Att leva på ca 300 kr i veckan?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-26 12:13:33

Jo det tar lite energi att laga mat, men jag vill bli bättre på det.

Att äta mer mat från grunden och hälsosammare mat.

Dock kommer jag nog inte sluta med sötsaker helt men vara noga med hur mycket sånt jag handlar.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-26 23:19:39

Jag mådde sämre av att äta skräpmat..

Nu spenderar jag närmare 500kr veckan, och äter kött oftare. Mår bättre nu. Tar dessutom d och b12 tillskott.

Det funkar nog inte långvarigt att spara för mycket, för då tär hälsan.

En bra investering är ju att må bra, och leva längre, för då hinner man tjäna mer pengar innan man dör.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-27 17:38:35

Trefjorton skrev:Det funkar nog inte långvarigt att spara för mycket, för då tär hälsan.
Ja, ett gammalt talesätt lyder "Den som sparar på maten, han sparar åt döden!"

(Såvitt jag har fattat, finns det inget utrymme i TS budget för investeringar. Hän lever på bidrag, och kan tydligen inte arbeta.)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-27 18:18:07

Aha nu fattar jag vad du menar.
Ja det stämmer att jag lever på bidrag och har det svårt med ekonomin.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-27 18:24:01

Jag vill ju spara för att kunna göra annat än att köpa mat, men kanske måste börja fokusera på att ta hand om mig så gott jag kan.
Så att inte ens hälsa går i botten ännu mer.

Men den ekonomiska biten har inte varit så lätt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-27 20:32:43

Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:Det funkar nog inte långvarigt att spara för mycket, för då tär hälsan.
Ja, ett gammalt talesätt lyder "Den som sparar på maten, han sparar åt döden!"

(Såvitt jag har fattat, finns det inget utrymme i TS budget för investeringar. Hän lever på bidrag, och kan tydligen inte arbeta.)


Man kan spara typ 2000kr i månaden på socialbidrag. TS vill på egen hand bara spendera så lite som 300kr i veckan.

Jag skulle nog äta runt 300-500kr i veckan, och spendera mindre på annat.

Själv spenderar jag bara pengar på mat och busskort.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-27 21:04:57

Trefjorton skrev:
Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:Det funkar nog inte långvarigt att spara för mycket, för då tär hälsan.
Ja, ett gammalt talesätt lyder "Den som sparar på maten, han sparar åt döden!"

(Såvitt jag har fattat, finns det inget utrymme i TS budget för investeringar. Hän lever på bidrag, och kan tydligen inte arbeta.)


Man kan spara typ 2000kr i månaden på socialbidrag. TS vill på egen hand bara spendera så lite som 300kr i veckan.

Jag skulle nog äta runt 300-500kr i veckan, och spendera mindre på annat.

Själv spenderar jag bara pengar på mat och busskort.


Jo jag måste väl komma igång och faktiskt börja hålla mig till 300 kr i veckan.

Hur kan man spara 2000 kr på socialbidrag?
För mig går typ allt åt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav ShakeItOut » 2018-11-28 0:31:35

Inte sjutton skulle jag kunna spara 2000 på försörjningsstöd. Jag har det nu och visst kan jag nog säkert spara lite en del månader men det beror ju på övriga kostnader.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-28 14:49:33

Trefjorton skrev:Man kan spara typ 2000kr i månaden på socialbidrag. TS vill på egen hand bara spendera så lite som 300kr i veckan.

Jag skulle nog äta runt 300-500kr i veckan, och spendera mindre på annat.


OK, med de matkostnaderna och det sparandet får du inte något mer. För det tar hela ditt bidrag.

Du skulle inte ha toapapper, internet, nya kläder, ny elektronik nån gång, mobilabonnemang, ge folk presenter, inget extra.

Om du lever så, tycker jag det är konstigt.

Jag tycker man är duktig om man sparar 200 kr i månaden på socbidrag.

Baka bröd tycker jag är kul. Gott med. Finns det på kartan att göra det och man äter bröd tycker jag man ska lära sig det. Jag är lite knäpp men jag tycker om att slå degen. :mrgreen:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-28 15:22:03

Fretshi skrev:
Trefjorton skrev:
Trollmor skrev:Ja, ett gammalt talesätt lyder "Den som sparar på maten, han sparar åt döden!"

(Såvitt jag har fattat, finns det inget utrymme i TS budget för investeringar. Hän lever på bidrag, och kan tydligen inte arbeta.)


Man kan spara typ 2000kr i månaden på socialbidrag. TS vill på egen hand bara spendera så lite som 300kr i veckan.

Jag skulle nog äta runt 300-500kr i veckan, och spendera mindre på annat.

Själv spenderar jag bara pengar på mat och busskort.


Jo jag måste väl komma igång och faktiskt börja hålla mig till 300 kr i veckan.

Hur kan man spara 2000 kr på socialbidrag?
För mig går typ allt åt.


ShakeItOut skrev:Inte sjutton skulle jag kunna spara 2000 på försörjningsstöd. Jag har det nu och visst kan jag nog säkert spara lite en del månader men det beror ju på övriga kostnader.


kiddie skrev:
Trefjorton skrev:Man kan spara typ 2000kr i månaden på socialbidrag. TS vill på egen hand bara spendera så lite som 300kr i veckan.

Jag skulle nog äta runt 300-500kr i veckan, och spendera mindre på annat.


OK, med de matkostnaderna och det sparandet får du inte något mer. För det tar hela ditt bidrag.

Du skulle inte ha toapapper, internet, nya kläder, ny elektronik nån gång, mobilabonnemang, ge folk presenter, inget extra.

Om du lever så, tycker jag det är konstigt.

Jag tycker man är duktig om man sparar 200 kr i månaden på socbidrag.

Baka bröd tycker jag är kul. Gott med. Finns det på kartan att göra det och man äter bröd tycker jag man ska lära sig det. Jag är lite knäpp men jag tycker om att slå degen. :mrgreen:


Ska se..

9101kr
-4085 (boende)
-75 (dom ger bara 40kr för hemförsäkring)
-575 (busskort, inte när det är varmt ute)
-75 (laddar mobilen sällan)
-275 (El - vet inte hur mycket, men betalar den varje 3 månader. Får mer än vad jag betalar den)
-299kr internet

3717kr över. Köper mat för cirka 2000kr(400kr i veckan, för 5 veckor), och då blir det 1717kr över. Om jag inte köper busskort, och dessutom laddar mobilen mer sällan, så sparar jag mer.

Detta är inga exakta nummer, men brukar ha pengar över. Har fått in 2500kr som mest någon månad. (utan busskort, samt billigare mat)

Jag spenderar inte pengar på andra människor. Har gjort det massor förr, och insett att jag måste tänka på mig själv mer.

Köpt års gymkort för 2500kr.


När/om jag får aktivitetsersättning så kan jag spara mer, och dessutom investera pengarna. Vill köpa aktier/fonder. Ett annat mål är att få egen lön, men det ser inte ut som att jag får det.


kiddie: "Du skulle inte ha toapapper, internet, nya kläder, ny elektronik nån gång, mobilabonnemang, ge folk presenter, inget extra." - Köper inte toapapper så ofta. Köpte ett stort packet (24st) för 65kr idag. Har internet. Behöver inte elektronik produkter, då min dator klarar sig minst 5år till. Inga presenter till andra.. Inga nya kläder. Har massor. Flera byxor och tshirt/tröjor, men visst, kan använda mitt sparande om det behövs.

Som sagt så är det inte exakta nummer. Kanske spenderar lite mer ibland. Behöver jag pengar kan jag alltid använda mitt sparande (gör det för gymkort till exempel).

Jag gör detta lätt. Det jag menar är ifall man verkligen vill så kan man spara 2000kr eller mer. Äter gott om kött, och annat lyxigt. Själv känner jag att jag lever rena lyxlivet.


Tycker fler av er bör tänka på framtiden, och spara mera, för det kan ni. Det var inte lätt att vara fattig, och äta på stadsmissionen. Dit vill jag aldrig mer tillbaks. Det är nog en faktor som motiverar mig.

En annan sak som jag har läst är att folk med asperger har högre risk för övervikt. Det kan vara därför ni äter mer? Om så är fallet så är det utmärkt att börja gå ner i vikt, samt spara pengar.

Äta ute brukar väl inte va så himla bra kvalité på maten, och så kostar den MYCKET mer.


En annan sak att tänka på är att socialbidrag inte är till för att leva ett komplett liv på. Det är till för att folk utan några pengar ska kunna leva för stunden, och sedan försöka klara sig på egen hand.

Kan ha dyslexi, och skrev detta snabbt. Orkar inte läsa igenom för stavfel lol. Hoppas ni förstår vad jag menar. Lycka till.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-28 15:45:51

Trefjorton skrev:
Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:Man kan spara typ 2000kr i månaden på socialbidrag.
Hur då???
Trefjorton skrev:Ska se..
9101kr
Å. Vilka pengar! Varje månad, eh? Ska genast se till att öka mina inkomster med 50% genom att gå på bidrag i stället för pension! :roll: :roll:

Är det verkligen sant, detta? Nio tusen i månaden i försörjningsstöd?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-28 16:03:45

Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:
Trollmor skrev:Hur då???
Å. Vilka pengar! Varje månad, eh? Ska genast se till att öka mina inkomster med 50% genom att gå på bidrag i stället för pension! :roll: :roll:

Är det verkligen sant, detta? Nio tusen i månaden i försörjningsstöd?


oj räkna fel.
Det stod med lite annat på pappret med. Blev totalt 9070kr (445kr extra för arbetsresor).

Det kan va så att jag får lite mer i Gemensam kostnad då jag bor i storstad. Bor ni i mindre stad får ni mindre. Det kan göra en stor skillnad.

Du kan däremot investera. Bli insatt inom det?

Kan ni inte hantera pengar ni får, kommer inte mer pengar göra något bättre. Blir så oftast med folk som inte vet hur man sparar.

Du får inte samma summa då din hyra inte kostar lika mycket, samt annan stad. Du kan få mer eller mindre än vad jag får.

Hur mycket får du just nu? Får du 6750kr? En annan sak är att du får ha pengar på kontot, medans jag inte får det.

Hur mycket kostar din hyra?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-28 16:11:48

Trefjorton skrev:
Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:
Å. Vilka pengar! Varje månad, eh? Ska genast se till att öka mina inkomster med 50% genom att gå på bidrag i stället för pension! :roll: :roll:

Är det verkligen sant, detta? Nio tusen i månaden i försörjningsstöd?
oj räkna fel.
Men hur stort ÄR försörjningsstödet? (Obs. jag var ironisk, kanske rent av sarkastisk, när jag skrev det som föregår de rullande ögonen.)
Trefjorton skrev:Du kan däremot investera. Bli insatt inom det?
Om du menar att du vill ge mig råd om vilka investeringsfonder jag ska riskera mina stackars slantar i, så är jag inte alls intresserad! Tack för erbjudandet, men nej tack!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-28 16:14:53

Trollmor skrev:
Trefjorton skrev:
Trollmor skrev:Å. Vilka pengar! Varje månad, eh? Ska genast se till att öka mina inkomster med 50% genom att gå på bidrag i stället för pension! :roll: :roll:

Är det verkligen sant, detta? Nio tusen i månaden i försörjningsstöd?
oj räkna fel.
Men hur stort ÄR försörjningsstödet? (Obs. jag var ironisk, kanske rent av sarkastisk, när jag skrev det som föregår de rullande ögonen.)
Trefjorton skrev:Du kan däremot investera. Bli insatt inom det?
Om du menar att du vill ge mig råd om vilka investeringsfonder jag ska riskera mina stackars slantar i, så är jag inte alls intresserad! Tack för erbjudandet, men nej tack!


Aha. Trodde du fick mindre, för på hemsidan står det att man får väldigt mycket..

"Om du har arbetat får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Men du kan som mest få 18 399 kronor före skatt per månad."

"Om du har fyllt:

19 år men inte 21 år får du 8 455 kronor före skatt i månaden
21 år men inte 23 år får du 8 645 kronor före skatt i månaden
23 år men inte 25 år får du 8 835 kronor före skatt i månaden
25 år men inte 27 år får du 9 024 kronor före skatt i månaden
27 år men inte 29 år får du 9 214 kronor före skatt i månaden
29 år men inte 30 år får du 9 403 kronor före skatt i månaden"

Dom tar bort 1300kr från socialbidraget, då jag får den från försäkringskassan..

Hört att kan kan få typ 2300kr eller något sånt i bostadsbidrag. Det blir ju ännu mer än vad jag får, samt att jag får investera lite i marknaden.

Jag hoppas verkligen jag får aktivitetsersättningen.

edit: AHA det är före skatt. Då kanske det inte blir så himla mycket heller? En jag känner sa att hon får mer på aktivitetsersättning jämfört med socialbidrag.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav ankhh » 2018-11-28 16:37:04

Sjukersättningsbeloppen, även för den som har arbetat och alltså får inkomstgrundad ersättning, låter bättre i teorin än vad de vanligen blir i verkligheten.
Givet att lönerna ökar årligen, är det näst intill omöjligt för en individ att få 64,7 procent i ersättning för utebliven lön. Ersättningen hamnar redan från början ofta långt under 64,7 procent av aktuell lön för den som beviljas sjukersättning och därefter minskar värdet år för år till följd av utebliven kompensation för arbetsmarknadens löneökningar.

Skillnaderna mellan lön respektive sjukersättning förstärks ytterligare med ”jobbskatteavdragen”. De med inkomstrelaterad hel sjukersättning betalade i december 2016 i genomsnitt 1 000 kronor mer i skatt i månaden än arbetstagare på samma inkomstnivå. Det innebär att de med hel sjukersättning betalade 50 procent mer i skatt än arbetstagare. På lägre inkomstnivåer är skillnaderna ännu större, uppemot 70 procent. De med inkomstrelaterad hel sjukersättning fick i december 2016 i genomsnitt ut 9 715 kronor efter skatt och de med endast garantiersättning 6 985 kronor!

https://ekonomistas.se/2017/02/24/sjuka ... rsattning/

De som har låg ersättning (dvs ffa de med garantiersättning) kan dessutom få bostadstillägg upp till c:a 5000 kr, och eftersom det är ett bidrag är det skattefritt. Så det gör inte stor skillnad om man har arbetat innan eller ej.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-11-28 16:40:22

Jag har sjukersättning på garantinivå, dvs den man får om man passerat 30 och har varit låganvlönad eller inte arbetat. Jag får 7420 kr per månad efter skatt. (9 593 kronor före skatt). Till det tillkommer bostadstillägg:
Spoiler: visa
"Du som är ensamstående kan som mest få 5 220 kronor per månad. Det motsvarar 96 procent av bostadskostnaden upp till 5 000 kronor och 70 procent av bostadskostnaden mellan 5 000 och 5 600 kronor" /FK
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-28 17:00:02

sugrövmanövern skrev:Jag har sjukersättning på garantinivå, dvs den man får om man passerat 30 och har varit låganvlönad eller inte arbetat. Jag får 7420 kr per månad efter skatt. (9 593 kronor före skatt). Till det tillkommer bostadstillägg:
Spoiler: visa
"Du som är ensamstående kan som mest få 5 220 kronor per månad. Det motsvarar 96 procent av bostadskostnaden upp till 5 000 kronor och 70 procent av bostadskostnaden mellan 5 000 och 5 600 kronor" /FK


Aha, men då blir det rätt mycket ändå. typ 7400 + 4000 = 11400kr efter skatt för mig om jag vore dig.

Det skulle jag vara glad över.

Önska mig lycka till att jag får aktivitetsersättning.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Fretshi » 2018-11-28 17:57:06

Jag får ca 8500 totalt, men då är det inräknat hyra på 3624 kr samt SL-kort på 860 kr.

Räknade på mina räkningar och fasta utgfter jag har och då skulle jag ha runt 3000 kr kvar. Så det skulle funka att leva på 400 kr i veckan.

Mitt problem är ju som sagt att jag inte alltid gör det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-28 19:44:00

Trefjorton skrev:Aha. Trodde du fick mindre.
Jag har inte siffran i huvet, men efter skatt får jag mellan 6 och 7 tusen. Har inte arbetat heltid mer än cirka 10 år.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav ShakeItOut » 2018-11-28 20:18:48

Trefjorton skrev:Kan ni inte hantera pengar ni får, kommer inte mer pengar göra något bättre. Blir så oftast med folk som inte vet hur man sparar.
Ska se..

9101kr
-4085 (boende)
-75 (dom ger bara 40kr för hemförsäkring)
-575 (busskort, inte när det är varmt ute)
-75 (laddar mobilen sällan)
-275 (El - vet inte hur mycket, men betalar den varje 3 månader. Får mer än vad jag betalar den)
-299kr internet

3717kr över. Köper mat för cirka 2000kr(400kr i veckan, för 5 veckor), och då blir det 1717kr över. Om jag inte köper busskort, och dessutom laddar mobilen mer sällan, så sparar jag mer.

Detta är inga exakta nummer, men brukar ha pengar över. Har fått in 2500kr som mest någon månad. (utan busskort, samt billigare mat)


Jag gör detta lätt. Det jag menar är ifall man verkligen vill så kan man spara 2000kr eller mer. Äter gott om kött, och annat lyxigt. Själv känner jag att jag lever rena lyxlivet.


Tycker fler av er bör tänka på framtiden, och spara mera, för det kan ni. Det var inte lätt att vara fattig, och äta på stadsmissionen. Dit vill jag aldrig mer tillbaks. Det är nog en faktor som motiverar mig.

En annan sak som jag har läst är att folk med asperger har högre risk för övervikt. Det kan vara därför ni äter mer? Om så är fallet så är det utmärkt att börja gå ner i vikt, samt spara pengar.


En annan sak att tänka på är att socialbidrag inte är till för att leva ett komplett liv på. Det är till för att folk utan några pengar ska kunna leva för stunden, och sedan försöka klara sig på egen hand.

Du slänger ur dig en hel del uttalanden som känns rätt nedsättande och jag vet inte riktigt hur det ska tolkas.
Alla har olika utgifter när det gäller mat. Inte pga övervikt utan olika matbehov/ svårt att äta olika saker/bristande ork(rätt svårt att öka den bara genom motivationen att få billigare mat, då skulle nog många jobba mer).

Jag klipper mig inte ens en gång om året, jag spenderar absolut onödigt ibland( speciellt mat, är så rädd att den ska ta slut men har svårt att äta) men köper mest på extrapris/rea/second hand. Andra har mediciner, läkarbesök, tandvård och liknande som måste betalas. Det varierar stort vad för mataffärer man har i sin närhet och om man klarar av att åka till en stormarknad längre bort. Här har jag tur iaf. Hade alla kunnat spara 2000 så hade bidraget varit längre. Kan absolut spara mer med högre inkomst även om jag skulle säkert unna mig sådant som en ny jacka från lågpriskedja.

Busskort får jag för arbetsträning och då det ligger så udda till går det inte att ta sig dit på annat sätt, kanske sommartid men då hade jag redan i princip all min energi till det och inte haft kvar någon till att jobba. Det gäller då i hela staden så får lättare att handla på flera olika affärer.

När det gäller sparande så verkar inte alla kommuner tillåta det och har man förmycket så lär man bli nekad pengar. Jag har ett mindre sparande i kontanter dock.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trollmor » 2018-11-29 11:51:19

Väl talat, ShakeltOut! Jag vill tillägga att man kan anse även arbete som en utgift, eftersom den kostar energi. Tillgången på såväl pengar som energi är högst individuellt, och växlar även oftast under livet.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-29 18:04:17

Trefjorton, du skriver att du redan har elektronik och en massa kläder. Vad kommer DE ifrån då? De flesta går inte in i socsystemet med en massa saker, de flesta har nästan ingenting. Du får ju tänka dig att de som går på soc faktiskt betalar allt de äger med själva socbidraget. När jag började få socbidrag hade jag inte haft inkomst på ett tag. Så jag hade bara jättefula konstiga och trasiga kläder och jag sparade precis hur länge som helst till en begagnad dator.

Har man allt innan så kanske man kan spara en del, men om man behöver köpa saker till sitt hem då? (Vårt soc sponsrade lite, t ex fick man 100 kr om man skulle köpa en säng och 300 om man skulle köpa ett matbord, aldrig något för t ex gardiner eller lakan. Jag hade min mammas avlagda täcken och kuddar.)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-29 20:26:15

kiddie skrev:Trefjorton, du skriver att du redan har elektronik och en massa kläder. Vad kommer DE ifrån då? De flesta går inte in i socsystemet med en massa saker, de flesta har nästan ingenting. Du får ju tänka dig att de som går på soc faktiskt betalar allt de äger med själva socbidraget. När jag började få socbidrag hade jag inte haft inkomst på ett tag. Så jag hade bara jättefula konstiga och trasiga kläder och jag sparade precis hur länge som helst till en begagnad dator.

Har man allt innan så kanske man kan spara en del, men om man behöver köpa saker till sitt hem då? (Vårt soc sponsrade lite, t ex fick man 100 kr om man skulle köpa en säng och 300 om man skulle köpa ett matbord, aldrig något för t ex gardiner eller lakan. Jag hade min mammas avlagda täcken och kuddar.)


Från mitt sparande. Det är därför det är viktigt för mig att spara.

Jag tror på att man försöker medans man kan så man inte blir ett offer som gammal, och klagar på andra.

Ni får göra som ni vill. Lycka till.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Att leva på ca 300 kr i veckan?

Inläggav kiddie » 2018-11-29 20:42:43

Trefjorton skrev:Från mitt sparande. Det är därför det är viktigt för mig att spara.


Så du hade alltså ett sparande innan soc. Nuf said.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in