Klara att äta syror (vitaminer)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Klara att äta syror (vitaminer)

Inläggav kiddie » 2019-01-08 1:56:25

Har brist på vitaminer och en är folsyra. Jag ska ta fyra om dagen. Det går bara inte. Sur i magen. Två kanske jag klarar. En gick bra men höjde inte mitt värde alls.

Ska tala med min läkare om fem veckor. Vad skulle ni gjort, suttit i telefontid och frågat innan, eller väntat på tiden? Finns ändå ingen bot, tål inte sådant mot taskig mage, möjligtvis Novalucol.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Klara att äta syror (vitaminer)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-08 2:56:55

Blä! För att säga något dumt och självklart: det spelar ingen roll om du tar dem med mat?

Apropå sur i magen rekommenderar jag Lanzo munsönderfallande i stället för omeoprazol (fast det är receptbelagt) ifall du skulle tåla det bättre och så kan man ju använda Gaviscon (tuggtabletter eller det flytande äcklet) för att inte få upp skiten. Bikarbonat var ett annat tips jag fick av en läkare men det har jag själv inte provat.

Man vet ju inte hur sånt där skit påverkar upptaget av vitaminerna heller.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Klara att äta syror (vitaminer)

Inläggav kiddie » 2019-01-08 3:10:18

Tål inte Omeprazol. Gaviscon har aldrig funkat på mig. Lever på bikarbonat men det blir man så törstig av...

Ska testa att ta den mer med mat. Grejen är att jag inte äter så ofta. Men ska prova iallafall. Måste ändå försöka äta lite då och då nu, har magsmärtor som liknar hungersmärtor, nog magkatarr eller magsår efter ganska mycket förbrukning av värktabletter. De lindras av mat. Kan jag kanske smyga med en tablett då.

Har en känsla av att min mage är rätt förbannad på mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Klara att äta syror (vitaminer)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-08 3:36:15

kiddie skrev:Tål inte Omeprazol.


Nej jag tål inte heller Omeprazol. Men Lanzoprasol är ju en annan substans. Det finns någon tredje också: esomeprazol. Sen har du ju också Ranitidin/Inside om du tål det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Klara att äta syror (vitaminer)

Inläggav kiddie » 2019-01-08 11:40:00

Tål inte ranitidin heller eller esomeprazol. Får spastisk blåsa av dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Klara att äta syror (vitaminer)

Inläggav kiddie » 2019-01-11 17:45:30

Kör två tabletter när jag käkar. Det funkar lite bättre. Men helt problemfritt är det inte. Fyra är bara en dröm. Så jag tar detta i en månad tills jag ska på nya blodprov. Får jag ta ett blodprov extra för celiaki också.

Är rätt sjukt men sitter faktiskt och hoppas på glutenintolerans nu. Den skulle vara enklare att leva med än konstanta bristsjukdomar. Är det inte järn så är det folsyra eller B12 eller magnesium eller vitamin D. Ni fattar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in