Det bästa i livet är gratis?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det bästa i livet är gratis?

Inläggav Fretshi » 2019-01-04 1:29:49

Vad tycker ni om det ordspråket?

Jag kom i kontakt med det på en pilgrimsvandring jag gjorde i vår.

Även om jag är en shop-o-holic så kan jag tycka att det stämmer nog ändå ganska bra.

Dock behöver man lite pengar för att kunna överleva.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Det bästa i livet är gratis?

Inläggav Flinta » 2019-01-04 1:52:57

Rent generellt tycker jag det är ett bra uttryck för det uppmuntrar till att uppskatta saker vi ser som självklara. Ok kranvatten, ren luft, att kunna gå till ica där man kan handla varor från en stor del av världen, att solen går upp vare sig vi vill det eller ej, årstidsväxlingar (om man uppskattar det), vattenspolande toaletter osv osv. I vår del av världen är mycket så självklart så att det automatiskt ses som gratis.

Det brukar lyftas fram att goda-på djupet-relationer är viktigare än prylar. Goda-på-djupet relationer ligger det ju ofta också väldigt mycket arbete bakom och så behöver de ofta underhåll också. Att försöka skapa goda-på-djupet-relationer har jag fått betala dyrt för, inte i pengar men med i allvarlig långvarig ohälsa då jag stannat kvar och "hoppats" på den andra personen alltförlänge. Om jag sluppit ohälsan hade jag kunnat vara än mer aktiv osv.

Att underhålla sin hälsa är inte gratis, inte utan ohälsa på köpet iallafall.
Senast redigerad av Flinta 2019-01-04 2:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det bästa i livet är gratis?

Inläggav Dandelo » 2019-01-04 1:55:55

Så som världen ser ut, ingenting är gratis.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Det bästa i livet är gratis?

Inläggav Fabela » 2019-01-04 13:58:38

Jo, jag tycker nog att det i mångt och mycket är så, även fast själva uttrycket känns lite väl... präktigt, eller vad man ska säga.

Fast det är klart, det beror ju på vad man menar med gratis.

Säg att jag har en hund.
Att göra nåt tillsammans och ha roligt, liksom att bädda ned sig i soffan och slappa ihop är gratis.
Men foder, veterinär osv. kostar. Så jag kan inte få det "gratisa" utan pengar.

Men den egentliga poängen är väl att det värdefulla är själva livet med hunden och relationen man får, inte att tokhandla bling till jycken.


Sen så tycker jag personligen helt på riktigt att t.ex. bara barken på ett träd här i parken är alldeles fantastisk.
Färger i naturen - lysande mossa mot gråa berghällar i det där speciella ljuset, som blir av molnväder med framstickande solsken.
Slår t.ex. alla artificiella skapelser jag hittar på nätet, som jag betalar pengar för.

Och såna saker som att ångesten släpper, efter en överdjävlig period.
Dagar då man känner frid inombords.
När kroppen känns smidig och stark, och man kan göra precis vad man känner för den dan, för man orkar och går inte sönder.

Inspiration, att idéer flödar.
Flow.
Höra den där exakt rätta låten just då, och flyttas som in i en annan dimension där man svävar fritt i ljud.

Inget sånt kan köpas för pengar :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Det bästa i livet är gratis?

Inläggav Dandelo » 2019-01-04 14:13:33

Dandelo skrev:Så som världen ser ut, ingenting är gratis.


Lyssna inte mycket på det här, jag är i mörka vatten. Ovanstående tog upp många fina saker att uppskatta som är gratis.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in