Tar bättre beslut som full

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tar bättre beslut som full

Inläggav antor » 2019-01-26 17:59:28

Antagligen är det många här som inte dricker. Men är det nån mer som upplever att de tar bättre beslut eller får bättre insikter när de är lite onyktra, alltså inte superfulla? Ibland kan jag tycka att jag får bättre kontakt med mitt känsloliv då liksom.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Tar bättre beslut som full

Inläggav Sjuckert » 2019-01-26 18:58:05

Nja, bättre beslut vet jag inte eftersom omdömet inte direkt är optimalt efter några öl. Däremot blir det ofta lättare att fatta beslut eftersom jag inte fastnar i en massa tänkande som jag brukar göra annars. Det är mer "Äh, jag kör på och ser vad som händer" istället för "Men tänk om..." osv. Går mer på känslan, helt enkelt, för att hjärnan slappnar av lite och taggar ner på tankeverksamheten. Men viktiga beslut skulle jag definitivt inte ta under berusning; så mycket litar jag inte på påverkade hjärnor, inte ens min egen. :P
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Re: Tar bättre beslut som full

Inläggav kiddie » 2019-01-27 4:26:54

Gör allt bättre efter en öl. Det får inte vara så att jag känner berusning utan bara nätt och jämt något alls av alkoholen.

I mitt fall är det självklart vad som händer. Känns som jag lever med handbromsen i, har missat massa tillfällen pga detta. Jag tvekar, ids inte eller överväger för mycket. Hjärnan jobbar lika mycket med att blockera handlingar och tankar som att frammana dem. Har man då bromsen i, blir livet jobbigt. Alkohol ändrar detta.

Dessutom får jag helt klart bättre autopilot och mer normalt funkande. Bättre bollsinne med. Men som sagt, blir det för mycket alkohol så blir det sämre igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in