Hur släppa på masken?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur släppa på masken?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-28 13:11:38

popruta skrev:
Pinghis Khan skrev:Asperger är knappast någon differentialdiagnos till personlighetsstörningar.
Hur menar du?

En allmän iakttagelse bara.
Att man kan ha borderline och NPF samtidigt tex.
Det ena utesluter inte det andra.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-28 13:17:26

Pinghis Khan skrev:En allmän iakttagelse bara.
Att man kan ha borderline och NPF samtidigt tex.
Det ena utesluter inte det andra.


Jaha du menar så. Jag har inte riktigt fattat begreppet differentialdiagnos så fick inte ihop det :-P

Nä så kan det ju vara. Att en liksom har båda samtidigt. Men brukar inte sånt utredas? Eller det kanske inte utrreds på samma sätt, personlighetsstörningar alltså. Jag fick ju bara veta en dag (när dom hittat en behandling dom tyckte jag skulle gå). Hade inte fått svara på frågor och så innan.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur släppa på masken?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-28 13:42:35

popruta skrev:
Pinghis Khan skrev:En allmän iakttagelse bara.
Att man kan ha borderline och NPF samtidigt tex.
Det ena utesluter inte det andra.


Jaha du menar så. Jag har inte riktigt fattat begreppet differentialdiagnos så fick inte ihop det :-P

Nä så kan det ju vara. Att en liksom har båda samtidigt. Men brukar inte sånt utredas? Eller det kanske inte utrreds på samma sätt, personlighetsstörningar alltså. Jag fick ju bara veta en dag (när dom hittat en behandling dom tyckte jag skulle gå). Hade inte fått svara på frågor och så innan.


Borderline och Autism störningar överlappar varandra kan man nog säga.

Båda innebär ofta att man har problem med mentalisering, under eller över mentalisering och regulation av känslor och sånt.
Men autism är ju en viktigare diagnos än borderline.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur släppa på masken?

Inläggav Handy » 2019-01-28 14:38:53

Även narcissism och autism överlappar varandra, men vi är mer egocentriska och har svårare att ta andras perspektiv.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Hur släppa på masken?

Inläggav kiddie » 2019-01-28 22:13:03

popruta skrev:Nä så kan det ju vara. Att en liksom har båda samtidigt. Men brukar inte sånt utredas?


Ganska många kommer in med en diagnos på personlighetsstörning, iallafall förr. Händer iofs nu också men förhoppningsvis inte lika ofta.

Det funkar ungefär så här. Förklaras beteendena bättre av aspergers än något annat, blir diagnosen aspergers. Endast i fall där känslor och beteenden verkligen sticker ut och det märks att det är något annat på gång också, ställs en diagnos på det oxo. Och det gäller alla andra psykiatriska diagnoser också.

T ex lite ångest är att förvänta sig vid aspergers, men kommer den till en viss gräns att den sticker ut så ställs en ångestdiagnos separat även fast man redan har en diagnos på aspergers.

Det kan bli lite rörigt, eftersom det kan vara svårt med gränsdragningen. För mig tog de direkt bort diagnosen personlighetsstörning, för allt som verkade personlighetsstört förklarades av aspergern. Däremot fick jag behålla diagnosen depression och min ångestdiagnos. Men fick aldrig någon diagnos på min rätt extrema sömnstörning, för de anser att den på något vis ingår i att ha aspergers. Känns som den diagnosen oxo borde ställts separat, men det är inget jag kommer bråka om.

Det finns de som har t ex autism eller aspergers plus borderline, men då har de alltså rätt typiska borderlinedrag och som inte kan förklaras enbart med aspergers.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur släppa på masken?

Inläggav triggerhappyD » 2019-01-29 0:04:50

Jag brukar försöka tänka "strunt samma", kvittar vad andra tycker om mig så länge jag inte skadar någon eller gör något som jag inte kan stå för.

"Vad spelar det här för roll om 100 år" brukar jag också tänka ibland :)

Men jag var mer noga med att "bibehålla masken" när jag var yngre, men till slut så kommer man till insikten att man bara slösar massa energi på att "kasta pärlor till svinen" samt gör avkall på sig själv till föga nytta.

Men du kanske menade specifikt just när det kommer till att få en diagnos.
Men även då är det väl bäst att bara vara ärlig mot sig själv och utredaren om man vill få en så korrekt diagnos som möjligt.
Men dom är ju ganska godtyckliga också, en läkare kan sätta en diagnos och sen kommer en annan läkare och vill sätta en helt annan. Psykiatrin är ju inte direkt speciellt vetenskaplig.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Hur släppa på masken?

Inläggav ankhh » 2019-01-29 1:15:23

Det här en av de vanligaste skillnaderna mellan flickor/kvinnor och pojkar/män med AS. Kanske, rentav sannolikt, beror det på att kvinnor har högre sociala förväntningar på sig att vara "sociala", och många anpassar sig så mycket och ofta att masken till slut går på autopilot. Då är det inte bara att vara sig själv helt plötsligt, framför allt inte i situationer där man känner sig osäker.

Det "lyckade" skådespelandet innebär inte att de här flickorna/kvinnorna mår bättre; de verkar mer anpassade till det "normala", men det kostar väldigt mycket energi.

Och så är det ju inte så bra för självkänslan att hela tiden behöva spela teater för att bli accepterad.

Till popruta vill jag säga att en psykolog som kan AS ska känna till det här, så du kan gott berätta att du vet att du har en mask, och att du har svårt att släppa den. Inget konstig med det. :)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-29 12:05:54

Första träffen idag och det gick bra!

Jag kunde berätta om hur jag brukar klara sociala situationer och så. Hon nickade flera gånger så jag antar att hon förstod hur jag menade (?).

Fick med mig ännu fler formulär hem. Får se hur det går att fylla i dom. Jag hatar ju formulär.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur släppa på masken?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 20:54:38

popruta skrev:Första träffen idag och det gick bra!

Jag kunde berätta om hur jag brukar klara sociala situationer och så. Hon nickade flera gånger så jag antar att hon förstod hur jag menade (?).

Fick med mig ännu fler formulär hem. Får se hur det går att fylla i dom. Jag hatar ju formulär.


Skönt att det gick bra. Ta lite i taget med formulären om det är enklare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-29 21:34:15

Läste mer i min journal med och tydligen "uppfyllde jag kriterierna för alla personlighetsstörningar utom antisocial" när det begav sig..bra kämpat av mig att uppfylla nästan alla tycker jag :-P
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur släppa på masken?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 21:54:57

Kan man ha både histrionisk och undvikande personlighetsstörning?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-29 22:19:47

kiddie skrev:Kan man ha både histrionisk och undvikande personlighetsstörning?
Jag vet inte? Men det stod så uttryckligen.

"Uppfyller kriterierna för alla personlighetsstörningar utom antisocial".

Så jag antar det?
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-29 22:22:10

Jag hade gjort ett scid II-test. Och då uppfyllde jag alla. Men jag vet egentligen inte vad det säger. Men jag fick diagnosen borderline.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur släppa på masken?

Inläggav Vildsvin » 2019-01-29 23:41:26

Pinghis Khan skrev:
Vildsvin skrev:
popruta skrev:För jag har ju kört den här masken hela livet (med utbrändhet och diverse andra psykiska problem som följd). Men jag tror få skulle tro på mig om jag fick diagnosen autism faktiskt. För folk i allmänhet verkar inte se mina svårigheter. Dom florerar på insidan...

Du skrev i en annan tråd att du hade flera släktingar med diagnoser. Har man flera nära släktingar som uppenbart fungerar sämre än en själv får man lätt en skev bild att andra inte kan se att man har problem. Man har ju varit mindre synlig i familjen. En hel del strategier för att dölja NPF är dessutom iögonfallande för den som vet vad man skall titta efter.


Vilka är dessa strategier då? :-)063
Exempelvis att inleda alla nya situationer med att stå still och titta vad folk gör och sen härma dem även om det känns fel. Det funkar dock inte så bra i en psykologintervju.

Hade en bekant som kollade massa filmer för att lära sig hur folk beter sig, det blev ganska konstigt för folk beter sig inte i verkligheten som de gör på film.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur släppa på masken?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-30 0:35:33

Vildsvin skrev:
Pinghis Khan skrev:
Vildsvin skrev:Du skrev i en annan tråd att du hade flera släktingar med diagnoser. Har man flera nära släktingar som uppenbart fungerar sämre än en själv får man lätt en skev bild att andra inte kan se att man har problem. Man har ju varit mindre synlig i familjen. En hel del strategier för att dölja NPF är dessutom iögonfallande för den som vet vad man skall titta efter.


Vilka är dessa strategier då? :-)063
Exempelvis att inleda alla nya situationer med att stå still och titta vad folk gör och sen härma dem även om det känns fel. Det funkar dock inte så bra i en psykologintervju.

Hade en bekant som kollade massa filmer för att lära sig hur folk beter sig, det blev ganska konstigt för folk beter sig inte i verkligheten som de gör på film.


Jag härmar folk oavsiktligt ibland sjukt störande.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur släppa på masken?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 0:37:34

Har haft 6 olika personlighetsstörningar varav 4 samtidigt. Borderline ensamt. 7 med Personlighetsstörning UNS.

Den som passade bäst på mig var nog schizoid, men riktigt så ensamvarg är jag inte och dessutom så bryr jag mig mer om vad omgivningen tycker. Annars är jag ungefär som den beskrivs. Är lite utanför den värld som de andra lever i, inte intresserad av relationer, rikt fantasiliv, några få vänner (fast de har blivit fler), är rätt laidback och kan ha distans, men det som inte stämmer är att jag inte är sådan hela tiden. Ibland bryr jag mig alldeles för mycket, får ångest, psykbryt, vill inte ha distans alltid. Ibland känner inte så mycket, som de "ska" vara, men ibland känner massor. Känner mig som jag tittar på, men det funkar inte alltid för mig att vara aktiv deltagare i t ex samhällsförbättrande arbete, även fast jag skulle vilja at det funkade. En del schizoida är kreativa och det är jag samtidigt som jag som dem känner att livet går mig förbi. Schizoida har oxo lätt för dissociation, och det har jag. Schizoida kan vara passiva pga de vet inte vad de vill göra, jag är passiv för att jag inte orkar och för att jag blir lätt överstimulerad. Det som stämmer mest är ensamvarg och det som stämmer minst är att man inte ska finna glädje. Just nu har jag en period då jag inte finner glädje, men mitt vanliga jag är supernyfiken och lättfascinerad.

Jag ansågs oxo vara schizoyp, men trots mitt intresse för konspirationer och konstiga grejer så är jag tvärtom, har egentligen svårt för att tro på t ex övernaturliga saker. Är inte heller starkt socialt fobisk, har vissa områden bara där jag kan känna att jag är obekväm socialt.

Borderline är jag nog minst av, exempel som jag har som är samma är svartvitt tänkande och kan få konstiga psykbryt. Jag har inte många partners, inte en enda faktiskt, är inte impulsiv utan tvärtom. En del säger att borderline har svag självidentitet och det har jag, inte i den absoluta grunden men det som sedan byggs på. En del hävdar oxo att man kan ha dissociation, men det ska vara vid kriser, jag kan ha det när som helst. Trots psykbryten så är det nog för långt emellan för att det ska vara borderline, det är bara i perioder jag kan ändra känsloläge flera gånger på en dag. Däremellan är jag hyfsat stabil. Jag vill inte heller ha sällskap ofta, vill vara ensam mer än ha sällskap. Ganska många med Borderline har även C-PTSD (som inte är en erkänd diagnos), och det har jag absolut inte. Mesta av mina konstigheter är jag född med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-30 17:27:00

Jag vet faktiskt inte vilken som skulle passa mig bäst. Å andra sidan sattes diagnosen hos slutenvården när jag låg inlagd för självmordsplaner. Det är ju en ganska speciell situation tänker jag.

Nu skulle jag absolut inte uppfylla diagnosen borderline.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur släppa på masken?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 20:12:57

Aspergers passar mig bättre än någon personlighetsstörning. Det förklarar dock inte allt så fick diagnos på ADD oxo. Känner mig som en ganska typisk person med AS/ADD.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-30 20:20:25

Ja nu när jag liksom inte är akut suicidal längre känner jag att autism ligger närmast. När borderline sattes så åkte jag ju in och ut på psyket och det var en väldigt rörig tid.

Samtidigt som jag knappt vågar tänka tanken på autism för då känns det genast som jag "jagar en diagnos".

Men hos psykologen kände jag åtminstone att jag kunde vara hyffsat "mig själv" och kommer fortsätta försöka vara det. Så får vi se sen vad hon säger....
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur släppa på masken?

Inläggav kiddie » 2019-01-30 20:51:40

Ja precis. En sak i taget.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-31 14:33:23

Har börjat skriva lite tankar (är bättre på att uttrycka mig i skrift än verbalt). Tror ni det är något som psykologen vill veta? Det är lite blandade tankar kring både utredning och mig själv i allmänhet.

Exempel:

"Jag kommer ihåg hur jag satt på psyket och gång på gång försökte förklara det här felet. Det här med att ha en felprogrammerad hjärna, ett proppskåp som saknar proppar och ett blodomlopp med främmande partiklar.

"Nej det är inget fel på dig" upprepade dom gång på gång. Jag är en jättebra tjej med för mycket självhat bara. Som tar för mycket ansvar för andras känslor, för andra människor. Jag såg inte att jag tog något ansvar för andras känslor, jag ville bara få koll på vilka känslor människor hade. Är ansvar samma som att ha koll?

Dom blandade ihop känslan av att vara felprogrammerad med mitt hat över vad felprogrammeringen gav för konsekvenser. Jag tycker inte du kan sammanställa det så.

Att vara felprogrammerad kan vara ett faktum. Ingen värdering, du har bara andra sladdar. Du kan hata dig själv innerligt utan för den skull ha fel i att din hjärna är upp och ner och bak och fram.

Det var som dom inte kunde skilja mitt hat från mitt fel. Att det var samma sak. Att hatet var felet. Inte att felet gav hatet.

För hatet har gått över, men felet är kvar."
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-31 14:35:01

"Jag saknar att befinna mig i samma bubbla som någon annan. Jag har förstått att andra verkar uppleva någon extra känsla, en "nuet"-känsla och en känsla av att faktiskt dela något med någon. Där du kommunicerar i tanken, utan att behöva ord. En universell förståelse.

Kanske är det att vara tillsammans med någon på riktigt. Någon slags gemenskap? Eller någon känsla av samhörighet? Jag vill också känna så, men jag vet inte hur jag ska göra.

Min bubbla är liksom hård, och även om jag kommer så nära jag bara kan så smälter min bubbla aldrig ihop med någon annans.

Jag är fortfarande sufflösen som lärt sig alla repliker, men kan aldrig spela rollen... Sufflösen 2.0, 20 år senare och med fler rynkor."
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur släppa på masken?

Inläggav Vildsvin » 2019-01-31 19:50:30

popruta skrev:"Nej det är inget fel på dig" upprepade dom gång på gång. Jag är en jättebra tjej med för mycket självhat bara. Som tar för mycket ansvar för andras känslor, för andra människor. Jag såg inte att jag tog något ansvar för andras känslor, jag ville bara få koll på vilka känslor människor hade. Är ansvar samma som att ha koll?

Det är är ganska främmande för personer som är bra på att läsa av andra att någon har den typen av kontrollbehov. Ett sätt att göra det begripligt är att tro att du vill ta ansvar för hur folk känner.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Hur släppa på masken?

Inläggav popruta » 2019-01-31 19:57:46

Jag skrev en lång lista till psykologen över alla situationer som var jobbiga och hur jag liksom tänkte och kände.

Hur jag hela tiden fick tänka på mitt beteende, hur jag skulle röra mig, vad jag skulle säga osv.

Och hur jag oroade mig för att inte märka om jag gjorde fel, hur jag hela tiden försökte analysera dom andra och tänka ut hur jag skulle bete mig (för att inte vara konstig).

Och det var lite det som låg grunden till att dom ansåg att jag hade låg självkänsla som då yttrade sig i det här ansvaret. Och att jag var rädd för att bli övergiven.

Men jag kände det mer som att jag ville bli insläppt.

Att säga att jag var rädd för att bli övergiven är lite som att säga att jag var rädd för att få sparken från ett jobb jag inte har...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in