Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Inläggav Fretshi » 2018-11-23 21:34:10

Jag har sökt det och fått avslag fast än läkare sa att jag skulle vara behörig för det.
Nu har detta runnit ut lite i sanden och jag är nu redo att göra en utredning för det igen.

Hur går man tillväga?

Ska man leta upp avslaget och visa läkaren?

Problemet är försäkringskassan i detta fall, men det är ju läkaren som måste skriva läkarutlåtande.

Jag vet också att man bara får ha aktivitetsersättning tills man fyller 30 och jag fyller 30 om ett år.

Vlken ersättning får man efter det?
Är det tillbaka till försörjningsstöd om man inte vill ha sjukpension?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Inläggav Iskall » 2018-11-25 3:07:16

du måste kanske överklaga.
Prova fråga din läkare hur du ska göra,han vet nog hur det fungerar, annars kanske du har andra vårdkontakter du kan fråga.
Du har kanske någon handläggare genom försäkringskassan du kan fråga om de andra inte kan hjälpa dig.

efter 30 så tror jag att man kan söka sjukersättning men det är kanske samma som "förtidspension"
Iskall
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2015-04-04

Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Inläggav Trefjorton » 2018-11-25 10:04:03

Jag vet inte din situation, men jag tror att man måste va i "systemet". Typ att dom har skickat dig till olika ställen, för utredningar. Arbetstränat lite, där dom kan se din förmåga.

Sedan så blir det mer klart att du inte klarar av mycket på papper (om det är så). Att bara ha en diagnos, eller säga att man vill ha bidrag hjälper inte.

Nu är jag inte 100 på detta, men jag har för mig att det är så nu. (kanske var annorlunda förut)
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Inläggav Fretshi » 2018-11-25 22:18:53

Har inte arbetstränat då läkaren anser att jag inte är i form för det.

Jag trodde läkarutlåtandet skulle hjälpa.

Men när jag blir 30 så lutat det åt pension då de inte tror jag kommer ut i arbetslivet igen.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Inläggav Mammaspojke » 2018-11-25 23:57:24

Fretshi, håll oss gärna uppdaterade hur det går.
Har fyllt 30 och väntar på försäkringskassan.. Har jobbat tidigare men krashat ett par ggr så inte direkt sugen på att jobba just nu. Går på DV(för högfungerande), känns lagom.

Orolig för vad FK kommer säga dock.. Mycket svårare att få godkänt efter 30år tyvärr..
I värsta fall får man söka försörjningsstöd men det tror jag man inte kan ha för evigt heller.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Inläggav Fretshi » 2018-11-26 22:43:25

Okej jag har ju också kraschat lite. Värst tycker jag det var 2014 innan jag fick min diagnos. Men har inte riktigt hunnit återhämta mig än.

Jag vill för mycket ibland och det tär på mig.

Jag skulle nog inte klara av att jobba just nu. Men något vill man ju göra på dagarna.

Ska börja ta regelbundna promenader i solljuset.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur gör man för att få aktivitetsersättning?

Inläggav Alien » 2018-11-27 3:08:06

Problemet är väl att läkaren måste skriva ett intyg som försäkringskassan godtar. Läkaren måste alltså skriva att arbetsförmågan är nedsatt (minst ett år). Så om Fk anser att intyget är för "positivt" (dvs att du klarar av vissa arbeten) el för ofullständigt så underkänner de intyget. Fk har ju egna läkare ("förtroendeläkare") som aldrig träffar personen ifråga men som läser läkarintygen och godkänner el underkänner dem.

Promenader i dagsljus låter bra, både motion och D-vitamin.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in