Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Huggorm » 2015-04-03 0:10:09

plåtmonster skrev:Kanske EU inte skulle ta med stater som saknar demokratisk tradition. Eller åtminstone ha ett program för att bygga upp en sådan tradition.
Det är ett demokratiskt land, det är inte där problemet ligger. Det var val senast 2014 och Fidesz blev störst med knappt 45%.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Cyan » 2015-04-03 1:29:18

Låter mest som att man utnyttjar folk och tvingar de flesta av dem till bevakat och simpelt slavarbete till minimumlön, och straffar dem hårt om de vägrar eller om de inte klarar av arbetet, och att utbildningarna de får är extremt enkla och basiska.

Mycket av det är väl knappast riktiga arbeten heller skulle jag tro, utan snarare att man låter hundra personer klippa en gräsmatta med små saxar typ istället för att låta en person med gräsklippare göra hela arbetet, enbart för att hålla så många som möjligt sysselsatta så länge som möjligt.

Det är ju inte direkt några godhjärtade människor som har de arbetslösas bästa i tankarna som har hittat på det där systemet, om man säger så. De själva skulle förmodligen ha totalvägrat att behöva arbeta på det sättet, och en god regel är att man inte ska tvinga på andra människor saker som man inte kan tänka sej att delta i själv.

Man kan ju undra vad som händer med de som inte klarar att arbeta och som därför förlorar rätten till bidrag, det lär väl bara vara kriminalitet, fängelse eller att lämna landet som återstår då, eftersom det är olagligt att tigga eller vara hemlös och om alla bidrag har ersatts av det där?
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Huggorm » 2015-04-03 9:50:22

Jag tycker samma system kunde införas i Sverige. Man kunde skicka ut skvadroner av folk för att plocka skräp i vägkanterna eller handskotta snö. Det gnälls ju ofta på att trottoarerna skottas sent så varför inte skicka ut 100.000 arbetslösa människor varje morgon när det snöat? Men det måste ju vara enklare sysslor så man inte konkurrerar med privata näringsidkare.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav nallen » 2015-04-03 10:55:11

@Huggorm, ja, naturligtvis anpassat för svenska förhållanden. Men kärnpunkten bör vara att människor ska göra rätt för sig.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Smultron » 2015-04-03 13:30:32

nallen skrev:@Huggorm, ja, naturligtvis anpassat för svenska förhållanden. Men kärnpunkten bör vara att människor ska göra rätt för sig.
Precis, principen är helt riktig. Sen kan man naturligtvis omforma den på olika sätt. Det ska ju vara någonting vettigt och som inte förnedrar människor. Problemet är inte att det inte finns jobb, utan att oviljan att betala för dem. Om då staten hade ett speciellt bolag för ändamålet där alla pengar som nu används till förtidspensioner, försörjningsstöd, allahandla andra bidrag istället i möjligaste mån användes till att betala löner mot att folk fick arbeta med någonting vettigt de klarade av, skulle mycket vara vunnet. Det finns massor av verkligt meningsfulla jobb som skulle behöva göras i samhället. Bara föreningslivet skulle behöva massor av folk.
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Huggorm » 2015-04-03 13:52:08

De som inte klarar av fysiska jobb kan vara på äldreboendena och hålla den gamla sällskap, det är ytterligare en sak som behövs men vi inte har råd med i nuläget.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Moggy » 2015-04-03 14:21:06

Huggorm skrev:De som inte klarar av fysiska jobb kan vara på äldreboendena och hålla den gamla sällskap, det är ytterligare en sak som behövs men vi inte har råd med i nuläget.



Kräver en viss fallenhet för jobbet. Äldreboendena vill inte ha dit massa arbetslösa som blir dittvingade mot sin vilja.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Lilla Gumman » 2015-04-03 14:29:28

Moggy skrev:
Huggorm skrev:De som inte klarar av fysiska jobb kan vara på äldreboendena och hålla den gamla sällskap, det är ytterligare en sak som behövs men vi inte har råd med i nuläget.


Kräver en viss fallenhet för jobbet. Äldreboendena vill inte ha dit massa arbetslösa som blir dittvingade mot sin vilja.


Visserligen ska man tycka om att umgås med gamla. Men det finns mycket man kan göra förutom att gå ut och gå med äldre eller fika med dem. Man kan städa, göra rent utemiljön, måla om trädgårdsmöblerna, byta glödlampor, göra enklare småfix som att limma dit/skruva åt en lös knopp på handaget till en byrå eller borra upp en hylla ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Moggy » 2015-04-03 14:37:18

Lilla Gumman skrev:
Moggy skrev:
Huggorm skrev:De som inte klarar av fysiska jobb kan vara på äldreboendena och hålla den gamla sällskap, det är ytterligare en sak som behövs men vi inte har råd med i nuläget.


Kräver en viss fallenhet för jobbet. Äldreboendena vill inte ha dit massa arbetslösa som blir dittvingade mot sin vilja.


Visserligen ska man tycka om att umgås med gamla. Men det finns mycket man kan göra förutom att gå ut och gå med äldre eller fika med dem. Man kan städa, göra rent utemiljön, måla om trädgårdsmöblerna, byta glödlampor, göra enklare småfix som att limma dit/skruva åt en lös knopp på handaget till en byrå eller borra upp en hylla ...



Jo, det är sant. Tror ändå inte att äldreboenden vill få dit struliga individer som är svåra att få ut på arbetsmarknaden. Lär öka risken för stölder hos de äldre och olika former av bedrägerier om Arbetsförmedlingen börjar skicka dit allt möjligt folk som inte har nån lust att vara där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav plåtmonster » 2015-04-03 19:55:47

Låter som ett bra system där man låter människor med ryggont och artros måla något pamphus. Kvinnorna kan fungera som pigor i hushållen och ställa upp på kvällskvists tjänster.

Arbete gör dig fri!

:-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav colaflaska » 2015-04-06 18:19:23

Ganapati skrev:Här försöker man mörklägga det och dessutom försätta romska kvinnor i "arbete" genom prostitution. Allt stött av staten.

Ursäkta, men prostitution är inget "arbete", det är ett arbete. Ett av de äldsta i världen faktiskt. Ge fan i att trycka ner andra bara för att du käkar upp allt du hör om horor med hull och hår.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav plåtmonster » 2015-04-06 18:24:16

Alla fixar inte att erbjuda sin fysiska närhet i form av sin kropp. Således skall ingen tvingas till detta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav colaflaska » 2015-04-06 18:26:04

plåtmonster skrev:Alla fixar inte att erbjuda sin fysiska närhet i form av sin kropp. Således skall ingen tvingas till detta.

Jag sa inget om det, jag påpekade bara att prostitution är ett riktigt jobb.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Ganapati » 2015-04-06 18:28:27

Vad vet du vad jag hört om horor?
Det verkar som det är du som svalt för mycket av ett patriarkatstyre och tror att hor är ett jobb.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav colaflaska » 2015-04-06 18:30:18

Ganapati skrev:Det verkar som det är du som svalt för mycket av ett patriarkatstyre och tror att hor är ett jobb.

Jag tror inte, jag vet. Jag har pratat med några som horat på fritiden för att få extra pengar när de pluggat tex. Följer bloggar av kvinnor och män som horar som heltidsarbete.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Huggorm » 2015-04-06 19:04:02

plåtmonster skrev:Alla fixar inte att erbjuda sin fysiska närhet i form av sin kropp. Således skall ingen tvingas till detta.
Jag klarar inte att erbjuda min psykiska närhet i form av mitt asperger-sinne men jag får jobba i alla fall.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Mortalis » 2015-04-06 19:08:07

Huggorm skrev:
plåtmonster skrev:Alla fixar inte att erbjuda sin fysiska närhet i form av sin kropp. Således skall ingen tvingas till detta.
Jag klarar inte att erbjuda min psykiska närhet i form av mitt asperger-sinne men jag får jobba i alla fall.

Att jobba under sådana villkor kan funka ett antal år men risken att bränna ut sig rejält är överhängande.

Du har inte funderat på att söka sjukersättning?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav plåtmonster » 2015-04-06 19:15:53

Han tar långa pauser istället.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Alien » 2018-12-07 13:07:26

Bump!

Dessa arbeten för att få bidrag nämndes i denna dokumentär: https://www.svtplay.se/video/20190986/s ... ?info=visa

Men hur bra fungerar det?

- Bidraget är mycket lågt; alltså riskerar kvinnorna iaf att deras barn omhändertas pga familjens fattigdom

- Jobben är okvalificerade, typ plocka skräp, och ger alltså inga kvalifikationer för att få vanliga jobb sedan

- Den som ansvarar för jobben kan vara värsta antiziganisten, som anser att romska kvinnor borde steriliseras och att romer öht borde försvinna från landet

Bättre hade varit att ge de fattiga utbildning i arbeten som efterfrågas på marknaden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav Leibniz » 2018-12-07 16:01:19

Det är ganska fattigt i Ungern så att man vill kräva något i gengäld för att betala ut bidrag kan jag förstå.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Ungern har infört ett nytt system för socialt stöd

Inläggav xty3457 » 2018-12-09 2:12:40

Ja alltså jobb för bidrag har vi väl även i Sverige.
Eller denna enklare typ av jobb som nämns i tråden, i utbyte mot akassa och liknande
ersättningar.
Vi har ju även haft en massa jobb som plusjobb, gröna jobb och liknande, där man utför de arbetsuppgifter som nämns ovan till lägre kollektivavtalde löner.
Ja det senaste i raden av dessa satsningar är väl just extratjänster.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in