Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav DIProgan » 2019-01-18 16:39:26

I kvällens avsnitt av ”Skavlan” i SVT pratar klimataktivisten Greta Thunberg öppet om sin asperger.

Hon berättar att hon ofta ser saker i svart eller vitt – vilket hon ser som en fördel när det kommer till klimatfrågan.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -i-skavlan
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav Trefjorton » 2019-01-18 17:17:18

Coolt. Söt tjej.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav Flinta » 2019-01-18 22:55:54

excelente :-)049 :!: :!: :!:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav ankhh » 2019-01-18 23:53:23

All respekt för Greta för att hon "kommer ut" och säger bra saker om AS.

Men jag håller nog med Jennifer Wegerup (även om hon skriver i den föraktliga Expressen) när hon kommenterar det här med att upphöja unga till profeter...
Att hon lyfts fram av starka krafter är helt följdriktigt i en värld med infantilisering av debatten och med ängsliga makthavare. Trots att det vi verkligen borde är att lyssna mer på de äldre, de som vet, de som levt.

Det varnas ofta med rätta för längtan efter starka ledare, för populismens enkla lösningar. Att i nästa andetag be en hel värld ta lärdom av en 15-åring eller vilja sänka åldern för rösträtt är dock inget annat än just detta: längtan efter symbolfigurer, efter tvärsäkra uttalanden, enkla svar.

Cynisk är den som drar i marionettens trådar men också den som applåderar dansen. I synnerhet som vissa debattörer i andra frågor, som ungdomsbrottslighet, gärna hänvisar till den omogna hjärnan och ungas oförmåga till fullt vuxet tänkande och agerande. Ena stunden är barn blott barn utan ansvar för sina handlingar, i nästa kloka röster som hela världen bör lyssna till, tacksamma skuldror att lägga en tung offentlighetens börda på. Inkonsekvensen, när argument böjs efter behag.

Visst kan vi alla röras av ett lågande hjärta och nog ska vi lyssna på våra unga – i lagom mått.

Jag hör på mina barn, i kärlek och respekt, men framför allt ber jag dem att lyssna och lära.

Så som jag en gång hörde på Gamla-Mormor. Hon som hade åtta syskon och förlorade två i spanska sjukan.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav Karamell » 2019-01-19 0:14:39

Fint det hon sa i Skavlan. Både om AS och att man ska kämpa. Barn är kloka.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav geocache » 2019-01-19 11:07:03

Ja, jag håller med dig. Klok tjej.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav Fabela » 2019-01-19 15:18:39

Barn ska självklart inte rädda världen, eller läggas ansvaret på. :-)051

Men de har rätt att kräva att vuxna tar ansvar. Det är där jag tycker Greta kommer in. Hon säger exakt som det är: det är de yngre/kommande generationerna som kommer att få ta smällen. De har rätt att kräva att vi gör det vi kan, för att inte sabba för dem.
Glasklar aspergerlogik, som jag ser det.

Vuxna sviker återigen henne och andra med sina reaktioner: istället för att ägna sig åt miljöfrågan pratar man hennes och hennes familjs agenda, huruvida hon utnyttjas, hur hon tillåts skippa lektioner osv, osv.
Allt för att slippa erkänna och ta tag i själva problemet.
Klart underbetyg för de vuxna.


Jag håller stenhårt på Greta, både vad gäller AS och hennes miljöintresse :-)049


Dessutom är hon gullig, det är nåt sagofiguraktigt över henne :-)154
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav Maggi » 2019-01-19 16:02:45

Ja, har varit lite kristisk till att hon exponerats så hårt, men efter att nu sett intervjun och blivit charmad av henne tänker jag att det kanske behövs nån som henne för att ge ämnet rätt tyngd och uppmärksamhet.
Det är de unga som kommer drabbas värst av klimatförändringarna och hennes depression gjorde henne förmodligen beslutsam och stridbar!
Hon gör ju en mycket bra sak för aspergers och npf också!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav triggerhappyD » 2019-01-21 0:20:12

Ogillar hur media använder sig av Greta.

Men gillar henne och hur hon framhåller asperger som något bra.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Greta Thunberg "kommer ut" som Aspie

Inläggav Alien » 2019-01-22 2:37:25

Moderator:

Det behövs inte två trådar där Greta och hennes miljöaktivism diskuteras parallellt. Låser därför denna tråd som handlar om Greta i Skavlan och hänvisar till den första: mediacirkusen-kring-greta-thunberg-t54355.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in