Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 15:49:28

Teorin låter så bra, och för många ÄR det också en bra lösning. Man ”kommer ut”, får ”struktur”, ”socialt umgänge” osv. Så är det meningen det ska fungera.

Varför fungerar det ändå inte för flera - många andra? I praktiken.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav geocache » 2018-11-30 15:58:56

Jag har personlig erfarenhet av kommunens DV och min teori om att det inte fungerade för mig är att den verksamheten inte är anpassad för personer med just Aspergers syndrom.

(Själva LSS-lagen i stort fungerar däremot bra, är min erfarenhet:)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 16:02:22

geocache skrev:Jag har personlig erfarenhet av kommunens DV och min teori om att det inte fungerade för mig är att den verksamheten inte är anpassad för personer med just Aspergers syndrom.

(Själva LSS-lagen i stort fungerar däremot bra, är min erfarenhet:)


Tack för svar.

Finns dock DV för ”enbart” de med Asperger men som ÄNDÅ inte verkar funka bra för alla som har Asperger?!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav Alien » 2018-11-30 16:06:23

Kanske för att man egentligen längtar efter ett "riktigt arbete", då är ju DV bara ett mer el mindre dåligt substitut.

Eller för att man önskar något mer krävande och utmanande. Något som man kan få i ett lönearbete men inte med DV.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav geocache » 2018-11-30 16:17:06

BellaBelle skrev:
geocache skrev:Jag har personlig erfarenhet av kommunens DV och min teori om att det inte fungerade för mig är att den verksamheten inte är anpassad för personer med just Aspergers syndrom.

(Själva LSS-lagen i stort fungerar däremot bra, är min erfarenhet:)


Tack för svar.

Finns dock DV för ”enbart” de med Asperger men som ÄNDÅ inte verkar funka bra för alla som har Asperger?!


Varsågod så mycket!

Jag misstänker att det är för att vi "Aspergare" inte är den homogena grupp människor de styrande specifikt inom DV kanske intalar sig att vi är...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 16:23:01

Alien skrev:Kanske för att man egentligen längtar efter ett "riktigt arbete", då är ju DV bara ett mer el mindre dåligt substitut.

Eller för att man önskar något mer krävande och utmanande. Något som man kan få i ett lönearbete men inte med DV.


Ja... Det är ju en arbetsplats - för personalen. För DV-deltagare - eller vad vi brukar tituleras i sådana sammanhang - är det ”bara” en sysselsättning. Det enda man behöver prestera är väl att vara fysiskt närvarande, komma i tid osv. (Själv skulle jag inte ens fixa det för närvarande).

Sedan ger det varken pengar i form av riktig lön eller status.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 16:24:00

geocache skrev:
BellaBelle skrev:
geocache skrev:Jag har personlig erfarenhet av kommunens DV och min teori om att det inte fungerade för mig är att den verksamheten inte är anpassad för personer med just Aspergers syndrom.

(Själva LSS-lagen i stort fungerar däremot bra, är min erfarenhet:)


Tack för svar.

Finns dock DV för ”enbart” de med Asperger men som ÄNDÅ inte verkar funka bra för alla som har Asperger?!


Varsågod så mycket!

Jag misstänker att det är för att vi "Aspergare" inte är den homogena grupp människor de styrande specifikt inom DV kanske intalar sig att vi är...


Verkar som Aspergare inte är en homogen grupp på det sättet. Sant.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav Alien » 2018-11-30 16:33:09

BellaBelle skrev:
Alien skrev:Kanske för att man egentligen längtar efter ett "riktigt arbete", då är ju DV bara ett mer el mindre dåligt substitut.

Eller för att man önskar något mer krävande och utmanande. Något som man kan få i ett lönearbete men inte med DV.


Ja... Det är ju en arbetsplats - för personalen. För DV-deltagare - eller vad vi brukar tituleras i sådana sammanhang - är det ”bara” en sysselsättning. Det enda man behöver prestera är väl att vara fysiskt närvarande, komma i tid osv. (Själv skulle jag inte ens fixa det för närvarande).

Sedan ger det varken pengar i form av riktig lön eller status.


Jag har arbetat på DV, inte bara "varit där". Men jag skulle kunnat göra mycket mer avancerade uppgifter, kändes som att de bara betrodde mig till de enklaste sakerna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 16:45:53

Alien skrev:
BellaBelle skrev:
Alien skrev:Kanske för att man egentligen längtar efter ett "riktigt arbete", då är ju DV bara ett mer el mindre dåligt substitut.

Eller för att man önskar något mer krävande och utmanande. Något som man kan få i ett lönearbete men inte med DV.


Ja... Det är ju en arbetsplats - för personalen. För DV-deltagare - eller vad vi brukar tituleras i sådana sammanhang - är det ”bara” en sysselsättning. Det enda man behöver prestera är väl att vara fysiskt närvarande, komma i tid osv. (Själv skulle jag inte ens fixa det för närvarande).

Sedan ger det varken pengar i form av riktig lön eller status.


Jag har arbetat på DV, inte bara "varit där". Men jag skulle kunnat göra mycket mer avancerade uppgifter, kändes som att de bara betrodde mig till de enklaste sakerna.


Vad var skälet/skälen till att du ändå valde att vara på DV då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 17:05:45

Varmt TACK för svaren. Försöker fatta varför det här inte verkar funka för mig SAMTIDIGT som det har en viss lockelse. Har dock så dålig hälsa nu, blir stressad/pressad av attpassa tider och sånt. Är lite deppad, dock, av att bara va hiemma kanske. :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav Alien » 2018-11-30 17:06:15

Jag ville först vara till nytta. Tänkte att det vore synd att en så duktig som jag inte skulle jobba - på ett el annat sätt. Men jag har varit på flera DV, den senaste bara för att jag trivdes där. Att hitta ett "DV-jobb" som motsvarade mina kvalifikationer kändes omöjligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-30 17:09:43

Alien skrev:Jag ville först vara till nytta. Tänkte att det vore synd att en så duktig som jag inte skulle jobba - på ett el annat sätt. Men jag har varit på flera DV, den senaste bara för att jag trivdes där. Att hitta ett "DV-jobb" som motsvarade mina kvalifikationer kändes omöjligt.


Tack för svar. Var det i det läget helt omöjligt med ”riktigt” arbete istället?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav Julianus » 2018-11-30 17:14:47

För mig fungerar det alldeles utmärkt, är inne på min tredje DV-plats och alla ggr är ute på ett företag.
Har inte varit nåt problem alls.

Ska också tillägga att det är i kommunens regi.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Varför fungerar det INTE med DV (daglig verksamhet)?

Inläggav Alien » 2018-11-30 19:01:49

BellaBelle skrev:
Alien skrev:Jag ville först vara till nytta. Tänkte att det vore synd att en så duktig som jag inte skulle jobba - på ett el annat sätt. Men jag har varit på flera DV, den senaste bara för att jag trivdes där. Att hitta ett "DV-jobb" som motsvarade mina kvalifikationer kändes omöjligt.


Tack för svar. Var det i det läget helt omöjligt med ”riktigt” arbete istället?

Jag har redan arbetat "på riktigt" i över 20 år när jag blev utkastad. Kändes inte lönt att söka nytt jobb och på frågan varför jag inte jobbade kvar på mitt gamla arbete tvingas svara "jag blev sjukskriven och de ville absolut inte ha mig tillbaka".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in