Morgonångest

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Morgonångest

Inläggav anderswen » 2018-01-26 13:02:57

Hej
Jag fick diagnosen Asperger för något år sedan och började då förstå att jag har t ex en så enorm social fobi att det ger mig ångest som förut gav mig illamående och cykliska kräkningar. Jag fick xanor utskrivet för de tillfällena med kraftig ångest.

För att inte skriva en lång historia så har jag haft SSRI medicin och svagare bensodiazepin som Sobril vid tillfällen med lättare ångest. Efter något år ville inte läkaren skriva ut Sobril men eftersom jag då mådde ganska bra frågade jag efter ångestdämpande utan att bli beroende och jag har provat theralen lergigan Atarax osv. Men det gör mig enormt trött så jag kan inte arbeta normala dagspass.

Finns det någon här som har ett sätt att motverka ångest men inte ger ett beroende eller trötthet?
anderswen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-01-26

Re: Morgonångest

Inläggav tahlia » 2018-01-26 14:05:41

Till att börja med: starkt jobbat att fortsätta framåt med jobb och liknande trots social fobi och svår ångest. Det är ett helvete.

Så till frågan då. Det beror på. Vet du exakt vad som triggar din ångest eller har du varianten som tycks komma lite när och hur den vill?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Morgonångest

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-04 6:17:20

anderswen skrev:Hej
Jag fick diagnosen Asperger för något år sedan och började då förstå att jag har t ex en så enorm social fobi att det ger mig ångest som förut gav mig illamående och cykliska kräkningar. Jag fick xanor utskrivet för de tillfällena med kraftig ångest.

För att inte skriva en lång historia så har jag haft SSRI medicin och svagare bensodiazepin som Sobril vid tillfällen med lättare ångest. Efter något år ville inte läkaren skriva ut Sobril men eftersom jag då mådde ganska bra frågade jag efter ångestdämpande utan att bli beroende och jag har provat theralen lergigan Atarax osv. Men det gör mig enormt trött så jag kan inte arbeta normala dagspass.

Finns det någon här som har ett sätt att motverka ångest men inte ger ett beroende eller trötthet?


Gå till gymmet på morgonen(lite folk)och promenera en timme på ett löpband. Ca 6.3 km/h med 7.5 graders lutning. Du blir piggare för stunden, och i långa loppet för att du kommer sova bättre. Ångesten tenderar att försvinna också.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Morgonångest

Inläggav anders83 » 2019-01-18 22:51:57

Har också ångest på morgonen, det enda som fungerar på mig är en rejäl cykeltur eller promenad. Då brukar ångesten lätta på vägen. Gör likadant på hemvägen, måste gå av mig. Negativa tankarna finns fortfarande kvar men det känns som att kroppen inte orkar älta dem lika mycket.
anders83
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-08-11

Morgonångest

Inläggav LordNelson » 2019-01-20 0:19:34

Ja, att vakna tidigt nästan varje dag med ångest är ingen höjdare.. Jag tog en Atarax och masade mig iväg till jobbet. Om den gjorde någon skillnad vet jag inte.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Morgonångest

Inläggav Flinta » 2019-01-20 0:37:40

Kaffe och promenader i friska luften har hjälpt mig. Det har varit förutsättningar för att orka gräva i och förhålla mig till saker som orsakat ångesten. Har aldrig upplevt ngn ångestlindring av de mediciner jag ätit.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Morgonångest

Inläggav Fretshi » 2019-02-28 22:02:36

Jag tror det är bra att gå upp på morgonen ändå även om man har ångest och vill ligga kvar.

Ju mer vakentid man har desto mer kan man uträtta på dagen (träning etc).

Det handlar om disciplin även om jag ofta slarvar med att gå upp. Men ska bli bättre på det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in