Alla diagnoser

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Alla diagnoser

Inläggav Fretshi » 2018-12-30 1:08:21

Jag har en fundering om alla dessa diagnoser som har uppkommit.
En del är säkert bra, men ibland känns det lite väl att diagnostisera minsta lilla fel man har.

En tanke slog mig att det är psykiatrikerna som har framarbetat dessa diagnoser och gjort det dels därför att tjäna pengar.

Men det kanske är väl enat också?

Vad tycker ni?

Folk diagnostiseras ju på löpande band numera.

Är det ens onormalt att vara deprimerad t.ex?

Mediciner fyller säkert en viss funktion, men kanske äter alldeles för många antidepressiva i nuläget?

Jag tycker det inte är normalt att vara jätteglad hela tiden.

Iof psykossjukdomar har väl sin anledning att man får hjälp mot och känner man sig jätteledsen och nere så ska man såklart söka hjälp, men allt är ju relativt och ibland kanske man inte får rätt hjälp hos psykiatrin.

Vad tror ni?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Alla diagnoser

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-30 1:52:44

Antidepp är inte ett lyckopiller utan ska ges till folk som faktiskt behöver det. De flesta som börjar äta antidepp är inte direkt lite ledsna bara. Det är helt okej att inte vara jätteglad hela tiden men mår man pyton så kan det vara läge med mediciner.

Diagnoser finns för att kategorisera och försöka ge bättre vård utifrån det. Det finns ingen metod som fungerar på alla men bra att någon försöker iaf.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Alla diagnoser

Inläggav Flinta » 2018-12-30 20:55:54

ShakeItOut skrev:Antidepp är inte ett lyckopiller utan ska ges till folk som faktiskt behöver det. De flesta som börjar äta antidepp är inte direkt lite ledsna bara. Det är helt okej att inte vara jätteglad hela tiden men mår man pyton så kan det vara läge med mediciner.

Diagnoser finns för att kategorisera och försöka ge bättre vård utifrån det. Det finns ingen metod som fungerar på alla men bra att någon försöker iaf.


Bra skrivet, ShakeItOut
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Alla diagnoser

Inläggav Toblerone » 2019-01-03 13:47:10

Nej, du är på fel spår där. Det har alltid funnits diagnoser. Sedan hade man helt en tuffare inställning förr i tiden. Ingen brydde sig om om någon mådde dåligt. Och om någon inte klarade kraven i arbetslivet (eller i skolan) så fick han helt enkelt göra något mycket enklare. Numera är det ganska ont om "enkla" jobb. Då har man så klart mycket färre som får någon diagnos.

Det finns däremot den trenden att man inte diagnosticerar så många när man inte kan göra något åt det. Det är ju förståeligt. Och numera kan man göra något åt det - beroende på vad det är exakt. Och då måste man ju utreda vad det är.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Alla diagnoser

Inläggav Handy » 2019-01-03 14:01:00

DSM har blivit rena skämtet, finns tom diagnoser för trotssyndrom hos barn. Givetvis skall barn med den diagnosen medicineras till läkemedelsföretagens förtjusning. Om man läser alla nya diagnoser så blir det skrattretande, precis som att det är onormalt att sörja en närståendes borgång osv. I övrigt håller jag med Toblerone.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Alla diagnoser

Inläggav Vildsvin » 2019-01-03 15:29:09

Handy skrev:DSM har blivit rena skämtet, finns tom diagnoser för trotssyndrom hos barn. Givetvis skall barn med den diagnosen medicineras till läkemedelsföretagens förtjusning. Om man läser alla nya diagnoser så blir det skrattretande, precis som att det är onormalt att sörja en närståendes borgång osv. I övrigt håller jag med Toblerone.

Det ganska intressant att DSM är så populärt i Sverige medan USA:s nationella folkhälsomyndighet sen 1968 kört med ICD. Sen 1979 krävs en ICD-diagnos för att få ersättning från Medicare eller Medicaid.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Alla diagnoser

Inläggav Arkadisk » 2019-01-03 17:45:36

Det är lättare med enkla lösningar än omfattande som kostar mer.

Det finns jättemånga genuint deprimerade människor som får hjälp av antidepp och skulle vara döda annars.
Men det finns också jättejättejättemånga fler som skjuts till sån medicin, och det är den enda hjälpen de får, och den kanske inte hjälper alls ens - då ju grundproblemen finns i det liv man hamnat i som går i växelverkan med ens psykiska ohälsa. Det ena förstärker eller river ner det andra.

En genuin samordnande funktion som knyter ihop olika typer av yrkesroller, hjälper individen utifrån en helhetssyn på livet - det vore ju idealet. Samarbete mellan socionomer, psykologer, arbetsförmedlare, studievägledare, läkare..
Du är deprimerad? Och är du ensam? Insert ev meningsfull organiserad gruppaktivitet. Insert valfri terapi. Insert senare eventuell medicin. Du är deprimerad ensam och fattig? Insert extra stöd på arbetsförmedlingen som kan hjälpa till blockeringarna att komma ut i arbetslivet utifrån att man är mer kapabel än man tror.
osv.
Arkadisk
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2018-09-13

Alla diagnoser

Inläggav Fretshi » 2019-01-03 19:55:19

Ja jag ska söka dv nu.
Medicinerar redan.

Läkaren vill sjukpensionera mig då hon ser det omöjligt för mig att komma ut i arbete igen.

Sluta lek läkare på mig tack!
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Alla diagnoser

Inläggav Toblerone » 2019-01-03 21:00:41

Handy skrev:DSM har blivit rena skämtet, finns tom diagnoser för trotssyndrom hos barn. Givetvis skall barn med den diagnosen medicineras till läkemedelsföretagens förtjusning. Om man läser alla nya diagnoser så blir det skrattretande, precis som att det är onormalt att sörja en närståendes borgång osv. I övrigt håller jag med Toblerone.


Har du sett ett barn med trotssyndrom? Det är ganska extremt. Och det är det som brukar föregå antisocial personlighetsstörning. Dvs. psykopater har i regel haft trotssyndrom som barn.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Alla diagnoser

Inläggav Toblerone » 2019-01-03 21:03:16

Vildsvin skrev:
Handy skrev:DSM har blivit rena skämtet, finns tom diagnoser för trotssyndrom hos barn. Givetvis skall barn med den diagnosen medicineras till läkemedelsföretagens förtjusning. Om man läser alla nya diagnoser så blir det skrattretande, precis som att det är onormalt att sörja en närståendes borgång osv. I övrigt håller jag med Toblerone.

Det ganska intressant att DSM är så populärt i Sverige medan USA:s nationella folkhälsomyndighet sen 1968 kört med ICD. Sen 1979 krävs en ICD-diagnos för att få ersättning från Medicare eller Medicaid.


Det skiljer sig ju inte mycket heller. Och jag har alltid tänkt att det kan vara bra att ha en extra manual för psykiatriska diagnoser, eftersom man då koncentrerar sig på detta område. ICD har så himla många olika diagnoser att syssla med, så det skulle inte förvåna mig om de inte hinner vara så noga där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Alla diagnoser

Inläggav Handy » 2019-01-03 21:08:02

Toblerone skrev:
Handy skrev:DSM har blivit rena skämtet, finns tom diagnoser för trotssyndrom hos barn. Givetvis skall barn med den diagnosen medicineras till läkemedelsföretagens förtjusning. Om man läser alla nya diagnoser så blir det skrattretande, precis som att det är onormalt att sörja en närståendes borgång osv. I övrigt håller jag med Toblerone.


Har du sett ett barn med trotssyndrom? Det är ganska extremt. Och det är det som brukar föregå antisocial personlighetsstörning. Dvs. psykopater har i regel haft trotssyndrom som barn.


Ja, jag har sett flertalet normala barn med en trotssyndromsfas. Inget konstigt alls. Jag höjer heller inte på ögonen när tonåringar gör revolt mot föräldrarna när det börjar bli dags för dem att flytta ut (kan vara bra att de får detta nyvunna självförtroende som gör att de lär sig det de behöver lära sig för att bli självständiga.) PMS är också djävulens påfund (även om jag tror att kvinnor under regelbundna perioder får lite ändrad personlighet), påhittat av forntidens medicinkunniga som också trodde att det var livmodern som dansade runt i kroppen och spökade till kvinnors beteenden.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Alla diagnoser

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-04 1:00:28

Såvitt jag förstår är det ICD som gäller även i Sverige: https://www.socialstyrelsen.se/klassifi ... odericd-10
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Alla diagnoser

Inläggav Batte » 2019-01-04 10:28:22

Fretshi skrev:Ja jag ska söka dv nu.
Medicinerar redan.

Läkaren vill sjukpensionera mig då hon ser det omöjligt för mig att komma ut i arbete igen.

Sluta lek läkare på mig tack!
Hvem ville du rette dette til?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Alla diagnoser

Inläggav kiddie » 2019-01-04 11:47:02

Kan känna ibland att diagnoser ger folk en känsla av identitet så att det blir en vi mot dem-känsla. Kanske helt i onödan. Vad gäller medicin skulle jag vilja medicinera fyra av mina kompisar som uppenbarligen behöver det men bara en är mottaglig för idén. De själva tycker att det är helt OK att få 3-årstantrums som 40-åring, och att en som är arg och elak hela tiden till synes pga depression.

Tycker man får vara lite juste mot omgivningen. När jag var omedicinerad var jag helt jävla aggro och galen. Det kan vara lite taskigt mot kompisar och så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Alla diagnoser

Inläggav Alien » 2019-01-09 1:43:23

Fretshi skrev:
Sluta lek läkare på mig tack!


Alien
Det finns ingen anledning att anklaga andra för att "leka läkare på dig". Tråden handlar ju inte om enbart dig utan är mer allmän. Kom ihåg dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alla diagnoser

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-09 2:25:08

kiddie skrev: Vad gäller medicin skulle jag vilja medicinera fyra av mina kompisar som uppenbarligen behöver det men bara en är mottaglig för idén.


Tur att du inte är läkare kiddie!!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Alla diagnoser

Inläggav kiddie » 2019-01-09 3:56:30

Bjäbbmonstret skrev:
kiddie skrev: Vad gäller medicin skulle jag vilja medicinera fyra av mina kompisar som uppenbarligen behöver det men bara en är mottaglig för idén.


Tur att du inte är läkare kiddie!!


Jag tror det är dags att ta medicin om man sitter och gråter och har depression och ångest och självmordstankar konstant, eller om man har sådant humör att ingen klarar av en, förstör allt samt pratar så fort att ingen förstår, eller har kronisk depression som visar sig i ilska gentemot alla där man som vän får vara konstant tröstare, räddare och slagpåse.

Det är inte meningen att jag ska pajja hela min hälsa för att andra inte ska gå under.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Alla diagnoser

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-01-10 3:22:57

kiddie skrev:Det är inte meningen att jag ska pajja hela min hälsa för att andra inte ska gå under.


Nej det är inte meningen att du ska vara slagpåse men samtidigt så kan man inte bestämma vad någon annan ska stoppa in i sin kropp. Du är däremot i din fulla rätt att sätta gränser och ställa ultimatum vad det gäller andras beteende.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in