Vad tycker ni om att klippa er hos frisören?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Huggorm » 2018-01-07 22:07:44

antonius skrev:var går gränsen mellan tvångsklippning och tortyr, eller är all tvångsklippning kategoriserad som tortyr?
Det beror på om de bara klipper håret eller om de klipper bort öronen också
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav antonius » 2018-01-07 22:17:56

Huggorm skrev:
antonius skrev:var går gränsen mellan tvångsklippning och tortyr, eller är all tvångsklippning kategoriserad som tortyr?
Det beror på om de bara klipper håret eller om de klipper bort öronen också


vart ideligen tvångsklippt som barn, de njöt av att skända mig, såg ut som en lägerfånge, så mobbarna fick ännu mera ammunition, inget annat än ren tortyr från två håll!!
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Baba Jaga » 2018-01-17 19:22:04

Som barn fick jag håret avskalat av en granntant som hade damfrisering. Jag såg ut som en luggsliten kyckling efter varje gång, men mina föräldrar envisades med att skicka dit mig. De ville hålla sig väl med grannarna.
Som vuxen klipper jag numera mig själv. Tre klipp med saxen och lite puts - hur svårt kan det vara? Då blir jag nöjd också - vilket jag nästan aldrig har blivit de gånger frisyren har kostat femhundra spänn.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Liljan » 2018-01-19 19:26:22

Nu har jag inte läst alla svar men jag går mycket hellre till tandläkaren än frisören. Jag tycker det är obehagligt att någon håller på med mitt hår och jobbigt att det ser annorlunda ut efteråt.

Kan du klippa din son hemma? Det blir billigast och lättast eller om du har en bekant som är frisör som kan komma hem till er. Går inte det så gå till en mindre salong på en tid där det inte är så mycket folk, tvätta håret hemma så han slipper den biten och hoppa över hårtorkning och styling efteråt. Just att torka håret vill frisörer helst göra så de kan rätta till om det ser ojämt ut, men går det inte så går det inte.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Huggorm » 2018-01-19 19:51:08

Liljan skrev:Just att torka håret vill frisörer helst göra så de kan rätta till om det ser ojämt ut, men går det inte så går det inte.
Då får de ge halva priset på en annan, kortare frisyr. Beroende på var man började så har de ett antal chanser att få till ett bra resultat. Till slut måste det bli bra.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Liljan » 2018-01-19 20:23:26

Huggorm skrev:
Liljan skrev:Just att torka håret vill frisörer helst göra så de kan rätta till om det ser ojämt ut, men går det inte så går det inte.
Då får de ge halva priset på en annan, kortare frisyr. Beroende på var man började så har de ett antal chanser att få till ett bra resultat. Till slut måste det bli bra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Huggorm » 2018-01-19 20:44:57

Liljan skrev:
Huggorm skrev:
Liljan skrev:Just att torka håret vill frisörer helst göra så de kan rätta till om det ser ojämt ut, men går det inte så går det inte.
Då får de ge halva priset på en annan, kortare frisyr. Beroende på var man började så har de ett antal chanser att få till ett bra resultat. Till slut måste det bli bra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla.
Tja, går det inte att få det jämnt så får man ju försöka något annat då
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav geocache » 2018-01-19 20:56:01

När jag tidigare gått till en för mig "ny" frisör har jag varit lite grann "spänd" av att inte veta hur han kommer att göra när han håller på med mitt hår, men efter några minuter vande jag mig vid hur han gjorde och sedan har jag inga problem alls.

Sedan några år har jag en bekant som klipper mig, gratis. Hon klipper alltid snagg, så det tar bara några minuter för henne att klippa mig. När jag var liten tog frisören så lång tid på sig att klippa mig att jag närapå fick sittkramp i benen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav RSD555 » 2018-01-19 21:32:19

Jag tycker om att klippa mig. Det är både skönt och uppiggande.

Men skulle aldrig låta frisör röra mitt hår.

mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Liljan » 2018-01-20 0:56:57

Huggorm skrev:
Liljan skrev:
Huggorm skrev:Då får de ge halva priset på en annan, kortare frisyr. Beroende på var man började så har de ett antal chanser att få till ett bra resultat. Till slut måste det bli bra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, du får gärna utveckla.
Tja, går det inte att få det jämnt så får man ju försöka något annat då

Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Torr och blött hår beter sig inte riktigt likadant, det är därför frisörerna kollar igenom håret efter de torkat det, ibland klipper de till det lite. Kan inte frisören torka det är risken att det blir lite ojämt och det är inte frisörens fel om kunden själv bett om att inte få det torkat.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav kiddie » 2018-01-21 7:12:27

Hatade att klippa mig som barn för av någon sjuk anledning skulle alla ha rak lugg. Ofta kunde de inte klippa exakt rakt och någon gång blev det väldigt snett. Just klippningen på den tiden var OK men att se att det var snett gjorde mig galen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav onionhttps » 2018-01-21 7:34:50

Jag klipper mig själv på senare tid. Delvis på grund utav att jag inte hittat någon frisörsalong som är tillräckligt nära. Å andra sidan när jag hittade en blev de sura på mig för att jag bad om kvitto efter att jag hade betalt.
Varför ska man vara så sur att betala Svensk skatt och det är kunden som betalar ändå, alltså jag så jag förstår inte. Det kanske var en frisörsalong där man "de facto" inte betalar skatt. Mycket gladare nu när jag klipper mig själv och så behöver man inte boka eller hitta en frisörsalong utan man är frisörsalongen själv :)
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vad tycker ni om att klippa sig

Inläggav Micke2 » 2018-01-21 9:14:02

Liljan skrev:Nu har jag inte läst alla svar men jag går mycket hellre till tandläkaren än frisören.

Som jag skrev ovan i tråden hade jag mycket svår frisörfobi ända tills jag var i 40-årsåldern, vilket resulterade i att jag alltför sällan blev klippt. Att gå till tandläkare har däremot aldrig varit något problem för mig; vare sig tandläkarborrar eller extraktionstänger oroar mig det minsta.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Zzzyn » 2018-01-22 18:36:54

Klipper mig själv; köpte en hårtrimmer för flera år sen, och när håret börjar krulla sig så står jag framför badrumsspegeln en stund och kommer ut som en ny man. Nyklippt man, that is.
Zzzyn
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-08-21

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Micke2 » 2018-12-20 17:02:13

Gubben som klippt mig de senaste 16 åren har slagit igen av åldersskäl. Jag hittar inte någon annan som jag vågar anlita, så nu har jag köpt en hårklippningsmaskin och får försöka klippa mig själv.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Huggorm » 2018-12-20 17:18:48

Micke2 skrev:Gubben som klippt mig de senaste 16 åren har slagit igen av åldersskäl. Jag hittar inte någon annan som jag vågar anlita, så nu har jag köpt en hårklippningsmaskin och får försöka klippa mig själv.
Det svåraste är att få till nacklinjen, men har man krage på kläderna gör det inte så mycket
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Segis » 2018-12-20 17:56:49

Jag vågade aldrig gå till frisören och tror inte jag varit där en enda gång. Min familj klippte mig när jag var ung och i och med lumpen så började jag klippa mig själv.

Huggorm skrev:Det svåraste är att få till nacklinjen

Därför har jag köpte en extra spegel med arm så jag ser min nacke i badrumsspegeln över handfatet ;) haha.
Segis
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2018-11-13
Ort: Dalsland

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Kahlokatt » 2018-12-20 21:29:52

Jag hatar att klippa mig, fastän jag egentligen tycker om när folk pillar i mitt hår. Anledningen är att jag efter medicinering (Zoloft) fick jättetunt och dåligt hår, efter att ha haft tjockt, vackert änglahår under hela uppväxten (story of my life). Tyvärr har det inte förbättrats och frisörer verkar ta för givet att jag friserar mig genom att stoppa en gaffel i stickkontakten och fixera med spray, för jag får så gott som alltid höra "men GUUUUU' vilket tunt hår du har!!!"
Har varje gång lust att svara "tack, jag har jobbat länge på det!" eller "men GUUUU' vilken fläskig mage du har!!!" eller liknande, men då skulle man väl åka ut på ändan.

Något jag också hatar är när folk fixerar mitt huvud, så där som frisörer kan göra ibland för att man skall hålla huvudet rakt. Jag får nästan bita mig i tungan för att inte slå till dem på handen och väsa "låt bli!"
Som barn tyckte jag att det var okej att bli klippt (jag hade alltså tjockt och fint hår då); däremot avskydde jag att ligga med huvudet i ett sådant där handfat. Jag tyckte att det gjorde så ont i nacken.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Trefjorton » 2018-12-28 22:08:39

Klippning i sig går ok, fast det är riktigt skönt att ha klippt sig. En av dom bästa känslorna. Brukar låta det växa lite då jag inte vill till frisören och betala så ofta. Alltså är det ekonomiska som stör mig mer.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav antonius » 2018-12-29 5:11:50

Klippa sig, man tar bara bunsenbrännaren och bränner av det värsta, har man slut gas, får man göra det the hard way över lägerelden, men var beredd med en hink snö, så det inte tar för mycket... 8)
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Mountain_lion » 2018-12-29 22:25:53

Jag har inga problem med att klippa mig. Av ekonomiska skäl köpte jag mig en trimmer när jag studerade och har sedan dess klippt mig själv. Funderar nu efter ca 20 år att låta det växa mer och gå till frisör. Vi får se ifall jag orkar med det bara.., att ha hår som far omkring på huvudet och i ansiktet.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Selma » 2018-12-29 23:17:45

antonius skrev:Klippa sig, man tar bara bunsenbrännaren och bränner av det värsta, har man slut gas, får man göra det the hard way över lägerelden, men var beredd med en hink snö, så det inte tar för mycket... 8)

Varför inte vax? Ett snabbt ryck och det dröjer lite längre tid innan stråna tittar fram igen.
:mrgreen:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2018-12-29 23:41:51

Senaste gången jag klippte mig kort var 1997. Efter det har jag kört med långt hår...

Har förmånen att ha en syster som är fantastiskt duktig på skönhetsvård så hon hjälper mig med klippning, hårfärgning, plocka ögonbrynen. En gengäld så hjälper jag henne med tekniska saker som datorer, tv och mobiler som ej är hennes starka sida...

Bra deal....

Någon som har något bra tips på antirynkkräm att använda runt ögonen?
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Vad tycker ni om att klippa er

Inläggav Huggorm » 2018-12-30 0:03:35

Plocka ögonbrynen? Rynkkräm? :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in