Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Charlie72 » 2012-11-10 18:04:35

Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Alien » 2018-12-25 16:25:59

En positiv nyhet:

Polisen ska kunna rycka ut på hjärtstoppslarm. Ambulansen rycker bara ut från ett ställe, sjukhuset. Polisen finns utspridd i hela staden och kan därför komma snabbare.

UNT skrev:Projektet heter Sams - Saving more lives in Sweden. Under hösten har Uppsalapolisen utbildats i att använda hjärtdefibrilator och tränat HLR, för att även de ska kunna rycka ut när ett larm inkommer om ett hjärta som stannat. De rycker ut i mån av tid och väl på plats ska de kunna utföra livräddande insatser i väntan på att sjukvårdspersonal anländer.

– Vi har över tid sett hur ambulansens svarstid har ökat - från att de får larmet till att de anländer till platsen - av en mängd olika anledningar.
---
Samarbete mellan polis, sjukvård och räddningspersonal som nu kommer till Uppsala har tidigare funnits på Gotland, i Halland och Stockholm.
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/upps ... 61663.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav notwoodstock » 2018-12-26 9:27:48

Intressant för mig och kanske andra:

http://www.minnesboxen.com/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav lynxor84 » 2018-12-26 15:20:51

Egentligen att bara kunna känna sig tillräcklig, där ute, oftast blir det så överflödiga känslor som pendlar upp och ner. Ähhh :-)063
lynxor84
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2018-08-29
Ort: Där jag trivs bäst

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Flinta » 2018-12-26 19:54:34

Psykiatriambulanser. Förutom en som funnits i Stockholms län ett tag har dom väl fått en i Malmö nu? Polisen måste avlastas och sjuka ska kunna tas om hand av specialutbildad psykiatripersonal för bedömning på plats och ev transport till sjukhusvård när det behövs.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Fabela » 2018-12-27 21:43:58

Ull och svenska äpplen. :-)154
Älskar bägge!

På sommarn tror jag tydligen att jag är nån exotisk sort för då lyssnar jag på funk, reggae mm.
Sen på vintern blir jag den sibiriska isbjörn jag genetiskt är, och sitter begravd under ett berg av ullgarn och stickar hela dagarna. Och äter en hel massa söta, vackra, röda äpplen :D

Just nu stickar jag i svensk ull också. Testar för första gången två nya sorter: finull och gotland. Alltså ull av de svenska raserna finullsfår och gotlandsfår.
Finullen är en höjdare, den är lite glansig och glatt så den är superskön att sticka i också :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Huggorm » 2018-12-27 21:53:17

Fabela skrev:Ull och svenska äpplen. :-)154
Älskar bägge!
När det gäller äpplen finns det faktiskt inte bättre än ett svenskodlat Aroma. Amerikanska, italienska, kinesiska, jag har nog provat allt men inget kan jämföras med Aroma. Det är faktiskt ganska fantastiskt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Fabela » 2018-12-27 22:11:23

Japp, Aroma är en av mina favoriter också :D

En annan är Ingrid Marie. Den är nog vackrast iaf, med den där djupröda, lite matta färgen. En stor skål med såna... :-)154 Det är nåt gammaldagst över dem :-)Happy

Men det finns flera jättefina.
Hittade nyligen en ny sort också (alltså skapad nyligen) som var överraskande god, men minns inte vad den hette. Nåt med Kim... kanske :-)063
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Huggorm » 2018-12-27 22:14:47

Fabela skrev:Japp, Aroma är en av mina favoriter också :D

En annan är Ingrid Marie. Den är nog vackrast iaf, med den där djupröda, lite matta färgen. En stor skål med såna... :-)154 Det är nåt gammaldagst över dem :-)Happy

Men det finns flera jättefina.
Hittade nyligen en ny sort också (alltså skapad nyligen) som var överraskande god, men minns inte vad den hette. Nåt med Kim... kanske :-)063
Ja, Ingrid Marie är också bra, men det är inte så konstigt eftersom det är från den som Aroma utvecklades, om jag inte missminner mig :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Fabela » 2018-12-27 22:35:51

Huggorm skrev:Ja, Ingrid Marie är också bra, men det är inte så konstigt eftersom det är från den som Aroma utvecklades, om jag inte missminner mig :-)Happy

Se där :-)Happy Det äpplet föll inte långt från trä´t :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Maggi » 2018-12-27 22:54:52

Fabela skrev:Japp, Aroma är en av mina favoriter också :D

En annan är Ingrid Marie. Den är nog vackrast iaf, med den där djupröda, lite matta färgen. En stor skål med såna... :-)154 Det är nåt gammaldagst över dem :-)Happy

Men det finns flera jättefina.
Hittade nyligen en ny sort också (alltså skapad nyligen) som var överraskande god, men minns inte vad den hette. Nåt med Kim... kanske :-)063

Den vackraste tycker jag är Åkerö, med den annorlunda formen.
Håller med om Aroma, godast!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Maggi » 2018-12-27 22:58:42

Nej! Inte åkerö, ett annat med en avlång form, rött!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-27 23:00:23

Fuji är otroligt gott, men jag tycker också om Granny Smith. Annars har jag tyvärr aldrig varit mycket för äpplen; jag gillar inte kärva frukter. Som barn åt jag i princip bara banan, kiwi och passionsfrukt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Fabela » 2018-12-28 1:43:36

Huggorm skrev:Ja, Ingrid Marie är också bra, men det är inte så konstigt eftersom det är från den som Aroma utvecklades, om jag inte missminner mig :-)Happy


Blev nyfiken och försökte hitta Maggis favorit, men det lyckades inte.

Däremot:
Aroma blev Skånes landskapsäpple år 2005. En äppelsort som är en lyckad korsning mellan Ingrid Marie och Filippa. Äpplet registrerades och marknadsfördes 1973.

Och - tadaa:
Kim hör till de senare sorterna som forskats fram. Det är en korsning som tagits fram på Balsgård och har sina rötter i Cortland och Ingrid Marie.



Men sån där Åkerö måste jag få tag i, tror aldrig jag sett en sån ens.
Vilken story:
Åkerö är en mycket gammal svensk äppelsort. Sorten härstammar från Åkerö säteri i Södermanland. Moderträdet finns fortfarande i livet och anses nu vara minst 300 år gammalt (planterades 1759 enligt Åkerö säteri!). Det ger fortfarande frukt. Ett tag var trädet så dåligt så att man på 1880-talet var nära att hugga ned det men det räddades av Hushållningssällskapets länsträdgårdsmästare som beskar det och gödslade det varefter det repade sig.

Men:
Sorten ger goda skördar endast vartannat år och därför försvinner den mer och mer från yrkesfruktodlingen.

Tråkigt!

Citerat från https://www.hebe.se/aktuellt/svenska-applen/
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-12-28 1:49:49

Jag har alltid två äpplen med mig, vart jag än går.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Alien » 2018-12-28 3:07:40

Ingrid Marie är min favoritäppelsort och även dotterns, så jag ser till att alltid ha det hemma när hon kommer på besök.

Så Aroma och Kim härstammar också från Ingrid Marie, ska kolla efter dem nästa gång jag handlar.

Kiwi tycker jag nästan smakar för syrligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Huggorm » 2018-12-28 10:44:20

Alien skrev:Kiwi tycker jag nästan smakar för syrligt.
Det är när dom är syrliga jag gillar dom bäst, när de blir övermogna och bara smakar sött är de inte goda längre. Balansen syra-sötma är viktig, precis som för äpplen
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav antonius » 2018-12-28 10:59:32

Att det knappt är någon snö, det lär ju komma så småningom, men jag njuter av att det går att promenera på isen och lite överallt. Den här tiden i fjol var det nästan en meter på en del ställen... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Fabela » 2018-12-28 14:08:12

Fabela skrev:Ull och svenska äpplen. :-)154
Älskar bägge!

Nu har jag hittat det perfekta äpplet.
Tillåt mig presentera:

Fårnos :mrgreen:
bh-890924-98.jpg


Kallas visst även lammnos.
Ett annat underbart namn: Tornpipping :-)173
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Dagobert » 2018-12-29 5:26:44

Äpplen i all ära, men i fruktväg käkar jag mest frysta bananer.
Bor på landet och handlar inte så ofta. Bananer håller sig i frysen :-)Happy

Jag köper en hel ouppackad banankartong, helst mogen. Ca 80-120 st.
Skalar och lägger på ugnsplåtar och ställer i frysen.

Äter dem halvtinade. De får både annan smak och konsistens, blir nästan som glass. Tar gärna lite kakao på.

Köper man en hel kartong så står nettovikten på kartongen så man slipper väga. 18,14 kg brukar det vara på Chiquita.

Oskalade funkar däremot dåligt att frysa.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Selma » 2018-12-29 7:31:23

Alien skrev:En positiv nyhet:

Polisen ska kunna rycka ut på hjärtstoppslarm. Ambulansen rycker bara ut från ett ställe, sjukhuset. Polisen finns utspridd i hela staden och kan därför komma snabbare.

Ambulans eller polis är nog säkrast. Textförfattaren på UNT kunde ju inte ens stava till defibrillator.

Såg en gång en sådan felstavad röd skylt utanför en sköterskeexpidition. Nästa gång jag kom dit tänkte jag ta ett foto men då var skylten utbytt.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Selma » 2018-12-29 7:38:13

Fabela skrev:Just nu stickar jag i svensk ull också. Testar för första gången två nya sorter: finull och gotland. Alltså ull av de svenska raserna finullsfår och gotlandsfår.
Finullen är en höjdare, den är lite glansig och glatt så den är superskön att sticka i också :D

Du vet väl att det inte finns några får på Gotland?
Spoiler: visa
Gutar spisar aldrig får i kål eftersom det inte finns någonting som kallas får på Gotland. Lamm så kallar vi dem, och det som på fastlandet kallas lamm säger vi lammungar om.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Selma » 2018-12-29 7:42:12

CoMpLiCaTeD_X skrev:Jag har alltid två äpplen med mig, vart jag än går.

För att imponera på flickorna? En i vardera fickan. :wink:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Glädjeämnen, saker som ni tycker är positiva

Inläggav Selma » 2018-12-29 8:01:24

Alien skrev:Ingrid Marie är min favoritäppelsort och även dotterns, så jag ser till att alltid ha det hemma när hon kommer på besök.

Så Aroma och Kim härstammar också från Ingrid Marie, ska kolla efter dem nästa gång jag handlar.

Kiwi tycker jag nästan smakar för syrligt.

Ingrid Marie är den absoluta favoriten. Av övriga sorter känner jag bara igen Granny Smith (?).
Kiwi är gott men svårt att äta. Slabbigt, går inte att skala. Delar man den och äter med sked sprätter det ofta iväg en bit av den.

Jag är en lugn och behärskad person, sticker inte ut som någon udda prick (det är åtminstone vad jag tror...) :-)063
Handlade en kväll för några år sedan i den lilla lokala butiken. Inte många andra kunder. I kassan sitter min granne. När jag ser vad som passerar henne på bandet rodnade jag från topp till tå. Försökte att inte fnissa men det blev en skrattexplosion, tårarna rann och jag höll mig i disken med benen i kors, hysteriskt skrattande. Grannen såg orolig ut.
Bland varorna på bandet kom en banan och två apelsiner. Det enda jag kunde tänka på var farbror Frej och hans
"två apelsiner och en banan, så har vi gjort oss ett könsorgan?"

Tilläggas bör var att jag var spiknykter. Antar att det pratades i fikarummet, kankse än i dag.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in