Konsekvenser av att få en diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav larssvensson » 2018-12-10 19:29:57

Jag är en man i 30 års åldern som mer eller mindre är övertygad om att jag har Aspergers. Detta efter egen analys, samt bedömning från min sambo, men det som väger tyngst är väl att min KBT terapeut som jag träffat för min Dystymi gör den bedömningen också.

Jag är nu kallad till en utredning, men jag är lite skeptisk till om jag ska genomgå den eller inte. Främst då jag inte har någon insikt i vilka konsekvenser detta kan ge mig.
Jag är väldigt högfungerande, då jag har och behållit ett heltidsarbete under flertal år.
Det område jag har problem i är främst inom nära relationer.
Jag vet inte heller om min utredningstid kanske är bättre lämpad för någon som upplever större problem i sin vardag, och att jag av den anledningen borde tacka nej.

Jag undrar om det finns någon här som har någon insikt i dessa frågor.

Negativa konsekvenser :
Om jag och min sambo skulle vilja adoptera, kan diagnosen leda till en försvårad process?

Vilka handlingar är tillgängliga för allmänvården? Sen jag påbörjade min KBT behandling, har samtliga vårdkontakter jag pratat med frågat om jag äter några mediciner. (Inte för att det är något fel med det, men jag har aldrig blivit frågad det innan jag påbörjade min KBT behandling).

Finns det en risk att jag får en förhöjd försäkringspremie p.g.a. en diagnos?

Om jag skulle råka ut för en trafikolycka, kan en eventuell diagnos påverka ansvarsbedömningen? (Eller annan olycka)

Finns det inom några områden eventuella konsekvenser av en diagnos?

Positiva konsekvenser :

Ökad förståelse för mig själv, och kan därmed få mer förklaring till varför jag beter mig som jag gör, samt försök till att hitta metoder för att lindra dess påverkan på mig själv eller andra människor.

Jag skulle uppskatta om du som läser detta funderar och delar med dig av hur du tycker en diagnos har påverkat ditt liv? Och om det blivit någon skillnad mot innan?
larssvensson
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-12-10

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Alien » 2018-12-11 0:34:26

Om du funderar på att adoptera, tycker jag du ska avstå från att få en officiell diagnos. Men innan du genomgår utredningen kan du fråga om du kan få en muntlig diagnos men slipper få en skriftlig formell som står i din journal. Myndigheterna i de länder som adoptivbarn kommer ifrån kan ha kravet att adoptivföräldrarna ska vara fullt friska och anse att en aspergerdiagnos innebär att man inte är det.

Jag var sjukskriven (utbränd) när jag fick min diagnos och fick efter det aldrig återkomma till min arbetsplats. Det innebar förtidspension mot min vilja.

Man lär ska kunna spärra en del av sin journal, men jag har aldrig försökt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Trinus » 2018-12-12 12:32:23

Du kan vara i det autistiska spektrumet men vara så pass högfungerande att du inte har en signifikant funktionsnedsättning och således inte kvalificeras att få diagnosen autism. Som exempelvis schackgeniet Magnus Carlsen.


Jag rekommenderar dig att köpa boken "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom"

Om du läser boken kan du själv identifiera om du tillhör spektrumet samt få tips och hjälp om du har problem i vardagen men som inte klassas som signifikant funktionsnedsättning. Och ja, du hamnar i diverse register. Register och personlig information är en stor global business.
Trinus
Inaktiv
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2018-12-12

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Batte » 2018-12-13 0:08:27

Her tror jeg du har full kontroll. :-)Happy Reflektert og med mange relevante spørsmål. Jeg kan ikke svare på spørsmålene dessverre.

Jeg tror nok du har tenkt på det meste her. Min mening er generelt at det ikke er noe poeng i å få en diagnose om man ikke skal benytte dokumentasjonen til å få noe fra det offentlige, som man ikke kunne fått dokumentasjonen. Lære om seg selv og AS kan man jo også uten diagnose.

Grunnen til at utredning i det hele tatt kom på tale for deg, om jeg forstår rett, er at du har Dystymi og mottar behandling for det. Det kan hende psykiatrien vil gi annen type behandling til en person med autisme enn til en person uten diagnose. Et annet relevant spørsmål kan derfor være om en eventuell diagnose vil påvirke behandlingen for Dystymi.

Det diskuteres bl.a. her på forumet om kbt overhodet fungerer på mennesker med autisme. Det finnes også tråder om personer som har fått mindre behandling etter at de har fått en diagnose.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav BellaBelle » 2018-12-13 1:17:50

larssvensson skrev:Jag är en man i 30 års åldern som mer eller mindre är övertygad om att jag har Aspergers. Detta efter egen analys, samt bedömning från min sambo, men det som väger tyngst är väl att min KBT terapeut som jag träffat för min Dystymi gör den bedömningen också.

Jag är nu kallad till en utredning, men jag är lite skeptisk till om jag ska genomgå den eller inte. Främst då jag inte har någon insikt i vilka konsekvenser detta kan ge mig.
Jag är väldigt högfungerande, då jag har och behållit ett heltidsarbete under flertal år.
Det område jag har problem i är främst inom nära relationer.
Jag vet inte heller om min utredningstid kanske är bättre lämpad för någon som upplever större problem i sin vardag, och att jag av den anledningen borde tacka nej.

Jag undrar om det finns någon här som har någon insikt i dessa frågor.

Negativa konsekvenser :
Om jag och min sambo skulle vilja adoptera, kan diagnosen leda till en försvårad process?

Vilka handlingar är tillgängliga för allmänvården? Sen jag påbörjade min KBT behandling, har samtliga vårdkontakter jag pratat med frågat om jag äter några mediciner. (Inte för att det är något fel med det, men jag har aldrig blivit frågad det innan jag påbörjade min KBT behandling).

Finns det en risk att jag får en förhöjd försäkringspremie p.g.a. en diagnos?

Om jag skulle råka ut för en trafikolycka, kan en eventuell diagnos påverka ansvarsbedömningen? (Eller annan olycka)

Finns det inom några områden eventuella konsekvenser av en diagnos?

Positiva konsekvenser :

Ökad förståelse för mig själv, och kan därmed få mer förklaring till varför jag beter mig som jag gör, samt försök till att hitta metoder för att lindra dess påverkan på mig själv eller andra människor.

Jag skulle uppskatta om du som läser detta funderar och delar med dig av hur du tycker en diagnos har påverkat ditt liv? Och om det blivit någon skillnad mot innan?


Är det du eller din partner som vill att du utreder? Kanske du bör byta partner,
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav antonius » 2018-12-13 2:59:15

larssvensson skrev:Jag skulle uppskatta om du som läser detta funderar och delar med dig av hur du tycker en diagnos har påverkat ditt liv? Och om det blivit någon skillnad mot innan?


Om du har ett någorlunda väl fungerande liv, tror jag att du kan avstå, men om du absolut vill ha en diagnos på pränt, och att du inte tycker att du klarar din vardag så go ahead.

Men man blir inte lyckligare efter att man fått den, snarare kan fler problem dyka upp, men då har man en större aning om varför, men som sagt ibland hade man nog kunnat vara ovetandes, iaf tycker jag det... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Alyana » 2018-12-13 13:03:36

Det är bra för en själv att veta.
Och nödvändigt ibland gentemot andra,
men man blir tyvärr missförstådd, stämplad och behandlad som en idiot ofta.
Men jag hade inte orkat om ingen hade kunnat förstå vad mina problem beror på.
Nu vet jag och kan försöka acceptera och ha överseende med mig själv.
Och andra kan inte hur som helst ställa krav på mig i tron att jag är som alla andra medan jag ständigt misslyckas och går ner mig i depression, utmattning, förmodligen missbruk till sist och kanske självmord..
Ju äldre jag blir desto mer medveten om mina svårigheter blir jag, och jag är tröttare nu.
De flesta med AS orkar antagligen inte i längden.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Batte » 2018-12-13 14:06:03

BellaBelle skrev:Är det du eller din partner som vill att du utreder? Kanske du bör byta partner,
Hva baserte du dette på?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav ShakeItOut » 2018-12-13 19:08:29

Skulle inte våga få en diagnos om du ska adoptera, speciellt när du redan har dystymi. Kommer själv att få välja bort barn helt pga mina diagnoser eftersom jag inte tror att det skulle gå att genomgå en adoption. Dvs tror inte att mina diagnoser går igenom och det var också största tveksamheten till utredning för mig, ville inte stänga den dörren...

Ska man plugga eller behöver t.ex boendestöd är diagnos bra.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Trefjorton » 2018-12-15 9:58:56

(positivt)Bara det att förstå hur man är genom diagnosen var stort för mig. Det var många som sa att jag var socialt handikappad under uppväxten (samt som vuxen), men själv visste jag inte.

(negativt)Annars kan det bli svårare att bli polis, eller gå med i militären. Om staten/företag själva inte har tillgång till din diagnos/register, kan du själv ljuga och säga att du inte har någon(eller inte ta upp det). Har för mig att det är så med militären. Fast om du har en diagnos så kan det synas på dig ändå, och kuggar psykologitesten.

Personligen så var det jätte bra. Har fått arbetsträna där dom inte förväntar sig att jag är normal eller jobbar lika mycket som dom. Dessutom kan det vara lättare att få bidrag (fast bara en diagnos räcker inte, man måste ha visat sig som låg-fungerande/låg-arbetsförmåga).

Om du har fått en diagnos så tyder det på att du har problem, och behöver någon slags hjälp. Oftast är en diagnos bra.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav BellaBelle » 2018-12-15 14:09:30

Batte skrev:
BellaBelle skrev:Är det du eller din partner som vill att du utreder? Kanske du bör byta partner,
Hva baserte du dette på?


Ber om ursäkt för att det där ev kom ut lite fel/bryskt. Det var mest en tanke kring om det kunde vara så att TS partner är den som är påtryckande för attTS bör genomgå en utredning - inte TS själv. Och vad det i så fall ”säger” om relationen och vad det kan innebära för relationen i framtiden.

Jag skulle själv INTE göra en utredning om jag (fortfarande) fixade heltidsarbete m.m. En diagnos HAR negativa aspekter likaväl som positiva. Man får själv bedöma för- och nackdelar.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav larssvensson » 2018-12-15 22:33:09

Batte skrev:Her tror jeg du har full kontroll. :-)Happy Reflektert og med mange relevante spørsmål. Jeg kan ikke svare på spørsmålene dessverre.

Jeg tror nok du har tenkt på det meste her. Min mening er generelt at det ikke er noe poeng i å få en diagnose om man ikke skal benytte dokumentasjonen til å få noe fra det offentlige, som man ikke kunne fått dokumentasjonen. Lære om seg selv og AS kan man jo også uten diagnose.

Grunnen til at utredning i det hele tatt kom på tale for deg, om jeg forstår rett, er at du har Dystymi og mottar behandling for det. Det kan hende psykiatrien vil gi annen type behandling til en person med autisme enn til en person uten diagnose. Et annet relevant spørsmål kan derfor være om en eventuell diagnose vil påvirke behandlingen for Dystymi.

Det diskuteres bl.a. her på forumet om kbt overhodet fungerer på mennesker med autisme. Det finnes også tråder om personer som har fått mindre behandling etter at de har fått en diagnose.


Från det offentliga har jag egentligen inget behov, jag är självförsörjande. Och såvida jag inte blir mer deprimerad så tror jag att jag kommer kunna behålla mitt jobb. I den bemärkelsen så kanske det inte är värt att genomgå en utredning. Just nu klarar jag mig.
Och jag är lite av samma inställning som dig, mitt behov just nu är egentligen bara kunskap, så jag kan sträva emot att vara den man jag vill vara. Jag kan själv identifiera mig med asperger, bara upptäckten av att läsa på detta forum eller liknande forum har visat mig en värld där det finns människor som tänker mer som jag, och upplever världen på ett liknande sätt.

Jag var lite otydlig, grunden till utredning är att min terapeut pratade med mig om att en anledning till att jag har de problem jag har ( emotionell närhet, empati, theory of mind ) kan bero på att jag ligger någon stans i autismspektrumet. En av hennes målgrupper är just människor med autism, så om hon gör den liknelsen har jag svårt att bestrida.

Jag har också läst en del om att KBT inte ska fungera så bra, jag är intresserad av mediciner. Min far levde med bipolär sjukdom och jag har sett vad hans mediciner gjorde med honom medans han var i livet. Finns det andra behandlingsformer du känner till mot nedstämdhet/depression för människor med aspergers?
larssvensson
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-12-10

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav larssvensson » 2018-12-15 22:35:58

Alien skrev:Om du funderar på att adoptera, tycker jag du ska avstå från att få en officiell diagnos. Men innan du genomgår utredningen kan du fråga om du kan få en muntlig diagnos men slipper få en skriftlig formell som står i din journal. Myndigheterna i de länder som adoptivbarn kommer ifrån kan ha kravet att adoptivföräldrarna ska vara fullt friska och anse att en aspergerdiagnos innebär att man inte är det.

Jag var sjukskriven (utbränd) när jag fick min diagnos och fick efter det aldrig återkomma till min arbetsplats. Det innebar förtidspension mot min vilja.

Man lär ska kunna spärra en del av sin journal, men jag har aldrig försökt.


Att avstå, bygger det på någon kunskap eller känsla? Anledning att jag frågar är att jag har samma uppfattning att det kan ligga mig i fatet. Men jag har inte lyckats hitta någon information om så är fallet. Att man ska vara fullt frisk är jag medveten om, men inte hur vida en aspergersdiagnos räknas som en sjukdom i dessa länder.

Blev du nekad att komma tillbaka på grund av din diagnos? Det låter fruktansvärt.
larssvensson
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-12-10

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav larssvensson » 2018-12-15 22:38:58

Trinus skrev:Du kan vara i det autistiska spektrumet men vara så pass högfungerande att du inte har en signifikant funktionsnedsättning och således inte kvalificeras att få diagnosen autism. Som exempelvis schackgeniet Magnus Carlsen.


Jag rekommenderar dig att köpa boken "Den kompletta guiden till Aspergers syndrom"

Om du läser boken kan du själv identifiera om du tillhör spektrumet samt få tips och hjälp om du har problem i vardagen men som inte klassas som signifikant funktionsnedsättning. Och ja, du hamnar i diverse register. Register och personlig information är en stor global business.


Ja, det är nog vad jag tror utfallet skulle bli. Men om det är något jag lärt mig senaste åren är att min egna självbild är långt ifrån verkligheten för "normala" människor.

Jag har faktiskt boken, förutom alla stycken om hur man var som barn så känner jag igen mycket. Sen har jag en liten förvrängd bild av min barndom och minns egentligen inte så mycket. Men jag har alltid haft kompisar och inte speciellt svårt att passa in. Jag har alltid känt mig lite utanför, och på senare år har jag insett att det är min äldsta vän som hållit mig socialt flytande.
larssvensson
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-12-10

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav larssvensson » 2018-12-15 22:43:09

Alyana skrev:Det är bra för en själv att veta.
Och nödvändigt ibland gentemot andra,
men man blir tyvärr missförstådd, stämplad och behandlad som en idiot ofta.
Men jag hade inte orkat om ingen hade kunnat förstå vad mina problem beror på.
Nu vet jag och kan försöka acceptera och ha överseende med mig själv.
Och andra kan inte hur som helst ställa krav på mig i tron att jag är som alla andra medan jag ständigt misslyckas och går ner mig i depression, utmattning, förmodligen missbruk till sist och kanske självmord..
Ju äldre jag blir desto mer medveten om mina svårigheter blir jag, och jag är tröttare nu.
De flesta med AS orkar antagligen inte i längden.


Ja, det är egentligen det jag är ute efter. Jag vill få en förklaring, i ett försök att skapa en riktning att gå emot. Jag vill kunna förstå vad mina problem beror på och med det hoppas att jag lättare kommer kunna acceptera och ha överseende med mig själv.
larssvensson
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-12-10

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Batte » 2018-12-17 0:23:33

larssvensson skrev:
Batte skrev:Her tror jeg du har full kontroll. :-)Happy Reflektert og med mange relevante spørsmål. Jeg kan ikke svare på spørsmålene dessverre.

Jeg tror nok du har tenkt på det meste her. Min mening er generelt at det ikke er noe poeng i å få en diagnose om man ikke skal benytte dokumentasjonen til å få noe fra det offentlige, som man ikke kunne fått dokumentasjonen. Lære om seg selv og AS kan man jo også uten diagnose.

Grunnen til at utredning i det hele tatt kom på tale for deg, om jeg forstår rett, er at du har Dystymi og mottar behandling for det. Det kan hende psykiatrien vil gi annen type behandling til en person med autisme enn til en person uten diagnose. Et annet relevant spørsmål kan derfor være om en eventuell diagnose vil påvirke behandlingen for Dystymi.

Det diskuteres bl.a. her på forumet om kbt overhodet fungerer på mennesker med autisme. Det finnes også tråder om personer som har fått mindre behandling etter at de har fått en diagnose.


Från det offentliga har jag egentligen inget behov, jag är självförsörjande. Och såvida jag inte blir mer deprimerad så tror jag att jag kommer kunna behålla mitt jobb. I den bemärkelsen så kanske det inte är värt att genomgå en utredning. Just nu klarar jag mig.
Och jag är lite av samma inställning som dig, mitt behov just nu är egentligen bara kunskap, så jag kan sträva emot att vara den man jag vill vara. Jag kan själv identifiera mig med asperger, bara upptäckten av att läsa på detta forum eller liknande forum har visat mig en värld där det finns människor som tänker mer som jag, och upplever världen på ett liknande sätt.

Jag var lite otydlig, grunden till utredning är att min terapeut pratade med mig om att en anledning till att jag har de problem jag har ( emotionell närhet, empati, theory of mind ) kan bero på att jag ligger någon stans i autismspektrumet. En av hennes målgrupper är just människor med autism, så om hon gör den liknelsen har jag svårt att bestrida.

Jag har också läst en del om att KBT inte ska fungera så bra, jag är intresserad av mediciner. Min far levde med bipolär sjukdom och jag har sett vad hans mediciner gjorde med honom medans han var i livet. Finns det andra behandlingsformer du känner till mot nedstämdhet/depression för människor med aspergers?

Ja, jeg tror som nevnt at du er reflektert rundt det hele. Jeg tror du er godt skikket til å tilegne deg kunnskap og forståelse av AS og deg selv uten at du behøver er diagnose til det formålet.

Ja, terapeuten vet sikkert hva hun snakker om vedrørende dine vansker og at du trolig befinner deg en plass på autismespekteret. Har hun sagt noe om hva formålet er med utredningen din vil være? Kanskje har hun ikke tenkt over om den faktisk vil dekke behov som kan dekkes uten den.

Ja, medisiner kan være bra. Jeg kan dessverre minimalt om dystymi hos aspergere. Jeg forstår det som at dystymi vanligvis (generelt) behandles med en kombinasjon av medisiner og terapi. Jeg tenker at det må gjennomføres basert på pasientens forutsetninger som en med asperger. Når det dreier seg om varige utfordringer innen utvalgte områder, bør kanskje et fokus være på å akseptere omstendighetene, fremfor å øve eller tenke positivt basert på NTs forutsetninger. Må igjen understreke at jeg ikke kan noe om dette med behandling av depresjon og dystymi, så det kan være at jeg tar feil om det.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Vildsvin » 2018-12-17 1:06:45

Angående adoption så kräver en hel del länder numera att adoptivföräldrar psykutreds. Det är ganska höga krav de ställer.
Följande aspekter bör särskilt belysas i medgivandeutredningen:

Vardera makens personlighet och tidigare historia.
Vad karaktäriserar maken? Vem och/eller vad gjorde honom/henne till den person han/hon är idag? Beskriv makarnas personlighetsdrag.
Styrkor respektive svagheter under barndoms- och ungdomsåren
Svårigheter, hur handskas maken med dem? Har hon/han varit med om förluster och hur handskades hon/han i så fall med dem?
Vad avgjorde utbildnings- och yrkesval? Hur såg vägen ut till makens val?
Arbetslivshistoria
Tidigare parrelationer; anledningen till separationen eller skilsmässa och lärdomar av dessa.
Makarnas utbildnings- och kulturella nivå bör utvärderas och beskrivas med utgångspunkt från vilken miljö de är uppvuxna i, nuvarande bostadsort, etc.
I händelse av medicinsk historik eller funktionshinder hos någon av makarna, beskrivs utförligt påverkan på familjedynamiken, familjens ekonomi samt uppfostran och omhändertagandet av barnet.
Hur ser relationen ut idag med familj och släkt? Om kontakten skulle vara bruten behövs en förklaring till varför.
Dynamik i parförhållandet

En stark stabilitet och harmoni i förhållandet kan beskrivas genom uppgifter som:

Samlevnadstid
Identifiering av vilken roll man har i förhållandet och hur nöjd man är med ”sin” roll.
Hur kommunikationen makarna emellan fungerar?
Hur sammansvetsade makarna är och de hur har anpassat sig till varandra genom åren?
Hur man samtidigt lyckas hävda sin egen respektive ge varandra självständighet?
Hur uttrycker man sin kärlek till varandra?
Hur man fattar beslut; enskilt och/eller tillsammans
Värderingar inom förhållandet som respekt, tolerans, solidaritet och jämlikhet
Hur löser man konflikter?
Flexibilitet; förmåga att anpassa sig till förändringar.
Förberedelse av eventuella tidigare barn i familjen
Integrering i samhället

Beskriv resurserna i samhället och skolan som främjar integration och utveckling hos barnet och som kan stödja föräldrarna om det skulle behövas. Hur kommer barnets etniska bakgrund accepteras och uppfattas i dess omgivning? I medgivandeutredningen bör det finnas med rekommendationsbrev från personer i bekantskapskretsen som styrker makarnas lämplighet som adoptivföräldrar.

Motiv och drivkraft för adoptionen

Det är viktigt att det framgår tydligt varför makarna väljer bli föräldrar genom adoption och att processen fram till beslutet kan beskrivas (se även nedan under rubrik Förberedelser och beslutsfattande). Beskriv den starka längtan att bli föräldrar till ett barn som redan finns; att få ge kärlek och omvårdnad. Beskriv hur makarna, tillsammans och var för sig, ser på sina möjligheter att utveckla en känslomässig och social relation till barnet, där det finns både skyldigheter och rättigheter; dvs. hur man kan sätta gränser. Makarna bör kunna redogöra för hur de ser framför sig att den andre skulle fungera som förälder.

Det får inte råda något tvivel om att adoptionen inte är till för att:

slippa ensamhet
rädda en relation
det finns sociala förväntningar eller förväntningar från släkten
enbart ge ett syskon till redan existerande barn
man känner medlidande eller andra humanitära skäl
man finner religiösa skäl
barnet ska få det bättre ekonomiskt
på grund av något annat skäl som inte är i barnets intresse eller enbart är baserade på de sökandes intressen.

https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adop ... redningen/
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav BellaBelle » 2018-12-18 14:54:05

Vem som helst har ju rätt att ansöka om utredning.

En del personer får Aspergerdiagnos trots att de inte verkar ha så mycket problem. De arbetar heltid, har barn-och-familj, massa vänner, aktiviteter.

”Använder” sedan Aspergerdiagnosen för att sitta på Facebook och ”skryta” med den. Att man har en funktionsvariant. Vilket ger poäng - man är rasifierad, kvinna etc etc etc.

Är ett ”högfungerande” ”offer”.

Det som händer är att vi som har mer problem - t ex nedsatt arbetsförmåga - får höra att den och den minsann arbetar heltid trots diagnos, och att man själv borde ”skärpa sig”. :evil:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav BellaBelle » 2018-12-18 14:57:36

Batte skrev:
BellaBelle skrev:Är det du eller din partner som vill att du utreder? Kanske du bör byta partner,
Hva baserte du dette på?


Tillägg: OM en partner propsar på att man behöver söka hjälp/utredning är det inte säkert att det hjälper få en diagnos.

Och ibland kan det handla om att man inte riktigt passar ihop, och att en annan partner skulle passa ens personlighet bättre.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Batte » 2018-12-18 15:27:24

BellaBelle skrev:Vem som helst har ju rätt att ansöka om utredning.

En del personer får Aspergerdiagnos trots att de inte verkar ha så mycket problem. De arbetar heltid, har barn-och-familj, massa vänner, aktiviteter.

”Använder” sedan Aspergerdiagnosen för att sitta på Facebook och ”skryta” med den. Att man har en funktionsvariant. Vilket ger poäng - man är rasifierad, kvinna etc etc etc.

Är ett ”högfungerande” ”offer”.

Det som händer är att vi som har mer problem - t ex nedsatt arbetsförmåga - får höra att den och den minsann arbetar heltid trots diagnos, och att man själv borde ”skärpa sig”. :evil:

Det er nok sant, men at man kan jobbe heltid betyr ikke at man ikke har betydelige vansker med å fungere i hverdagen. AS er ofte skjult.

BellaBelle skrev:
Batte skrev:
BellaBelle skrev:Är det du eller din partner som vill att du utreder? Kanske du bör byta partner,
Hva baserte du dette på?


Tillägg: OM en partner propsar på att man behöver söka hjälp/utredning är det inte säkert att det hjälper få en diagnos.

Och ibland kan det handla om att man inte riktigt passar ihop, och att en annan partner skulle passa ens personlighet bättre.

Sant nok, men TS skrev at det som vel veier tyngst er terapeutens bedømmelse.

Jeg forstår hva du mener, men jeg ser ingen indikasjon i tekstene på at partneren forsøker å "få rett" ved å skaffe TS en diagnose. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav BellaBelle » 2018-12-18 16:00:10

Batte skrev:
BellaBelle skrev:Vem som helst har ju rätt att ansöka om utredning.

En del personer får Aspergerdiagnos trots att de inte verkar ha så mycket problem. De arbetar heltid, har barn-och-familj, massa vänner, aktiviteter.

”Använder” sedan Aspergerdiagnosen för att sitta på Facebook och ”skryta” med den. Att man har en funktionsvariant. Vilket ger poäng - man är rasifierad, kvinna etc etc etc.

Är ett ”högfungerande” ”offer”.

Det som händer är att vi som har mer problem - t ex nedsatt arbetsförmåga - får höra att den och den minsann arbetar heltid trots diagnos, och att man själv borde ”skärpa sig”. :evil:

Det er nok sant, men at man kan jobbe heltid betyr ikke at man ikke har betydelige vansker med å fungere i hverdagen. AS er ofte skjult.

BellaBelle skrev:
Batte skrev: Hva baserte du dette på?


Tillägg: OM en partner propsar på att man behöver söka hjälp/utredning är det inte säkert att det hjälper få en diagnos.

Och ibland kan det handla om att man inte riktigt passar ihop, och att en annan partner skulle passa ens personlighet bättre.

Sant nok, men TS skrev at det som vel veier tyngst er terapeutens bedømmelse.

Jeg forstår hva du mener, men jeg ser ingen indikasjon i tekstene på at partneren forsøker å "få rett" ved å skaffe TS en diagnose. :-)Happy


Jag skrev delvis mer generaliserande och inte om just TS.

Dock är det ju så att någon gräns måste dras mot ”det normala”. Alla människor har ju svårigheter.

Vet för övrigt lite om vad som händer efteråt med de som INTE får en diagnos efter en utredning.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav larssvensson » 2018-12-19 19:25:03

BellaBelle skrev:
Batte skrev:
BellaBelle skrev:Vem som helst har ju rätt att ansöka om utredning.

En del personer får Aspergerdiagnos trots att de inte verkar ha så mycket problem. De arbetar heltid, har barn-och-familj, massa vänner, aktiviteter.

”Använder” sedan Aspergerdiagnosen för att sitta på Facebook och ”skryta” med den. Att man har en funktionsvariant. Vilket ger poäng - man är rasifierad, kvinna etc etc etc.

Är ett ”högfungerande” ”offer”.

Det som händer är att vi som har mer problem - t ex nedsatt arbetsförmåga - får höra att den och den minsann arbetar heltid trots diagnos, och att man själv borde ”skärpa sig”. :evil:

Det er nok sant, men at man kan jobbe heltid betyr ikke at man ikke har betydelige vansker med å fungere i hverdagen. AS er ofte skjult.

BellaBelle skrev:
Tillägg: OM en partner propsar på att man behöver söka hjälp/utredning är det inte säkert att det hjälper få en diagnos.

Och ibland kan det handla om att man inte riktigt passar ihop, och att en annan partner skulle passa ens personlighet bättre.

Sant nok, men TS skrev at det som vel veier tyngst er terapeutens bedømmelse.

Jeg forstår hva du mener, men jeg ser ingen indikasjon i tekstene på at partneren forsøker å "få rett" ved å skaffe TS en diagnose. :-)Happy


Jag skrev delvis mer generaliserande och inte om just TS.

Dock är det ju så att någon gräns måste dras mot ”det normala”. Alla människor har ju svårigheter.

Vet för övrigt lite om vad som händer efteråt med de som INTE får en diagnos efter en utredning.


Kan du utveckla ditt senare stycke?
larssvensson
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2018-12-10

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav Trinus » 2019-01-06 22:18:46

larssvensson
Enligt min uppfattning så har autistiska utomordentligt bra minne från barndommen. Kan vara något som är emotionellt präglat via hyperminmet.

Vad menar du konkret med att din verklighet inte är normal?
Trinus
Inaktiv
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2018-12-12

Konsekvenser av att få en diagnos

Inläggav opteron » 2019-01-08 17:06:10

Varför skulle man få Konsekvenser av det, det har inte jag fått i alla fall. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in