Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav RSD555 » 2019-01-11 2:55:06

Personligheten är ju ett ganska ytligt begrepp som förändras hela tiden.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-11 3:23:49

kiddie skrev:Varför kallar de inte det för meditation? Så att man fattar. Medveten närvaro låter väldigt underligt.


Fast när man mediterar så ägnar man sig väl bara åt att meditera? Mindful ska man tydligen kunna vara medan man gör saker? Eller jag kanske inte vet vad meditation är heller?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-11 3:25:51

RSD555 skrev:Personligheten är ju ett ganska ytligt begrepp som förändras hela tiden.


Nej det håller jag inte alls med om. I personligheten ingår ju en slags fast kärna, det som är jag.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav RSD555 » 2019-01-11 3:59:24

Bjäbbmonstret skrev:
RSD555 skrev:Personligheten är ju ett ganska ytligt begrepp som förändras hela tiden.


Nej det håller jag inte alls med om. I personligheten ingår ju en slags fast kärna, det som är jag.


Tror personlighet innebär andras föreställning. Som att man är snäll t ex. Är inte helt säker dock.

En giraff som föds och växer upp bland lejon uppfattas som snäll om den bara äter gräs. Även om den äter gräs av egoistiska själ.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav kiddie » 2019-01-11 4:27:40

Ju mer jag läser förstår jag att det handlar om att stänga av autopiloten. Det kanske är bra för folk som har en stark sådan och bara glider genom dagarna med hjälp av den. Men om man redan är överstimulerad av sin omgivning låter det inte som någon bra idé att jobba ännu hårdare för att ta in ännu mer.

Om man diskar ska man typ känna gaffeln, känna vattnet, lägga märke till varje intryck man får. Om det får folk att må bra är det ju trevligt för dem, men det är ju numera en universalmetod som alla ska använda. Själv börjar jag få panik om verkligheten blir för verklig, eller så slår mina försvar till och jag dissocierar och hamnar i derealisation.

Metoden verkar väldigt långt från zen som den kommer från. Där man faktiskt mediterar sittande och faktiskt tömmer sin hjärna istället för fyller den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-11 23:49:48

kiddie skrev:Ju mer jag läser förstår jag att det handlar om att stänga av autopiloten. Det kanske är bra för folk som har en stark sådan och bara glider genom dagarna med hjälp av den. Men om man redan är överstimulerad av sin omgivning låter det inte som någon bra idé att jobba ännu hårdare för att ta in ännu mer.


Och ändå rekommenderas det till utmattade personer med ljud- och ljuskänslighet.

Men jag tror inte framför allt att det är autopiloten man ska stänga av utan oro och ältande. Och det gör man genom att stänga av autopiloten och fokusera på nuet.

Din poäng är dock väldigt intressant och jag tror att det kan vara en anledning till att mindfulness och liknande inte funkar för alla.

Personligen har jag ett annat litet problem. Jag har en del smärta och det är svårt att koncentrera sig på intryck i nuet och samtidigt sålla bort smärtan som blir mer påtaglig.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav kiddie » 2019-01-12 2:01:14

Tror det säkert funkar för vissa, annars skulle det inte finnas. Men som sagt, det är inte för alla. Men svensk sjukvård, en metod för allt!

Stannar oron för att man stryper autopiloten? Och isåfall varför?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-13 0:03:55

kiddie skrev:Stannar oron för att man stryper autopiloten? Och isåfall varför?


Nej för att man koncentrerar sig på det man gör och upplever i stunden och gör hjärnan upptagen med det i stället för med orostankarna, förmodar jag. Sen har jag förstått det som att aspergare ofta har mindre automatiserat än människor i allmänhet, och då blir det kanske inte samma skillnad?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav kiddie » 2019-01-13 0:32:27

Bjäbbmonstret skrev:
kiddie skrev:Stannar oron för att man stryper autopiloten? Och isåfall varför?


Nej för att man koncentrerar sig på det man gör och upplever i stunden och gör hjärnan upptagen med det i stället för med orostankarna, förmodar jag. Sen har jag förstått det som att aspergare ofta har mindre automatiserat än människor i allmänhet, och då blir det kanske inte samma skillnad?


Kanske är så. Men då spelar jag hellre mobilspel. Tar oxo upp tankarna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Dandelo » 2019-01-13 0:40:41

Jag kan få ångest av att vara helt i nuet. Ren panik kan uppstå.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-13 0:53:24

kiddie skrev:Kanske är så. Men då spelar jag hellre mobilspel. Tar oxo upp tankarna.


Ja det gör det men det är en uppvarvande handling. Enligt en del som förespråkar det ska Mindfulness snarare sätta igång "lugn-och-ro"-systemet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav kiddie » 2019-01-13 1:01:03

Bjäbbmonstret skrev:
kiddie skrev:Kanske är så. Men då spelar jag hellre mobilspel. Tar oxo upp tankarna.


Ja det gör det men det är en uppvarvande handling. Enligt en del som förespråkar det ska Mindfulness snarare sätta igång "lugn-och-ro"-systemet.


Oj! Tycker det verkar mycket mer stressande att tänka på allt man gör. Sedan finns det ju spel som inte direkt är snabba.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-13 2:18:14

kiddie skrev: Sedan finns det ju spel som inte direkt är snabba.


Nej det är sant. Att lägga pussel eller något liknande kanske borde räknas som avstressande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav joey_truelove » 2019-01-13 2:21:43

kiddie skrev:Vet att många tycker Myers-Briggs är trams, men om man godtar det som en slags rudimentär uppdelning som har viss giltighet, gäller då inte detta?

Mindful blir man om man är ESFP.

Väldigt förenklat, blicken utåt inte inåt. Uppleva saker i nuet och i delar och detaljer, inte spinna vidare i tanken, känna det kan känner, inte tänka framåt.

Jag är själv INTJ, kanske varför jag tycker mindfulness är så jäkla konstigt och känns t o m hotfullt.

Kan det bero på att jag känner att de vill göra om min person? Kan kanske vara så.

Verkar som att saker och ting blivit lite snurrigt här. Ofta känner vi oss hotade av det vi har dålig erfarenhet av eller inte känner till. Mindfulness handlar om att ta saker för vad de är och vara nyfiken på hur saker och ting upplevs i stunden.

Om du t.ex. är ute och går och ser en lång uppförsbacke på avstånd så vill gärna den rationella delen av oss tänka på en framtid där det kommer vara rätt jobbigt att gå upp för den backen. Mindfulness handlar alltså om att känna i kroppen hur det känns just då, så även om en uppförsbacke stundar så tänker du inte på den utan att du kanske går i svagt medlut.

På ett sätt så har mindfulness och yoga det gemensamt att de hjälper en att befinna sig i stunden och inte liksom få saker bekräftat redan i förväg. Vi är ju ingen av oss gjorda för att ständigt tänka på annat och i andra tempus än vad vi gör i stunden, särskilt inte om vi låter det påverka oss och hur vi känner oss i stunden. Alltså mer vad vi faktiskt känner och upplever än vad vi tycker oss borde känna och borde uppleva, vilket kanske inte alls stämmer överens med verkligheten.


Detta handlar alltså inte om religion utan att lära känna sig själv. Vet att det är rätt vanligt att vilja likna personlig utveckling vid religion, ofta på grundvalarna att man t.ex. skulle praktisera detta eller liknande inom Buddhismen. Som motargument skulle man kunna säga att Buddhismen och andra religioner valt att ta till personlig utveckling som ett sätt att förbättra sitt mående eftersom det gör en bättre som människa.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav joey_truelove » 2019-01-13 2:27:03

Dandelo skrev:Jag kan få ångest av att vara helt i nuet. Ren panik kan uppstå.

Du blandar inte ihop begreppen nu? ;) Med att "vara i nuet" som det avses här så existerar inga krav eller känslor av tillkortakommanden, alltså avsaknad av förutsättningar för att utveckla ångest eller panik. Kan naturligtvis också handla om en sorts ovana och att det är den känslan som drar igång stressystemet.

Nu känner jag ju inte dig så väl men gissar att det är avsaknad av mening som skapar de stressreaktionerna du nämner. Men rätta mig gärna om jag skulle ha fel därvidlag.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav joey_truelove » 2019-01-13 2:32:01

kiddie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
kiddie skrev:Stannar oron för att man stryper autopiloten? Och isåfall varför?


Nej för att man koncentrerar sig på det man gör och upplever i stunden och gör hjärnan upptagen med det i stället för med orostankarna, förmodar jag. Sen har jag förstått det som att aspergare ofta har mindre automatiserat än människor i allmänhet, och då blir det kanske inte samma skillnad?


Kanske är så. Men då spelar jag hellre mobilspel. Tar oxo upp tankarna.

Ja, det är kanske inte bara så enkelt som att något tar upp tankarna utan på vilket sätt, ett sätt där man är 100% ärlig emot sig själv och inget annat spelar någon roll.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav joey_truelove » 2019-01-13 2:44:59

kiddie skrev:Ju mer jag läser förstår jag att det handlar om att stänga av autopiloten. Det kanske är bra för folk som har en stark sådan och bara glider genom dagarna med hjälp av den. Men om man redan är överstimulerad av sin omgivning låter det inte som någon bra idé att jobba ännu hårdare för att ta in ännu mer.

Om man diskar ska man typ känna gaffeln, känna vattnet, lägga märke till varje intryck man får. Om det får folk att må bra är det ju trevligt för dem, men det är ju numera en universalmetod som alla ska använda. Själv börjar jag få panik om verkligheten blir för verklig, eller så slår mina försvar till och jag dissocierar och hamnar i derealisation.

Metoden verkar väldigt långt från zen som den kommer från. Där man faktiskt mediterar sittande och faktiskt tömmer sin hjärna istället för fyller den.

Jag skulle säga att det handlar mer om att skärma av sig från stimulans, yttre och inre, genom att fokusera på det som är konkret, verkligt och viktigt i stunden. Och att acceptera hur det är.

När jag läser dina svar på vad du skriver här verkar det som att du antingen missförstått begreppet från början eller närmade dig begreppet med en redan negativ inställning. Inte konstigt om du är kritisk till det då. Kanske att du känner att du behöver fullt ut förstå något för att acceptera det, istället för att bara ta emot det på ett nyfiket sätt och se'n avgöra vad du faktiskt upplevde.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav kiddie » 2019-01-13 4:03:16

joey_truelove skrev:Jag skulle säga att det handlar mer om att skärma av sig från stimulans, yttre och inre, genom att fokusera på det som är konkret, verkligt och viktigt i stunden. Och att acceptera hur det är.

När jag läser dina svar på vad du skriver här verkar det som att du antingen missförstått begreppet från början eller närmade dig begreppet med en redan negativ inställning. Inte konstigt om du är kritisk till det då. Kanske att du känner att du behöver fullt ut förstå något för att acceptera det, istället för att bara ta emot det på ett nyfiket sätt och se'n avgöra vad du faktiskt upplevde.


Det som är konkret är väl stimulans? Vad ska man skärma av sig från och vad ska man ta in menar du?

Jag har aldrig förstått begreppet för varje person kommer med en ny förklaring. Jag är kritisk till saker som vården kastar ur sig utan att veta vad de egentligen betyder. Och som ska hjälpa alla. Däremot är jag inte kritisk till äkta zen, höll på med sådant när jag var riktigt ung. Men jag har insett att mindfulness av den typ som används i vården inte längre har med zen att göra, utan är någotslags hittepå, som troligen fungerar lika bra som placebo.

Självklart vill jag förstå det. Men vissa som förespråkar mindfulness, då är det som man ska lära sig cykla men de förklarar inte vad en cykel är. Men man ska ändå lära sig. Dummaste svaret jag fått är att "Du kommer veta att det är mindfulness när du upplever det."
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Maggi » 2019-01-13 13:22:20

Medicin, Kbt, mindfullness,
Olika sätt att rikta bort uppmärksamheten istället för att lösa problemet...
Göra samhällsproblem till privata problem?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Maggi » 2019-01-13 13:23:22

Maggi skrev:Medicin, Kbt, mindfullness,
Olika sätt att rikta bort uppmärksamheten istället för att lösa problemet...
Göra samhällsproblem till privata problem?

Låta läkemedelsindustrin blomstra!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Fretshi » 2019-01-14 14:59:15

joey_truelove skrev:
Dandelo skrev:Jag kan få ångest av att vara helt i nuet. Ren panik kan uppstå.

Du blandar inte ihop begreppen nu? ;) Med att "vara i nuet" som det avses här så existerar inga krav eller känslor av tillkortakommanden, alltså avsaknad av förutsättningar för att utveckla ångest eller panik. Kan naturligtvis också handla om en sorts ovana och att det är den känslan som drar igång stressystemet.

Nu känner jag ju inte dig så väl men gissar att det är avsaknad av mening som skapar de stressreaktionerna du nämner. Men rätta mig gärna om jag skulle ha fel därvidlag.


Tankar på det förflutna och framtiden uppstår ju här och nu och alltså är ens upplevelse av framtiden och dåtiden är en tanke.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Fretshi » 2019-01-14 15:01:52

Maggi skrev:Medicin, Kbt, mindfullness,
Olika sätt att rikta bort uppmärksamheten istället för att lösa problemet...
Göra samhällsproblem till privata problem?


Det är det väl inte?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-15 0:19:19

joey_truelove skrev:Om du t.ex. är ute och går och ser en lång uppförsbacke på avstånd så vill gärna den rationella delen av oss tänka på en framtid där det kommer vara rätt jobbigt att gå upp för den backen. Mindfulness handlar alltså om att känna i kroppen hur det känns just då, så även om en uppförsbacke stundar så tänker du inte på den utan att du kanske går i svagt medlut.


Eller också har du hjärtproblem, får pulshöjning och backen är värre att gå upp för än vad den såg ut att vara på avstånd. Och egentligen skulle du varit lite smartare och tittat på den noggrannare i förväg för du har inte tid att bli liggande efteråt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är mindfulness till för att ändra din personlighet?

Inläggav Flinta » 2019-01-15 0:49:22

Fretshi skrev:
Maggi skrev:Medicin, Kbt, mindfullness,
Olika sätt att rikta bort uppmärksamheten istället för att lösa problemet...
Göra samhällsproblem till privata problem?


Det är det väl inte?


I vissa fall, i vissa fall inte.

Jag behövde ta paus ifrån en nära relation. Men det fattade inte jag när jag övade avslappning och lite yoga (instruktören kallade det mindfulness). Jag trodde på instruktören liksom att detta var vägen till mindre stress, inre ro och bättre sömn. Men det var jag inte i närheten av då jag var kvar i den nära relationen som mest bara tog energi. Så bra är väl att försöka förändra de yttre faktorer man kan, acceptera det man inte kan förändra och då kanske med hjälp av t ex mindfulness.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in