Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Alex45 » 2018-12-27 0:27:05

Hej
Ett dilemma som personligen inträffat flera gånger är att man säger något som man vill ska uppfattas på ett visst sätt, men så blir det inte inte riktigt så. Det blir mest när man ska säga någon som ska vara ett hårt argument, men det är svårt att veta hur hårt man ska gå och allt det där ni vet... Vissa gånger blir man liksom osäker och måste tänka väldigt länge innan man säger nåt som man hoppas ska bli rätt.

Är mycket högfungerande, men dragen är alltid där ändå, och dem är tydligt märkbara. Det här är väl det jag mest tänkt på under längst tid. Är det någon som har något tips på hur det går att träna upp hur man ska veta vad som är precis rätt och hur reaktioner blir? Går det göra det?
Tack för svar
Alex45
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-12-27
Ort: Kalmar/Öland

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Huggorm » 2018-12-27 1:17:21

Man måste nog helt enkelt vara ute bland folk väldigt mycket och hela tiden vara uppmärksam och se hur de reagerar. Till slut lär man sig, men helt 100% blir det förstås aldrig. Det kommer alltid finnas individer som reagerar annorlunda och oförutsägbart.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Alex45 » 2018-12-27 1:37:54

Huggorm skrev:Man måste nog helt enkelt vara ute bland folk väldigt mycket och hela tiden vara uppmärksam och se hur de reagerar. Till slut lär man sig, men helt 100% blir det förstås aldrig. Det kommer alltid finnas individer som reagerar annorlunda och oförutsägbart.


Ok, så genom observerande av normala personer...
Då blir ju problemet om man har få vänner, och ingen som är speciellt nära överhuvudtaget. Men, man kan ju alltid försöka se på dem som är runt omkring en. Svårt att tolka situationer var det en som sa till mig, vilket ju lite sammanfattar det.
Alex45
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-12-27
Ort: Kalmar/Öland

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Flinta » 2018-12-27 1:55:09

Min erfarenhet är att i takt med att man lär känna en person och dennes förutsättningar brukar det bli lättare att nå fram. Viktigt är att möta personen där den är, försöka föreställa sig den personens verklighet.

Vilka hårda argument är det som du vill kommunicera och varför?
Senast redigerad av Flinta 2018-12-27 2:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-27 2:00:02

Nej det går inte. Folk är oförutsägbara. Och jag är NT.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-27 2:14:21

Bjäbbmonstret skrev:Nej det går inte. Folk är oförutsägbara. Och jag är NT.


Hur kommer det sig att du hänger så pass mycket här om du är NT?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-27 3:17:09

Passar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2018-12-27 3:32:06, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-27 3:30:16

Äh...trött...passar i stället.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Dagobert » 2018-12-27 4:57:43

Det går iaf i viss mån att lära sig hur folk inte kommer att reagera - nämligen på det sätt du föreställer dig att du skulle ha reagerat i deras situation.

Den insikten använder jag ibland med en viss, liten, framgång - ibland genom att anpassa det jag gör efter mottagarna, ibland genom att hålla truten.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Alex45 » 2018-12-27 12:10:35

Flinta skrev:Min erfarenhet är att i takt med att man lär känna en person och dennes förutsättningar brukar det bli lättare att nå fram. Viktigt är att möta personen där den är, försöka föreställa sig den personens verklighet.

Vilka hårda argument är det som du vill kommunicera och varför?


Hårda var väl fel ord... Men om man pratar om något mer känslosamt och ska säga något som är tänkt att förändra den andras åsikt. För att det inte ska bli ett för andra personen för personligt argument, som kan tyckas gått över gränsen, typ... Svårt att förklara helt, men ungefär.

Ok! Så genom att föreställa sig hur den andra ser på saker, och tänka sig in i deras situation hela tiden. Kanske kan funka. Det är värt att pröva iallafall.
Alex45
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-12-27
Ort: Kalmar/Öland

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav antonius » 2018-12-27 14:02:47

Vet inte om det är någon större vits med att lägga ner tid och en jäkla massa energi på att försöka förstå grumliga, och "mellan raderna" oförståeliga NT:personligheter, tycker heller inte det finns någon skyldighet att göra det, för att man kommer ändå inte förstå alla deras finter. Satsa på dig själv istället och odla egna bra egenskaper... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Flinta » 2018-12-27 15:26:52

Jag tror det kan vara bra att vara försiktig med att presentera åsikter i syfte att förändra någon. Bättre då om man lite halvdiskret kan inspirera och så frön. För att göra det behöver man ju också kunna gå utanför sig själv och sin syn på vad som är bra åsikter och beteenden.

Många går också runt och ser "behov" hos andra som inte alltid stämmer med verkligheten dvs för personerna själva. Aspergare brukar bli mer missförstådda än andra när det kommer till behov. Vi är sannolikt mer drabbade av goda råd och råd vi inte bett om. Så fråga personerna om deras behov och utforska dom. Räcker nog inte med att försöka föreställa sig andras verkligheter..när jag själv tänker efter.. Genom öppna frågor tex. "Vad tycker du om x". Lyssna sedan in personerna. Om personerna inte ställer följdfrågor är de ofta inte intresserad av din "hjälp".
Senast redigerad av Flinta 2018-12-27 15:30:50, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Batte » 2018-12-27 15:28:17

Både ja og nei, tror jeg. Man kan lære vanlige reaksjoner basert på erfaring. F.eks. om man sier fornærmelser nok ganger, kan man lære at vedkommende reagerer med sinne og sårethet, går i forsvar og blir lite tilgjengelig for argumenter.

De fleste situasjoner er forskjellige selv om de er like, fordi de har faktorer som spiller inn. Faktorene er ikke nødvendigvis mulig for oss å oppfatte, for ofte involverer de normer - komplekse og foranderlige regelverk, som ikke enkelt kan defineres.

Vi kan ikke alltid forutse aktuelle reaksjoner basert på uskrevne regler og uuttalte forventninger. Vi kan vite at noen av oss ofte møter negative reaksjoner. Jeg tror dette ofte kommer av at vår saklighet og eventuelt fravær av normerte høflighetsfraser kan gjøre at objektive argumenter og råd tolkes som fornærmelser, arroganse, uhøflighet og kritikk. Dette gjelder selvsagt ikke alle.

Vi kan til en viss grad påvirke hvordan det vi sier oppfattes av andre, selv om vi ikke kan benytte det uuttalte språket eller ikke kjenner normene. Vi har nemlig en måte som ofte faktisk er bedre, etter min erfaring: Vi kan uttale våre positive intensjoner, hvordan vi ønsker å fremstå og evt. også hva vi er redd for kan slå feil før vi fremfører argumentet. Det er godt mulig dette krever litt tankevirksomhet, men et hvert godt overveid argument trenger det og fortjener å formidles med tålmodighet og ethos.

Dette gjør ikke alltid at man vinner en diskusjon, men det gjør ofte at den andre parten ikke lukker seg for argumenter i samme grad som den ellers ville gjort. Det fører også ofte til at vedkommende tenker bedre om ens intensjoner - fordi man i mange tilfeller kan diktere dette, dersom man er den første som sier noe om temaet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-12-27 19:07:01

Jag tycker generellt sätt att folk är väldigt förutsägbara. Händer till och med att jag driver med människor ibland bara för jag vet innan hur de skall reagera eller vad de skall säga. Har märkt att många är ganska konservativa i sina personligheter och värderingar så dem är lätta att läsa av....

Just därför försöker jag alltid själv att utvecklas och vara så komplicerad som bara är möjligt så ingen skall kunna läsa mig som en öppen bok. Speciellt intellektuell är jag inte men jag är lurig och streetsmart i stället :)
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Alex45 » 2018-12-27 19:35:24

Tack för alla tips och tankar kring det här! Det borde kunna underlätta lite längre fram i tiden.
Alex45
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-12-27
Ort: Kalmar/Öland

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Flinta » 2018-12-27 21:46:59

Hur har andra gjort när de förändrat dina åsikter? Eller dom kanske alltid varit bra :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Alex45 » 2018-12-27 22:24:17

Flinta skrev:Hur har andra gjort när de förändrat dina åsikter? Eller dom kanske alltid varit bra :wink:

Ändrar inte ofta mina åsikter, då jag oftast tar till logiskt tänkande för att motbevisa, vilket brukar funka...
Man är ju också lite drabbad av vet bäst attityden, som ju är lite typiskt för AS, men jag brukar inte hamna i meningsskiljaktigheter.
Alex45
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-12-27
Ort: Kalmar/Öland

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Batte » 2018-12-27 22:49:51

Før man sier noe som kan oppfattes negativt av andre, bør man også la det gå gjennom "Talens tre portar".

1. Är det sant?
2. Är det nödvändigt?
3. Är det snällt?


Kan man ikke svare ja på minst et av spørsmålene bør man ikke si det man tenker på. Med unntak av meget risikofylte situasjoner, bør man kunne svare ja på nr. 1 og minst et av 2 og 3.

Dersom man ikke kan svare ja på hverken 1, 2 eller 3, bør man ikke si noe.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Flinta » 2018-12-27 23:50:06

Alex45 skrev:
Flinta skrev:Hur har andra gjort när de förändrat dina åsikter? Eller dom kanske alltid varit bra :wink:

Ändrar inte ofta mina åsikter, då jag oftast tar till logiskt tänkande för att motbevisa, vilket brukar funka...
Man är ju också lite drabbad av vet bäst attityden, som ju är lite typiskt för AS, men jag brukar inte hamna i meningsskiljaktigheter.


Bäst att du ber andra tänka logiskt då så att de ändrar åsikt till din :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Alex45 » 2018-12-27 23:51:58

Flinta skrev:Bäst att du ber andra tänka logiskt då så att de ändrar åsikt till din :wink:


Ja, det får man allt göra :D
Alex45
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-12-27
Ort: Kalmar/Öland

Går det lära sig att veta hur folk ska reagera på något?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-12-28 0:13:55

CoMpLiCaTeD_X skrev:Jag tycker generellt sätt att folk är väldigt förutsägbara. Händer till och med att jag driver med människor ibland bara för jag vet innan hur de skall reagera eller vad de skall säga. Har märkt att många är ganska konservativa i sina personligheter och värderingar så dem är lätta att läsa av....

Just därför försöker jag alltid själv att utvecklas och vara så komplicerad som bara är möjligt så ingen skall kunna läsa mig som en öppen bok. Speciellt intellektuell är jag inte men jag är lurig och streetsmart i stället :)


Jag känner igen mig i mycket av det du skriver.
Folk överraskar mig oftast inte tyvärr.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in