Vill vi ha kontantfria butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-28 7:28:36

Tror att det är enklare att spendera pengar om pengar är siffror. Nu pratar jag inte om den fysiska affären men trots att jag är en notorisk snåljåp sitter jag och beställer skumma saker från internet. Egentligen bara för att det är så enkelt och utbudet är stort. Nu har jag förvisso inte slösat men det gör verkligen att köplusten ökar, att betalningarna bara är siffror och dessutom att betalningen går smidigt.

Egentligen gillar jag smidiga betalningar men det finns en baksida med allt som går fort och lätt. De som är impulsiva blir ännu mer så då.

Vad gäller att spara pengar håller jag mycket bättre koll på mina pengar i digital form. Innan jade jag rätt bra koll på kontanter men så fort jag började med internetbank och sedan betalkort så känns det för mig personligen enklare. Siffror är varandra sig lika medan kontanter är olika valörer som ska räknas ihop. När 20-lappen kom var det flera som blev förvirrade och inte kunde räkna med den, av ren ovana. Många kassörskor som fick ge tillbaka för mycket betalade pengar. ;) Så inte bara jag som har problem fast andras är mer övergående.

Så för mig känns det solklart att om man har 260 kr på kontot så är det just de siffrorna. I blandade kontanter känns det inte alls lika självklart. Men jag kan ju hantera kontanter om jag måste, bara att det känns så himla konstigt nu.

Sådana här system måste få löpa parallellt länge innan man klipper ett system. Är som med telefon. Går ju att ringa på koppar fortfarande. Ja alltså inte sådana som man dricker ur.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav popruta » 2019-01-28 9:04:26

Ja jag tycker också pengar på skärmen känns lättare att spendera. Har jag kontanter är jag mer snål. Dom ser du ju hur dom försvinner.

Jag måste blir bättre på att hushålla med mina pengar känner jag....
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-01-28 12:43:36

sebastiann skrev:Furienna: Vad jag menade är att hos vissa matbutiker, så kan du spara kortet, alltså så att den kommer ihåg kortuppgifterna. Då behöver du bara använda Bank-ID första gången.

Men såklart, du behöver alltid använda Bank-ID åtminstone första gången, det är av rent säkerhetsskäl. Men hädanefter så går det utan Bank-ID.

Fast vad gör man då om bank-ID strular, som det har gjort för mig?

sebastiann skrev:Varför vill du motverka Bank-ID?

Nu har du nog missförstått mig lite. Bank-ID får visst finnas och kan vara bra att ha för somliga, men jag tycker inte att det får bli det enda alternativet för alla till allting.

sebastiann skrev:Det är väl bra att kunna legitimera sig överallt med Bank-ID. Bästa vore ju om man kunde utveckla Bank-ID till att innehålla pass o körkort också, så man kan slänga ut dem plastbitarna genom fönstret också.

Utrota kontanterna, sedan låter man de fysiska plastkorten följa med. Även nycklar och sådant kan utrotas. Så har vi allt i mobilen sedan.

Det spar på miljön också, när man inte längre behöver tillverka o skicka ut massa rektangulära plastbitar utan man istället kan skicka lite data över nätverket för att någon ska få sitt leg i mobilen.
Lite data över en TP-kabel drar bara några hundratal mA som mest.

Jaha du. Så nu är vi miljöbovar också, bara för att man har några plastkort i plånboken? :-)063

Och vad tycker du att vi ska göra då i ditt drömsamhälle, om det blir strul med all denna teknik? Sova utomhus, för vi kommer inte in i våra hem? När man inte får ha en vanlig hederlig nyckel...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Maggi » 2019-01-28 18:00:09

Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-01-28 19:09:03

Maggi skrev:https://t.co/SwoIRhYRyC
Kryptogäris!

Bra skrivet! :-)049
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-28 23:07:26

“Tyskarna håller hårt i sina analoga pengar. Kontanter är som bekant pengar utan minne och i Tyskland minns man ännu DDR och övervakningstiden med en Stasi-spion i varje trappuppgång. Med data-naiviteten som råder i Sverige idag är det tveksamt om en eventuell totalitär ledare i framtiden ens behöver bekymra sig om att anlita några spioner.

När vi betalar med kort finns som bekant möjligheten att lagra information om oss, var vi är och vad vi handlar. Trist i händelse av att ens bank råkar vara samma AB som ens försäkringsbolag och man köpt för mycket Coca-Cola för att få teckna en hälsoförsäkring. Också trist om man vill fly undan en totalitär regim och måste stanna för att tanka.

Men du har ju inget att dölja? Kanske inte. Men risken finns att det en dag är förbjudet att vara, tycka, tänka eller tro som du och då är det bra om det finns ett visst skydd inbyggt i samhället mot just den typen av maktmissbruk som är vardag i många andra länder i världen idag.“

https://www.breakit.se/artikel/18087/ko ... inte-handa
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-28 23:08:56

“Sätter upp ett mål att använda minst 1000 kr varje månad i kontant betalning”

https://twitter.com/JerkerWagberg/statu ... 3311594497
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-28 23:13:59

“Forskare: ”Sverige kan bli helt kontantfritt 2025”

Äldre, immigranter och personer med funktionsnedsättningar blir de lidande i ett kontantfritt samhälle. ”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... ren-darfor

Ibland börjar man tro på konspirationsteorier. Är Sverige utvalt som experimentland? Andra länder behåller papperspengarna.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-01-28 23:20:58

BellaBelle skrev:“Forskare: ”Sverige kan bli helt kontantfritt 2025”

Äldre, immigranter och personer med funktionsnedsättningar blir de lidande i ett kontantfritt samhälle. ”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... ren-darfor

Ibland börjar man tro på konspirationsteorier. Är Sverige utvalt som experimentland? Andra länder behåller papperspengarna.

Mycket oroväckande. :-?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Maggi » 2019-01-28 23:53:31

Furienna skrev:
BellaBelle skrev:“Forskare: ”Sverige kan bli helt kontantfritt 2025”

Äldre, immigranter och personer med funktionsnedsättningar blir de lidande i ett kontantfritt samhälle. ”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... ren-darfor

Ibland börjar man tro på konspirationsteorier. Är Sverige utvalt som experimentland? Andra länder behåller papperspengarna.

Mycket oroväckande. :-?


+1
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Maggi » 2019-01-28 23:56:25

BellaBelle skrev:“Tyskarna håller hårt i sina analoga pengar. Kontanter är som bekant pengar utan minne och i Tyskland minns man ännu DDR och övervakningstiden med en Stasi-spion i varje trappuppgång. Med data-naiviteten som råder i Sverige idag är det tveksamt om en eventuell totalitär ledare i framtiden ens behöver bekymra sig om att anlita några spioner.

När vi betalar med kort finns som bekant möjligheten att lagra information om oss, var vi är och vad vi handlar. Trist i händelse av att ens bank råkar vara samma AB som ens försäkringsbolag och man köpt för mycket Coca-Cola för att få teckna en hälsoförsäkring. Också trist om man vill fly undan en totalitär regim och måste stanna för att tanka.

Men du har ju inget att dölja? Kanske inte. Men risken finns att det en dag är förbjudet att vara, tycka, tänka eller tro som du och då är det bra om det finns ett visst skydd inbyggt i samhället mot just den typen av maktmissbruk som är vardag i många andra länder i världen idag.“

https://www.breakit.se/artikel/18087/ko ... inte-handa

Ja visst är det läskigt! Och varför bara Sverige!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-29 0:09:32

Ja, läskigt.

Tänkvärt:

”Kontantlöst samhälle är centralbankernas dröm. Med minusränta kan man tvingas betala för att ha sparade medel och inte kan man då ta ut dom. Endast för konsumtion. Därtill finns kontroll över alla transaktioner in/ut från kontot. Återstår bara ett obligatoriskt chip i oss alla.”

Från nåns twitter, (tappade länken).
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-29 0:54:16

Om hela samhället plötsligt imploderar lär inte papperspengar o mynt vara så värda de heller.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav sebastiann » 2019-01-29 3:23:38

1: Jag fattar inte varför vi egentligen ska behöva tänka på totalitär stat och sådant? Vi har en bra stat, som är demokratisk, då är det riskfritt att införa kontantlöst samhälle.
Det är bara det att vi får vara noggrann med hur vi röstar så att vi inte röstar in något totalitärt i framtiden.
Bara för att det skulle KUNNA komma en "framtida Hitler" är inte argument nog för att undvika övervakning.
Det blir också bättre med kontantlöst samhälle för vi slipper alla dessa rån och sådant.

2: Om det kommer minusränta så får man faktiskt acceptera det. Samma om det kommer skatt på kontosaldo.
Det hade ju faktiskt varit bättre - månadsskatt på kontosaldo istället för moms, inkomstskatt, bilskatt m.m. etc. Och månadsskatten i procent styrs då av vad man köper och vad man innehar.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 3:35:45

Furienna skrev:
Maggi skrev:https://t.co/SwoIRhYRyC
Kryptogäris!

Bra skrivet! :-)049


Tycker jag oxo förutom att jag inte saknar Selma. Trots att det verkar sämre kvalitet på de nya sedlarna gillar jag vår Astrid och tycker de andra sedlarna är snygga.

Mynten dock hade jag velat ha annorlunda.

Hade velat ha "silver"mynt på 1 kr och 2 kr. Sedan kopparmynt på femkronan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 3:49:29

Hade inte skadat med finare mynt.

Som detta:

https://silverklubben.se/wp-content/upl ... e-1877.png

Nu har vi ju inte havet men hade vi inte kunnat ha nån gran på eller kotte eller älg? Det hade vart coolt.

https://www.coincommunity.com/forum/upl ... Tuvalu.jpg
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-01-29 5:04:53

kiddie skrev:Nu har vi ju inte havet men hade vi inte kunnat ha nån gran på eller kotte eller älg? Det hade vart coolt.

https://www.coincommunity.com/forum/upl ... Tuvalu.jpg

Är det en fästing på myntet nere till höger? :-)Happy

Våra nya mynt är så lika att jag skulle behöva hantera dem dagligen i ett par veckor för att känna mig säker på dem. Det lär aldrig ske, så jag får fortsätta läsa på varje mynt - valör och land. Tror att det var avsikten med deras nya utseende - att vi ska tycka att mynt är besvärliga.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 5:44:16

Dagobert skrev:Tror att det var avsikten med deras nya utseende - att vi ska tycka att mynt är besvärliga.


Mm, tänkte att de ändrade sedlar och mynt dels för att göra oss osäkra och inte hemtama mer, dels kanske det är så, att de gjorde mynten jobbiga med flit.

Isch usch!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav kiddie » 2019-01-29 5:44:17

Fästing, krabba, same difference. :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-01-29 12:50:07

Pinghis Khan skrev:Om hela samhället plötsligt imploderar lär inte papperspengar o mynt vara så värda de heller.

Jo, men de funkar i alla fall vid strömavbrott och annat liknande krångel.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Furienna » 2019-01-29 12:57:16

Dagobert skrev:Våra nya mynt är så lika att jag skulle behöva hantera dem dagligen i ett par veckor för att känna mig säker på dem. Det lär aldrig ske, så jag får fortsätta läsa på varje mynt - valör och land. Tror att det var avsikten med deras nya utseende - att vi ska tycka att mynt är besvärliga.

Nu är det inte så att jag själv har några problem med de nya mynten, men det är ju lite svårare för min stackars mamma. Hon har en ögonsjukdom och kan inte läsa alla texter. Men det är ju inte alltid hon kan se tillräckligt bra för att kunna betala med kort heller.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav Kotten » 2019-01-29 14:13:42

sebastiann skrev:2: Om det kommer minusränta så får man faktiskt acceptera det. Samma om det kommer skatt på kontosaldo.
Det hade ju faktiskt varit bättre - månadsskatt på kontosaldo istället för moms, inkomstskatt, bilskatt m.m. etc. Och månadsskatten i procent styrs då av vad man köper och vad man innehar.


Så allt över 5000 kr på kontot blir beslagtaget av staten, eller hur hade du tänkt det?
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-29 17:23:38

sebastiann skrev:1: Jag fattar inte varför vi egentligen ska behöva tänka på totalitär stat och sådant? Vi har en bra stat, som är demokratisk, då är det riskfritt att införa kontantlöst samhälle.
Det är bara det att vi får vara noggrann med hur vi röstar så att vi inte röstar in något totalitärt i framtiden.
Bara för att det skulle KUNNA komma en "framtida Hitler" är inte argument nog för att undvika övervakning.
Det blir också bättre med kontantlöst samhälle för vi slipper alla dessa rån och sådant.

2: Om det kommer minusränta så får man faktiskt acceptera det. Samma om det kommer skatt på kontosaldo.
Det hade ju faktiskt varit bättre - månadsskatt på kontosaldo istället för moms, inkomstskatt, bilskatt m.m. etc. Och månadsskatten i procent styrs då av vad man köper och vad man innehar.


1: Det har hänt förr i universum att diktaturer uppstår. Staten är inte alltid ”snäll”. Utan kontanter blir ”kontrollen” total. Klart det blir DDR-vibbar.

2: Det är vanligt nu med rån där rånaren/rånaren tvingar offret att lämna från sig kort OCH kod. Har du en tusenlapp - eller mer - tillgänglig på kontot kan du bli av med en hel del pengar. Om du istället bara har 200 kr i kontanter är det förhoppningsvis allt du blir av med. (Förutom din snygga nya jacka, förstås. Och mobilen OM den inte är alltför ”skruttig”).
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vill vi ha kontantfria butiker?

Inläggav BellaBelle » 2019-01-29 17:29:11

Furienna skrev:
Pinghis Khan skrev:Om hela samhället plötsligt imploderar lär inte papperspengar o mynt vara så värda de heller.

Jo, men de funkar i alla fall vid strömavbrott och annat liknande krångel.


Bara att ta med en kassalåda och kränga saft.

https://se.depositphotos.com/13982685/s ... onade.html
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in