Föräldrar med selektivt minne?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-25 22:19:35

Visste inte riktigt i vilken del av forumet den här tråden passade men jag chansar här.

Några fler vars föräldrar verkar ha drabbats av total minnesförlust?

Är i startgroparna för utredning och min mamma skulle fylla i ett sånt där formulär men verkar inte ens minnas att jag är född??

Hon svarade nej på frågan om jag hade nog ta avvikelser i språket fast jag gick hos logoped läääänge ... (mamma när jag påpekade det: "gjorde du...?..... Ja men ja det gjorde du ja...!").

Eller om jag blivit mobbad (Fast hon och min pappa kom till skolan för flera möten med rektorn....) "mobbad? Var du det...? Hm... det kommer jag inte ihåg, var inte du populär?" (Facepalm).

Eller mina tics som jag minns klart och tydligt mamma och pappa hade ett "familjemöte" om... ("Tics? Nej nej sånt höll inte du på med").

Hon svarade nej på precis alla frågor i formuläret. Känns ju lagom tillförlitligt...

Men hur kan du liksom glömma såna saker? Tics kan jag förstå om du inte vill kännas vid men logoped??? Logoped är ju jättevanligt att barn går till väl?

Några fler vars föräldrar har selektivt minne?
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 0:59:18

*några avvikelser* skulle det såklart stå.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Dandelo » 2019-01-26 1:16:41

Låter som att dom försökt glömma och sen förnekat det under lång tid.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Dagobert » 2019-01-26 1:44:08

Hon vill kanske inte att du ska ha nån utredning?
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav ShakeItOut » 2019-01-26 2:04:22

Förnekelse eller jäkligt dåligt minne. Min kompis mamma hade en helt annan bild av henne än kompisens bild av sig själv men där insåg psykologen snabbt att mammans bild var långt från verkligheten. Personligen så var inte mina föräldrar involverade i utredningen.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Huggorm » 2019-01-26 9:12:09

Det är ganska vanligt att man bara minns sånt som är bra och glömmer resten. Tror det är någon sorts mänsklig försvarsmekanism.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 9:50:15

Dandelo skrev:Låter som att dom försökt glömma och sen förnekat det under lång tid.
Ja. Det verkar ju inte bättre....
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 9:52:39

Dagobert skrev:Hon vill kanske inte att du ska ha nån utredning?
Det kan nog stämma. Hon "tror inte på diagnoser"....
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 9:54:01

ShakeItOut skrev:Förnekelse eller jäkligt dåligt minne. Min kompis mamma hade en helt annan bild av henne än kompisens bild av sig själv men där insåg psykologen snabbt att mammans bild var långt från verkligheten. Personligen så var inte mina föräldrar involverade i utredningen.


Kanske en blandning? Hon börjar ju bli lite gammal också...


Ja vi verkar ha helt vitt skilda bilder på min uppväxt. Jag minns bara rädsla, kaos, tvång och förvirring.

Hon minns en mönsterelev som var bäst på allt typ.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 9:56:18

Huggorm skrev:Det är ganska vanligt att man bara minns sånt som är bra och glömmer resten. Tror det är någon sorts mänsklig försvarsmekanism.
Jo. Blev mest förvånad över logopeden. Det är ju så vanligt att det inte kändes som något att "skämmas över" så pass att du glömde bort det.....
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav geocache » 2019-01-26 10:52:04

Kanske mitt svar är lite "utanför ämnet", men när jag utreddes för diagnostisering frågade psykologen om det finns någon person som kännt mig länge men som inte är släkt med mig. Han kontaktade sedan den personen för att få dens "version" av hur jag är som person.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 10:53:11

geocache skrev:Kanske mitt svar är lite "utanför ämnet", men när jag utreddes för diagnostisering frågade psykologen om det finns någon person som kännt mig länge men som inte är släkt med mig. Han kontaktade sedan den personen för att få dens "version" av hur jag är som person.
Ja jag har ju min partner jag varit tillsammans med i 13 år om det skulle vara aktuellt. Men han kan ju inte bidra med så mycket barndom.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Fabela » 2019-01-26 11:41:35

Hon kanske har nåt diagnosaktigt själv? NPF är ju ofta ärftligt. Isf kanske hon inte fattat en del och glömt en del annat. Om ni är fler barn kanske hon blandar ihop saker också.
Bara en tanke.

Känner hur som helst igen det. Morsan har helt klart nåt inom NPF också, så jag tror att hon inte uppfattat saker riktigt rätt alla gånger, och mig har hon definitivt aldrig fattat sig på. Plus att hon pga sitt missbruk sen hade ännu mindre koll.
Men hon påstår att hon vet och minns, vilket kunnat skapa rätt "intressanta" situationer :-)051
Jag vet faktiskt inte vad hon sa när hon intervjuades för min utredning (jag var inte med), tror inte jag riktigt vågat ta reda på det...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav geocache » 2019-01-26 12:57:13

popruta skrev:
geocache skrev:Kanske mitt svar är lite "utanför ämnet", men när jag utreddes för diagnostisering frågade psykologen om det finns någon person som kännt mig länge men som inte är släkt med mig. Han kontaktade sedan den personen för att få dens "version" av hur jag är som person.
Ja jag har ju min partner jag varit tillsammans med i 13 år om det skulle vara aktuellt. Men han kan ju inte bidra med så mycket barndom.


Ok. Personen jag skrev om ovan har kännt mig i 40 år så han vet säkert mer om mig än vad jag själv gör :wink:.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-26 13:09:47

popruta skrev:
Dagobert skrev:Hon vill kanske inte att du ska ha nån utredning?
Det kan nog stämma. Hon "tror inte på diagnoser"....

Du får väl helt enkelt säga att hon inte är tillförlitlig, har du nån annan släkting?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 13:14:15

Pinghis Khan skrev:Du får väl helt enkelt säga att hon inte är tillförlitlig, har du nån annan släkting?


Tyvärr ont om dom. Pappa har dött samma med farföräldrar. Bad min syster fylla i det hon kommer ihåg men vi är ungefär lika gamla så det blev inga detaljer från väldigt tidiga år. Men hon kommer ju ihåg mer än mamma åtminstone.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 13:16:30

geocache skrev:Ok. Personen jag skrev om ovan har kännt mig i 40 år så han vet säkert mer om mig än vad jag själv gör :wink:.


Jag har inte ens levt i 40 år men 33! Så 13 år får väl vara godkänt hoppas jag. :-D
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Maggi » 2019-01-26 13:16:47

Dandelo skrev:Låter som att dom försökt glömma och sen förnekat det under lång tid.

Det tror jag också! Känner igen det från föräldrar och äldre syskon,
Man blir sårad och känner sig rätt oviktig då. Som att man är rätt bortglömd.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Maggi » 2019-01-26 13:18:42

Det ska väl gå att göra utredning ändå utan någon släktings minnen vad jag förstår.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 13:19:13

Fabela skrev:Hon kanske har nåt diagnosaktigt själv? NPF är ju ofta ärftligt. Isf kanske hon inte fattat en del och glömt en del annat. Om ni är fler barn kanske hon blandar ihop saker också.
Bara en tanke.

Känner hur som helst igen det. Morsan har helt klart nåt inom NPF också, så jag tror att hon inte uppfattat saker riktigt rätt alla gånger, och mig har hon definitivt aldrig fattat sig på. Plus att hon pga sitt missbruk sen hade ännu mindre koll.
Men hon påstår att hon vet och minns, vilket kunnat skapa rätt "intressanta" situationer :-)051
Jag vet faktiskt inte vad hon sa när hon intervjuades för min utredning (jag var inte med), tror inte jag riktigt vågat ta reda på det...
Ja jag vet inte. Kan vara så. Hon har alltid varit lite knepig. Vi har en del gott och blandat i släkten.

En bror med adhd, syster med trolig autism (hon fick autistiska drag vid första utredningen när hon var ung men väntar på en ny), moster som är bipolär, kusin med Asperger och farmor med återkommande depressioner.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 13:21:00

Och mitt egna barn har autism...
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav Toblerone » 2019-01-26 20:26:00

Har liknande erfarenheter. Föräldrar kan vara ganska opålitliga där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 20:39:24

Maggi skrev:Det tror jag också! Känner igen det från föräldrar och äldre syskon,
Man blir sårad och känner sig rätt oviktig då. Som att man är rätt bortglömd.


Ja precis så.

Jag mådde ju väldigt dåligt hela min skoltid och det känns så hemskt att ingenting märktes öht. Eller att hon bara tittat bort....

Hon fyllde ju i enkäten åtminstone och min syster har kompletterat lite. Får se om det ger något.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Re: Föräldrar med selektivt minne?

Inläggav popruta » 2019-01-26 20:40:13

Toblerone skrev:Har liknande erfarenheter. Föräldrar kan vara ganska opålitliga där.
Ja det verkar så. Jag trodde väl någonstans att NÅGONTING skulle hon komma ihåg. Men det verkade helt blankt.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in