Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-29 18:14:39

BellaBelle: Det får man inte!
Kassaregisterlagen, den nya lagen som infördes, tror det var 2016, säger att ALL kontant försäljning, ska slås in i ett certifierat kassaregister och ett kvitto, utskrivet från kassaregistret erbjudas kunden.

Tidigare, var det tillåtet att under t.ex. ett datastopp då internet ligger nere, eller t.ex. strömavbrott eller om kassaregistret gått sönder, föra manuell bok och ge handskrivna kvitton från ett kvittoblock.
Och sedan slog man in allt från den manuella boken i kassaregistret (sk "efterregistrering") när strömmen/internet kom tillbaka, eller kassaregistret vart lagat.

Men detta är INTE tillåtet längre, på grund av att det har fuskats! Förmodligen har väl oärligt folk slängt de manuella papperna och sluppit betala skatt under tiden stoppet varat.

Numera gäller regleringen att vill du bedriva försäljning under ett avbrott, så får du som företagare själv stå för den utrustning som krävs för att hålla igång kassaregistret.

Kan du inte slå in försäljningen pga avbrott så får du inte sälja, punkt slut.

Dvs är det så viktigt med din försäljning att försäljningen måste fungera under ett strömavbrott också, så är det din uppgift som företagare att då ha exempelvis UPS-reservkraft till ditt kassaregister, eller ett batteridrivet kassaregister, och i de fall som kassaregistret kräver internetuppkoppling, då ha en reservuppkoppling, exempelvis ett mobilt bredband, till kassaregistret.

Det enda undantaget från denna lagstiftning, är vid större naturkatastrofer, krig etc då det kan te sig naturligt att tillåta att försäljning görs utan att den registreras. Men då meddelar skattemyndigheten i så fall vid ett sådant undantag.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 19:20:02

sebastiann skrev:Men detta är INTE tillåtet längre, på grund av att det har fuskats! Förmodligen har väl oärligt folk slängt de manuella papperna och sluppit betala skatt under tiden stoppet varat.


Om det är strömavbrott lär det vara mörkt och inga larm fungerar. Man tar varan och går helt enkelt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-29 20:39:19

sebastiann skrev:BellaBelle: Det får man inte!
Kassaregisterlagen, den nya lagen som infördes, tror det var 2016, säger att ALL kontant försäljning, ska slås in i ett certifierat kassaregister och ett kvitto, utskrivet från kassaregistret erbjudas kunden.

Kanske jag missar nåt i resonemanget, men Skatteverket verkar ha annan information om den saken:

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... fattning-1

Ett företag kan vara undantaget från skyldigheten att använda kassaregister på tre olika grunder. Det finns generella undantag som har reglerats i lag. Skatteverket kan fatta beslut om undantag i enskilda fall. Skatteverket kan genom att meddela föreskrifter medge undantag från skyldigheten att använda kassaregister.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-01-29 22:10:14

sebastiann skrev:BellaBelle: Det får man inte!

Ingen minns vad hon skrev på förra sidan, och ingen ids kolla, så ingen vet vad du svarar på.
Om du kunde lära dig att citera så slipper vi sånt!
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-29 22:34:40

Dagobert: Hon skrev: "Bara att ta med en kassalåda och kränga saft."

Fabela: Det är ett av två villkor som gäller för att det undantaget ska kunna tas hänsyn till:

A1: Företagets TOTALA kontanta försäljning, omräknat till årsvis, uppgår till MAX 4 prisbasbelopp. Hamnar man under denna gräns så slipper man certifierat kassaregister.

-----

Alternativ kan följande undantag användas:
B1: Att försäljningen pågår under max 12 dagar per år.
B2: Att totalbeloppet, inkl mervärdesskatt, uppgår till max 2 procent av företagets omsättning.


Observera att kraven i båda undantagen gäller ALL försäljning mot kontant betalning, inte bara den som görs utan kassaregister.
Det är inte så att om man har ett registrerat kassaregister och detta går sönder så får man lov att göra viss försäljning, utan det handlar om företag som pga obetydlig kontantförsäljning, får lov att slippa köpa kassaregister och slippa registrera det också.

A handlar om mycket små företag, eller företag som till större del säljer mot faktura, men dock har en liten kundservicedisk för reparationer och liknande där man tar emot kontant betalning.

B handlar om mycket stora företag, som också säljer primärt mot faktura, men som kanske är på en mässa eller liknande där man säljer saker till mässbesökare, och där denna försäljning sker mot kontant betalning, men där inkomsterna under dessa max 12 dagar kan uppgå till mer än 4 prisbasbelopp.
Det kan också handla om jubileumsdagar och gårdsförsäljning.
Senast redigerad av sebastiann 2019-01-29 22:37:09, redigerad totalt 1 gång.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 22:35:51

Dagobert skrev:Ingen minns vad hon skrev på förra sidan, och ingen ids kolla, så ingen vet vad du svarar på.
Om du kunde lära dig att citera så slipper vi sånt!


Jag kollade. Att kalla sig själv "vi", typisk härskarteknik...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-01-29 22:50:43

kiddie skrev:
Dagobert skrev:Ingen minns vad hon skrev på förra sidan, och ingen ids kolla, så ingen vet vad du svarar på.
Om du kunde lära dig att citera så slipper vi sånt!


Jag kollade. Att kalla sig själv "vi", typisk härskarteknik...

Hade inte den avsikten. Jag kunde ha skrivit "ingen" med citationstecken, men trodde att "alla" förstod ändå.
Ang. "vi" som skulle slippa så ingår även du. :wink:

Sebastiann tycks inte heller ha förstått poängen i det jag skrev.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 1:22:31

sebastiann skrev:BellaBelle: Det får man inte!
Kassaregisterlagen, den nya lagen som infördes, tror det var 2016, säger att ALL kontant försäljning, ska slås in i ett certifierat kassaregister och ett kvitto, utskrivet från kassaregistret erbjudas kunden.

Tidigare, var det tillåtet att under t.ex. ett datastopp då internet ligger nere, eller t.ex. strömavbrott eller om kassaregistret gått sönder, föra manuell bok och ge handskrivna kvitton från ett kvittoblock.
Och sedan slog man in allt från den manuella boken i kassaregistret (sk "efterregistrering") när strömmen/internet kom tillbaka, eller kassaregistret vart lagat.

Men detta är INTE tillåtet längre, på grund av att det har fuskats! Förmodligen har väl oärligt folk slängt de manuella papperna och sluppit betala skatt under tiden stoppet varat.

Numera gäller regleringen att vill du bedriva försäljning under ett avbrott, så får du som företagare själv stå för den utrustning som krävs för att hålla igång kassaregistret.

Kan du inte slå in försäljningen pga avbrott så får du inte sälja, punkt slut.

Dvs är det så viktigt med din försäljning att försäljningen måste fungera under ett strömavbrott också, så är det din uppgift som företagare att då ha exempelvis UPS-reservkraft till ditt kassaregister, eller ett batteridrivet kassaregister, och i de fall som kassaregistret kräver internetuppkoppling, då ha en reservuppkoppling, exempelvis ett mobilt bredband, till kassaregistret.

Det enda undantaget från denna lagstiftning, är vid större naturkatastrofer, krig etc då det kan te sig naturligt att tillåta att försäljning görs utan att den registreras. Men då meddelar skattemyndigheten i så fall vid ett sådant undantag.


Källa på det?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 1:24:46

Dagobert skrev:
sebastiann skrev:BellaBelle: Det får man inte!

Ingen minns vad hon skrev på förra sidan, och ingen ids kolla, så ingen vet vad du svarar på.
Om du kunde lära dig att citera så slipper vi sånt!


Den fantastiskt formidabla - för att inte säga enastående - BellaBelle hade med en jätteviktig länk också. Viktigt ha med en källa. Ju. 8)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 1:26:11

kiddie skrev:
Dagobert skrev:Ingen minns vad hon skrev på förra sidan, och ingen ids kolla, så ingen vet vad du svarar på.
Om du kunde lära dig att citera så slipper vi sånt!


Jag kollade. Att kalla sig själv "vi", typisk härskarteknik...


Hur mår vi idag då? :-)018
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 1:27:20

kiddie skrev:
sebastiann skrev:Men detta är INTE tillåtet längre, på grund av att det har fuskats! Förmodligen har väl oärligt folk slängt de manuella papperna och sluppit betala skatt under tiden stoppet varat.


Om det är strömavbrott lär det vara mörkt och inga larm fungerar. Man tar varan och går helt enkelt.


Är så himla ärlig så jag lämnar en tjuga för oxfilén!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-30 1:27:35

sebastiann skrev:Fabela: Det är ett av två villkor /.../

Jo, fast poängen var inte att du behöver förklara det för mig.

Utan att det du påstår inte stämmer. Nämligen:
sebastiann skrev:Kassaregisterlagen, den nya lagen som infördes, tror det var 2016, säger att ALL kontant försäljning, ska slås in i ett certifierat kassaregister och ett kvitto, utskrivet från kassaregistret erbjudas kunden.

Det finns en hel radda med undantag, och fler kan beviljas i särskilda fall.

Dessutom gäller det företag.
BellaBelle kanske skulle kränga saft som privatperson.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-30 1:31:59

Seriöst blir jag oroad över att det är flera som inte alls ser något problem med ett helt kontantlöst samhällle och så totalt tror på ”den goda staten”. Storebror ser dig, men det gör inget för storebror är alltid snäll?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 5:19:12

BellaBelle: Ja staten är god. Staten är alltid snäll sålänge vi medborgare inte röstar in en ond stat.
Och röstar vi in en ond stat, så får vi skylla oss själva.
Det finns seriöst inget problem med ett kontantlöst samhälle. Förutom de människor som gör det till ett problem genom att inte ta vara på, och lära sig ny teknik.

Favela: Jag känner till undantagen. Jag syftade på att om man inte omfattas av undantagen (undantagen gäller bara vissa försäljningstyper och vissa verksamhetstyper) så måste ALL försäljning slås in, utan undantag.
Det är INTE så att man i vissa fall kan slå in viss kontant försäljning och sedan skita i att slå in annan kontant försäljning bara för att det blir problem. Blir det problem så måste man enligt lag säga något i stil med "nej, vi kan tyvärr inte ta emot betalningen nu för kassan ligger nere".

Vad jag syftar på är altså, att antingen omfattas man av kassaregisterlagen och måste slå in ALL försäljning, eller så omfattas man inte, och behöver inte slå in NÅGON försäljning.
Och då är reglerna enkla:
- Omfattas du, så får du inte sälja kontant om det blir t.ex. strömavbrott, eller om du har ett sådant där "moln-kassaregister" (t.ex. izettle eller sitoo) och internet ligger nere.
- Omfattas du inte, så får du givetvis alltid sälja kontant, sålänge din kontanta försäljning håller sig inom de gränsvärden som gäller för din verksamhet totalt sett. Men då har du heller inget kassaregister som kan få strömavbrott eller gå ner.

Privatpersoners försäljning behöver givetvis inte slås in, men eventuella inkomster ska redovisas som hobbyverksamhet. Kör man för självkostnadspris (plus/minus noll) så behöver man inte redovisa något.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav nallen » 2019-01-30 16:15:00

Glöm inte att staten har rätt att stjäla våra inkomster och sparade medel mer eller mindre godtyckligt. :twisted:

Det börjar vara hög tid att skapa en ersättningsekonomi utan spårbarhet och statlig kontroll. Fan vet hur det ska gå till bara :-)063
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-30 17:12:29

BellaBelle skrev:Seriöst blir jag oroad över att det är flera som inte alls ser något problem med ett helt kontantlöst samhällle och så totalt tror på ”den goda staten”. Storebror ser dig, men det gör inget för storebror är alltid snäll?

Håller helt med dig, det är lite märkligt med sån naivitet. Och det tänket är brist på självständighet också, på ett sätt, kan jag tycka.
Men det är nog ingen slump att det är så just i Sverige, tror att det också kan hänga ihop med det där att man inte haft krig mm på så länge. Man vaggas väl lätt in i en falsk trygghetskänsla.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-30 18:00:27

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Om det är strömavbrott lär det vara mörkt och inga larm fungerar. Man tar varan och går helt enkelt.


Är så himla ärlig så jag lämnar en tjuga för oxfilén!

Inte om du bara har kort. Slutsats: det kontantlösa samhället gör oss kriminella :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-01-30 18:04:23

sebastiann skrev:inte ta vara på, och lära sig ny teknik.

Som att använda Citera-knappen, Sebastiann.

Vill man bara citera en del av ett inlägg så kan man blåmarkera den delen och trycka på Citera.

Den man svarar förstår vanligen sammanhanget även utan citat, men för andra som läser tråden är citat bra.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Maggi » 2019-01-30 18:13:23

Fabela skrev:
BellaBelle skrev:Seriöst blir jag oroad över att det är flera som inte alls ser något problem med ett helt kontantlöst samhällle och så totalt tror på ”den goda staten”. Storebror ser dig, men det gör inget för storebror är alltid snäll?

Håller helt med dig, det är lite märkligt med sån naivitet. Och det tänket är brist på självständighet också, på ett sätt, kan jag tycka.
Men det är nog ingen slump att det är så just i Sverige, tror att det också kan hänga ihop med det där att man inte haft krig mm på så länge. Man vaggas väl lätt in i en falsk trygghetskänsla.


Är det inte också märkligt att alla såna här udda beslut tas i Sverige?
Hur kommer det sig att våra beslutsfattare gör så annorlunda mot hur andra länder gör?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-30 18:27:07

Dagobert: Jag använder inte citeraknappen för jag tycker det blir spam i forumet att skriva kopior på föregående inlägg. Det går utmärkt att gå tillbaka en sida, läsa inlägget och förstå vad det handlar om.

Maggi:
Inget konstigt alls.
Vi i Sverige har ett problem med rån och grov kriminalitet. Förut hade företag ingen tanke på att bli kontantlösa, men arbetsmiljöverket gav strikt order om att det är förbjudet att ta emot kontanter på kollektivtrafik pga rån. Sedan försvann rånen från kollektivtrafiken, och det blev liksom poppis att ta bort kontanterna.

I kombination med svenska självförsvarslagar så ser man ingen annan utväg än att ta bort kontanterna.
Och jag tycker inte det är udda eller annorlunda, Singapore är också på god väg att ta bort kontanterna. Även kina.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Maggi » 2019-01-30 18:34:10

sebastiann skrev:Inget konstigt alls.
Vi i Sverige har ett problem med rån och grov kriminalitet. Förut hade företag ingen tanke på att bli kontantlösa, men arbetsmiljöverket gav strikt order om att det är förbjudet att ta emot kontanter på kollektivtrafik pga rån. Sedan försvann rånen från kollektivtrafiken, och det blev liksom poppis att ta bort kontanterna.

I kombination med svenska självförsvarslagar så ser man ingen annan utväg än att ta bort kontanterna.
Och jag tycker inte det är udda eller annorlunda, Singapore är också på god väg att ta bort kontanterna. Även kina.

Eller så är det så att svenska politiker har tagit dåliga beslut sen 70-talet som lett fram till kriminalitet och att man sen ser sig tvungen att fatta ännu mer dåliga beslut för att kunna fortsätta på den inslagna vägen.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-30 18:39:43

Ja! Kontanter kan också vara en skönhetsupplevelse mm :D
Det är nåt helt annat med de där metallerna, och bilderna, och kolla årtal och jämföra, osv, än en plastbit.

kiddie skrev:Hade inte skadat med finare mynt.

Som detta:

https://silverklubben.se/wp-content/upl ... e-1877.png

Nu har vi ju inte havet men hade vi inte kunnat ha nån gran på eller kotte eller älg? Det hade vart coolt.

https://www.coincommunity.com/forum/upl ... Tuvalu.jpg


Det där första är väl Oscar ll:s. Hans 5 öring är också snygg. Den får mig att tänka på krutstänk och vapenfett, av nån outgrundlig anledning.
coins-europe-suede-oscar-ii-1872-1907-5-ore-1878_91845R.jpg


Men det här är mitt favoritmynt av de modernare. En rejäl historia, så snygg, fram- och baksida passar bra ihop. Allt bara stämmer på det, tycker jag.
260406875_44faa97f-ee04-46ab-9fb2-25493a9fe982.jpg



kiddie skrev:Mynten dock hade jag velat ha annorlunda.

Hade velat ha "silver"mynt på 1 kr och 2 kr. Sedan kopparmynt på femkronan.

Varför vill du byta plats på metallerna? Alltså jag menar att metallvärdet och myntvärdet brukar följas åt.

Jag gillar guldtian vi har nu. De andra kunde de få byta ut.

EDIT: rättade till en halv mening.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Fabela 2019-01-30 18:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Re: Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav popruta » 2019-01-30 18:41:43

Fabela:

Jag stör mig på att enkronan och tvåkronan är så lika. Jag tar fel varje gång...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Fabela » 2019-01-30 19:14:03

Japp, stör mig också på 1- och 2-kronan. Fortfarande, de har ju funnits ett tag nu, så man tycker att man borde vant sig.
Det var nog en felsatsning av dem, eftersom så många säger samma sak.


Fortsätter lite på det där med snygga mynt.
De här tre irländska tycker jag är fina, tänker alltid att nåt liknande skulle passa på svenska mynt.
987-8940-3080r.jpg
71REV.JPG
2-pence-coin-ireland-obverse-1.jpg


Har inte tänkt på det förut, att de svenska mynten inte haft några roliga motiv som många andra länders, iaf på en himla massa år.
Är det Norge som har nåt med vikingaskepp och älgar mm, eller minns jag fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in