Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien


Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav kiddie » 2013-10-31 11:05:21

Jag har sett detta men alla blir inte hjälpta av placebo. Jag har vid ett tillfälle råkat ta fel medicin för värk och dessutom gett fel till en kompis. Det var en sorts vitamin som såg likadan ut. Båda oss tog den i tron att det var en värktablett.

Effekt noll.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Miche » 2013-10-31 12:25:06

I de fall placebo fungerar så motverkas det effektivt av läkemedelsindustrin som tjänar grova pengar på överutskrivning av mediciner, läkemedelsindustrin håller läkarna under armarna, ger dem förmåner, betalar för deras lobbying (som bl.a. hållit ner antalet platser på läkarutbildningarna och därmed pressat upp läkarnas löner) osv.

Chansen att placebo skulle kunna sättas in av en läkare är därför mycket låg.

F.ö. är det inte helt omöjligt att en del mediciner faktiskt redan är placebo, läkemedelsbolagen skulle tjäna multum på mediciner utan verkningsfull substans, det räcker ju att patienterna tror på att medicinen fungerar så funkar den ju, desstom är risken för biverkningar noll och riskerna för stämningar av bolagen pga biverkningar eliminerad... Vem vet?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-31 15:10:32

Miche skrev:I de fall placebo fungerar så motverkas det effektivt av läkemedelsindustrin som tjänar grova pengar på överutskrivning av mediciner

Ja det stämmer bra det.

Men visst kan inte placebo hjälpa mot allt så det finns ett reellt, och stort, behov av mediciner.

Miche skrev:F.ö. är det inte helt omöjligt att en del mediciner faktiskt redan är placebo

Ja ta betablockeraren Inderal som exempel. Den har ju en blodtryckssänkande effekt, och kan i vissa fall minska darrningar något. Dock skrivs den ofta ut mot scenskräck vilket den inte alls är särskilt genuint effektiv mot. Visst: minskningen av de kroppsliga symptomen vid scenskräck: däribland darrningar och blodtrycksförändringar kan ingå, kan ju i förlängningen leda till att patienten känner sig mindre rädd, men egentligen är den största effekten vid Inderalbehandling av scenskräck ren placebo. Läkaren talar om för patienten att:

- Här ska du få ett läkemedel som ingår i gruppen betablockere.
(wow vad avancerat det låter tänker patienten).
- Du är ju inte ensam om att söka hjälp mot scenskräck och väldigt många av mina andra patienter har blivit hjälpta av den här medicinen.
(då verkar det vara en effektiv tablett tänker patienten)
- Men du får vara försiktig vid doseringen: max tre tabletter om 40 mg utspritt under dagen, inte mer!
(oj då är det säkert ett jättestarkt läkemedel tänker patienten)

Sedan går patienten hem och tror att Inderal ska hjälpa denne att tala inför publik. Den tar kanske 80 mg inför framträdandet: för att verkligen vara riktigt säker på att medicinen ska fungera, och känner då eventuellt av hur darrningar lättar och hjärtat lugnar ned sig: åh vad bra, nu är jag inte rädd längre; vilket mirakelpiller, tänker patienten.

Så givetvis är placebo en effekt man använder sig av vid förskrivningen av varje läkemedel. I fallet SSRI-preparat är den nästintill lika stor som den egentliga effekten så där spelar patientens förväntningar stor roll för hur medicineringen kommer att fungera.

Placebo hjälper som sagt inte mot allt, men det är ett effektivt vapen mot ohälsa. Placebo är ju bättre för patientens hälsa, för miljön, för patientens ekonomi och för samhällets ekonomi så placebo får gärna läkare fortsätta att bruka. Det intressanta, och vad som även togs upp i programmet, är ju frågan om ifall en läkare får gå så långt att denne ljuger för sin patient.

Ska man få ljuga som läkare för att inducera placeboeffekt i sin patient?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Kimmelie » 2013-10-31 17:48:17

Miche skrev:desstom är risken för biverkningar noll

Inte alls, biverkningar kan också framkallas av placeboeffekten. I programmet var det en som var nära att dö av en överdos placebo-piller.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Moggy » 2013-10-31 18:05:09

Kimmelie skrev:
Miche skrev:desstom är risken för biverkningar noll

Inte alls, biverkningar kan också framkallas av placeboeffekten. I programmet var det en som var nära att dö av en överdos placebo-piller.


Nu har jag inte sett programet, men det låter lite konsitgt att det skulle kunna bli så.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Azo85 » 2013-10-31 18:07:03

Placebo bygger på att man tror att man får något som fungerar. Skulle alla få placebotabletter skulle ingen tro att det fungerade.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-31 18:19:35

Moggy skrev:
Kimmelie skrev:
Miche skrev:desstom är risken för biverkningar noll

Inte alls, biverkningar kan också framkallas av placeboeffekten. I programmet var det en som var nära att dö av en överdos placebo-piller.


Nu har jag inte sett programet, men det låter lite konsitgt att det skulle kunna bli så.

Jag var inte helt koncentrerad på programmet när det gick på min svtplay men jag tror att det hade att göra med att placeboeffekten inte är strikt enbart psykologisk utan faktiskt kan ge reella fysiologiska effekter. Alltså typ att en gosse som fick saltlösning istället för morfin ändå utsöndrade endorfin som kunde hämma signalöverföringen från det smärtande området trots att den reaktionen inte borde kunna ske.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Alien » 2013-10-31 19:49:56

Moggy skrev:
Kimmelie skrev:
Miche skrev:desstom är risken för biverkningar noll

Inte alls, biverkningar kan också framkallas av placeboeffekten. I programmet var det en som var nära att dö av en överdos placebo-piller.


Nu har jag inte sett programet, men det låter lite konsitgt att det skulle kunna bli så.


Man kanske skulle kalla det för noceboeffekten. Tror någon att den ska dö så lägger kroppen av (t ex om man tror att man blivit förhäxad i vodoo).

Här var det en som deltagit i ett försök med nya piller mot depression. Han tyckte sig bli bättre. Men så gjorde flickvännen slut. Då tog han sina försökspiller i ett svep för att dö. Han höll faktiskt på att dö. Men han hade fått sockerpiller.

I andra fall skulle man kunna tänka sig att kroppen behövde "riktiga piller" pga allvarlig sjukdom. Men läkaren tror att det är något lindrigare och förskriver placebo. Patienten känner sig bättre men blir i själva verket sämre och dör knall och fall.

Men inte kan läkarna skriva ut placebo medvetet (utom vid läkemedelsprövningar), då skulle de ju lura sina patienter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Moggy » 2013-10-31 19:56:26

Alien skrev:
Man kanske skulle kalla det för noceboeffekten. Tror någon att den ska dö så lägger kroppen av (t ex om man tror att man blivit förhäxad i vodoo).

Här var det en som deltagit i ett försök med nya piller mot depression. Han tyckte sig bli bättre. Men så gjorde flickvännen slut. Då tog han sina försökspiller i ett svep för att dö. Han höll faktiskt på att dö. Men han hade fått sockerpiller.


Ok. Han led av depression och där påverkar ju inställningen till viss del. Man blir bättre om man gör man man trivs med för stunden och det blir värre om man går på motgångar i livet. Att flickvännen gjorde slut och att han hade svårt att hantera det, så pass svårt att han ville ta livet av sig. Det kanske var en bidragande orsak då till att han höll på att dö.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Miche » 2013-10-31 20:21:38

Kimmelie skrev:
Miche skrev:desstom är risken för biverkningar noll

Inte alls, biverkningar kan också framkallas av placeboeffekten. I programmet var det en som var nära att dö av en överdos placebo-piller.

Nu handlade just det om en överdos, läkemedelsbolag blir knappast stämda för att någon tar en överdos...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav 424stil » 2013-10-31 20:45:04

Placebo funkar inte för alla.

Jag har tagit 15mg Imovane för att sova 4-5 dagar i veckan i över 3 år. När jag svalt tabletterna infinner sig en känsla av inre lugn som gör att jag känner mig trygg för jag vet att jag kommer somna.

En kväll hade jag mycket att tänka på och trodde att jag tagit tabletterna och gick och la mig och den där känslan av inre lugn fanns där för jag trodde att jag tagit Imovanen men efter ett tag tyckte jag att det gått lite väl lång tid utan att jag somnat och när jag kollade på klockan så hade jag legat 3 timmar. Kom då på att jag inte alls tagit pillren.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-31 21:30:46

Moggy skrev:
Alien skrev:
Man kanske skulle kalla det för noceboeffekten. Tror någon att den ska dö så lägger kroppen av (t ex om man tror att man blivit förhäxad i vodoo).

Här var det en som deltagit i ett försök med nya piller mot depression. Han tyckte sig bli bättre. Men så gjorde flickvännen slut. Då tog han sina försökspiller i ett svep för att dö. Han höll faktiskt på att dö. Men han hade fått sockerpiller.


Ok. Han led av depression och där påverkar ju inställningen till viss del. Man blir bättre om man gör man man trivs med för stunden och det blir värre om man går på motgångar i livet. Att flickvännen gjorde slut och att han hade svårt att hantera det, så pass svårt att han ville ta livet av sig. Det kanske var en bidragande orsak då till att han höll på att dö.


Jag tycker att det mest fascinerande är hur han kunde förmå sin kropp att nästan dö. Jag fick för mig att de överdrev i programmet eftersom de inte gick närmare in på detaljerna kring hans tillstånd. De nämnde bara något i stil med att blodtrycket förändrades kraftigt och något mer. Det gör mig skeptisk till själva anekdoten.

424stil skrev:Placebo funkar inte för alla.

Nej precis. Det hör ju till ovanligheterna att placebo fungerar. Det är ju något exotiskt och hitintills ganska okänt så det är ju absolut ingenting vem som helst kan förvänta sig. Dessutom är det ju väldigt beroende av vilken åkomma och vilken medicin det berör.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav kiddie » 2013-11-01 17:28:50

Vissa verkar väldigt påverkbara av placebo. Eller nocebo. Minns en kurskamrat som berättade att hon fått en medicin hon skulle ta med maten, och att medicinen skulle göra henne illamående. Hon hade ätit och hennes man hade kommit och sagt att hon såg ju inte ut att må bra. Och hon sa hon mådde så förfärligt illa av medicinen! De dukade av och hittade tabletten under en tallrik och då mindes hon att hon aldrig tagit den. :-)005

Men det konstiga är att placebo fungerar bättre än ingenting även om man säger att det är en verkningslös tablett. Två grupper, kontrollgruppen får inget och den andra får placebo de vet är verkningslöst och de blir bättre än de som inget får.

Då blir det ännu skummare.

Men hoppas de får rätsida på detta och forskar mer för om man ska skriva ut medicin måste man nog veta vad placebo egentligen är.

Det trista är att den där metastudien med SSRI gjorde så de omvärderades så att medicin med så dålig verkan får inte kosta så mycket i Sverige. De flesta producenter la sig på ett pris som Sverige accepterade för "placebo" men de som gör min medicin sänkte inte tillräckligt så den föll ut ur högkostnadsskyddet. Den hjälper mig och jag MÅSTE ta den. Men får betala den själv för att den är "verkningslös"......
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav mikael » 2013-11-01 17:37:04

Kan ett föryngringspiller som är placebo funka så att man föryngras?

Om man får ett piller som utlovar föryngring med ett antal önskat år?

Eller att man får slät hy och hårfärgen tillbaka?

Undrar hur långt placebo kan gå och göra?

klart spännande.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav mikael » 2013-11-01 17:39:31

Miche skrev:I de fall placebo fungerar så motverkas det effektivt av läkemedelsindustrin som tjänar grova pengar på överutskrivning av mediciner, läkemedelsindustrin håller läkarna under armarna, ger dem förmåner, betalar för deras lobbying (som bl.a. hållit ner antalet platser på läkarutbildningarna och därmed pressat upp läkarnas löner) osv.

Chansen att placebo skulle kunna sättas in av en läkare är därför mycket låg.

F.ö. är det inte helt omöjligt att en del mediciner faktiskt redan är placebo, läkemedelsbolagen skulle tjäna multum på mediciner utan verkningsfull substans, det räcker ju att patienterna tror på att medicinen fungerar så funkar den ju, desstom är risken för biverkningar noll och riskerna för stämningar av bolagen pga biverkningar eliminerad... Vem vet?

Är det så illa?
Det finns klart botbara sjukdomar samt obotbara.
Hm?
Alla läkemedel testas väl med placebo!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav kiddie » 2013-11-01 18:34:33

Det finns ju de som tror jättehårt på hudkrämer men som fortfarande är rynkiga. Så vissa saker går nog inte. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Intressant » 2013-11-01 19:09:50

Jag är ganska undrande ang detta. Jag trodde inte Aspergare gick på placebo effekten.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Alien » 2013-11-01 19:16:33

Det var alltså då man vetenskapligt upptäckte placeboeffekten:

Italien, 1942. Scenen var ett fältsjukhus någonstans i södra Italien, mitt under brinnande andra världskrig. Tyska trupper höll på att inta de allierades stränder, och sjukvårdspersonalen kämpade för att ta hand om de sårade, trots sinande medicinförråd. Den amerikanske narkosläkaren Henry Beecher skulle precis börja operera en skadad soldat när han upptäckte att morfinförrådet var tomt. I ren desperation fattade han och den assisterande sjuksköterskan ett drastiskt beslut; att ge den sårade soldaten en injektion med vanligt saltvatten, men låtsas att det var en spruta med morfin. Sköterskan försäkrade patienten om att han snart skulle känna hur smärtan lindrades. Till sjukvårdsteamets stora förvåning verkade bluffen faktiskt fungera. Den sårade soldaten reagerade på samma sätt som om han fått morfin.
http://www.fokus.se/2011/11/tro-pa-recept/

Det är ju egentligen urgammal kunskap. Något som förklarar framgången för diverse häxdoktorer, healers och kvacksalvare. Om det bara är tron som gör det behövs ju ingen läkare, det går med vem helst bara vederbörande har tillräckligt övertygele el karisma, så att patienten också tror på det.

När det gäller vissa sjukdomstillstånd kan placeboeffekten, alltså behandling som inte beror på faktiskt verkande beståndsdelar utan på patientens egna positiva förväntningar om att tillfriskna, förklara mellan 50 och 60 procent av alla behandlingsresultat.
---
Omkring 60 år efter den dramatiska händelsen på det italienska fältsjukhuset visade svenska forskare att samma hjärnområden aktiveras vid placebo som vid injektioner med smärtstillande mediciner. Ingen skillnad kunde uppmätas mellan de som injicerades med opiater och de som fick vanligt saltvatten. Patientens förväntan på effektiv smärtlindring kan alltså vara lika bra som medicin, enligt denna och senare undersökningar som mäter hjärnans aktivitet med hjälp av magnetkamera.

Den som ledde studien var Martin Ingvar, hjärnforskare och professor i neurofysiologi vid Karolinska institutet. I dag är han även chef för Osher Centrum för integrativ medicin, vars syfte är att med vetenskapliga metoder öka kunskapen om de mekanismer som sjukvården utnyttjar i bemötandet av patienter.


Fejkad akupunktur är lika bra som äkta.
Skenakupunktur fungerar lika bra som riktig akupunktur när det gäller att behandla patienter med den vanliga tarmsjukdomen IBS, och allra starkast effekt uppnås om akupunktören visar patienten empati.

Människohjärnan kan med hjälp av placebo producera egna naturliga smärtstillare och även den livsviktiga signalsubstansen dopamin. Dopamin är en bristvara hos patienter med Parkinsons sjukdom, vilket förklarar varför dessa generellt sett svarar mycket bra på placebobehandling.

Ett exempel på detta är den parkinsonsjuke amerikanen Tim Intili. I en artikel i den amerikanska medicintidskriften Neurology Now berättas hur 50-åringen tillfrisknat med hjälp av placebo. 2007 deltog Tim Intili i en stor studie på ett nytt parkinsonläkemedel som opereras in i hjärnan. Tom Intili tillhörde utan att veta om det kontrollgruppen, alltså den grupp patienter som inte fick något preparat inopererat i hjärnan men som fick genomgå en bluffoperation. Trots detta upplevde han att hans liv förändrades efter operationen. För första gången på tio år kunde han gå själv och slapp sitta i rullstol. Den starka effekten höll i sig ett helt år, vilket är en mycket lång tid med placebo­mått mätt. När läkarna berättade för honom att de enbart öppnat hans skalle och sedan sytt igen den, utan att ha gett honom något läkemedel, rasade allt för Tom Intili, som inom kort blev lika sjuk som han varit före ingreppet.

Så länge han "levde i lögn" så gick det alltså bra.

Placebo beror dels på förväntanseffekten, dels på inlärningseffekten.
En mindre välkänd men minst lika viktig mekanism bakom placeboeffekten är inlärning. En person med svår smärta som får morfin på måndagen, tisdagen och onsdagen, men sockerpiller på torsdagen, kommer nästan med hundra procents sannolikhet inte märka någon skillnad, enligt Fabrizio Benedetti.

– Med rätt kunskap går det att utnyttja inlärningsmekanismen så att man exempelvis kan minska doserna av starka smärtstillande preparat.

Placeboeffektens gränser kan tyckas oändliga, men skillnaderna är väldigt stora mellan olika sjukdomstillstånd. ­Placebo kan inte läka en bruten arm, bota cancer eller förändra blodsockerhalten hos en diabetiker. Allra minst effekt har placebo vid sjukdomar som är relaterade till en total nedbrytning av immun­systemet, som när en cancersjukdom löpt amok och cellerna delar sig okontrollerat.


Sen är ju läkaren i sin vita rock en placebomedicin i sig själv.
Den vita läkarrocken och stetoskopet är så pass laddade symboler att de har förmågan att i sig själva påverka patienten. Att smärtlindring fungerar mycket bättre om läkaren sätter sig vid sängkanten och berättar att patienten får smärtlindrande medicin är ett välbelagt faktum. En patient som tror att läkaren kan ge bra behandling upplever ofta behandlingen som bättre än den som är skeptisk, och läkarens bemötande har stor påverkan på hur patienten svarar på behandlingen.

– Läkarens viktigaste användning av placebo­effekten bygger på att manipulera begrepp som framtidshopp och tilltro, säger Martin Ingvar. Att få träffa en doktor som man tror och litar på, som visar respekt och som målar upp ett framtidskontrakt där nästa möte planeras in, är enormt viktigt.

Hjärnforskaren Fabrizio Benedetti har i boken »The Patient’s Brain: The Neuroscience behind the Doctor-Patient Relationship« utvecklat just detta resonemang, och visar hur våra hjärnor reagerar i mötet med en läkare i samband med det han kallar »den terapeutiska ritualen«. Att känna till dess fulla potential borde vara en ännu viktigare del inom utbildningarna av vårdpersonal.


Ju mer man litar på läkaren (och ju mindre man vet själv?), desto bättre är det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Miche » 2013-11-01 19:47:26

Det är både och med kunskap om sina egna krämpor, många får rätt hjälp i och med att de vet vad de lider av, en del läkare är dock väldigt negativa gentemot kunniga patienter. Hypokondrikerna är dock en egen grupp, de blir ju "sjuka" av att läsa om sjukdomar, ju mer de läser, desto sjukare så det gäller för läkarna att inse om det verkligen är en hypokondriker som de har att göra med eller om patienten verkligen är sjuk.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Fabela » 2019-01-17 3:20:54

Fem år senare:

117 personer med ryggvärk, som tror att de ska delta i vanligt placebotest, men ingen av dem får riktig medicin.

45% av dem mår bättre.
De får fortsätta testet efter att de får veta sanningen, och effekten kvarstår. (Om det var alla de 45% är jag osäker på.)

Vetenskapens värld
Placeboexperimentet
Kan ses till ons 13 feb 23.59

https://www.svtplay.se/video/20676588/v ... perimentet

Det är ett TV-test, så det är inte exakt som de riktiga.
Men man kan inte låta bli att fundera.
För nu är inte frågan längre om, utan hur det funkar. Vad kan det komma att utvecklas till?
Kan de få det att funka på 100%? Och inom fler områden?

Tänk hur mycket bättre det vore på alla sätt om vi kunde manipulera oss själv friska/besvärsfria, istället för att stoppa i oss en massa preparat som ger oss biverkningar.

Det roliga är att vi då skulle ha gått cirkeln runt: det är väl mycket just så alla visa gummor och tempelpräster mm helat folk sen urminnes tider, tänker jag.


Själv kan jag inte låta bli att tänka på alla de gånger jag sagt att "det är så typiskt - så fort jag ringt och beställt tid hos läkaren blir jag frisk".
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-17 22:49:29

Min läkare säger att det finns något som heter nocebo. Tror jag inte på medicinen så är det ingen idé hon skriver ut den.

Men så har jag också varit med om medicin mot klåda som fungerade om jag hade den liggande hemma. Då var det betydligt mindre risk för att jag skulle åka på en rejäl klådattack.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav Kahlokatt » 2019-01-17 22:57:27

Min mormor råkade ta kattens vitaminpiller en morgon: "Huvva vad det smakade illa, men jag har då aldrig varit så pigg!" sade hon. :)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Placebo effektivt, varför tar vi då medicin?

Inläggav kiddie » 2019-01-18 2:33:32

Jag har haft effekt av mediciner jag inte trott på. Ingen skillnad om jag trott på dem eller inte. Däremot så har jag nog nojjat om biverkningar rätt mycket så att jag känt av dem mer än om jag tagit det med ro.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in