intressekoll Gävle/Sandviken

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-05-04 10:51:21

ja det känns som många som skulle kunna vara en del av denna grupp är utflugna pga jobb eller studier.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-05-06 15:14:22

ni som är från andra områden och kanske passerar vårt område ibland får gärna komma med synpunkter på aktiviteter, berätta gärna hur det ser ut i föreningarna där ni är ifrån och så vidare.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-05-17 20:25:04

nu har promenadgruppen på vuxenhabilitering varit fyra gånger och en gång är kvar. Vi har gått i området runt sätra och gavlehov och har fått prova på att ha gångstavar och stegräknare och det har varit nyttigt. kan tänka mig att det blir uppehåll för olika kurser på vuxenhabiliteringen under sommaren innan det börjar nya saker under hösten.

Har inte fått in någon information från de andra föreningarna att några aktiviteter skulle vara på gång.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-07-10 15:46:47

nu när sommaren har nått halva juli verkar det vara fortsatt lugnt i föreningarna.
Den här veckan som kommer är det några konserter som kan vara intressanta, på tisdag spelar Miriam bryant på ön i hedesunda och på lördag uppträder Lars Winnerbäck i furuvik.

Om man tittar på biblioteken här så går det att se att det inom helges- bibliotek-området finns runt 36 böcker som handlar om asperger. Om man ska välja ut några så tycker jag att boken Aspergirls-Simone Rudy och boken, den kompletta guiden till asperger -tony attwood är två bra val att läsa.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-07-27 12:43:51

på autism och aspergerförbundets Gävleborgs hemsida skriver de att de behöver hjälp av någon som kan driva hemsidan och även någon som kan söka bidrag hos fonder. De kommer att ha sina baddagar i år men inget annat.

Nu kommer jag att flytta till Uppsala och studera om en månad och kommer då möjligen att kunna skriva lite på distans för den här gruppen.
Kanske har det varit en miss av mig att jag inte skrev att intressekollen gällde hela Gästrikland eller gävleborg(få med hälsingland) istället för att få flera intresserade. När man tittar på andra träffgrupper här på forumet och ser de aktiviteter och träffar mm som de har då och då så blir man imponerad av dem.
Dock har det varit över 4000 visningar av den här tråden så det betyder kanske att det finns något att bygga vidare på.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav Fenrizia » 2016-07-27 18:40:10

Synd att du flyttar iväg (själv flyttar jag hem till Gävle precis nu), men lycka till med studierna!
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-10-07 17:27:46

har kommit lite info från föreningarna i området
Den 5 november verkar autism och aspergerförbundet ha nästa baddag i Sandviken.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-10-20 14:01:16

hösten går vidare med kurser på vuxenhabiliteringen. Vi har gått vardagssamtal 2 och gjort övningar framför en videokamera. Blir eventuellt någon fortsättning på kursen i någon form senare. Ser också att en grupp i kursen "håll koll på tiden" är igång nu och det verkar även vara en mixgrupp som träffas och samtalar under veckorna.

Attention Gävle verkar ha någon föreläsning på gång och även lite mer saker och det står i nyhetsbladet de skickar i mejl.
Tidigare i höst hade autism och aspergerföreningen en föreläsning i Gävle med hon som skriver i tidningen ögonblick. Tyvärr så missade jag den så jag kan inte komma med någon information om den.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-11-11 15:21:06

En blandad novemberkompott kommer här:

Hur ser det ut på jobbsidan här i området? De företag som bara anställer de med aspergerdiagnos som unicus och leftisright verkar inte finnas här i trakten? Då arbetslösheten är den högsta i landet i gävleborg så underlättar det inte för att kunna hitta en sysselsättning. Vilka företag kan vara intressanta att söka sig till?

På biblioteken i sökkatalogen helges (hälsingland och gästriklands bibliotek) finns det 35 böcker om asperger om man söker på det. Det kanske är en normal siffra? Samtidigt så saknas t.ex boken pretending to be normal av Lianne Holiday Willey och den är ju en av de mest kända självbiografier om asperger som finns och det är ju konstigt. Kanske ska det framföras till biblioteken att de bör utöka materialet. Tittar man på vad man kan handla på nätet så finns det många fler böcker om asperger även om många är på engelska

På nöjesfronten har Laleh en spelning den 26 november i göransson arena i Sandviken. Biljetterna verkar minska i snabb takt så det kan vara bra att vara beredd på det. Det finns platser då man kan sitta på läktaren och alltså inte behöver vara mitt i publikhavet.

har inte hört något från någon som var på badkvällen som autism och aspergerförbundet ordnade.

Kommer nog snart ett mail från attention om deras kommande verksamhet.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-12-14 12:40:07

Föreningen Heros i Gävle finns för den som vill motionera och har även lite mer aktiviteter. De verkar ha bowling, innebandy, fotboll och snart badmintontider. Heros har också tilldelats pris för deras verksamhet.

Då överbelastning av tankar, sinnesintryck och social information är vanligt (och en bättre förklaring av AST än andra förslag tycker jag), därför kan man fråga sig, vilka platser i vårt område kan vara lugna? Vid en sjö, i en skog, elljusspår, vara i hemme eller sitta på en lugn pizzeria. Det kanske finns platser i vår region som är extra bra?

I Melbourne i Australien finns det en nattklubb för folk med AST och asperger. Skulle det vara möjligt i våra trakter? jag tror det...

Har snart gått ett år med den här gruppen och det börjar närma sig en sammanfattning och att blicka fram mot 2017..
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2016-12-23 8:09:58

Då har den här gruppen funnits i ett år nu.
Runt 5800 visningar har tråden haft och det känns som att intresse finns för vårat område.
Har inte hittat något liknande försök här på forumet att få en känsla för hur stor viljan är för aktiviteter i Gästrikland men jag kan ha missat det möjligen.

Kommer att fortsätta ta upp aktiviteter som dyker upp under 2017.
God Jul!
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav Fenrizia » 2016-12-23 13:19:32

God Jul till dig med, staff3! Kanske vi kan få till någon aktivitet/träff nästa år, om folk är intresserade. Jag bor som sagt i Gävle nu, så jag är på om det blir något. :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-01-26 13:42:23

en intressant ide är samma som andet håller på med i Göteborg, då det gäller att starta ett företag inom data, administration och ekonomi. Kunna utföra tjänster runt det. Undrar om det är någon som funderat på det i vårt område?

På söndag börjar bandy-VM i Sandviken och det kommer att pågå en vecka. Från onsdag kommer bandybyn att finnas i centrum och det kommer även att gå bussar från olika närområden till göransson arena och torget i centrum.

Har funderat på att skaffa mig en kontaktperson som man kan träffa ibland i Sandviken/Gävle. Ska komma på hur man ska ansöka om det och försöka få information runt det.

Inget nytt från föreningarna har dykt upp än..
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-06-10 13:21:47

Ska nämna lite om sommaren i gästrikland men skriver först att det ordnas en stor sommarträff i Göteborg för aspergare som ni kan läsa om intill här och anmäla och besöka.

Har inget nytt från autism och aspergerförbundet.
Ingen ny info från attention Gävle.
Vuxenhabiliteringen har mindre saker på sommaren.

På biblioteket finns det nu 39 böcker om asperger om man söker på helges. Ska låna boken: Två världar möts, som är ny där. Funderar även på att köpa någon bok om studier med asperger. Tror det får bli över nätet.

Konserter i sommar anordnas det varje vecka i Furuvik: nämnas kan Europe, Midnight oil och Miriam Bryant.
Ön i Hedesunda har uppträdanden av Jerry Williams och Pistvakt.
Håkan Hellström uppträder vid gasklockorna i Gävle.
Utanför distriktet spelar Pet shop boys i dalhalla vid Rättvik, och i stockholm kan man se Cher och Elton John m.m
I sportens värld har Gefle några hemmamatcher i fotboll i sommar.

Ha en bra sommar!
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-06-29 21:12:32

På lördag går konserten med australiska Midnight Oil i furuvik. Det är deras enda spelning i Sverige. Kan lova att låten beds are burning kommer att spelas. Har ni vägen förbi så skaffas biljett vid ingången.

Har inget nytt från autism och aspergerförbundet.
Inget heller från attention Gävle.
Vuxenhabiliteringens kurser börjar närma sig.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-08-14 22:14:04

En stödgrupp eller liknande för aspergare i vårt område var en sak jag kom att tänka på.
Jag kommer snart att flytta till Uppsala för att studera och får då göra nåt inlägg på distans i den här gruppen. Ska se hur attention, asperger och autismföreningen, infoteket, vuxenhab m.m funkar där.

Har ingen ny info från attention Gävle.
Inget nytt från lokala autism och aspergerföreningen.
Vuxenhab i Gävle har kurs i kroppsspråk, social träning och samtalsbehandling m.m
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-12-01 23:57:10

Efter tre månader i Uppsala så är man väldigt imponerad hur allt funkar där.
Med attention cafe och npf träffar då man oftast är runt 5-10 personer som träffas varannan vecka..diskuterar olika ämnen i bra lokal Attention har också haft några föreläsningar
Infoteket är också väldigt bra, som ett stort bibliotek om funktionsnedsättningar och med föreläsningar ofta om asperger i stort sett varje vecka. De har också workshops om t.ex appar och ett visningstorg med hjälpmedel ibvaedagen.
Föreningen sesam har haft flera föreläsningar om asperger och funktionsnedsättningar.
Där finns npf närvård som har föreläsning om npf och kurser och man kan få träffa psykolog och arbetsterapeut m.m
Genom aspergerförbundet i Uppsala kan man få bada i bassäng på haniliteringens byggnad och jag har också börja spela badminton med andra som har npf och asperger.
Där finns också tinget som har en verksamhet med cafe, innebandy, film, resor, pingis för fuuntionsnedsatta
Man får också bra stöd runt studierna med mentor, anteckningsstöd, talböcker, längre tid på inlämningsuppgifter, egen sal vid tenta m.m
Har säkert glömt många saker nu men det är ju såhär man önskar att det vore i Gävleborg och i Gävle-sandviken området..
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-12-03 21:23:03

Har tyvärr inte mycket informationen från Gästrikland om vad som har hänt i föreningarna. Ska försöka uppdatera mig under tiden runt jul och nyårshelger. Skulle vara intressant art höra något runt kursen i kroppsspråk som vuxenhabiliteringen hade. Tror också att attention Gävle hade en föreläsning runt 20 nov.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-12-24 14:11:07

God Jul!
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2017-12-31 13:10:37

Gott nytt år! Får se vad 2018 kan ge.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2018-01-25 1:42:12

Britney Spears till göransson arena i Sandviken i augusti. Biljetterna släpps på lördag. Det borde gå att göra något kring det.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

intressekoll Gävle/Sandviken

Inläggav staff3 » 2018-12-31 21:55:48

Gott nytt år!
Får se vad 2019 kan ge i vårat område. Skulle gärna vilja se att det är lika mycket aktivitet som i Uppsala där jag bor nu.
staff3
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Sandviken

Återgå till Träffar



Logga in