Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Trollmor » 2018-11-29 11:43:55

Huggorm skrev:Demokrati är det också när två vargar och ett får röstar om vad man skall ha till middag.
Nej, inte alls!!! Verklig demokrati tar hänsyn både till minoriteter och till hur stor skada eller nytta olika individer eller grupper får av den föreslagna åtgärden.

Som till exempel Statens Järnvägar, Posten och Apoteket, som aldrig borde ha sålts ut, och nu public service, både radio och TV. Sånt har vi alla nytta av, och fler borde begripa det.

Gäller för övrigt inte bara statliga verksamheter, utan även exempelvis Volvo, Saab och solceller (såvitt jag vet är alla rättigheterna sålda till kinesiska firmor).

Man bara väntar på att även riksvägar, fängelser och polis ska bli privatägda ... :shock: :roll: :roll:

(Blev det OT nu? Läge för en ny tråd i så fall, moderator?)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav antonius » 2018-11-29 13:59:57

Braincandy skrev:SVT hör till det förgångna, men några envisa gamlingar vill ha kvar SVT för att de kan. Således får verksamheten puttra på i 20 år till innan man lägger ned och låter kommersiella aktörer ta över mediebranschen fullt ut som sig bör.


Sådär ja, då åkte åldersrasismkortet fram, men tyvärr måste jag meddela att alla blir äldre och har man tur blir man lika gammal som mig, även för ni unga som får dras med sådana som mig... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Trollmor » 2018-11-29 15:24:15

antonius skrev:
Braincandy skrev:SVT hör till det förgångna, men några envisa gamlingar vill ha kvar SVT för att de kan. Således får verksamheten puttra på i 20 år till innan man lägger ned och låter kommersiella aktörer ta över mediebranschen fullt ut som sig bör.
Sådär ja, då åkte åldersrasismkortet fram, men tyvärr måste jag meddela att alla blir äldre och har man tur blir man lika gammal som mig, även för ni unga som får dras med sådana som mig... :-)018
Ja, vi blir äldre om vi får leva. Men är inte Braincandy ironisk här?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav kiddie » 2018-11-29 18:35:13

Trollmor skrev:
Huggorm skrev:Demokrati är det också när två vargar och ett får röstar om vad man skall ha till middag.
Nej, inte alls!!! Verklig demokrati tar hänsyn både till minoriteter och till hur stor skada eller nytta olika individer eller grupper får av den föreslagna åtgärden.

Som till exempel Statens Järnvägar, Posten och Apoteket, som aldrig borde ha sålts ut, och nu public service, både radio och TV. Sånt har vi alla nytta av, och fler borde begripa det.

Gäller för övrigt inte bara statliga verksamheter, utan även exempelvis Volvo, Saab och solceller (såvitt jag vet är alla rättigheterna sålda till kinesiska firmor).

Man bara väntar på att även riksvägar, fängelser och polis ska bli privatägda ... :shock: :roll: :roll:

(Blev det OT nu? Läge för en ny tråd i så fall, moderator?)


https://www.svd.se/stora-pengar-i-usas-fangelseindustri

*rys*
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav nallen » 2018-11-29 23:56:41

Trollmor skrev:
Huggorm skrev:Demokrati är det också när två vargar och ett får röstar om vad man skall ha till middag.
Nej, inte alls!!! Verklig demokrati tar hänsyn både till minoriteter och till hur stor skada eller nytta olika individer eller grupper får av den föreslagna åtgärden.

I slutänden kommer det alltid att finnas minoriteter som förtrycks av majoriteten. Även utan det typ av medvetna beslut som Huggorm ger exempel på - det räcker att majoriteten är ointresserad av något för att möjligheterna för en intresserad minoritet att utöva sitt intresse skall erodera och försvinna.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav antonius » 2018-11-30 10:06:56

Trollmor skrev:
antonius skrev:
Braincandy skrev:SVT hör till det förgångna, men några envisa gamlingar vill ha kvar SVT för att de kan. Således får verksamheten puttra på i 20 år till innan man lägger ned och låter kommersiella aktörer ta över mediebranschen fullt ut som sig bör.
Sådär ja, då åkte åldersrasismkortet fram, men tyvärr måste jag meddela att alla blir äldre och har man tur blir man lika gammal som mig, även för ni unga som får dras med sådana som mig... :-)018
Ja, vi blir äldre om vi får leva. Men är inte Braincandy ironisk här?


Troligen, det ser jag nu då jag tar på mig monokeln, var la jag nu käppen, ack ack... :?
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Alien » 2018-12-06 1:27:02

nallen skrev:Åtskilligt på både SR och SVT produceras av privata företag. Dessa företag tjänar alltså pengar som kommer från skatten. Vad är skillnaden mellan dessa produktionsbolag och bolag som tjänar pengar på att sälja vårdtjänster till landstingen? I det senare fallet tjatas det ju om "stopp för vinster i välfärden".

Det är viktigare med kontinuitet inom sjukvården, väl fungerande team m m.

Betr SR/SVT så vill de ha så lite ansvar som möjligt för anställda. Alltså så få fast anställda som möjligt, endast projektanställningar etc. Alltså passar det bättre att köpa produktioner från privata bolag. Och då slipper man ju anställda som inte längre är så kreativa, i stället utnyttjar man de privata bolagens anställdas produktivitet.

Som lyssnare/tittare har vi väl inget att klaga på. De anställda däremot kan sakna trygghet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Huggorm » 2018-12-06 7:09:52

Alien skrev:Som lyssnare/tittare har vi väl inget att klaga på. De anställda däremot kan sakna trygghet.
Och de kan skylla betongrövarna på SVT som sitter säkert på sina anställningar och inte behöver prestera något. Just som i många andra branscher.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Alien » 2018-12-06 12:40:59

Om du syftar på cheferna, så brukar de aldrig bortrationalisera sig själva.

Och de gör ju något. Det är de som köper in alla dessa program/serier/filmer etc från utomstående bolag. Liksom att de anställer alla dessa unga förhoppningsfulla på tidsbegränsade anställningar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Trollmor » 2018-12-06 13:52:12

Alien skrev:Om du syftar på cheferna, så brukar de aldrig bortrationalisera sig själva.
:mrgreen:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav nallen » 2018-12-07 9:17:43

Alien skrev:Det är viktigare med kontinuitet inom sjukvården, väl fungerande team m m.

Som så ofta förr svarar du på något annat än det man frågar om.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Alien » 2018-12-07 12:41:48

nallen skrev:
Alien skrev:Det är viktigare med kontinuitet inom sjukvården, väl fungerande team m m.

Som så ofta förr svarar du på något annat än det man frågar om.

Skyll dig själv som jämför två helt olika verksamheter, som TV/Radio och vården. Jag påpekade en uppenbar skillnad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav nallen » 2018-12-09 22:33:33

Alien skrev:Skyll dig själv som jämför två helt olika verksamheter, som TV/Radio och vården.

Den gemensamma nämnaren är att folk tvingas (utpressas) att betala för saker som de inte använder.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-10 2:03:49



triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav slackern » 2018-12-10 9:39:49

Chilla lite nu va det är ju jul. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav antonius » 2018-12-10 10:57:56

nallen skrev:
Alien skrev:Skyll dig själv som jämför två helt olika verksamheter, som TV/Radio och vården.

Den gemensamma nämnaren är att folk tvingas (utpressas) att betala för saker som de inte använder.


Men om du nu skulle bli hemskt sjuk, eller någon nära anhörig, nog skulle det väl vara bra om någon betalat in skattemedel till sjukhus etc. Alternativet är ju att bara rika har råd med det, eller om man betalar dyra sjukförsäkringar själv, enl amerikansk modell...? Hur man än gör får man alltid betala på ett eller annat sätt, vare sig det är public service eller vård... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-10 19:20:43

slackern skrev:Chilla lite nu va det är ju jul. :lol:


Tss, än är det inte jul :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav slackern » 2018-12-10 22:28:24

Bättre var det förr med moralpanik och frireligiösa programledare. :lol:

https://www.oppetarkiv.se/video/2240946
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-11 18:29:03

slackern skrev:Bättre var det förr med moralpanik och frireligiösa programledare. :lol:

https://www.oppetarkiv.se/video/2240946


En riktig klassiker :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Maggi » 2018-12-11 18:42:16

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:Bättre var det förr med moralpanik och frireligiösa programledare. :lol:

https://www.oppetarkiv.se/video/2240946


En riktig klassiker :)


Jag gillade Sievert som programledare. Det var ändå öppna diskutioner förr.
Orkar inte titta på just detta avsnitt, kanske sa han nåt dumt?
Idag är det mera showdiskutioner med en flinande Belinda!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-11 19:10:15

Maggi skrev:
Jag gillade Sievert som programledare. Det var ändå öppna diskutioner förr.
Orkar inte titta på just detta avsnitt, kanske sa han nåt dumt?
Idag är det mera showdiskutioner med en flinande Belinda!


Även om jag aldrig gillade Sievert speciellt mycket så kan jag hålla med om att det var något öppnare diskussioner förr.
Opinion live och Belinda är ett stort skämt som fördummar det Svenska folket i klassisk public service maner.

Jag har som sagt konsekvent vägrat att betala tv licensen hela mitt liv trots diverse trakasserier och hot. Men nu ska man som sagt tvångsskattas för att finansiera deras indoktrinerings och propaganda maskineri.
Och det känns svårt att hitta rätt adjektiv för att beskriva det hela...
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Fabela » 2018-12-11 19:22:27

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:Bättre var det förr med moralpanik och frireligiösa programledare. :lol:

https://www.oppetarkiv.se/video/2240946


En riktig klassiker :)

Japp! :lol:

Mitt förakt mot tjejen och dikten på slutet var monumentalt, minns jag, t.o.m. Anders Tengner var en tönt enl. mig 8)

Om den s.k. höga moralen:

Det 18 minuter långa inslaget avslutades med att 14-åriga ”Monika” läste upp en dikt:

Genom åren har klippet fått eget liv och nagelfarits. ”Monika” hette till exempel egentligen Maria och var dotter till en i ”Svar Direkts” redaktion, och hade mutats med en ny tröja för att läsa upp dikten, som någon helt annan hade skrivit.

https://www.svt.se/kultur/musik/talade-ut

Så tja, jag vet inte. :lol:

Jag gillar iaf SVT, deras dokumentärer mm håller helt annan klass än t.ex. fyrans. Slutade titta på de andra kanalerna för säkert 10 år sen just därför.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav triggerhappyD » 2018-12-11 19:39:38

Haha, kände inte till den infon om dikten, men det känns inte så chockande och är knappast den enda gången sådant förekommit.

Och mjo, visst finns det bra produktioner även inom SVT. Men för mig väger det inte upp allt negativt med det hela.

Och om dom nu gör så mycket bra som folk vill se och höra, så borde det ju inte vara några problem att dom verkar på samma villkor som alla andra. Alla "kvalificerade och skickliga" arbetare inom SVT och SR skulle ju säkerligen inte ha några problem att behålla jobbet om den statliga tv och radion var tvungna att finansiera sig själva på ett hederligt vis :)
Folk tenderar ju att gärna betala för kvalitet.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Inläggav Maggi » 2018-12-11 19:49:15

triggerhappyD skrev:Haha, kände inte till den infon om dikten, men det känns inte så chockande och är knappast den enda gången sådant förekommit.

Och mjo, visst finns det bra produktioner även inom SVT. Men för mig väger det inte upp allt negativt med det hela.

Och om dom nu gör så mycket bra som folk vill se och höra, så borde det ju inte vara några problem att dom verkar på samma villkor som alla andra. Alla "kvalificerade och skickliga" arbetare inom SVT och SR skulle ju säkerligen inte ha några problem att behålla jobbet om den statliga tv och radion var tvungna att finansiera sig själva på ett hederligt vis :)
Folk tenderar ju att gärna betala för kvalitet.

+1
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in