Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-17 3:05:10

Alien skrev:Det är just det som kan göra en osäker, reserverad, stel och just ocharmig.


Yepp, då förstår jag nu vad du menade med det.

Men passar på att framhålla att när man väl lär känna någon inom spektrumet till den grad att dom vågar vara sig själva så tycker jag ganska ofta man kan tyda en hög grad av genuin charm.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Alyana » 2018-12-17 11:12:53

Nej är inte osäker på den.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-17 14:08:06

Nej, inte det minsta. Däremot undrar jag om det finns högempatisk och lågempatisk autism. Tycker att de flesta aspergare har god empati och förmåga till medkänsla, men det finns också en liten grupp som är ovanligt "känslogrund".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Alyana » 2018-12-17 14:45:38

Kahlokatt skrev:Nej, inte det minsta. Däremot undrar jag om det finns högempatisk och lågempatisk autism. Tycker att de flesta aspergare har god empati och förmåga till medkänsla, men det finns också en liten grupp som är ovanligt "känslogrund".

Vilka är det då?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-17 18:36:33

Alyana skrev:
Kahlokatt skrev:Nej, inte det minsta. Däremot undrar jag om det finns högempatisk och lågempatisk autism. Tycker att de flesta aspergare har god empati och förmåga till medkänsla, men det finns också en liten grupp som är ovanligt "känslogrund".

Vilka är det då?


Hur menar du? Jag menar bland aspergare i allmänhet, inte någon specifik grupp här på forumet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav kiddie » 2018-12-17 19:50:29

Detta sabla empatibegrepp.

Tror de flesta manliga aspergare känner lite "aj" när de ser någon i verkliga livet falla på cykeln och hamna på stången.

Men empati är väl mer än en omedelbar reaktion. Jag kan känna med litegranna någon som slår sig men har märkt att jag är sämre än de andra i min familj med aspergerdrag, om vi sitter och slökollar sport och något dramatiskt händer kan de skrika AJ. Så har väl lite spegelsmärta om man kan kalla den så, men mycket mindre än många.

Tycka synd om gör jag inte direkt.

Däremot kan jag ha en stor förståelse, men att den kallas kognitiv empati fattar jag inte riktigt. Handlar ju bara om att fatta.

Så jag är en lågempatisk aspergare och Katten en högempatisk. Vi får utgöra gruppernas symboler. 8)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Alyana » 2018-12-17 21:25:14

Jag har mycket empati men kan inte riktigt visa det på ett sätt så att andra förstår. :-)004
Det är frustrerande.
Blir ofta fel fast jag bara har gott i sinnet.
Tanken räknas hoppas jag... :-)154
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-17 21:54:26

Nej kiddie, jag uppfattar inte dig som lågempatisk!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-12-17 22:53:08

Kahlokatt skrev:Nej kiddie, jag uppfattar inte dig som lågempatisk!


+1
Samma här. I text uppfattar jag dig som en människa med stor förståelse och empati för andra människor.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav kiddie » 2018-12-18 0:48:54

Jag är intresserad av andra människor och är de bra på att förklara så är jag rätt bra på att förstå dem.

Men är förståelse empati?

Jag vill också att folk jag tycker om ska må bra. Troligen för att det blir roligare för mig då.

Låter det fortfarande empatiskt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav kiddie » 2018-12-18 1:36:29

RainyDay skrev:Empati är att förstå och att kunna hjälpa, men hur mycket förstår du och hur mycket hjälper du andra?

Sympati är ett värdelöst instrument för att kunna vara empatisk om det själv lamslår en känslomässigt.


Jag hjälper när jag kan. Ibland bara med ord, då tänker jag inte så mycket på att det är för att hjälpa den andre, känner bara att jag vill lixom stå i kontakt med dem om de har det svårt. I ord är jag inget bra på att trösta men jag vill ändå att folk ska veta att jag iallafall ganska ofta är tillgänglig om de behöver prata.

I handling är det enklare. Om de behöver konkret hjälp och jag ärligt kan ge den, så gör jag oftast det.

En del verkar lägga hjälpande i empatibegreppet, andra inte. Det anses väl oftast att man är empatisk även om man inte gör ett skit? För väldigt många anser sig empatiska men inte ser jag att de hjälper någon. Jag är med i en ideell grupp och det är samma människor hela tiden som stöttar. Det kommer inte vanliga människor med vanlig empati och stöttar, det har typ aldrig hänt.

Jag vet hur folk beter sig som tycker synd om andra och sig själv, vet inte om det handlar om sympati, men jag har aldrig fattat hur det känns. Jag tror inte jag riktigt tyckt synd om något och jag vet inte hur det är att tycka synd om sig själv. Jag har lixom aldrig upplevt det.

Och för den som undrar så går det alldeles ypperligt att gnälla utan att tycka synd om sig själv tydligen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Julianus » 2018-12-18 2:27:11

Vad är det för fråga? Jag är inte ett dugg tveksam om min autismdiagnos, har ju fått det fastställd som barn och har läkarintyg på det.

Jag anser att det finns fortfarande ingen kunskap alls om det, okunskapen är lika hög nu som då.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-18 16:23:29

kiddie skrev:
Jag vill också att folk jag tycker om ska må bra. Troligen för att det blir roligare för mig då.

Låter det fortfarande empatiskt?


Så där kan jag också tänka. Så då är jag väl också lågempatisk i sådana fall.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Leibniz » 2018-12-18 17:49:34

Julianus skrev:Jag anser att det finns fortfarande ingen kunskap alls om det, okunskapen är lika hög nu som då.


Jag instämmer i detta. Det är en av grejerna som förvånat mig efter utredningen. Jag trodde i min enfald att man inom sjukvården, habiliteringen, socialtjänsten och försäkringskassan skulle ha någorlunda koll på diagnoserna.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-19 20:31:56

Alyana skrev:Jag har mycket empati men kan inte riktigt visa det på ett sätt så att andra förstår. :-)004
Det är frustrerande.
Blir ofta fel fast jag bara har gott i sinnet.
Tanken räknas hoppas jag... :-)154


Ens uppsåt tycker jag är viktigare än utfallet. Tyvärr ser inte alla det så.

Och kan förstå frustrationen.

Finns många som påstår att folk inom autism spektrumet har bristande empati för att vi inte visar det på samma vis som NTs. Att vi skulle ha bristande inlevelseförmåga för att vi inte uppfattar och tänker på ett NT vis.
Dom påstår att vi har kommunikations svårigheter för att vi inte kommunicerar på ett NT vis, att vi har sociala svårigheter för att vi finner många sociala normer och företeelser märkliga eller motbjudande. Osv..

Om man ser på alla liknande påståenden som finns i sin helhet så tycker jag att dom tyder på just bristande empati och inlevelseförmåga, som patologiskt sedan projiceras mot folk inom tex autism spektrumet.

Jag brukar kalla det för neurotypisk personlighetsstörning :lol:
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Handy » 2018-12-19 21:06:45

Jag har inga tvivel om att jag är aspie, tom ett objektivt sensordetektortest visade att jag hade asperger.

Sedan håller jag med dig triggerhappyD om att tanken är det som räknas. Jag vill gott och önskar folk det bästa, men blir ändå stämplad (av många här) som känslostörd, psykopat osv. Jag gör så gott jag kan, mer kan ingen begära. Och det innebär inte alltid vad några enstaka tycker är rätt, jag går efter majoritetens väl och ve.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Mountain_lion » 2018-12-19 23:39:40

I omgångar. Samtidigt känner jag att jag avviker så mycket från främst kolleger och andra personer på jobbet.
Har otroligt svårt för att personer inte anstränger sig för att göra sina arbetsuppgifter och följer verksamhetens mål, utan verkar tro att man är på jobb som någon form av tidsfördriv eller vuxendagis.
Man verkar inte intresserad av att följa rutiner alltid utan bara när det passar. Sedan är det sånt himla snack om vad som händer i deras privata liv och främst deras ungar varenda lunchrast.
Jag får ofta höra att jag inte ska hålla så hårt på regelverk och rutiner. Att det endast är ett ramverk. Jag förstår det inte. Varför har man då skaffat det, om man inte ska följa det.
Så otroligt jobbigt och komplicerat.
Det finns dagar när jag undrar vad jag gör där når jag bara verkar skapa problem för alla andra, som kör sitt eget race.
Så, ja jag känner mig så annorlunda men känner mig samtidigt osäker på ifall jag är på rätt ställe när jag är här. Jag har ingen diagnos. Vågar inte och vill inte få någon stämpel på mig.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav alpacka » 2018-12-20 15:47:42

Jag har inga specialintressen alls och gör förvisso repetitioner av min vardag, men vilka gör inte det liksom?
Jag fick atypisk autism iaf.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav kiddie » 2018-12-23 3:54:02

Det kan vara svårt att veta vad som man bäst klassar som AS och vad man bäst klassar som ADD. Gränsen är ju inte huggen i sten. Det påverkar iallafall mig vilket fack jag lägger det i. Fattar inte varför dock.

Det är mest det ickesociala jag pratar om där. I vissa fall kan jag lyckas vimsa bort hela mig och knappt hitta mig igen.

Vad gäller det sociala är det ju rätt märkligt. Vissa NT funkar man bra med, vissa inte alls (fast man kan funka på ytan så man får jobbet gjort). Vissa med AS kan man nästan se sig själv i och man kan fylla i varandras meningar. Vissa råkar man direkt i konflikt med. Alla NT gillar definitivt!!!! inte varandra heller. Det mest spännande egentligen och utvecklande är inte att försöka att förstå en NT, utan en AS som man inte drar jämnt med. Finns massor att lära där. Då menar jag inte troll utan riktiga kompisar som man vill ha, men det blir ofta fel i kommunikationen.

Ibland blir det konstigt nog fel för att man tänkte lika, inte olika.

Känns som jag är aspigare rent socialt och även i övriga symptom på vintern. Fattar inte varför. Men rätt spännande att ett syndrom kan ändras av årstiderna.

Jag har en kompis som jag ibland har problem med men mycket beror tyvärr på saker i hennes liv som jag inte kan fixa, annars är vi ett riktigt radarpar. Henne har jag undrat om hon har AST. Då skulle det vara atypisk autism och ADD. Hon har helt klart symptom av ADD, men dessa kan vara förvärvade. Men det kanske räknas som ADD ändå? Symptom på AST hade hon innan det som ändrade hennes neurologi, men verkade mildras.

Det jag funderar på med henne är våra Myers-Briggsgrupper. OK att de inte säger allt men det kan ge en saker att fundera vidare på. Jag är INTJ och det känns som en ganska harmonisk sammansättning. Man har ofta ett rätt bra helhetstänk (eller kanske hellre kalla det systemtänk) samtidigt som man ser framåt och med det tänket kan man fixa en bättre framtid. För min del hade det nog varit bättre att vara ENTJ, för då verkar det inte som man blir fast i tankarna utan man har mer energi. Så kanske inte så harmoniskt iaf.

Min kompis är I/ESFJ, det känns verkligen oharmoniskt. Hon lever mycket av sitt liv i framtiden och vill att det ska blir bättre men eftersom hon har ett starkt detaljtänk istället så kommer hon inte på hur hon ska få ihop det. Det som hon har som är bra är att hon har såpass starka drag av extroversion att hon oxo klarar att orka ändra och dona med saker.

En av anledningarna till jag inte tror hon kan vara ren aspergare. Finns det någon annan här med lika starkt I som E, mycket starkt S, ganska starkt F och mycket starkt J?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav sussi83 » 2018-12-23 4:29:17

Mountain_lion skrev:I omgångar. Samtidigt känner jag att jag avviker så mycket från främst kolleger och andra personer på jobbet.
Har otroligt svårt för att personer inte anstränger sig för att göra sina arbetsuppgifter och följer verksamhetens mål, utan verkar tro att man är på jobb som någon form av tidsfördriv eller vuxendagis.
Man verkar inte intresserad av att följa rutiner alltid utan bara när det passar. Sedan är det sånt himla snack om vad som händer i deras privata liv och främst deras ungar varenda lunchrast.
Jag får ofta höra att jag inte ska hålla så hårt på regelverk och rutiner. Att det endast är ett ramverk. Jag förstår det inte. Varför har man då skaffat det, om man inte ska följa det.
Så otroligt jobbigt och komplicerat.
Det finns dagar när jag undrar vad jag gör där når jag bara verkar skapa problem för alla andra, som kör sitt eget race.
Så, ja jag känner mig så annorlunda men känner mig samtidigt osäker på ifall jag är på rätt ställe när jag är här. Jag har ingen diagnos. Vågar inte och vill inte få någon stämpel på mig.

Jag känner i mångt och mycket samma, men att känna av konsensus i arbetssituationer är minst lika viktigt som att följa regler. Jag tror tvärt emot min natur att dessa oskrivna regler är viktigare än det som står på papper. De avgör om du är med eller emot ”gänget” sas oavsett vad någon använder för pekpinnar.
En arbetsgrupp kan fälla en chef men ensam är man inte stark i det sammanhanget.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav sussi83 » 2018-12-23 5:02:33

alpacka skrev:Jag har inga specialintressen alls och gör förvisso repetitioner av min vardag, men vilka gör inte det liksom?
Jag fick atypisk autism iaf.

Jadu, jag funderar i samma banor ibland, läkare jag träffat har ifrågasatt om jag verkligen har AS.
Visseligen fick jag diagnosen under andra kriterier men vänner har undrat om det stämmer. Kanske har de haft mindre kunskap eller haft egen diagnos men tvivlar på det.
Man kan ligga på gränsen å känna av det å inte kunna hitta någon med samma diagnos som är lik en själv. :/
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav sussi83 » 2018-12-23 6:07:05

triggerhappyD skrev:
Alyana skrev:Jag har mycket empati men kan inte riktigt visa det på ett sätt så att andra förstår. :-)004
Det är frustrerande.
Blir ofta fel fast jag bara har gott i sinnet.
Tanken räknas hoppas jag... :-)154


Ens uppsåt tycker jag är viktigare än utfallet. Tyvärr ser inte alla det så.

Och kan förstå frustrationen.

Finns många som påstår att folk inom autism spektrumet har bristande empati för att vi inte visar det på samma vis som NTs. Att vi skulle ha bristande inlevelseförmåga för att vi inte uppfattar och tänker på ett NT vis.
Dom påstår att vi har kommunikations svårigheter för att vi inte kommunicerar på ett NT vis, att vi har sociala svårigheter för att vi finner många sociala normer och företeelser märkliga eller motbjudande. Osv..

Om man ser på alla liknande påståenden som finns i sin helhet så tycker jag att dom tyder på just bristande empati och inlevelseförmåga, som patologiskt sedan projiceras mot folk inom tex autism spektrumet.

Jag brukar kalla det för neurotypisk personlighetsstörning :lol:

Man kan känna empati utan att för den sakens skull ha någon medkänsla eller känna sympati. Att vara kritisk anser iaf jag är sunt, att vara kritisk utan att vara konspiratorisk. När folk inte förstår upplever jag att det är sympati de saknar, att kunna föreställa sig hur det är i mina kläder utan att jämföra med andra. I det fallet med sympati tror jag personer med AS och de som inte As drar ganska lika. Kanske endel med As känner mer sympati än andra och det är en väldigt fin gåva. När det gäller empati beror det kanske på, människor med As kanske har en extra nerv för att vara kritiska. Beror det på att vi inte förstår oss på någons situation? Njae, jag tror att det snarare har att göra med att man tillägnat sig kunskaper på ett annat sätt som gör att man inte tar allt för självklart. Att kunna förstå vad någon känner kan såklart betyda många saker och bara för att man förstår kommer det inte alltid ut rätt såklart. Övning ger färdighet som man säger å det kan man nog aplicera på allt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav Karamell » 2018-12-23 7:01:42

Jag fick diagnos utan utredning, men jag tror det stämmer ändå.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Är ni osäkra om er Autismdiagnos är korrekt?

Inläggav kiddie » 2018-12-23 7:23:37

Man kan ju känna med någon eller vad man ska kalla det fast använda det för ont. Hade man inte förstått det, skulle inte sadister vara sadister. Jag har träffat två personer med klart psykopatiska drag (träffat andra med), men dessa två ville alls inte göra dig illa. De hade ingen empati till dig. Gjorde de dig illa var det vara en slags olyckshändelse som att de ville ha en sak du ägde och så bara tog de den utan samvetskval. De kunde lätt locka till sig nya vänner för de var glada och roliga, men ingen stannade som kompis hos dem. Men dock fattades just det där draget att faktiskt förstå andras känslor.

Hos de andra med psykopatiska drag verkade de visst ha medkänsla men de använde den i två sammanhang. Att manipulera folk. Och att njuta av att göra dem illa på något vis.

Båda sorterna kunde vara jättejobbiga att ha inpå sig. Fast de verkade funka helt olika. Den ena var egoist och tog vad de ansåg sig behöva (som när en gjorde slut med min kompis så tog hen alla saker). Hen förklarade sen helt vanligt att Jag behövde dem ju. Kompis sa att det gjorde jag med! Hen verkade konfunderad där, lyckades förövrigt aldrig manipulera bra, och hade aldrig bra svar. Så hen sa bara Jaha. Och så var det inget mer med det!

De som verkligen försöker såra är jobbiga på ett annat sätt. De manipulerar bra, får folk på sin sida, ljuger lätt och alla tror dem. De kan förstöra en människas liv, fjärma en från alla tidigare kompisar (som tror på psykopaten som ljuger så grovt att det "måste" vara sant) och förstöra hela ens rykte, följa efter en och fortsätta att förstöra. Gör man så fattar man ju att den andra personen plågas.

Jag har tidigare tyckt att kognitiv empati är "bättre" på något vis, men nu för tiden tycker jag mer affektiv terapi är det. Om en känsla genljuder genom en människa som inte var den som blev skadad, så tycker jag det är mer mänskligt och känsligt. Även om hen egentligen inte har mycket att komma med i den kognitiva delen.

Vad gäller planerad sadism och manipulation, sysslar verkligen aspergare med sådant i vanliga fall?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in