Är rutiner a och o vid depression?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Fretshi » 2018-12-28 19:24:46

Jag har lidit av depression i minst 3 år vilket ger mig ganska grav ångest.
Mediciner verkar inte funka på mig då det inte blivit bättre av att äta de.

Pratade med en bekant som sa att det är enormt viktigt att man upprätthåller rutiner för mat, sömn och motion, när man mår dåligt (och även för friska individer).

Så jag ska börja med att gå upp klockan 08.00 varje dag nu och minst ta en promenad eller löprunda i dagsljuset så man får dagsljus som också ska vara enormt viktigt.

Kommer man bli tröttare på kvällen då så man kan sova skaplig tid och komma upp 8 nästa dag igen?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Maggi » 2018-12-28 20:15:18

Rutiner är skitsamma när man passerat en gräns,
Man sugs ner i avgrunden oavsett.
Depression är dödande
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Fretshi » 2018-12-28 20:19:51

Maggi skrev:Rutiner är skitsamma när man passerat en gräns,
Man sugs ner i avgrunden oavsett.
Depression är dödande


Oj!

Vad ska jag görsa då?

Önskar att det inte blir så illa så att jag tar livet av mig.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Maggi » 2018-12-28 20:20:03

Men jag ska inte dö än, men det är starka krafter att kämpa emot!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Maggi » 2018-12-28 20:21:19

Fretshi skrev:
Maggi skrev:Rutiner är skitsamma när man passerat en gräns,
Man sugs ner i avgrunden oavsett.
Depression är dödande


Oj!

Vad ska jag görsa då?

Önskar att det inte blir så illa så att jag tar livet av mig.

Nä , så illa behöver det inte bli, var rädd om dina relationer! Det betyder allt!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Maggi » 2018-12-28 20:34:54

Utsäkta att jag är så jävlig, ångrar det!
Förlåt Fretchi
Så svårt att få hjälp när man mår så här,
Det gör mig ursinnig
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Trefjorton » 2018-12-28 21:55:47

Ja. Träning gör dig tröttare, vilket gör så att man har lättare att somna. Positiva rutiner är bra att hålla.

Om du känner att du inte gör tillräckligt så kan du lägga till fler vanor. Bokläsning, sociala möten, och arbetsträning kan vara bra. Dessa är något jag själv gör med.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav sussi83 » 2018-12-28 22:20:37

Hur nördigt och ocoolt det än låter är människor ett djur med en ovanligt stor och komplex hjärna.
Observerar man djur är likheterna ganska många. Vad gör en häst on stallet brinner och du försöker rädda den? Många djur skulle springa tillbaka in i lågorna eller stanna för att det är tryggt. Låter korkat? Men människor funkar i många situationer på samma sätt!
När jag känner mig osäker vänder jag mig till det som känns tryggt och säkert, jag använder mig inte alltid av mina hjärnceller då för reflexen blir att återställa ordningen och få balans i tillvaron. Många kroppsliga funktioner ändras vid stress, hot och dåligt mående bla hörsel, syn, kognitivt tänkande, blodcirkulation mm. Man kan handla väldigt orationellt i andras ögon när man mår dåligt eller är under hög stress. Reflexer styr mer än medvetandet vilket gör att människor som inte upplevt primala beteenden pga trauma mm själva får det svårt att förstå ens handlingar. Man är inte på samma våglängd!
Man gör som hästen och återställer balansen genom att gå tillbaka till det som är vant och tryggt för en.
Vanor och muskelminne försvinner långt senare än tex matematiskt minne vilket gör att procedurminne försvinner sist. Det vet man bla eftersom dementa kan göra praktiska uppgifter korrekt trots långt framskriden sjukdom.
Har man tex tränat mycket eller tex meckat med bilar innan man blev sjuk, traumatiserad osv är det sannorlikt att detta ger en lugnande effekt när man väl tappar kontrollen. Man springer in i den brinnande ladan utan att förstå att andra som inte förstår tror att detta betyder att man inte är påverkad.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav BellaBelle » 2018-12-29 3:37:00

Fretshi skrev:Jag har lidit av depression i minst 3 år vilket ger mig ganska grav ångest.
Mediciner verkar inte funka på mig då det inte blivit bättre av att äta de.

Pratade med en bekant som sa att det är enormt viktigt att man upprätthåller rutiner för mat, sömn och motion, när man mår dåligt (och även för friska individer).

Så jag ska börja med att gå upp klockan 08.00 varje dag nu och minst ta en promenad eller löprunda i dagsljuset så man får dagsljus som också ska vara enormt viktigt.

Kommer man bli tröttare på kvällen då så man kan sova skaplig tid och komma upp 8 nästa dag igen?


Oj, men gör inte det där till en jättegrej med vilken tid du ska gå upp, så att du blir stressad av det. Alltså, jag menar: du kan testa, men att du inte håller på och stressar dig själv med att du inte har disciplin, inte kommer ut osv så du lägger sten på börda.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav BellaBelle » 2018-12-29 3:55:51

Fretshi skrev:
Maggi skrev:Rutiner är skitsamma när man passerat en gräns,
Man sugs ner i avgrunden oavsett.
Depression är dödande


Oj!

Vad ska jag görsa då?

Önskar att det inte blir så illa så att jag tar livet av mig.


Finns det sådant du (fortfarande) tycker är kul? Se film eller vad som helst - dvs sådant som är roligt/trivsamt men inte ”för krävande”?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav geocache » 2018-12-29 4:58:01

Maggi skrev:Rutiner är skitsamma när man passerat en gräns,
Man sugs ner i avgrunden oavsett.
Depression är dödande


Så "ruskigt" sant... :-)004
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Fretshi » 2018-12-30 1:01:19

BellaBelle skrev:
Fretshi skrev:
Maggi skrev:Rutiner är skitsamma när man passerat en gräns,
Man sugs ner i avgrunden oavsett.
Depression är dödande


Oj!

Vad ska jag görsa då?

Önskar att det inte blir så illa så att jag tar livet av mig.




Finns det sådant du (fortfarande) tycker är kul? Se film eller vad som helst - dvs sådant som är roligt/trivsamt men inte ”för krävande”?


Spela spel, läsa böcker, löpträna, spela schack, meditera ibland. Så det finns saker, men får ofta höra att jag måste ha mer disciplin.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav kiddie » 2018-12-30 16:53:46

Det beror på. Vissa som klarar att gå upp och gå ut och jogga osv kanske blir bättre av rutiner. Kanske för att saker som de blir vana med att göra drar mindre energi än sådant man måste tänka ut. Men det finns absolut inga garantier att man kommer att bli trött på kvällen bara för att man gått upp på morgonen och joggat. Vore det så lätt funnes inte depression. Sedan finns det människor som helt enkelt har väldigt svårt att bygga upp rutiner. För mig tar det flera år. Medan experterna säger att det tar två veckor.

Sedan finns det ju massa olika teorier vad som är bäst, att ta det lugnt, att cykla från Trelleborg till Kiruna (det var ett konstigt projekt, minns inte orterna, men det handlade om unga vuxna och svår depression, den som kom först vann en praktikplats), att äta ofta, att äta sällan, att äta mest grönsaker, att äta mest kött... grejen att det finns hur mycket tips som helst.

Men inget tips är värt något om man inte orkar, och vissa tips är rentutav dåliga, som när jag hade depression behövde jag lugn och ro och alla stressade mig med att gå ut och vara social.

Så man ska nog vara rätt försiktig innan man börjar testa tips till höger och vänster.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav kiddie » 2018-12-30 17:03:09

Ps Trodde inte du tog medicin. Har du tagit dem länge nog?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är rutiner a och o vid depression?

Inläggav Fretshi » 2018-12-30 20:03:42

kiddie skrev:Ps Trodde inte du tog medicin. Har du tagit dem länge nog?


Jag har ätit antidepressiva sedan 2016 dock olika sorter.
Just nu venlafaxin.

Venlafaxin bara någon månad. 75 mg.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in