Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2018-12-29 16:51:35

Ingen vill väl ha fettlever?

DN Vetenskap 2018-12-18 skrev:Grönbladiga växter i kosten kan minska risken för att utveckla fettlever som drabbar omkring var fjärde svensk.

Hemligheten bakom de grönbladiga grönsakernas skyddande verkan är nitrat, ett salt som kroppen kan ombilda till kväveoxid. Forskarna rekommenderar därför att grönbladiga grönsaker, till exempel vanlig sallad, hamnar på tallriken varje dag. Högst nitrathalter har spenat och ruccola.

”Det krävs inte heller några stora mängder för att få en skyddande effekt, endast cirka 200 gram per dag. Men tyvärr är det många som helt väljer bort grönsaker i dag”, säger Mattias Carlström, en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stu ... -hos-moss/

Vad är det för idioter som inte äter några grönsaker alls? Har de levt under en sten hela livet?

Studien är gjord på möss, men vi människor är ju också allätande djur. Det blir förstås fler studier:

"Nu vill vi genomföra en klinisk studie för att se om nitrat minskar risken att utveckla allvarlig leversteatos. Resultaten kan leda till utveckling av nya läkemedel eller kompletterande rön kring kosttillskott”, säger Carlström.


Hur får man fettlever?

Vetenskap & Hälsa 2015-10-20 skrev:Att levern kan ta skada av för mycket alkohol känner nog de flesta till. Går det tillräckligt långt kan det bli ärrbildningar och så småningom skrumplever. Däremot känner kanske inte lika många till att även ett långvarigt intag av för mycket socker och fett kan skada levern på samma sätt. Överflödigt socker omvandlas till fett och lagras i levern. För högt energiintag leder då till överfulla fettförråd i levern, så kallad fettlever.

I Lund forskas det om varför vissa lättare drabbas av fettlever än andra. Helena Jones är medicinsk biolog och hon berättar om ett ämne i kroppen, adiponutrin, som spelar en viktig roll vid uppkomsten av fettlever.

– Hos väldigt många, ungefär var femte i vårt land, och närmare hälften i USA, finns det en förändring i det här ämnet i kroppen som gör att de lättare kan lagra fett i levern. Förmodligen har det varit en evolutionär fördel att även kunna lagra energin från socker i form av fett i levern.
http://www.vetenskaphalsa.se/fettlever/

I väntan på fler studier, dags att köpa spenat och rucola!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav Maggi » 2018-12-29 16:54:55

Tur man gillar både ruccola och spenat!
Köper ofta ruccola.
Dessutom innehåller gröna bladgrönsaker magnesiun!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav Huggorm » 2018-12-29 17:38:43

Men 200gram spenat och ruccola per dag är ganska mycket, äter ens en vegetarian sådana mängder mer än enstaka dagar?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav Batte » 2018-12-29 17:51:22

Huggorm skrev:Men 200gram spenat och ruccola per dag är ganska mycket, äter ens en vegetarian sådana mängder mer än enstaka dagar?
Ja, tilsvarer ikke det 2-3 poser?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav slackern » 2018-12-29 18:31:13

Batte skrev:
Huggorm skrev:Men 200gram spenat och ruccola per dag är ganska mycket, äter ens en vegetarian sådana mängder mer än enstaka dagar?
Ja, tilsvarer ikke det 2-3 poser?


Bara förvälla eller steka lite så försvinner ju all vätska så blir det bara en lite klick på tallriken.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav Fabela » 2018-12-29 19:45:45

Huggorm skrev:Men 200gram spenat och ruccola per dag är ganska mycket, äter ens en vegetarian sådana mängder mer än enstaka dagar?

Var tvungen att ta fram spenatpåsen ur frysen och tänka efter.

450 gram fryst spenat skulle jag lätt kunna få i mig varje dag, rent mängdmässigt. Det blir väl en djup tallrik, ungefär.
Men det skulle bli outhärdligt tråkigt, förstås.

Och jag har lärt mig att man inte ska äta spenat för ofta, just pga nitrat.

Det finns en hälsomässigt baserad övre gräns för intag av nitrat, som gäller för alla konsumenter, undantaget små barn. Detta ADI-värde (acceptabelt dagligt intag) är 3,7 mg nitrat/kg kroppsvikt och dag. ADI motsvarar den högsta mängd av en substans som en konsument kan få i sig dagligen under hela sin livstid utan hälsorisk.

/.../

Det finns gränsvärden inom EU för hur mycket nitrat som får finnas i olika livsmedel. De finns i förordningen1881/2006, ”fastställande av gränsvärden för vissa främmande ämnen i livsmedel”. För färsk spenat gäller 3 500 mg nitrat per kilo.

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/ ... or-direkt/

I det där pratas det bara mängd, men jag har lärt mig att man inte ska äta det mer ett visst antal ggr/vecka (hur många minns jag inte).
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-29 20:03:35

Huggorm skrev:Men 200gram spenat och ruccola per dag är ganska mycket, äter ens en vegetarian sådana mängder mer än enstaka dagar?


Mja det lät ganska mycket. Varit vegetarian i typ 20 år och brukar inte räkna hur mycket jag äter av olika saker men är nog inte 200gram om dagen iaf. Skulle gissa på kanske 300-400gram spenat i veckan i snitt. Ruccola äter jag lite då o då typ, samma med Mangold. Broccoli blir det kanske varannan dag typ.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav kiddie » 2019-01-22 20:50:13

Nitrat finns väl i påläggskorv och anses då farligt. Men det anses väl att allt grönt är bra.

Måste man vara en idiot för att man inte äter grönsaker? Vi käkade väldigt lite grönsaker när jag växte upp, och i min farfars generation åt man inte grönsaker alls. Man åt potatis istället.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Spenat och rucola bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2019-01-23 3:10:51

Huggorm skrev:Men 200gram spenat och ruccola per dag är ganska mycket, äter ens en vegetarian sådana mängder mer än enstaka dagar?

Nej, det blir nog svårt att få i sig sådana mängder. Så antingen äta mindre och hoppas på att det är nyttigt ändå. Eller vänta tills de extraherat ut det nyttiga så man kan ta det som ett piller i stället.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2019-02-08 20:24:20

Köpte en förpackning på 200 g rucola för över en vecka sedan. Den är inte slut än, trots att jag äter den som sallad till varje måltid och lägger den på varje smörgås jag tar. Kan bero på att maken tycker den är för besk och föredrar isbergssallat.

Rucola (aka senapskål) påminner om maskrosblad. Späda maskrosblad kan man också äta som sallad. Och den är också bra för levern. Men är även urindrivande som det franska namnet avslöjar (pissenlit).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2019-02-08 20:27:46

Det finns ju så många olika slags grönsaker så jag tycker faktiskt det är idiotiskt att inte äta några grönsaker alls, särskilt när man vet hur nyttigt det är (vitaminer, mineraler etc).

Enfaldig replik: "Höhö, man är väl ingen kanin heller"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Flinta » 2019-02-08 20:30:52

Jag skulle vilja börja med att lägga en halv näve bladspenat på surdegsmackorna på morgonen. Det låter bra med jämnare blodsocker resten av dagen tack vare tillägg av lite spenat.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav kiddie » 2019-02-08 20:42:57

Folk kunde sluta proppa i sig socker istället. Nu finns det MASSOR av produkter utan socker, så det finns helt enkelt ingen anledning längre att äta "mat"varor som innehåller 20-60% rent socker. Folk fattar att inte dricka alkohol, men fruktosen i vanligt socker måste brytas ner i levern på ungefär samma sätt som alkohol. Därför får man ungefär samma leverskador av alkohol än socker. Alkohol är mer koncentrerat, därför går den processen fortare.

Att ge sitt barn godis med socker är som att ge sitt barn en sup. I framtiden kommer man skratta åt oss. Precis som folk idag hissnar åt att vi barn naturligtvis fick smaka på de vuxnas starka drycker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Pinghis Khan » 2019-02-09 1:11:17

Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Pinghis Khan » 2019-02-09 1:17:17

kiddie skrev:Folk kunde sluta proppa i sig socker istället. Nu finns det MASSOR av produkter utan socker, så det finns helt enkelt ingen anledning längre att äta "mat"varor som innehåller 20-60% rent socker. Folk fattar att inte dricka alkohol, men fruktosen i vanligt socker måste brytas ner i levern på ungefär samma sätt som alkohol. Därför får man ungefär samma leverskador av alkohol än socker. Alkohol är mer koncentrerat, därför går den processen fortare.

Att ge sitt barn godis med socker är som att ge sitt barn en sup. I framtiden kommer man skratta åt oss. Precis som folk idag hissnar åt att vi barn naturligtvis fick smaka på de vuxnas starka drycker.

trams.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2019-02-23 17:41:40

200 g rucola räckte i tre veckor. Nu har jag köpt en ny förpackning.

Jag tror inte man ska undvika allt socker. Det finns socker i frukt och bär, även i grönsaker som morötter och i mjölkprodukter.

Men för att undvika fettlever ska man akta sig för kolhydrater (som socker):

Dagens Medicin 2018-05-16 skrev:– Vi blev förvånade över den dramatiska förändringen. Efter två veckor på kolhydratfattig diet hade fettet i levern minskat med 44 procent. Dessutom förbättrades deras blodfettprofil och de fick minskade inflammationsmarkörer, säger Jan Borén, professor i medicin vid Göteborgs universitet och en av de ansvariga för studien.
I takt med att övervikt och fetma ökar i befolkningen har även antalet patienter med icke alkohol­orsakad fettleversjukdom blivit vanligare. Det har gjort att komplikationer till fettlever är på väg att bli den viktigaste orsaken till levertransplantation.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... fettlever/

Försökspersonerna skulle alltså inte gå ned i vikt, bara äta färre kolhydrater. Påminner om LCHF.

Han och hans kollegor vid bland annat Chalmers i Göteborg och KTH i Stockholm följde noga, med avancerade metoder, vad som hände med tio överviktiga patienter vilka sattes på en diet med sänkt kolhydrathalt men med bibehållet totalt kaloriinnehåll. För att vara säkra på att försökspersonerna inte gick ner i vikt lät forskarna väga dem och ge dem extra mat vid behov.
– All mat lagades på laboratoriet och frystes sedan in. Det var till exempel mycket lax. Vi hörde inga klagomål från försökspersonerna på maten, säger Jan Borén.

Klart man inte klagar när det gäller ens hälsa. Annars skulle jag klaga om jag varken fick potatis, ris el pasta till laxen, bara grönsaker. Och vad äter man till frukost om man inte får äta bröd? Bacon och ägg?

Minskningen av fettinlagring i levern verkade bero på två saker, dels minskad nyproduktion av fett i levern, dels ökad förbränning av fett i samma organ.
– Vi såg också en snabb förändring av tarmfloran. Bland annat ökade bakterier som producerar folsyra. Detta är ett intressant fynd då folsyran är viktig för förbränningen av fett, säger Jan Borén.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav kiddie » 2019-02-23 17:45:47

Nästan alla folkslag har en sorts kolhydrat som de äter nästan varje dag. Vi känner till de vanligaste, ris, potatis, pasta, men det finns massa annat oxo. Och flesta av dessa folk vill inte vara utan "sin" kolhydrat. Den sitter lixom i folksjälen.

Jag skulle ha svårt att äta typ sallad och kött bara trots att jag gillar sallad och kött. Konstigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Fabela » 2019-02-23 17:59:35

Alien skrev:Och vad äter man till frukost om man inte får äta bröd? Bacon och ägg?

Frukt, färsk eller torkad. Nötter, frön.
Det + kaffe har varit min standardfrukost i en herrans massa år.
Kan ibland bli yoghurt också (kanske med lite havregryn för mig, men kan ha frön och sånt också) om jag missat handla frukt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2019-02-25 1:02:19

kiddie skrev:Nästan alla folkslag har en sorts kolhydrat som de äter nästan varje dag. Vi känner till de vanligaste, ris, potatis, pasta, men det finns massa annat oxo. Och flesta av dessa folk vill inte vara utan "sin" kolhydrat. Den sitter lixom i folksjälen.

Jag skulle ha svårt att äta typ sallad och kött bara trots att jag gillar sallad och kött. Konstigt.

Ja, för mig är det potatis och bröd. Man ska ju allra mest undvika snabba kolhydrater. Fullkornsbröd och surdegsbröd är ju långsamma kolhydrater, vet inte hur det är med potatis.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2019-02-26 1:46:41

Fabela skrev:
Alien skrev:Och vad äter man till frukost om man inte får äta bröd? Bacon och ägg?

Frukt, färsk eller torkad. Nötter, frön.
Det + kaffe har varit min standardfrukost i en herrans massa år.
Kan ibland bli yoghurt också (kanske med lite havregryn för mig, men kan ha frön och sånt också) om jag missat handla frukt.

Men frukt, särskilt torkad, innehåller ju jättemycket socker. Kan det verkligen vara nyttigare än fullkorns/surdegsbröd? Nötter är nyttigt men bara i små portioner, väldigt fett. Yoghurt med banan och mysli äter jag redan till lunch.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav kiddie » 2019-02-26 8:48:48

Nötter och frön innehåller ju den typ av fett vi behöver. Kanske bättre att dra ner på dåliga fetter.

Sedan finns det så många idéer om vilket bröd som är bra. Vissa dissar helt bröd med vete. I vilket fall får man kolla tillsatt socker när man köper bröd, mörka bröd kan ha upp till 9 %. Det är ganska mycket. Varför just surdeg är nyttigt har jag nog missat helt och hållet. Fabriksbakt surdeg är väl rätt mycket bluff ändå.

Just att äta varm frukost tycker jag inte är så dumt. Typ engelsk frukost.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Fabela » 2019-02-26 10:14:08

Alien skrev:
Fabela skrev:
Alien skrev:Och vad äter man till frukost om man inte får äta bröd? Bacon och ägg?

Frukt, färsk eller torkad. Nötter, frön.
Det + kaffe har varit min standardfrukost i en herrans massa år.
Kan ibland bli yoghurt också (kanske med lite havregryn för mig, men kan ha frön och sånt också) om jag missat handla frukt.

Men frukt, särskilt torkad, innehåller ju jättemycket socker. Kan det verkligen vara nyttigare än fullkorns/surdegsbröd? Nötter är nyttigt men bara i små portioner, väldigt fett. Yoghurt med banan och mysli äter jag redan till lunch.

Förlåt, slarvade: tänkte inte på i vilken tråd jag svarade.
Glöm det där :oops:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Alien » 2019-05-26 22:32:14

Jag tror stenhårt på surdegsbrödet jag köper i affären, Fazer rågkusar.

Innehållsdeklaration:
Mjöl (FULLKORN av RÅG, FULLKORN av VETE, VETE), vatten, SURDEG av FULLKORNSRÅGMJÖL 26%, RÅGFIBER (Fazer Rye Fibre ®), jäst, salt, MALT av KORN.

Näringsvärde:
Näringsvärde per 100 gram Energi 1000/240 kilojoule/kilokalori Fett 2 gram varav mättat fett 0.50 gram Kolhydrat 43 gram varav sockerarter 2.20 gram Fiber 11 gram Protein 7 gram Salt 1.20 gram
https://www.mat.se/butik/ragkusar-storp ... ageri-675g
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spenat och rucola/senapskål bra mot fettlever

Inläggav Flinta » 2019-05-27 20:03:34

kiddie skrev:
Sedan finns det så många idéer om vilket bröd som är bra. Vissa dissar helt bröd med vete. I vilket fall får man kolla tillsatt socker när man köper bröd, mörka bröd kan ha upp till 9 %. Det är ganska mycket. Varför just surdeg är nyttigt har jag nog missat helt och hållet. Fabriksbakt surdeg är väl rätt mycket bluff ändå.


Bröd med hela korn sägs vara bra. Var köper man det? Eller är det baka själv som gäller då?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in