16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Selma » 2018-12-15 11:43:06

Hur många andra funktionsnedsatta utsätts för liknande saker? Dags att komplettera kameran i taxibilen med ljudupptagning? Bävar för den dag jag blir beroende av färdtjänst.

Kitel hade filmat sig själv i färdtjänstbilen på väg till skolan. Av ljudet från filmen att döma låter det som att chauffören började härma pojken under färd.
– Kitel blev väldigt upprörd för att chauffören härmade honom och sa åt chauffören att vara tyst. Då började chauffören gapa åt Kitel att vara tyst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... r-avstangd
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav sugrövmanövern » 2018-12-15 12:47:36

Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Selma » 2018-12-15 12:52:28

sugrövmanövern skrev:Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.

Så det skulle ursäkta taxiförarens beteende? :roll:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav sugrövmanövern » 2018-12-15 12:53:55

Selma skrev:
sugrövmanövern skrev:Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.

Så det skulle ursäkta taxiförarens beteende? :roll:
Ja. Förstår att man blir skitless på uppstudsiga curlade ungar. Han kallar honom gubbe och allt möjligt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav DIProgan » 2018-12-15 12:59:24

sugrövmanövern skrev:Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.
Jag kan inte direkt tyda vad som sägs i filmen och den kopia aftonbladet har tycks börja mitt i något men utifrån beskrivningen att chauffören börjar härmas så är ju det ett shitty betéende från en normalfungerande.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav sugrövmanövern » 2018-12-15 13:10:13

DIProgan skrev:
sugrövmanövern skrev:Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.
Jag kan inte direkt tyda vad som sägs i filmen och den kopia aftonbladet har tycks börja mitt i något men utifrån beskrivningen att chauffören börjar härmas så är ju det ett shitty betéende från en normalfungerande.
Ja, det är dåligt om det är så. Jag är inte så säker på att det är härmas han gör i början där, tycker mer det låter som han svarar, plus att det är en utlänning.
De kunde åtminstone intervjua chauffören så man får höra om han blånekar eller har en annan version av händelsen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Huggorm » 2018-12-15 13:14:24

Kör man färdtjänst måste man kunna uppträda korrekt och inte ta vid sig av vad utvecklingsstörda barn säger. Oprofessionellt beteende från chauffören.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Selma » 2018-12-15 13:15:09

DIProgan skrev:
sugrövmanövern skrev:Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.
Jag kan inte direkt tyda vad som sägs i filmen och den kopia aftonbladet har tycks börja mitt i något men utifrån beskrivningen att chauffören börjar härmas så är ju det ett shitty betéende från en normalfungerande.

När pojken säger "-Tyst!" säger föraren "-Tyst med DIG!" och senare "-Tyst med DO!". Medger att det är lite svårt att uppfatta exakt vad som sägs.
En normalbegåvad person borde väl inse att pojken hade ett funktionshinder och uppträtt därefter.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Alien » 2018-12-15 13:15:22

sugrövmanövern skrev:
Selma skrev:
sugrövmanövern skrev:Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.

Så det skulle ursäkta taxiförarens beteende? :roll:
Ja. Förstår att man blir skitless på uppstudsiga curlade ungar. Han kallar honom gubbe och allt möjligt.


Man måste ställa högre krav på en vuxen som har ett serviceyrke, än på ett barn med Downs syndrom.

– Jag har kämpat i 16 år för att han ska bli behandlad som alla andra. När man ser det här känns det som att allt man kämpat för är helt raserat. Det känns bedrövligt, säger hon.
Nu ställer hon sig frågan om det var mer än en engångsföreteelse.
– Det har hänt att han inte velat åka i bilen. Det här kan ju ha pågått länge och han har svårt att förklara saker. Hur länge har han blivit kränkt på det här viset?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... r-avstangd

Modern har fel där, i själva verket förutsätts omgivningen behandla barnet med större förståelse, just pga hans funktionshinder. Det utgår hon själv ifrån också.

Det som förundrar mig är att hon inte direkt tog kontakt med taxibolaget el kollektivtrafikförvaltningen. I stället skriver hon om det på sociala medier, så att förvaltningen får reda på det den vägen.

Kollektivtrafikförvaltningen i region Västmanland fick kännedom om händelsen i går kväll, efter att en anhörig till en medarbetares sett ett inlägg som mamman publicerat på sociala medier.
– Det var inte rapporterat som en avvikelse, utan vi upptäckte det här själva. I morse tog vi tag i det direkt. Händelsen är absolut inte acceptabel, det är klart att det är kränkande, säger Eva Frank-Gredeholt, chef vid enheten för särskild kollektivtrafik.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Selma » 2018-12-15 13:33:30

Alien skrev:Det som förundrar mig är att hon inte direkt tog kontakt med taxibolaget el kollektivtrafikförvaltningen . I stället skriver hon om det på sociala medier, så att förvaltningen får reda på det den vägen.

Det är nog enda sättet att få något resultat, att vända sig till tidningar t ex. Hade hon kontaktat färdtjänstföretaget hade de nog bara lovat att utreda och då hade det blivit ord mot ord. Vem hade de trott mest på? En 16-åring med Downs syndrom eller en taxichaufför?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Alien » 2018-12-15 13:58:29

Det finns ju filmen som bevis. Om inte annat avslöjar den att föraren lät arg och otålig.

Det var ju bara förvaltningen som kunde göra något. Att vända sig till sociala medier är som att vända sig till bekanta för att få medhåll. Hade inte någon anhörig till en medarbetare sett det, skulle inget ha hänt. Jag skulle först vänt mig till de ansvariga. Om de inte gjort något, då kan man vända sig till omvärlden via t ex Facebook.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav nallen » 2018-12-16 10:59:56

Selma skrev:En normalbegåvad person borde väl inse att pojken hade ett funktionshinder och uppträtt därefter.

Jag har inte sett filmen, men rent allmänt är funktionshinder ingen ursäkt för att inte bete sig som folk på allmän plats.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav kiddie » 2019-01-22 20:59:46

Hade en kompis som hade färdtjänst. Då fick man se hur taxibolagen ser på färdtjänst. Först tar de alla betalande kunder först, så om man måste ha spontan färdtjänst så kan man få vänta 1-2 timmar. Sedan är bemötandet generellt sämre om personen inte är en betalande kund. Ofta är chauffören snorkig och kort i tonen, vägrar ta emot instruktioner, i detta fall hur rullstol skulle behandlas och vikas hop vilket ofta ledde till trasig rullstol.

Om någon här har färdtjänst och upplever sig lika bra behandlad som en betalande kund så får den gärna säga till.

Att köra färdtjänst kan vara en ren förlustaffär. Då blir folk sura.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Kahlokatt » 2019-01-22 21:17:25

Har en kusin som har Downs. Hon råkade ut för en skoltaxichaufför som tafsade på henne.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Handy » 2019-01-22 21:21:47

Kahlokatt skrev:Har en kusin som har Downs. Hon råkade ut för en skoltaxichaufför som tafsade på henne.


Hade han också downs?
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Vildsvin » 2019-01-22 22:45:05

Selma skrev:En normalbegåvad person borde väl inse att pojken hade ett funktionshinder och uppträtt därefter.

Många taxibolag har satt i system att anställa folk de får bidrag av Arbetsförmedlingen för. Det brukar innebära att personen inte är så högfungerande.

Låga lönekostnader gör att de vinner upphandlingar av färdtjänsttrafik.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav slackern » 2019-01-22 23:07:22

Vildsvin skrev:
Selma skrev:En normalbegåvad person borde väl inse att pojken hade ett funktionshinder och uppträtt därefter.

Många taxibolag har satt i system att anställa folk de får bidrag av Arbetsförmedlingen för. Det brukar innebära att personen inte är så högfungerande.

Låga lönekostnader gör att de vinner upphandlingar av färdtjänsttrafik.


Nu är det ju faktisk såhär att för att överhuvudtaget få köra taxi så behöver man ha ett taxikort, nu skulle jag tro att det är stört omöjligt för en som inte är högfungerade att få det kortet, för du är väl medveten att man pratar bara om högfungerande när det kommer till autism och då är det ett IQ på över 70 som gäller.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav kiddie » 2019-01-22 23:13:28

Skulle överhuvudtaget inte sätta en funktionshindrad unge eller yngre normalt barn tillsammans med en fullvuxen karl ensam i någon situation. Folk är så himla naiva. Folk lämnar sina ungar till höger och vänster dagarna i ända, samtidigt som det är "farligt" för barnet att gå ut och leka självt.

Sjukt system vi har som curlar vuxna så hårt. De behöver inte ens ta hand om sina barn mer. Passa dem i 18 månader, sedan tar samhället hand om ungen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Vildsvin » 2019-01-22 23:57:52

slackern skrev:
Vildsvin skrev:
Selma skrev:En normalbegåvad person borde väl inse att pojken hade ett funktionshinder och uppträtt därefter.

Många taxibolag har satt i system att anställa folk de får bidrag av Arbetsförmedlingen för. Det brukar innebära att personen inte är så högfungerande.

Låga lönekostnader gör att de vinner upphandlingar av färdtjänsttrafik.


Nu är det ju faktisk såhär att för att överhuvudtaget få köra taxi så behöver man ha ett taxikort, nu skulle jag tro att det är stört omöjligt för en som inte är högfungerade att få det kortet, för du är väl medveten att man pratar bara om högfungerande när det kommer till autism och då är det ett IQ på över 70 som gäller.
Ok, men vad ska man använda för ord för att skilja personers förmåga om man inte vet deras diagnos? Tycker högfungerande vs lågfungerande funkar bra som beskrivande begrepp.

Uppenbarligen är kraven för att få taxilegitimation inte alltför höga:
”Vi hjälper dig att sänka dina lönekostnader” Rubriken på Arbetsförmedlingens hemsida får Transports lokalombudsmän att se rött. Statens frikostiga bidrag leder till att unga, sjuka och funktionshindrade utnyttjas och att seriösa företag slås ut i osund konkurrensen, menar de.
...
Lokalavdelningen jobbar aktivt inom Transports rikstäckande projekt för att för försöka förbättra villkoren inom den överetablerade taxibranschen, där förare tvingas jobba långa dagar för att få ihop till något så när drägliga löner.

Det arbetet får Anna Ryding att reagera över formuleringen på Arbetsförmedlingens hemsida, om att arbetsgivarens lönekostnader ”inte behöver överstiga 3 500 kronor i månaden om du anställer en långtidsarbetslös ungdom som får en månadslön på 20 000 kronor”.

Ombudsmannen är kritisk till vad hon uppfattar som ett utbrett missbruk i taxinäringen av bidragsformer som nystartsjobb, lönebidrag och jobbgaranti. Stöd som regeringen skapat i syfte att få ut fler människor på arbetsmarknaden.

En undersökning som Transportarbetaren gjorde i slutet av 2012 visar att Arbetsförmedlingen på tre år beviljade sammanlagt 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxibranschen. Hela näringen omfattar cirka 15 500 taxibilar. Det betyder att i genomsnitt fyra av tio bilar körs av bidragsanställda förare, under kortare eller längre perioder.
http://www.transportarbetaren.se/arbets ... loner/179/
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav slackern » 2019-01-23 13:55:08

Vildsvin skrev:
slackern skrev:
Vildsvin skrev:Många taxibolag har satt i system att anställa folk de får bidrag av Arbetsförmedlingen för. Det brukar innebära att personen inte är så högfungerande.

Låga lönekostnader gör att de vinner upphandlingar av färdtjänsttrafik.


Nu är det ju faktisk såhär att för att överhuvudtaget få köra taxi så behöver man ha ett taxikort, nu skulle jag tro att det är stört omöjligt för en som inte är högfungerade att få det kortet, för du är väl medveten att man pratar bara om högfungerande när det kommer till autism och då är det ett IQ på över 70 som gäller.
Ok, men vad ska man använda för ord för att skilja personers förmåga om man inte vet deras diagnos? Tycker högfungerande vs lågfungerande funkar bra som beskrivande begrepp.


Då är det högfunktionsnivå vs lågfunktionsnivå som skall användas. Högfungerande vs lågfungerande används bara inom autism och då endast för att beskriva ett IQ över 70 eller under. Sedan att många autister har blandat ihop det med funktionsnivån vilket beskriver alla människor här på jorden.

För alla autister med att IQ över 70 är högfungerande oavsett deras funktionsnivå.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

16-åring med Downs syndrom hånad i taxin.

Inläggav Freedrone » 2019-03-10 0:36:24

sugrövmanövern skrev:
DIProgan skrev:
sugrövmanövern skrev:Det var ju ungen som började att säga åt chauffören att vara tyst. Han var själv inte trevlig.
Jag kan inte direkt tyda vad som sägs i filmen och den kopia aftonbladet har tycks börja mitt i något men utifrån beskrivningen att chauffören börjar härmas så är ju det ett shitty betéende från en normalfungerande.
Ja, det är dåligt om det är så. Jag är inte så säker på att det är härmas han gör i början där, tycker mer det låter som han svarar, plus att det är en utlänning.
De kunde åtminstone intervjua chauffören så man får höra om han blånekar eller har en annan version av händelsen.
I vilket fall så förklarar detta nog varför det krävs tre års utbildnig i socionomi för att arbeta med DS-folk.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in