Autism och intelligens

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Autism och intelligens

Inläggav AutisticArt » 2018-11-07 15:18:07

Vildsvin skrev: Det är dock en avvägning mellan kostnaden att testa en person och att korrekt mäta hjärnfunktioner. Som själv skrev överskattar de vanliga IQ-testen autister. Jag tror att man hade fått värden som bättre avspeglar funktionsnivån om man hade administrerat samma tester under fysisk och psykisk press. Ungefär som i lumpen där man kunde ha ett skriftligt prov efter en ansträngande övning. Det skiljer ut dem som har tillräcklig intelligens i vila men inte under stress.

Nej autistiska underpresterar eftersom vi får göra testen i hög distraktion ifrån vårt synsätt men inte från en vanlig människas synsätt och är således ett problem då dagens tester inte identifierar begåvning och intelligens ackurat och många autistiska underpresterar med hänvisning till min tidigare skrivna tydliga text. Ta bara exemplet när jag gjorde mitt test. Psykologen bröt så mycket när hon läste upp siffror att jag blev så distraherad av hennes ljud att jag inte kunde fokusera annat än på hennes obehagliga ljud. Jag hade också stark känslomässig nervositet inombords som stal enormt mycket av min fokus och prestanda. Hennes instruktioner att rita av en bild resulterade att jag fokuserade mer på att rita en identisk lika dan. Hade hon i stället sagt rita av denna figur så att du kan memorera bilden i framtiden i huvudet. Då hade jag kunnat tillämpa ett annat tänk för att fokusera på att memorera den än att bara fokusera på att rita en lika dan. Psykologen var dessutom attraktiv så jag kunde inte låta bli att tänka på henne samtidigt (stal fokus).

Vildsvin skrev:Tycker dock att han har fel när han skiljer på stresskänslighet och IQ. En stresskänslig person kan uppvisa hög IQ i en "skyddad verkstad" som ett universitet utgör men mycket lägre på en kaotisk arbetsplats. Finns en hel del på detta forum med x antal högskolepoäng som inte klarar av ett lönearbete.

Ja det är därför mitt argument stämmer att autistiska underpresterar i testen. Skyddad verkstad är IQ-tester som dels mäter intelligens ackurat och reducerar den intensiva värld vi lever i, genom tester i framtiden som görs i lugn och ro.

Vildsvin skrev:Min poäng var att syftet med tester bör vara att mäta funktionsförmågan i verkliga situationer, och inte ett värde att skryta om.

Det är bättre att ha ett test som identifierar din verkliga begåvningspotential och sedan anpassa livet efter det. Annars sållas många bort och missar chansen och kostar samhället en massa pengar i kriminalitet, sjukersättningar, bidragstagande etc.

Om läsaren läser mina argument på djupet och verkligen reflekterar över texten så inser ni också att ”verkliga situationer” exempelvis skolan också kan erbjuda lugna arbetsplatser för att minimera distraktion. Här gäller det att ligga på som förälder eller individ. Här kan man exempelvis nu på många skolor tillämpa mobilförbud, sitta själv i lugnt arbetsrum, anpassat arbetstempo etc etc. Men även distans utbildning är ett alternativ samt utökat utbud av universitetsdistansutbildningar framöver för att reducera distraktion. Jag hoppas även grundskolan i framtiden kommer tillämpa alternativ som distans/online varianter. Arbetsplatsen går idag också i många arbeten att få anpassad för att reducera distraktion samt att du kan starta eget. Men jag håller med om att vi måste göra mer för att förbättra våra levnadsvillkor. Vårt handikapp beror på att vi upplever världen för mycket (för intensivt) och samhället (människor och miljöer) är inte anpassat för autismens högupplösta sinnen. Det leder till att vi blir bland annat utmattade, då vi måste hålla mycket mer information i våra medvetande än vanliga människor.

Ett mer intelligent och empatiskt sätt är att samhället skulle anpassa sig ännu mer för autismens högupplösta värld, då skulle alla individer bli tillfredsställda.
Ett annat problem för oss autistiska är det sociala. Social kompetens bygger i grunden på att ljuga mycket. Det skulle inte behöva vara så om vi tänker efter ordentligt på djupet. Bara för att illustrera vad jag menar kan vi ta ett exempel, -Du vad tycker du om mina nya byxor då? Säger en på jobbet. Då är det många som säger –ahh snygga, fast dom innerst inne inte tycker det. När man egentligen inte behöver ljuga. Säg i stället exempelvis, -Inte min smak riktigt, men det viktigaste är att du tycker om dom, frågar du någon annan så får du säkert ett annat svar eftersom vi alla har lite olika smak. Ett annat problem är att vanliga människor i sociala situationer inte heller förstår världen lika detaljerat. Det är många gånger autistiska ser igenom vanliga människors beteenden och förstår hens riktiga avsikter, men dom bekräftas sällan då hen ljuger både för sig själv och dig då hen inte ser världen lika detaljerat förstått. Men eftersom hen inte bekräftar din iakttagelse så tänker man lätt, ja men jag måste missuppfattat då. Man kan lätt med uppväxten tro att man inte förstår och slutas att utvecklas eftersom man inte får sitt egna tankesätt bekräftad. Man anpassar sig till flockens tänk som lätt –hur ska jag utrycka mig? Fördummar en.

Hela vår planet är i grunden uppbyggd på ett system med lögner & manipulation. Hur menar jag då? Jo det som genomsyrar hela vår planet är det ekonomiska systemet. Dvs kapitalismen, marknaden. Kapitalism = Ett ekonomiskt, politiskt & socialt system där ett lands handel och industri kontrolleras av privata ägare för vinst. Finansmarknaden är den marknad där du kan tjäna mest pengar. Det är några familjer som har gemensamma finansiella intressen för att på så vis bli starkare & få större makt. Vi har inte massa enskilda individer som alla äger ungefär lika mycket i världen utan några individer äger väldigt mycket av världen. Politik handlar i grunden om att manipulera människor att rösta på dom för hur landets ekonomi ska skötas och beskattas. Socialt system så påverkar företag flocken i väldigt mycket. För att bara ge ett exempel. Klädtrender som kan vara så viktigt i sociala flockar, är till för att branschen ska kunna sälja mer kläder. Och skapat av Företagen. Men för att förstå allt detta måste du förstå hur det ekonomiska systemet fungerar, så här kommer en förklaring hur finansmarknaden fungerar.

Det finns inga handikapp när det kommer till att bli en lönsam investerare. Det flesta börjar handla på finansmarknaderna innan de utbildat sig på universitetet. Detta resulterar i att det flesta förlorar pengar, då det inte förstått allt. Gör du det rätt, så är du välutbildad i vetenskapen som tillämpas innan du börjar handla på finansmarknaden. Finansmarknaden är en global marknad, där köpare & säljare möts. Där du kan handla med finansiella instrument. Det kan vara aktier, fonder, valutor etc. Många i marknaden fokuserar på att sälja produkter & tjänster till dom som är intresserade av att handla med finansiella instrument. Det kan vara utbildningar, seminarium, signaler, analyser, kapitalförvaltning, böcker, finansiella instrument, försäljning av företag etc. Nästan varenda en av ”the herd”, även kallad flocken, d.v.s. småsparare som inte utbildat sig i vetenskapen som tillämpas innan det börjar handla, förlorar pengar. Det flesta av dom går ett beklagligt öde till mötes. Förlorar sina besparingar, många blir deprimerade, skuldsatta, spelberoende etc. Somliga småsparare får värdeökningar i portföljerna en begränsad tid, med tur. Men slås förr eller senare ut i ekonomisk förlust. Tack vare att det hade hoppet om mer värdeökning samt att det inte utbildat sig innan. Sannolikt cirka 95-99,9 % av alla småsparare förlorar pengar. Det betyder att du har minst 95 % sannolikhet att du kommer förlora pengar & i framtiden ångra dig, om du handlar innan du utbildat dig. Av alla personer som gör det rätt direkt från början, så som kanalen guidar dig här. Så är det sannolikt mer än 95 % som inte klarar det i alla fall. Det är sålunda ytterst svårt. Vi tävlar om att identifiera en svag signal i en mycket brusig bakgrund. Våra motståndare är extraordinärt begåvade matematiker & civilingenjörer i datateknik, mestadels anlitade av välbetalda institutioner, så som exempelvis Goldman sachs, Two Sigma, PDT Partners, DRW m.fl. När vi gör vår första trade, är vi på samma marknad & tävlar direkt mot dessa aktörer. En signal eller information som delas, reducerar framtida vinst. Signalen identifieras med en vetenskaplig process. Trading är en vetenskaplig tävling. En tro, gissning eller magkänsla är subjektiv. Subjektiv är den som utgår från känslor eller åsikter, leder med hög sannolikhet till allvarlig ekonomisk förlust. I själva verket spelar du på lotto, med ditt sparande/kapital på det viset. Du måste ha vetenskapliga bevis för att tjäna pengar & inte förlora dom. Tillämpa statistisk validering, objektiv, giltigförklarad, mätbar, modell (ram för vetenskapligt arbete) som bevis. Det är en del av den vetenskapliga processen som professionella lönsamma investerare tillämpar, för att kunna bli & vara lönsamma. I steg 2 ser du flödesschema över modellerna, med tillhörande utbildningslitteratur, skriven av en pensionerad dekan professor (högsta administrativa chef, ordinarie huvud-lärare & främsta forskare vid universitet). Spar du i aktier, fonder, indexfonder, globalfonder etc. Innebär det samma risker som anges här & i filmen. Vi kan inte veta hur allvarliga krascher som kommer i framtiden eller vad priset på aktien sannolikt är om 6 månader. Vi vet heller inte hur lång tid det tar för indexen med alla aktier att kanske återhämta sig. I ena exemplet i videon tog det 30 år för index att återhämta raset. Många aktier återhämtades inte alls. Det är inte statistiskt sannolikt att indexen eller aktierna långsiktigt återhämtar krascherna eller för den delen trendar uppåt på sikt. Vetenskapligt kan vi inte identifiera sannolikheten. Många av aktierna avnoterades, blev värdelösa, företag gick i konkurs. Det vi vet däremot är att krascherna kommit många gånger genom historien, med oregelbundna & oförutsägbara tidsintervall. Om en allvarligare börskrasch kommer i slutet av din sparhorisont, kan dina pengar vara borta. Likaledes om exempelvis 5 år. Ingen vet hur världen och ekonomin ser ut om 5 eller 30 år, det är bara gissningar. Ingen har bevis eftersom det enda sättet vi kan se in i framtiden med vetenskapliga bevis, är kortsiktigt, p.g.a. att signalen måste återfinnas minst 24 gånger per år för att vara statistiskt säkerställt, för att kunna tillämpas i den vetenskapliga processen som följer för att bli lönsam. En signal inkluderar priset i realtid till en punkt i framtida pris. Aktiekurser påverkas också av världsekonomin, men eftersom vi inte kan läsa morgondagens ekonomiska nyheter i dag, måste vi tillämpa en vetenskaplig process för att förutsäga priset. Det gör vi i investeringar, vi förutsäger framtida pris. Nästan alla lönsamma Investerare är traders. Trading är en investering. Aktiekurser i realtid reflekterar det faktiska värdet på företaget, så länge köpare & säljare utgör marknaden.

Extremt mycket information i alla kategorier som finns på internet, böcker etc av individer i alla samhällsskick är inte ackurat. Även vetenskapliga dokument kan manipulera människor med. Världen är extremt korrupt, men det kanske är tack vare detta system som gör att rätt individer leder oss till långsiktig överlevnad på vår lilla planet i vintergatan.

Hur vet man vad som är sant då? Det är på djupet en mycket subjektiv värld vi lever i. Men kritiskt tänkande är extremt viktigt. Rekommenderar boken tänka snabbt och långsamt för att lära dig mer om kritiskt tänkande.

Med allt detta sagt genom tråden ”Autism & intelligens” värnar jag dig om att vi måste tänka i vårat egna kreativa tankesätt och gradvis genom livet stretcha den enorma talang vi autister besitter. Eftersom vi lever i en så intensiv värld där vårat medvetande har exempelvis dubbelt så mycket information (ljud, bild, känslor, tankar etc) så måste vi hyperfokusera för att få struktur, det leder till ett mer definierat sätt att förstå världen. Det är inte ett undantagsmönster att den skickligaste skådespelaren i Hollywood har Asperger Antony Hoppkins. Och den skickligaste fotbollsspelaren Lionel Messi också är autistisk. Samt väldigt många Silicon Valley har autism enligt Temple Grandin. Det största genierna genom tiderna återfinns alla sannolikt i det autistiska spektrumet. – Men det är klart, går du runt och känner dig korkad och misslyckad så utvecklas du inte lika mycket.

Avslutningsvis rekommenderar jag läsaren att läsa om geni förklarade Henry Markam professor of neuroscience at the Swiss Federal Institute for Technology. Som leder en av världens intressantaste och dyraste vetenskapliga projekt. Och som lagt ut hela teorin som bygger på sofistikerade kvantitativa studier av autistiska hjärnor.
https://medium.com/matter/the-boy-whose-brain-could-unlock-autism-70c3d64ff221
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2018-11-08 10:10:23

AutisticArt skrev:Hennes instruktioner att rita av en bild resulterade att jag fokuserade mer på att rita en identisk lika dan. Hade hon i stället sagt rita av denna figur så att du kan memorera bilden i framtiden i huvudet. Då hade jag kunnat tillämpa ett annat tänk för att fokusera på att memorera den än att bara fokusera på att rita en lika dan.


Det är det som är tanken med själva testet. Vanliga människor (NT) brukar med just dom instruktionerna börja rita "stommen i figuren" för att sedan rita dit detaljerna. Detta gör att man minns hela bilden bättre och det är ett test för att se om man ser helheten. Det är även ett test för att mäta hur en person tar sig an uppgifter, dvs om testpersonen börjar rita av bilden som en dator utan någon "förplan" så indikerar det dålig mental styrning. Många mentala uppgifter vi ställs för i vardagen har inga fasta regler, utan det är upp till oss att applicera fungerande strategier (och ifall dom är dåliga byta).
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav AutisticArt » 2018-11-08 12:02:50

Jo jag förstår att hur dom formulerar sig har en tanke bakom. Men min poäng var bara att ge några exempel till på hur man kan underprestera för att belysa min poäng.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Autism och intelligens

Inläggav slackern » 2018-11-08 13:49:46

AutisticArt skrev:Jo jag förstår att hur dom formulerar sig har en tanke bakom. Men min poäng var bara att ge några exempel till på hur man kan underprestera för att belysa min poäng.


Fast du har väl hört talas om att dom har en speciell form utav WAIS när dom gör NPF utredningar som kompenserar för våra svårigheter? Om en "NT" gör samma test som vi får skulle dom få 10-15% bättre resultat.

Googla WAIS och numret på den versionen du fick göra plus NI som är det testet som folk med NPF får göra.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav AutisticArt » 2018-11-08 14:12:33

Jo det har jag hört, men jag tror personligen att det är alldeles för lite. Med tanke på hur mycket mer intensivare värld vi lever i gentemot de normala. Det var ju enligt Henry Markam genomsnittligt någonstans runt 40-50% mer neuroner aktiverade bara i vilotillstånd hos en autistisk person. Tänk in er i en situation som innebär press som en stor utredning innebär. Kanske det handlar om 100% mer neuroner aktiverade.

Jag personligen tror man i framtiden kommer utveckla mycket bättre test för autistiska.


Dock tycker jag vildsvins poäng är bra. Den är viktig att beakta för vuxna och arbetslivet. Men min tanke är mer viktig för barn och ungdomar i skolan.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2018-11-08 14:20:42

Så om man är forskare och hjälper till att hitta bot mot cancer så är det mindre värt för det är en skyddad verkstad, och att jobba på en hetsig byggarbetsplats är mer värt för det är på riktigt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav Alien » 2018-11-09 1:27:03

Vildsvin skrev:En stresskänslig person kan uppvisa hög IQ i en "skyddad verkstad" som ett universitet utgör men mycket lägre på en kaotisk arbetsplats. Finns en hel del på detta forum med x antal högskolepoäng som inte klarar av ett lönearbete.


Det var en konstig inställning.
Det är ointressant om en blind, döv, lam är intelligent för hen kan ändå inte se, höra, gå... Nej, men det finns tekniska hjälpmedel så vederbörande kan arbeta ändå.

Samma sak om en stresskänslig aspergare är intelligent. Hen kan arbeta ändå om hen slipper en "kaotisk" arbetsplats. Vem säger att en arbetsplats måste vara kaotisk? Är ett universitet en "skyddad arbetsplats"? Det viktiga är om det går att arbeta där. Räknas det inte som arbete om man inte jobbar under tillräckligt stressiga förhållanden?

Är det inte ett slöseri om intelligenta människor som vill arbeta inte får det, för att de inte klarar av den höga stressen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Autism och intelligens

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-11-09 1:39:06

Alien skrev:
Vildsvin skrev:En stresskänslig person kan uppvisa hög IQ i en "skyddad verkstad" som ett universitet utgör men mycket lägre på en kaotisk arbetsplats. Finns en hel del på detta forum med x antal högskolepoäng som inte klarar av ett lönearbete.


Det var en konstig inställning.
Det är ointressant om en blind, döv, lam är intelligent för hen kan ändå inte se, höra, gå... Nej, men det finns tekniska hjälpmedel så vederbörande kan arbeta ändå.

Samma sak om en stresskänslig aspergare är intelligent. Hen kan arbeta ändå om hen slipper en "kaotisk" arbetsplats. Vem säger att en arbetsplats måste vara kaotisk? Är ett universitet en "skyddad arbetsplats"? Det viktiga är om det går att arbeta där. Räknas det inte som arbete om man inte jobbar under tillräckligt stressiga förhållanden?

Är det inte ett slöseri om intelligenta människor som vill arbeta inte får det, för att de inte klarar av den höga stressen?


Problemet är att det finns väldigt få stressfria arbetsplatser och ännu mindre med "enmansarbeten". Och även om någon lyckas finna ett arbete som passar perfekt, tex få sitta i lugn och ro och jobba med web design så brukar det alltför ofta sluta med att dem känner sig ensamma och deprimerade, och tillslut måste sjukskriva sig. Nu säger jag inte att det behöver vara så för alla men det är ett relativt vanligt scenario.
Men givetvis är dom som lyckas en enorm tillgång med sin begåvning och intelligens.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2018-11-09 7:30:31

Så man ska alltså gå in och tafsa på IQ-begreppet beroende på vad det finns för jobb i samhället och hur de är utformade. När det bara finns jobb kvar för supermänniskor ska då alltså intelligentas IQ räknas lågt.

Finemang.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2018-11-09 10:21:27

Det finns aspisar med mycket hög IQ som är stresskänsliga och ändå kan klara av lönearbete. Dom aspergarna kanske driver egna företag som gör att dom kan styra sina arbetstider själva (behöver inte jobba när dom är för stressade och kan ta det i sin takt.) Men hur många jobb finns det egentligen där man får anpassa schemat till sin dagsform? Det är helt klart "bättre" att ha högre IQ även som autist, men det betyder något annat än för gemene man.

Ta bara er som exempel (Alien och kiddie), ni har gått på universitet (dom som tar examen från högskola har en genomsnittlig IQ på 115) och får anses ha kvoter betydande över medel. Har ni kunnat omsätta era högskolepoäng till något ekonomiskt? Jobbar ni med det ni utbildat er inom? Om ni har jobbat var ni nära utbränning?
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2018-11-09 14:55:24

AutisticArt skrev:Jo det har jag hört, men jag tror personligen att det är alldeles för lite. Med tanke på hur mycket mer intensivare värld vi lever i gentemot de normala. Det var ju enligt Henry Markam genomsnittligt någonstans runt 40-50% mer neuroner aktiverade bara i vilotillstånd hos en autistisk person. Tänk in er i en situation som innebär press som en stor utredning innebär. Kanske det handlar om 100% mer neuroner aktiverade.

Jag personligen tror man i framtiden kommer utveckla mycket bättre test för autistiska.


Dock tycker jag vildsvins poäng är bra. Den är viktig att beakta för vuxna och arbetslivet. Men min tanke är mer viktig för barn och ungdomar i skolan.


Åas så har det visat sig att människor (på gruppnivå) som får högre på IQ-test använder mindre hjärnkapacitet än dom som får lägre. Det verkar som att folk som effektivt kan "hitta rätt" delar av hjärnan att använda vid exempelvis problemlösning också tenderar att vara smartare. Detta säger sig självt om man tänker efter. Låt oss ta en total idiot (i IQ sammanhang, inget illa menat om lågpresterande) som sitter och gör ett IQ-test, den personen kommer att få slita så mycket mera ont till ett sämre resultat än en normalbegåvad person. Det är svårt att få bra resultat på test om man inte "ser skogen för alla träd". Man kanske använder mer muskler när man ska bära en låda om man samtidigt gör grodhopp till leveransplatsen, men det är inte ändamålsenligt.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2018-11-09 15:05:41

Handy skrev:Har ni kunnat omsätta era högskolepoäng till något ekonomiskt? Jobbar ni med det ni utbildat er inom? Om ni har jobbat var ni nära utbränning?


När jag var runt 20-27 hade jag rätt saftiga tvångsproblem. De kan förekomma om man har AS, men ännu hellre om man har ADD vilket jag också har. Jag kämpade hårt med att passa in både studier med sökande efter en terapiform, det var annorlunda på den tiden, det fanns inte moderna läkemedel och modern terapi. Skulle man få den "nya" formen av terapi var man tvungen att gå igenom allt de hade att erbjuda först. Kom med nöd och näppe undan "lobotomi". Först när skolan var slut hade jag uppgraderat mig för att få den nya sortens terapi men då var det dax att flytta och då oxo hamna inom en annan psykiatri. Åren efter fick jag ge upp tanken på terapi och söka medicin (nu hade det kommit andra sorter) med viss framgång.

Men dessutom hade det under mitt sista år på universitetet utvecklats en svår, obotlig sjukdom i mig som gör att jag har värk, väldigt stark trötthet, hjärndimma, extremt smittkänslig och får bristsjukdomar mest hela tiden. När jag var yngre var det bara ett oöverstigligt hinder, nu när jag är lite äldre blir jag varse om hur mycket hjärta och njurar tagit stryk.

Så för mig finns inga raka svar. Hade jag levt i modern tid under min studietid och fått modern terapi och moderna mediciner så hade mina tvång inte varit några problem mer. Jag hade haft dubbelt med tid för studier. Och utan lupusen så hade jag haft vettiga energinivåer istället för att vara fysiskt handikappad fast osynligt, vid en ålder av 26.

På grund av min sjukdom slapp jag faktiskt gå in i väggen. Jag var inte i form att arbeta, jag praktiserade som mest tre dagar i veckan och var helt slut.

Jag har delvis arbetat med det jag är utbildad för, men inte som någon fast anställning eller sådant. Jag har mest varit obetald arbetskraft när det krabbat ihop på arbetsplatser jag haft kontakt med på andra vis. Plus lite freelancejobb.

Även när jag började studera och var någorlunda mentalt och helt fysiskt frisk, så hade jag inte i mina framtidsplaner att sitta på något kontor och vända papper 8 timmar om dagen. Jag hade redan uteslutit det. Jag hade redan då tänkt kombinera någon deltid med att arbeta för mig själv.

Jag tror helt enkelt att även utan diagnos så förstod jag att jag faktiskt inte hörde hemma på en arbetsplats där man var hela dagarna. Det hade dock inte hindrat mig i att delat upp mitt arbete vilket hade passat mig bättre.

Jag tror inte bara att jag skulle ha bra jobb om jag hade fått vara frisk, jag är även rätt säker på att jag hade varit ett namn i kulturkretsar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2018-11-09 15:07:33

IQ på 128 eller 129, minns inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2018-11-09 15:11:05

Handy skrev:Det finns aspisar med mycket hög IQ som är stresskänsliga och ändå kan klara av lönearbete. Dom aspergarna kanske driver egna företag som gör att dom kan styra sina arbetstider själva (behöver inte jobba när dom är för stressade och kan ta det i sin takt.) Men hur många jobb finns det egentligen där man får anpassa schemat till sin dagsform? Det är helt klart "bättre" att ha högre IQ även som autist, men det betyder något annat än för gemene man.


Mitt syskon har oxo aspergers och ADD men har ingen diagnos. Det som räddat honom är just hans intelligens och att han har kunnat bolla och organisera saker för att rädda sin egen energi samt snabbare förståelse för okända situationer. Han har ett IQ på runt 140, och har ett högavlönat, eftertraktat heltidsarbete inom den absoluta kulturtoppen. Och ja, det är stressigt på hans jobb. Så ja, intelligens är mycket viktigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav AutisticArt » 2018-11-10 14:41:30

En vidareutveckling av mina tidigare inlägg vill jag tillägga att enligt forskaren Henry Markam så ska autistiska barnen bo i ett mycket lugnt hem där man undviker tv-tittande, starka färger och ljud. Ett slags filtrerat lugnt hem där man låter saker i hemmet stå på samma plats alltid. Och succesivt med lugna rörelser och ingen stress, fokusera på vad individen kan, snarare än vad individen inte kan. Så ska man kunna få fram ett supergeni. Dvs att man låter autismens högupplösta sinnen behandlas otroligt försiktigt, så att individen inte förstörs som leder till rädslor, som i sin tur leder till ytterligare försvårad problematik. När barnet sedan är i cirka 5 års ålder så kan man behålla super plasticiteten i hjärnan med signifikant reducerad sensorisk problematik.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Autism och intelligens

Inläggav Vildsvin » 2018-11-13 1:03:29

Handy skrev:
Vildsvin skrev:Tycker dock att han har fel när han skiljer på stresskänslighet och IQ. En stresskänslig person kan uppvisa hög IQ i en "skyddad verkstad" som ett universitet utgör men mycket lägre på en kaotisk arbetsplats. Finns en hel del på detta forum med x antal högskolepoäng som inte klarar av ett lönearbete.


Ja det blir helt meningslöst att ha doktorsgrad inom något ämne och ändå inte kunna arbeta med det, kanske tom lever på sjukersättning.

Om man skulle ha 190 i IQ och ha doktorerat i fem olika ämnen men fortfarande fungerar som en utvecklingsstörd som får bidrag så har man ju fortfarande en sådan funktionsnivå. Måhända skulle självförtroendet vara bättre, men den utvecklingsstörde skulle förmodligen inte ha lika stora studieskulder som den förstnämnde.
Det var studenter som inte får jobb jag tänkte på, inte skolans personal. Att doktorera är ett lönearbete där det bland annat ingår att undervisa, så man måste vara relativt högfungerande. Kanske är man inte tillräckligt högfungerande för att sen kunna ta ett jobb utanför skolan som står i proportion till ens utbildning, men ett enklare jobb bör man klara av.


Handy skrev:Men funktionsnivå är det som testen avser att mäta, om man vet en persons funktionsnivå är ett IQ-test irrelevant. Det motsatta är också sant. Om en person med 90 i IQ driver eget företag framgångsrikt och tjänar miljonen om året, har familj och barn och har bra relationer spelar IQ siffran noll roll.


Det moderna samhället är bara några generationer gammalt. En duktig jägare, fiskare eller bonde från ett förindustriellt samhälle där det inte finns skola skulle nog inte prestera så högt på ett IQ-test. Men den skulle ändå vara väldigt välfungerande.

kiddie skrev:Så om man är forskare och hjälper till att hitta bot mot cancer så är det mindre värt för det är en skyddad verkstad, och att jobba på en hetsig byggarbetsplats är mer värt för det är på riktigt?

För 100 år sedan kunde ett geni sitta i någon källare och komma fram till resultat som underlättade för hela mänskligheten. Idag är det forskargrupper som gäller, 10 personer som tillhör de smartaste 10% kan göra mycket mer än ett geni som tillhör den smartaste 1%.

Vad gäller byggarbetare så skulle det inte finnas några sjukhus och följaktligen ingen cancerforskning utan dem.

Alien skrev:
Vildsvin skrev:En stresskänslig person kan uppvisa hög IQ i en "skyddad verkstad" som ett universitet utgör men mycket lägre på en kaotisk arbetsplats. Finns en hel del på detta forum med x antal högskolepoäng som inte klarar av ett lönearbete.


Det var en konstig inställning.
Det är ointressant om en blind, döv, lam är intelligent för hen kan ändå inte se, höra, gå... Nej, men det finns tekniska hjälpmedel så vederbörande kan arbeta ändå.

Samma sak om en stresskänslig aspergare är intelligent. Hen kan arbeta ändå om hen slipper en "kaotisk" arbetsplats. Vem säger att en arbetsplats måste vara kaotisk? Är ett universitet en "skyddad arbetsplats"? Det viktiga är om det går att arbeta där. Räknas det inte som arbete om man inte jobbar under tillräckligt stressiga förhållanden?
Som sagt tänkte jag i första hand på studenterna, och inte på universitetens personal. Det är nästan tvärtom för personalen, för varifrån får universiten pengar?

Det är sällan en skola tjänar några större belopp på att personalen kommer på något intelligent. Tror knappt det förekommer i dagens Sverige. De stora pengarna tjänar skolan på provision per student som går klart utbildningen. Utbildning som konsumtionsvara helt enkelt. Dvs det är bättre för skolan om lärarna är "dammsugarförsäljare" med en svada som övertygar studenterna att de kommer att bli jätteframgångsrika när de tar examen än att lärarna har något i huvudet.

Sen är det stor skillnad på fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Det händer sällan att personer med fysiska funktionsnedsättningar utgör ett problem för varandra. Skulle väl vara om en blind har en ledarhund någon är allergisk emot. Tvärtom är det vanligt att åtgärder som underlättar för en grupp även underlättar för andra. Att ersätta en trappa med en ramp gör det lättare för både blinda och rullstolsburna.

Men när flera med NPF är det mer komplicerat. Jag har tex svårt att orka med en del med ADHD som pratar väldigt mycket, medan de kanske inte orkar med mig för jag är för tråkig.
kiddie skrev:Så man ska alltså gå in och tafsa på IQ-begreppet beroende på vad det finns för jobb i samhället och hur de är utformade. När det bara finns jobb kvar för supermänniskor ska då alltså intelligentas IQ räknas lågt.

Finemang.

Jag har träffat personer som inte fixat gymnasiet som varit betydligt bättre på vissa arbetsuppgifter än mig. Det tycker jag de ska räknas som en form av begåvning. Skillnaden mellan jobb och IQ-test är att jobbet sällan har ett enda rätt svar. Man måste kunna känna på sig när en arbetsuppgift är tillräckligt väl utförd så man hinner med de som är kvar. Den förmågan mäts inte i ett vanligt IQ-test där man ska agera så perfekt som möjligt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2018-11-13 1:40:02

Då kanske vi kan milt hjärnskada lite folk så de blir dummare, om de då skulle funka sååå mycket bättre av det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav Vildsvin » 2018-11-15 22:32:03

Det som händer med en hel del hjärnskadade är mer att omdömet än IQ:n försämras. Till exempel att man fastnar i upprepningar eller driver saker så långt att den egentliga poängen med det hela försvinner. Som att göra fem omprov och inte fundera över om utbildningen är rätt för en.

Extra jobbigt blir det när en funktionsnedsättning går i arv och en ungdom känner på sig att en utbildning inte fungerar och föräldrarna förnekar det hela.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Autism och intelligens

Inläggav Bounce » 2019-01-15 12:08:38

Handy

Du nämnde tidigare, (jag mins inte riktigt hur du uttryckte dig, men något med innebörden att det var vanligt att högt sofistikerade hade ojämn begåvning). Skulle vilja se källa till var du fått denna tro eller har du byggt detta påstående ur dina egna tankar?
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Autism och intelligens

Inläggav Handy » 2019-01-15 18:35:02

Bounce skrev:Handy

Du nämnde tidigare, (jag mins inte riktigt hur du uttryckte dig, men något med innebörden att det var vanligt att högt sofistikerade hade ojämn begåvning). Skulle vilja se källa till var du fått denna tro eller har du byggt detta påstående ur dina egna tankar?


Psykologiprofessorn Jordan B Peterson (som är väl bevandrar inom IQ gebiten hävdar det):
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Autism och intelligens

Inläggav Toblerone » 2019-01-15 18:47:11

Vildsvin skrev:Det som händer med en hel del hjärnskadade är mer att omdömet än IQ:n försämras.


Det händer om det är frontalloben som skadas, alltså främre delen av hjärnan. Allt hänger ju på vilken del av hjärnan som påverkas/skadas.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Autism och intelligens

Inläggav Vildsvin » 2019-01-16 23:22:40

Toblerone skrev:
Vildsvin skrev:Det som händer med en hel del hjärnskadade är mer att omdömet än IQ:n försämras.


Det händer om det är frontalloben som skadas, alltså främre delen av hjärnan. Allt hänger ju på vilken del av hjärnan som påverkas/skadas.
Ja, och per definition är det främst frontallobsfunktionerna som är nedsatta vid Asperger, då det utesluter att man är utvecklingsstörd. Dvs antingen har man inte ärvt anlagen som krävs för att bygga upp en högfungerande frontallob, eller så har den inte utvecklats till sin fulla potential pga någon fosterskadande händelse som lämnat resten av hjärnan intakt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Autism och intelligens

Inläggav kiddie » 2019-01-16 23:35:33

Vildsvin skrev:Ja, och per definition är det främst frontallobsfunktionerna som är nedsatta vid Asperger, då det utesluter att man är utvecklingsstörd.


En sanning med modifikation.

https://www.pediatricneurologybriefs.co ... 9-1/print/
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Autism och intelligens

Inläggav Vildsvin » 2019-01-17 0:31:42

kiddie skrev:
Vildsvin skrev:Ja, och per definition är det främst frontallobsfunktionerna som är nedsatta vid Asperger, då det utesluter att man är utvecklingsstörd.


En sanning med modifikation.

https://www.pediatricneurologybriefs.co ... 9-1/print/


"Asperger subjects had significantly less grey matter in fronto-striatal and cerebellar regions, and widespread differences in white matter, compared to controls. Sensorimotor gating was significantly impaired in Asperger’s syndrome. The difficulties inhibiting repetitive thoughts, speech and actions, characteristic of subjects with Asperger’s syndrome, are associated with anatomical abnormalities in fronto-striatal pathways that result in defective sensorimotor gating."

Slog upp frontrostriatum, det är förbindelsen mellan frontalloben och striatrum: https://en.wikipedia.org/wiki/Frontostriatal_circuit

Om förbindelser mellan frontalloben och andra delar av hjärnan är förkrympta så antar jag att man får effekter som liknar dem man får om frontalloben i sig hade varit förkrympt. På samma sätt som en avskuren nerv till en muskel ger förlamning i den som om muskeln i sig hade varit förlamad.

Vad gäller den mindre grå massan i lillhjärnan så lär inte heller det synas i ett vanligt IQ-test. När jag gjorde ett test i min utredning där man skall kopiera så många symboler som möjligt tyckte jag att det var min skrivhastighet, dvs motoriken och inte tänkandet som var flaskhalsen.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in