Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2018-08-09 20:52:13

Selma skrev:
ankhh skrev:Enligt lag räcker det att ha rätt till sådan insats.

Den tolkar de lite som de vill.


Rätt att ansöka om LSS-insatser har vi ju tack vare att vi tillhör personkrets 1. Men rätt att ansöka om innebär inte att vi per automatik har rätt att sedan få den insats vi ansöker om. Varje individs behov utreds ju som ni vet av handläggare.

Har man en LSS-insats om man har "råd och stöd" genom LSS-lagen, t ex på en psykiatrisk mottagning eller habiliteringen? Eller hur var det nu, habiliteringen räknades ej?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav Selma » 2018-08-09 21:00:15

Flinta skrev:Varje individs behov utreds ju som ni vet av handläggare.

Har man en LSS-insats om man har "råd och stöd", punkt 1 i LSS-lagen, t ex på en psykiatrisk mottagning eller habiliteringen?

Det är ett subjektivt tyckande hos handläggaren. Konstigt att de inte kunnat precisera lagtexten bättre.

Jag anser att "råd och stöd" hör till LSS-insatser, har tolkat det så. Har för mig att sådan kontakt ska vara gratis men vet att det finns de som får betala för de besöken.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2018-08-09 21:09:49

Ja habiliteringen är man ju i alla fall välkommen till tack vare diagnosen. Ingen handläggare ifrågasätter behovet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-08-09 21:30:18

Jag har fetstilat och kursiverat väsentligheter nedan. Ser ingenting om att man måste ha LSS-insatser.

Sammanfattningsvis sägs det att landstinget ska se till att nödvändig tandvård erbjuds patienter som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, och dit hör personer med autism eller autismliknande tillstånd. Där finns inget krav på insatser - det står "eller har ett varaktigt behov", etc. inte "och har ett varaktigt behov", etc.

Tandvårdslag (1985:125):
8 § Landstinget skall planera tandvården med utgångspunkt i befolkningens behov av tandvård. Landstinget skall se till att det finns tillräckliga resurser för patienter med särskilda behov av tandvårdsinsatser och att patientgrupper med behov av särskilt stöd erbjuds tandvård.

Planeringen skall avse även den tandvård som erbjuds av annan än landstinget. Lag (1998:554).

8 a § Vid tillämpningen av 8 § ska landstinget särskilt se till att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som
1. omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, eller
2. har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som

a) omfattas av en kommuns ansvar för hälso- och sjukvård enligt 12 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30),
b) får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller

c) är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av 2 a eller 2 b ovan.

Landstinget ska också se till att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket.


Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade:
Inledande bestämmelser

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Selma » 2018-08-09 21:37:10

ankhh skrev:Sammanfattningsvis sägs det att landstinget ska se till att nödvändig tandvård erbjuds patienter som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, och dit hör personer med autism eller autismliknande tillstånd. Där finns inget krav på insatser - det står "eller har ett varaktigt behov", etc. inte "och har ett varaktigt behov", etc.

Jo, en del tandvårdsenheter skriver att personen ska ha ett omfattande behov. Det är en egen tolkning de gör för att spara pengar.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om tandvårdskortet

Inläggav Selma » 2018-08-09 21:39:26

Kanske Sisyfos kan reda ut det där med lagtexten och varför man tolkar den så olika i landet.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-08-09 21:40:25

Selma skrev:
ankhh skrev:Sammanfattningsvis sägs det att landstinget ska se till att nödvändig tandvård erbjuds patienter som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, och dit hör personer med autism eller autismliknande tillstånd. Där finns inget krav på insatser - det står "eller har ett varaktigt behov", etc. inte "och har ett varaktigt behov", etc.

Jo, en del tandvårdsenheter skriver att personen ska ha ett omfattande behov. Det är en egen tolkning de gör för att spara pengar.

Jag har fått, och fortsätter att få, tandvårdsstödet oavsett insatser/omfattande behov eller ej (jag har bara haft habilitering, och var därtill borta från den ett antal år) - hade de vägrat på den där grunden om "omfattande behov" hade jag överklagat, med stöd av lagtexterna ovan.

Jag tror att du har helt rätt i att det är en penningbesparande tolkning. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav Selma » 2018-08-09 21:44:27

ankhh skrev:Jag har fått, och fortsätter att få, tandvårdsstödet oavsett insatser/omfattande behov eller ej (jag har bara haft habilitering, och var därtill borta från den ett antal år - hade de vägrat på den där grunden om "omfattande behov" hade jag överklagat, med stöd av lagtexterna ovan.

Det hjälper inte överallt. Att överklaga till samma instans som nekat en tandvårdsstöd är meningslöst, det är samma personer som sitter där och bedömer även andra och tredje gången man försöker.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2018-08-09 21:47:52

Tack ankhh :-)049

Kan va bra att hänvisa till det du klistrat in i inlägget.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav Micke2 » 2019-01-02 21:33:22

Privattandläkare verkar bli alltmer negativt inställda till patienter som har det kortet. Det var inte något problem alls när jag fick det, men då den mottagning som jag då tillhörde bytte ägare och namn för några år sedan ville de inte ha mig som patient längre och jag blev då hänvisad till en annan privatmottagning. Där var jag till att börja med välkommen, men sedan slutade de, utan någon förklaring, att kalla mig till återbesök.

Innan jul uppsökte jag en tredje privatmottagning, som annonserade efter patienter, men när de fick besked om att jag har dylikt kort ville de inte ha mig som patient. "Om du har ett sådant kort skall du gå till Folktandvården", sade de, men de var inte intresserade trots att jag upplyste om att jag tidigare använt kortet hos privattandläkare. Jag blev därför hänvisad till Folktandvården. Får inte privattandläkarna så mycket betalt de vill ha från landstinget? Är det som det är förklaringen?
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2019-01-02 22:49:39

Privattandläkare kanske fungerar som privatläkare. Vissa har landstingavtal där kort gäller, andra inte?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2019-01-17 16:06:53

Flinta skrev:Privattandläkare kanske fungerar som privatläkare. Vissa har landstingavtal där kort gäller, andra inte?

Så kan det nog mycket väl vara.

Enligt följande hemsida så gäller det på alla mottagningar, vad jag tolkar det som.
https://www.vardgivarguiden.se/avtalupp ... g-tandvard
När det gäller nödvändig tandvård får patienten ett tandvårdsstödsintyg som berättigar till besök hos valfri tandläkare eller tandhygienist.


Sedan kan man undra hur tolkningen kring detta ska göras. Är det valfri tandläkare inom folktandvården eller valfri mottagning punkt slut.

Om det är så att man får välja mottagning punkt slut, finns ens något att göra åt att man blir nekad på en privat mottagning?

Edit, såg även följande:
Vårdgivare som inte är anslutna till e-frikortstjänsten ska uppmana patienten att behålla besökskvittot och vända sig till en ansluten vårdgivare som kan hjälpa denne att registrera avgiften i frikortstjänsten.


Därmed ska jag alltså kunna betala för min vård på privat mottagning och sedan få tillbaka pengarna av... folktandvården eller nåt...
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2019-01-18 13:25:05

Kunde inte låta bli så kontaktade tandvårdsenheten och erhöll följande svar:

Det stämmer bra, du har fritt val att välja vårdgivare privat eller Folktandvården.
Folktandvården kan inte neka patienter med N-kort men privata tandläkare har den möjligheten.
Vi har väldigt många privattandläkare som fakturerar oss för utförd tandvård på patienter med N-kort men jag har hört att en del inte vill ta emot.
Hoppas att du hittar någon som du kommer att trivas med annars är det bara att byta.
Fråga när du ringer för att boka tid så att båda parter är införstådda med situationen.


Så jodå, det är bara för de privata mottagningarna att neka på :(
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav rhawin » 2019-04-06 18:14:20

Jag har nu läst igenom nästan allt i denna tråd och undrar vad som gäller 2019.
Har ett kort som heter N3, Omsorg vad nu det betyder som går ut i December.
Det har varat i 5 år och jag bor i Kronoberg, har flera gånger funderat på hjälp
som jag har rätt till och hade kontaktperson en tag för 3 år sedan men sedan dess inget.

Någon som vet hur jag förnyar mitt kort? Kommer det förnyas automatiskt? Har för närvarande ingen kontakt med habiliteringen. Hos min nuvarande tandläkare är det inlagt i datorn men antar att om det inte förnyas försvinner det automatiskt nästa år. All hjälp i detta mottages gärna
då jag inte vet vad jag skall göra och inte har ekonomi att gå till tandläkaren utan detta.
rhawin
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-29

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2019-04-11 21:05:16

Kronoberg ger ju inga kontaktuppgifter för detta på sin 1177-sida, men det står ju i alla fall att man kan kontakta regionen/landstinget.

Så då kollar jag Region Kronobergs hemsida och hittar en PDF där det står:
Speciellt utbildade handläggare i kommunerna gör en omsorgsbedömning av om en person har rätt till nödvändig tandvård och ansöker om ett kort som visar behörigheten till Region Kronoberg. Kortet skickas till den som är berättigad.

Så det ser ut som att man ska börja med att kontakta kommunen. Så: sök på kommunens hemsida, eller ring deras växel, för att hitta en sån där handläggare...

Eller: kolla om det står något om vem som utfärdat kortet på själva kortet, och kontakta dem med frågan om det förnyas per automatik.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav rhawin » 2019-04-12 1:02:53

På kortet står det "Intyget gäller giltighetstiden ut eller så länge innehavaren tillhör personkretsen och är folkbokförd inom det landsting/region där intyget utfärdats" Det jag undrar är om det betyder att det sker automatiskt då jag kommer fortsätta tillhöra personkretsen livet ut.

Hittar ingen som går att maila i detta ärende någon stans
rhawin
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-29

Om tandvårdskortet

Inläggav Crixan » 2019-05-20 11:45:27

Ok, här i Västernorrland så verkar det omöjligt att få tandvårdskortet förnyat nu när reglerna har ändrats, och speciellt om man inte längre har LSS insats, jag tillhörde grupp 3 på det gamla kortet, nu har jag blivit hänvisad hit och dit, och blivit nekad överallt.
Bara för att jag inte längre har en ledsagare så kvarstår ju alla mina diagnoser, alla mediciner osv, men jag blir ändå nekad att förnya kortet :(

Jag vet inte längre hur man ska nå fram till någon eller om det ens är möjligt att få det förnyat nu, vilket skär i hjärtat eftersom jag inte har råd att gå till tandläkaren på den lilla sjukpension jag får.....man vill bara sätta sig i ett hörn och gråta..
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Om tandvårdskortet

Inläggav Alyana » 2019-05-20 12:11:42

Crixan skrev:Ok, här i Västernorrland så verkar det omöjligt att få tandvårdskortet förnyat nu när reglerna har ändrats, och speciellt om man inte längre har LSS insats, jag tillhörde grupp 3 på det gamla kortet, nu har jag blivit hänvisad hit och dit, och blivit nekad överallt.
Bara för att jag inte längre har en ledsagare så kvarstår ju alla mina diagnoser, alla mediciner osv, men jag blir ändå nekad att förnya kortet :(

Jag vet inte längre hur man ska nå fram till någon eller om det ens är möjligt att få det förnyat nu, vilket skär i hjärtat eftersom jag inte har råd att gå till tandläkaren på den lilla sjukpension jag får.....man vill bara sätta sig i ett hörn och gråta..

Jag har aldrig fått något tandvårdsstöd och har haft mycket dåliga tänder i många år.
Fått dra ut tänder pga att det är billigare än att laga.
Nu har jag ännu mindre att leva på med fattighjälp. Dock ska tydligen de hjälpa med akuta tandproblem, men det är just akuta. Har inte ont nu så tror knappast de beviljar någon hjälp.
Life is hard när man är aspie! :-)018
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Om tandvårdskortet

Inläggav Crixan » 2019-05-20 12:20:58

Alyana skrev:
Crixan skrev:Ok, här i Västernorrland så verkar det omöjligt att få tandvårdskortet förnyat nu när reglerna har ändrats, och speciellt om man inte längre har LSS insats, jag tillhörde grupp 3 på det gamla kortet, nu har jag blivit hänvisad hit och dit, och blivit nekad överallt.
Bara för att jag inte längre har en ledsagare så kvarstår ju alla mina diagnoser, alla mediciner osv, men jag blir ändå nekad att förnya kortet :(

Jag vet inte längre hur man ska nå fram till någon eller om det ens är möjligt att få det förnyat nu, vilket skär i hjärtat eftersom jag inte har råd att gå till tandläkaren på den lilla sjukpension jag får.....man vill bara sätta sig i ett hörn och gråta..

Jag har aldrig fått något tandvårdsstöd och har haft mycket dåliga tänder i många år.
Fått dra ut tänder pga att det är billigare än att laga.
Nu har jag ännu mindre att leva på med fattighjälp. Dock ska tydligen de hjälpa med akuta tandproblem, men det är just akuta. Har inte ont nu så tror knappast de beviljar någon hjälp.
Life is hard när man är aspie! :-)018


Tragiskt att de inte hjälper dom som behöver det...
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2019-05-20 16:44:11

rhawin skrev:På kortet står det "Intyget gäller giltighetstiden ut eller så länge innehavaren tillhör personkretsen och är folkbokförd inom det landsting/region där intyget utfärdats" Det jag undrar är om det betyder att det sker automatiskt då jag kommer fortsätta tillhöra personkretsen livet ut.

Hittar ingen som går att maila i detta ärende någon stans


Beror på landsting, då flesta landstingen tolkar det som du behöver en beslutad eller aktiv LSS-insats så gäller det så länge du har en sådan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Om tandvårdskortet

Inläggav Leibniz » 2019-05-20 16:55:24

Crixan skrev: nu när reglerna har ändrats


Vad har reglerna ändrats till?
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Om tandvårdskortet

Inläggav Crixan » 2019-05-20 18:13:59

Leibniz skrev:
Crixan skrev: nu när reglerna har ändrats


Vad har reglerna ändrats till?


Ja, bra fråga, något måste ju ha ändrats då jag plötsligt efter 8 års tid inte får förnya det trots att jag står på samma läge som när det väl skrevs ut, så något måste ju ha ändrats!?
Har haft Intyg om rätt att få nödvändig tandvård med grupp nr 3 ikryssad, nu blir jag hänvisad till Vårdcentralen av fd LSS handläggaren (som har skrivit ut kortet även fast jag inte haft aktiv insats från dom) och Vårdcentralen hänvisar mig tillbaka till LSS som senare hänvisar till min läkare på NPF som i sin tur inte verka veta någonting alls och skickar mig vidare till LSS som vid det här laget lär vara rätt less på att jag ständigt återkommer till dom....det är som en ond cirkel...
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2019-05-20 18:29:41

marxisten skrev:
rhawin skrev:På kortet står det "Intyget gäller giltighetstiden ut eller så länge innehavaren tillhör personkretsen och är folkbokförd inom det landsting/region där intyget utfärdats" Det jag undrar är om det betyder att det sker automatiskt då jag kommer fortsätta tillhöra personkretsen livet ut.

Hittar ingen som går att maila i detta ärende någon stans


Beror på landsting, då flesta landstingen tolkar det som du behöver en beslutad eller aktiv LSS-insats så gäller det så länge du har en sådan.


Räcker det med en SoL-insats t ex boendestöd som beviljats av en LSS-handläggare för att få kortet (om man samtidigt tillhör personkretsen)?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav marxisten » 2019-05-20 20:03:39

Flinta skrev:Räcker det med en SoL-insats t ex boendestöd som beviljats av en LSS-handläggare för att få kortet (om man samtidigt tillhör personkretsen)?


Nej, då lagen säger den som "omfattas av LSS", tolkar ditt landsting det som att det krävs LSS-insats så måste det vara beslutat enligt LSS, inte SoL, då är det själva LSS-insatsen som är personkretsen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Aspergare och vården



Logga in