Aspergare och långsinthet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare och långsinthet

Inläggav kiddie » 2019-01-15 3:42:13

Tror ni att aspergare är medfött långsinta och ibland hämndlystna? Eller beror den reaktionen på upprepade småtrauman där man gjorde rätt fast folk bestämde att det var fel och liknande, till den grad att man inte längre orkar med människor som gång på gång inte tror på en, anser att man gjort fel (utan bevis) och att folk missförstår ofta och beter sig rätt illa mot en och på den vägen framkallar agg och långsinthet?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergare och långsinthet

Inläggav sugrövmanövern » 2019-01-15 13:02:00

Jag tror att det kan handla om narcissism. Starka narcissistiska drag gör en benägen att ha sådana egenskaper. Jag kommer tex aldrig att förlåta dig för ditt utspel du gjorde mot mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergare och långsinthet

Inläggav Handy » 2019-01-15 13:23:51

sugrövmanövern skrev:Jag tror att det kan handla om narcissism. Starka narcissistiska drag gör en benägen att ha sådana egenskaper. Jag kommer tex aldrig att förlåta dig för ditt utspel du gjorde mot mig.


Susan Heitler (Ph.D.) anser att autism är en extremform av narcissism:
Many spouses in my couples therapy practice express relief when they hear my speculation that narcissism may be a milder version of what with increased severity would become Asperger's--and with even more self-absorption and difficulty taking in others’ perspectives would be labeled autism.
https://www.psychologytoday.com/intl/bl ... m-disorder

Jag har svårt att skilja aspergare från narcissister, det skulle i sådana fall vara att narcissisten är mera socialt flytande.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Aspergare och långsinthet

Inläggav snuggelhund » 2019-01-15 13:35:18

Om det nu är så att du upplever att människor inte tror på dig kiddie så kan det ju finnas rationell anledning till det. Som att du visat dig kunna ljuga utan minsta samvete al la värsta mytomanstil.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Aspergare och långsinthet

Inläggav ankhh » 2019-01-15 13:52:40

Som helt oinblandad och ovetande kan jag inte säga något om vem som har rätt eller fel, talar sanning eller ej, i er osämja. Men det är lite déja vu över det här: tidigare var det osämja i AF-chatten som sipprade ut i diverse foruminlägg, nu är det alltså osämja från den andra chatten - antar jag. Det känns väldigt onödigt. Det kan ni väl ta internt, eller släppa det.

Om nu inte avsikten faktiskt var att demonstrera just långsinthet?
:-)018

När det gäller Kiddies fråga i TS tror jag att många Aspergare repeterar upplevelser och samtal mentalt (i förväg och i efterhand) oavsett vad det gäller, men har det hänt något negativt är det ju stor risk att man därmed förstärker och/eller håller fast vid det negativa. Tror jag, helt utan något vetenskapligt på fötterna.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Aspergare och långsinthet

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-15 13:57:20

ankhh skrev:Som helt oinblandad och ovetande kan jag inte säga något om vem som har rätt eller fel, talar sanning eller ej, i er osämja. Men det är lite déja vu över det här: tidigare var det osämja i AF-chatten som sipprade ut i diverse foruminlägg, nu är det alltså osämja från den andra chatten - antar jag. Det känns väldigt onödigt. Det kan ni väl ta internt, eller släppa det.

Om nu inte avsikten faktiskt var att demonstrera just långsinthet?
:-)018

När det gäller Kiddies fråga i TS tror jag att många Aspergare repeterar upplevelser och samtal mentalt (i förväg och i efterhand) oavsett vad det gäller, men har det hänt något negativt är det ju stor risk att man därmed förstärker och/eller håller fast vid det negativa. Tror jag, helt utan något vetenskapligt på fötterna.


Ja eller så gör man som är brukligt på af, låtsas skriva inlägg om annat.
Interna inlindade angrepp som andra som inte är involverade inte förstår.
Det korrekt passiv aggressiva asperger sättet att sköta en konflikt.
Så håller man på så några år.
Korrekt leder ej varken till varningar ot tråd eller att konflikten upphör.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Aspergare och långsinthet

Inläggav sugrövmanövern » 2019-01-15 14:04:37

ankhh skrev:
Om nu inte avsikten faktiskt var att demonstrera just långsinthet?
:-)018
Jag har starka narcissistiska drag och kände att det var dags att demonstrera min långsinthet, ja. Inget behöver utredas. Inget pågår. Annat än min långsinthet, min eviga långsinthet.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergare och långsinthet

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-15 14:10:30

ankhh skrev:Som helt oinblandad och ovetande kan jag inte säga något om vem som har rätt eller fel, talar sanning eller ej, i er osämja. Men det är lite déja vu över det här: tidigare var det osämja i AF-chatten som sipprade ut i diverse foruminlägg, nu är det alltså osämja från den andra chatten - antar jag. Det känns väldigt onödigt. Det kan ni väl ta internt, eller släppa det.


För Övrigt diskuteras det saker som Ts har skrivit här på forumet.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Aspergare och långsinthet

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-15 14:30:30

*Inväntar horden av vita riddare.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Aspergare och långsinthet

Inläggav ankhh » 2019-01-15 14:46:52

Pinghis Khan skrev:För Övrigt diskuteras det saker som Ts har skrivit här på forumet.

Om den andra chatten, ja.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Aspergare och långsinthet

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-15 14:47:43

ankhh skrev:
Pinghis Khan skrev:För Övrigt diskuteras det saker som Ts har skrivit här på forumet.

Om den andra chatten, ja.


Det står fortfarande kvar ja.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Aspergare och långsinthet

Inläggav sugrövmanövern » 2019-01-15 15:21:32

ankhh skrev:
Pinghis Khan skrev:För Övrigt diskuteras det saker som Ts har skrivit här på forumet.

Om den andra chatten, ja.
Och ingen ser något fel i att hon tar sina personliga hatkampanjer här på AF fast det gäller ett annat ställe. Istället ber man en kränkt och långsint att "släppa det" :o . Det går inte. Pga min assberjernarcissism, se typ Handys inlägg längre upp, det beskriver ganska bra likheterna med AS.

Säkerligen är vi många här som är mer eller mindre personlighetsstörda och lätt hamnar i situationer med mycket hat och en stark känsla av att inte ha blivit tillräckligt dyrkade och servade (curlade) av omgivningen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergare och långsinthet

Inläggav Fabela » 2019-01-15 15:39:50

Det här är ett forum för, med och av knepiga människor.
Klart att det märks på olika sätt.
Ingen big deal egentligen, bara lite svårhanterligt de dagar då man själv går på knäna, och kanske har svårt att orka med allt sorterande i högarna för möjligen seriöst och definitiv trams.


Ja, jag är långsint, f.ö.
Eller vad det nu är.
Jag kan se tiden an rätt länge, ser hur balansvågen lutar allt efter. Kan ta en hel del defekter, beroende på.
Men när jag väl tappar förtroendet och/eller tålamodet, då är det oåterkalleligt. Inte alltid pga långsinthet i form av agg, utan lika gärna som att den personen blir till ett neutralt intet, det är som om jag aldrig känt hen.

Det ligger säkert tjocka lager av orättvisa bedömanden jag råkat ut för bakom det. Bränt barn skyr elden. Man påverkas av allt man är med om, både gott och ont.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Aspergare och långsinthet

Inläggav sugrövmanövern » 2019-01-15 15:50:11

Fabela skrev:Men när jag väl tappar förtroendet och/eller tålamodet, då är det oåterkalleligt. Inte alltid pga långsinthet i form av agg, utan lika gärna som att den personen inte säger mig nånting alls, det är som om jag aldrig känt hen.

Det där känner jag igen mig i. Ganska mycket flacka affekter inför andra människor, lätt att släppa dem som en het potatis och inte ägna dem mycket tankar efter det. Tvärlessna ungefär.

"Är du sur på mig?" Kan en del undra. För normalt sett nöter man på med varandra in absurdum. Det är default.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergare och långsinthet

Inläggav slackern » 2019-01-15 15:50:18

Handy skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag tror att det kan handla om narcissism. Starka narcissistiska drag gör en benägen att ha sådana egenskaper. Jag kommer tex aldrig att förlåta dig för ditt utspel du gjorde mot mig.


Susan Heitler (Ph.D.) anser att autism är en extremform av narcissism:
Many spouses in my couples therapy practice express relief when they hear my speculation that narcissism may be a milder version of what with increased severity would become Asperger's--and with even more self-absorption and difficulty taking in others’ perspectives would be labeled autism.
https://www.psychologytoday.com/intl/bl ... m-disorder

Jag har svårt att skilja aspergare från narcissister, det skulle i sådana fall vara att narcissisten är mera socialt flytande.


speculation betyder mer typ funderingar.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare och långsinthet

Inläggav Handy » 2019-01-15 15:54:53

Från samma källa skrev:Dr. Mansour similarly quotes from the ICM-10 listing these features of autism

1. Self-centeredness; inappropriate to developmental level and cultural expectations
2. Poor self-awareness, poor ability to develop remorse or learn from mistakes
3. Poor empathy or appreciation of others feelings
4. Poor ability to reciprocate emotions.
5. Hostile dependency on safe relations.
6. Failure to develop emotional relationships appropriate to developmental level and social norms
7. Treating people as objects or preferring objects over them

Again, this list certainly sounds a lot like narcissism.


Heitler kan sin sak, hon är extremt kunnig när det gäller narcissism, psykopati och asperger.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Aspergare och långsinthet

Inläggav kiddie » 2019-01-15 17:49:28

sugrövmanövern skrev:Jag tror att det kan handla om narcissism. Starka narcissistiska drag gör en benägen att ha sådana egenskaper. Jag kommer tex aldrig att förlåta dig för ditt utspel du gjorde mot mig.


Du ljög ju för folk om vad som hände. Tycker du att jag ska förlåta dig då? Du körde en jävligt svekfull metod och var låtsasvän med mig för att sedan sälja ut mig. Är det så du gör med alla vänner som litar på dig, förstår jag att folk lämnar dig. Innan trodde jag att du överdrev, men börjar fatta att det är sanning när du sa att dina vänskaper försvinner och att det är ditt eget fel.

Dessutom drar du hit hela din klan, som om att försöka krossa mig en gång inte är nog. Snacka om hämndlystet beteende. Tror t o m det ligger utanför hur aspergare brukar kunna sura i flera år efter.

Jag hoppas att moderatorerna låter denna tråd vara. Vi är vuxna människor och vi har lite vuxenprat att fixa med här. Så behandla oss inte som småbarn och börja radera, tack.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergare och långsinthet

Inläggav sugrövmanövern » 2019-01-15 18:16:13

kiddie skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag tror att det kan handla om narcissism. Starka narcissistiska drag gör en benägen att ha sådana egenskaper. Jag kommer tex aldrig att förlåta dig för ditt utspel du gjorde mot mig.


Du ljög ju för folk om vad som hände. Tycker du att jag ska förlåta dig då? Du körde en jävligt svekfull metod och var låtsasvän med mig för att sedan sälja ut mig. Är det så du gör med alla vänner som litar på dig, förstår jag att folk lämnar dig.
Det är det här jag inte förstår vad du menar, exakt vad jag ska ha gjort? Du och jag har mig veterligen aldrig varit vänner, jag har aldrig litat på dig. Men jag uppskattade dig som samtalspartner helt klart. Någon förlåtelse vill jag inte ha, men ett ärligt svar på exakt vad jag har gjort vore inte helt fel.

Du säger att du kommer med sanningen. Alltså upplever mer att du kommer med paranoian. Självklart är jag ingen guds ängel, jag gör elaka saker och är känslokall rätt ofta, men liksom, om du behöver ta till rena lögner är det ju illa, när det redan finns ondska att skopa ur.


Innan trodde jag att du överdrev, men börjar fatta att det är sanning när du sa att dina vänskaper försvinner och att det är ditt eget fel.
Ja, det är svårt för en väldigt narcissistisk och samtidigt trött person att behålla några nya bekantskaper och kamrater, det skiter sig för mig gång på gång, helt korrekt. Ofta sårar jag folk också.


kiddie skrev: drar du hit hela din klan, som om att försöka krossa mig en gång inte är nog. Snacka om hämndlystet beteende. Tror t o m det ligger utanför hur aspergare brukar kunna sura i flera år efter.
Alltså, jag kan ju inte rå för om andra skriver saker som är till min fördel, jag är liksom ingen klanledare som radiostyr folk, och dessutom, med tanke på hur dålig människa jag är, varför skulle någon vilja ingå i en klan ledd av mig? Det handlar nog inte så mycket om mig utan om att andra tycker grejer och skriver dem. Självklart är det emellanåt personer som jag snackar mycket med som uppmärksammar trådar jag deltar i, det är inget mystiskt med det, jag läser ju inlägg av folk jag snackar med också liksom, av nyfikenhet.

kiddie skrev: hoppas att moderatorerna låter denna tråd vara. Vi är vuxna människor och vi har lite vuxenprat att fixa med här. Så behandla oss inte som småbarn och börja radera, tack.
Medhåll.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergare och långsinthet

Inläggav Alien » 2019-01-15 18:32:26

Det här blev tydligen ingen allmän tråd om långsinthet och aspergare. Den som vill skriva i en sådan kan göra det i denna tråd:

langsinthet-hamndlystnad-t4168.html

Om kiddie och sugrövmanövern m fl har behov av att reda ut något, kan ni göra det via pm, inte i en tråd i öppna avd av AF.

Denna tråd låses.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in