Personlig ekonomi

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Personlig ekonomi

Inläggav Trefjorton » 2018-11-11 12:31:12

Jag har tittat mycket på filmer såsom Wolf of Wallstreet, Wallstreet, The Big Short, och andra filmer där folk blir rika..

Det har fått mig att tänka på min egna ekonomi. Självklart kommer jag inte kunna bli rik som dom, då jag inte har "begåvningen" (klarar inte ens ett heltidsjobb).

Istället småsparar jag genom att handla billig mat från affärer istället för att äta ute, men sparar inte tillräcklig, och jag vet inte om det ens är värt att snåla på detta vis längre.

1. Hur ska vi med asperger/autism bli rika?

2. Hur sparar ni pengar? Är det något ni låter bli att köpa?

3. Bör man träna på det sociala varje dag tills man blir kunnig nog att jobba som säljare?

4. Annat?

5. Har fått tankar på att ge upp och spendera alla pengar jag får varje måndag, då det inte leder någonstans. Liksom om det inte leder till något positivt så är det inte värt lidandet. Vad tycker om det?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Personlig ekonomi

Inläggav sugrövmanövern » 2018-11-11 13:08:53

På punkt nummer 2 är det nog mycket jag aldrig eller mkt sällan köper som många andra verkar köpa alltjämt. Jag är inte rik, men jag verkar på min minimipension, få pengarna att räcka längre än många andra som borde ha ungefär samma summor att leka med varje månad.

Åker sällan hemifrån, handlar mat några gånger i månaden. Åker ofta i min kontaktpersons bil istället för i egen. Blir inte mycket snabbmat eller äta ute, dels bor jag så till att jag har flera mil till service, och så är jag allmänt snål. Sällan godis, kanske nån gång i månaden. Inga småinköp, inga spontana inköp. Jag köper inga onödiga försäkringar, har tex inte mina djur försäkrade utan sparar pengar i en pott åt deras veterinärkostnader istället. Ja det var några exempel på saker som jag tycker många andra köper mycket utav.

Handlar mycket online med gratis frakt och ofta mycket billigare än i butikerna såsom mediciner, hygienprodukter, djurfoder. Därmed ingen frestelse att köpa andra grejer från hyllorna utan det blir det jag bestämt mig för i förväg ungefär.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Personlig ekonomi

Inläggav LordNelson » 2018-11-11 15:23:50

Jag tycker det känns som många med asperger inte har samma drivkraft efter pengar som andra har.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Personlig ekonomi

Inläggav Fabela » 2018-11-11 16:29:50

LordNelson skrev:Jag tycker det känns som många med asperger inte har samma drivkraft efter pengar som andra har.

Stämmer på mig iaf.
Kan inte få mig till att se nånting intressant eller spännande i pengar.
Då är det en mycket mer intressant utmaning att försöka komma på sätt att klara sig utan dem. Det sätter ens kreativitet mm på prov, i ett samhälle där allt kretsar kring just pengar.

Med det sagt, det är ett nödvändigt ont att ha åtminstone nån liten mängd av dem.
Så jag skulle nog råda till att ha kvar det man lyckats spara ihop. Samhället går mer mot blått, skyddsnäten glesas ur. Vi som redan är extra sårbara hälsomässigt och ekonomiskt kan göra oss själva en stor tjänst genom att ha en egen katastrofkassa.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Personlig ekonomi

Inläggav kiddie » 2018-11-30 15:59:31

Vare sig aspergare eller NT blir extremt rika, det händer ett fåtal. Ofta ärver de sina pengar och har ett företag att starta i som finns i familjen. Spara sig rik på sjukpenning är nog inte möjligt, man får vara glad att man har ett hem och mat för dagen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Personlig ekonomi

Inläggav AutisticArt » 2018-11-30 16:19:40

Om du köper en noga utvald produkt på blocket som du kan sälja lite dyrare strax efter och sedan använder din nya lite större summa och köper en ny produkt och säljer den sedan lite dyrare. Upprepar du detta många gånger under lång tid så kan du bli miljonär. Se det som en långsiktig investeringsprojekt vid sidan av din vanliga ekonomi. Var noga med att pruta och få bra inköps pris på varje (inköp) i förhållande till vad marknaden är beredd att betala dig sen! Många små värdeökningar under lång tid blir en enorm värde ökning på sikt.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Personlig ekonomi

Inläggav nescio » 2018-11-30 17:27:36

LordNelson skrev:Jag tycker det känns som många med asperger inte har samma drivkraft efter pengar som andra har.
Jag har stor drivkraft att inte lämna ifrån mig mina pengar. Men jag är inte intresserad av att lägga energi på att skaffa mer pengar.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Personlig ekonomi

Inläggav AutisticArt » 2018-11-30 23:49:04

När summan med tiden vuxit till sig, kan man sedan välja att köpa/sälja flera objekt parallellt för att på så vis öka frekvensen i sina affärer. När du sedan når din första miljon kan du sedan leva på din trading. Som en rik Aspie på någon mysig paradis ö.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Personlig ekonomi

Inläggav AutisticArt » 2018-12-01 0:41:23

Att tjäna pengar har alltid en risk. Det finns inga garantier. Risken du tar är att du köper något som du inte lyckas sälja dyrare än vad du gav. Att du sedan måste sälja produkten till ett lägre pris än vad du gav. Därför är det extremt viktigt att du handlar bara med produkter som du är mycket kunnig om och bara produkter som är populära hos köparna.
AutisticArt
Inaktiv
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2018-11-01

Personlig ekonomi

Inläggav kiddie » 2018-12-01 4:44:52

Ett heltidsjobb är inget tecken på att man kan bli rik. De som blir rika som INTE kommer ur en rik släkt, är de som tänker fritt, kanske för fritt för skolan, som kanske inte är bra på ett sk vanligt jobb. Utan de som har ett starkt intresse som de vill utveckla vare sig det finns pengar i det eller inte.

Det var så Microsoft, Apple osv blev värt pengar.

Har man inte en kreativ och nyskapande ådra i kroppen så får man nog nöja sig med att "bara" ha råd att ha en bostad, trygghet, kläder, mat. Tänk på alla som anser att det är en extrem rikedom!

Och det som är gemensamt för de nyskapande, de har aldrig haft pengar i fokus när de startade, de har velat öka människans kunskap och använda sin egen nyfikenhet.

Det är till och med bevisat i ett psykologiskt experiment att man presterar sämre kreativt om man får pengar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in