Vi måste se till att alla på Aspergerforum kan citera. Annars borde det inte få gå att skriva här. Jag ska se till att staten fixar så det blir så, ty detta ser vi - jag och staten - som en god gärning.


Kan inte jag få ansöka om dispens när jag använder Tapatalk? Det är så jobbigt att citera där. 8)


Hm, krångligt...Jag ska se vad jag och staten kan göra. Jag skickar över en femsidig pappersblankett (via brevduva), var god fyll i den så får vi se... . :-)051
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 21:17:29

sebastiann skrev:BellaBelle: Det finns inget samhällskontrakt.
Det är inte så att man kan skita i sina skyldigheter bara för att staten skiter i sina skyldigheter gentemot dig.
Utan rättigheter och skyldigheter är var för sig. Bara för att polisen t.ex. vägrar utreda en cykelstöld betyder inte att du kan helt sonika gå till tjuven och stjäla tillbaka cykeln, då gör du lika mycket fel som tjuven.

Det finns altså inget kontrakt som i en avtalsrättslig förbindelse där man kan vägra betala bara för att varan/tjänsten inte levererats eller är trasig.


Menar du att du inte skrivit under något samhällskontrakt? Har du inte fått något med posten?

Vem är det som påstår att ”det är inte så att man kan skita i sina skyldigheter”? Du? Och vad händer om folk skiter i vad du tycker då? Är det här från en etikkurs (med språkbruket ”skita”) eller varifrån hämtar du det du skriver? Källa?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 21:23:28

kiddie skrev:
sebastiann skrev:BellaBelle: Det finns inget samhällskontrakt.


Egentligen lika bra att vi inför diktatur. Då skulle det bli lite ordning!


Ja, med en stark man vid rodret! :shock: Sverige tycks ju ändå aldrig få någon kvinnlig statsminister, trots världens första feministiska regering eller vad det nu brukar kallas.

Apropå ”en stark man” av det slaget så lär det vara en anledning till att Tyskland vill fortsätta med kontanter. Och så DDR då också, förstås.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 22:37:32

BellaBelle: Det är från Flashback som jag har fått uppfattningen att de som pratar om "samhällskontrakt" är inne på att om inte staten upprätthåller dina rättigheter, så behöver du inte upprätthålla dina skyldigheter heller "ungefär".

Trodde det var det som var innebörden i "samhällskontrakt". Jag är mer inne på att du är alltid skyldig att följa dina skyldigheter, och staten är alltid skyldig att följa sina skyldigheter gentemot dig som medborgare.
MEN bara för att staten inte upprätthåller sina skyldigheter eller fråntar dina rättigheter godtyckligt, ger dig inte rätt att frångå dina skyldigheter.
2 fel gör inte 1 rätt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 23:09:58

sebastiann skrev:BellaBelle: Det är från Flashback som jag har fått uppfattningen att de som pratar om "samhällskontrakt" är inne på att om inte staten upprätthåller dina rättigheter, så behöver du inte upprätthålla dina skyldigheter heller "ungefär".

Trodde det var det som var innebörden i "samhällskontrakt". Jag är mer inne på att du är alltid skyldig att följa dina skyldigheter, och staten är alltid skyldig att följa sina skyldigheter gentemot dig som medborgare.
MEN bara för att staten inte upprätthåller sina skyldigheter eller fråntar dina rättigheter godtyckligt, ger dig inte rätt att frångå dina skyldigheter.
2 fel gör inte 1 rätt.



Aha, Flashback är källan till dina påståenden...

Ja, jag förstår att DU tycker så, men resonemanget går att vända på. Bara för att medborgaren inte upprätthåller sina skyldigheter ger det inte staten rätt att frångå sina skyldigheter.
2 fel blabla bla...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Kotten » 2019-01-31 9:25:28

Fabela skrev:Är det Norge som har nåt med vikingaskepp och älgar mm, eller minns jag fel?


Dessa mynt fanns i Norge förut.
IMG_1166.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-31 16:35:05

Tack Kotten! :-)Happy
Då minns jag lite rätt iaf. Kanske vikingaskeppet var danskt, då.

Tycker svenska mynt kan få nåt sånt där också, nästa gång de byts ut.
EFTERSOM KONTANTER KOMMER ATT FINNAS KVAR, menar jag :-)005
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-01-31 19:09:02

Kotten skrev:
Fabela skrev:Är det Norge som har nåt med vikingaskepp och älgar mm, eller minns jag fel?


Dessa mynt fanns i Norge förut.
IMG_1166.jpg

Så ska det se ut - mynten skiljer sig tydligt åt genom storlek eller färg.

De nya svenska gör varken det ena eller andra:
PIX-FVZSH2.jpg

Bredvid varandra ser man nog, men det är värre var för sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-31 19:17:10

I början om jag hade mynt trodde jag att jag hade kanske 3 kronor. Och kollade myntskramlet, då kunde det vara två 2-kronor och en 5-krona. Tyckte mynten var för futtiga för att vara 7 kr.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2019-02-01 4:06:09

BellaBelle skrev:Glöm inte titta på SvT så du får valuta för pengarna.

Typ. Synd bara att de sänder så mycket skit som jag inte är intresserad av.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav RapeRegs » 2019-02-02 15:42:03

Flera svenska butiker och museer säger nej till kontanter samtidigt som de ser sig tvungna att tillåta kinesiska betalappar för att inte tappa kunder

Bild

"Efter att av de största bolagen inom betalkortsterminaler i Norden, Nets, inledde ett samarbete med Alipay förra året har utvecklingen tagit fart.

Hittills har ett hundratal handlare och besöksattraktioner anslutit sig, men förutom fler butiker och museer, är även några stora hotellkedjor på gång, berättar Sverigechefen Patrick Höijer
."


Nu har det kontantlösa samhället alltså gått så långt att man inte längre kan betala med svenska mynt och sedlar på svenska museer. Men kinesiska betalappar går bra!

Alipay styrs och övervakas av den kinesiska staten. Det känns på något sätt mer otryggt än att privata företag som Visa eller Mastercard ska ha kontroll över våra betalningar här i Sverige.

Tänk om den kinesiska staten inte är så god och demokratisk som ivriga anhängare av statlig kontroll över betalsystem hävdar?

Länk Sveriges Radio: Kinesiska betalappar vanligare i Sverige

Ekonomiekot Extra: Pressen ökar på svenska butiker och muséer att ställa om sina betalningsrutiner.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-02-02 16:42:57

Det där säger ju allt.
Länge leve naiviteten.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-02 23:20:47

Fast är det inte mest kineser som använder dem? De måste ju kunna betala om de turistar på något vis. De har väl inte Visa och Mastercard som är kapitalistiska?

En annan lösning att låta kineser gå in gratis. Jag undrar lite mer hur de löser sina transporter, om tunnelbanan och bussar tar Alipay. Tveksamt. De får nog köpa ett helt åk-kort istället för en enstaka resa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-03 1:52:02

RapeRegs: Det där gjorde mig så himla sjukt glad.

Och sedan, så spelar det faktiskt ingen roll om man accepterar betalappar/betalkort från diktaturer, det påverkar ju inte oss svenskar, utan så fort pengarna lämnat kina (och de blivit godkända för att gå in i Sverige) så påverkar det inte Sveriges demokratiska status.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-02-03 2:01:09

kiddie skrev:Fast är det inte mest kineser som använder dem? De måste ju kunna betala om de turistar på något vis. De har väl inte Visa och Mastercard som är kapitalistiska?

En annan lösning att låta kineser gå in gratis. Jag undrar lite mer hur de löser sina transporter, om tunnelbanan och bussar tar Alipay. Tveksamt. De får nog köpa ett helt åk-kort istället för en enstaka resa.

Var det där ett svar på mitt inlägg, kiddie?

Det där är en så mycket större fråga, än så.
Lyssna på det där länkade Ekonomiekot, t.ex.

Det jag retar mig på som f*n är att folk inte tycks fatta, att de går på rent reklamsnack, från håll som bara vill tjäna pengar på dem.

Men det är ändå lite hoppingivande att t.ex. polisen nu börjar komma med motreaktion, och peka på problemen med kontantfriheten.

Än är inte allt hopp ute, sunt förnuft och mänsklighet kanske har en chans fortfarande :-)057
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-02-03 2:08:00

RapeRegs skrev:Nu har det kontantlösa samhället alltså gått så långt att man inte längre kan betala med svenska mynt och sedlar på svenska museer. Men kinesiska betalappar går bra!

Det här är så absurt så man inte tror att det är sant. Det är som en Kafka-värld, korsad med Liftarens guide till galaxen. :-)051
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-03 2:11:30

Fabela: Jag hoppas verkligen arbetsmiljöverket går emot polisen och förbjuder ännu fler företag att ha kontanter av arbetsmiljöskäl.

För även om polisen vet att det sker massa bedrägerier, så ökar säkerheten i alla inloggningslösningar, kortbetalningslösningar och mobilbetalningslösningar i sån sjukt rasande fart att inom säg 5-10 år så har vi en omöjligt-att-skimma och omöjligt-att-bedra lösning som är så säker att enda sättet att stjäla pengar är att sätta en pistol mot huvudet på en vanlig invånare.

Och så långt är inte småtjuvar beredda att gå.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-03 2:30:08

Fabela skrev:Det där är en så mycket större fråga, än så.
Lyssna på det där länkade Ekonomiekot, t.ex.


Kommentar i allmänhet. Inte jätteseriös, förlåt om jag inte orkade vara det.

Jag tycker personligen att det är bra att inte bara avskaffa kontanter så där utan att tänka på följderna. Någonstans borde det ju få finnas PENGAR, inte bara siffror...

Bara en OT-fråga, finns det lagar i Sverige som talar om hur mycket man får betala med bara mynt? Finns i en del andra länder. Det känns konstigt. OK det VAR extremt irriterande när en tant före mig i kassakön skulle betala allt med mynt medan jag var jättekissnödig, men på något vis är väl ändå mynt också pengar?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-02-03 2:34:09

kiddie: Ja det finns en lag om att man får max ta emot 5 000 eller om det var 10 000 i kontanter, vid en enda transaktion. Har med penningtvätt att göra. Över det beloppet så MÅSTE betalningen göras med ett elektroniskt betalmedel som är spårbart till kund.

Sedan har butiker kontraheringsfrihet och har rätt att t.ex. helt neka betalning med mynt, kontanter, vissa större sedlar etc. Kontraheringsfrihet innebär att man själv väljer vilka kunder man vill ha, vilket innebär att man får neka kunder för att de har fula kläder om man så vill.
Enda man inte får neka på är baserat på diskrimineringsgrunderna.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-02-03 2:36:26

sebastiann skrev:Sedan har butiker kontraheringsfrihet och har rätt att t.ex. helt neka betalning med mynt, kontanter, vissa större sedlar etc.


OK, då är det affärens eget beslut, på det TV-programmet jag kollade på var det ett annat land och där var det inte ens lagligt att betala med för mycket mynt, dvs det var inte upp till affären. Minns inte i detta fallet vilket land det var.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in