Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vild stam dödade amerikansk missionär

Inläggav Toblerone » 2018-11-25 23:47:18

Alien skrev:Eftersom ingen kunnat gå i land och kolla, så är mer el mindre underbyggda rykten vad vi har att tillgå.


Nja, man kan ju kanske gå efter om man har sett rök från någon eld eller inte. :wink:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vild stam dödade amerikansk missionär

Inläggav marxisten » 2018-11-25 23:52:19

Darwin Awards nästa...

Helt ärligt tycker jag inte synd om honom, han visste om att det är olagligt att besöka ön (3 miles säger wikipedia) och han visste byborna reagerar aggressivt på försök att göra så. Förbudet finns dessutom för öbornas skull: främmande sjukdomar kan vara rent fatala, om vi kollar på Nordamerikas ursprungsbefolkning decimerades vissa befolkningsgrupper med 80% pga vanliga europeiska sjukdomar ex, hans förbannade "mission" skulle kunna utrota hela öns befolkning med en nysning.

Öborna har funnits där i 55000-60000 år, låt de vara! Tycker inte ens synd om karln, är man så jävla korkad får man skylla sig själv.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vild stam dödade amerikansk missionär

Inläggav marxisten » 2018-11-25 23:56:13

Alien skrev:Jag tycker faktiskt den indiska regeringen behandlar dem som en utrotningshotad djurart. Inga krav på att de följer landets lagar, inget straff för mord. Huvudsaken är att de inte blir utrotade och inte domesticerade.


Varför ska de straffas för mord, eller behöva följa några västerländska lagar? De sköter saker som de gjort de senaste 55000-60000 åren som de bebott ön, så låt de fortsätta med det (vem stör det liksom?).

Att däremot besöka den skulle kunna leda till en utrotning av befolkningen, ex med sjukdomar de aldrig utsatts för.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vild stam dödade amerikansk missionär

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-11-26 0:44:12

Jag tycker inte språkbruket "vild stam" och "infödingar" är acceptabelt faktiskt. Det är minst lika illa som att skriva "neger".
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Isloerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav marxisten » 2018-11-26 1:27:14

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker inte språkbruket "vild stam" och "infödingar" är acceptabelt faktiskt. Det är minst lika illa som att skriva "neger".


Rubriken förtydligad
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Vild stam dödade amerikansk missionär

Inläggav Alien » 2018-11-26 1:28:54

Jag är inte PK. Stammen ifråga lär knappast läsa vad jag skriver. Poängen är just att de är vilda, de är inte påverkade av varken västlig el östlig civilisation. Jag tycker också att döda alla som närmar sig, vare sig det är missionärer, skeppsbrutna el fiskare, är rätt vilt. (Att ev sjukdomar skulle kunna döda dem vet de inte så det räknar jag inte dem till godo.)

Vad är det för fel på infödingar, missionärer som till kom Norden tyckte säkert att vi infödingar var rätt vilda då. Men nu är vi inte så skräckinjagande, snarare mesiga typer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav marxisten » 2018-11-26 1:43:48

Alien skrev:Extra proteintillskott i den annars torftiga dieten?


De bilder jag sett av de verkar de till synes vara bra närda och vältränade (föga förvånande hos jägare/samlare), då de dessutom lever på en ö i ett av världens bästa fiskevatten lär nog protein inte vara något problem. Jag skulle faktiskt snarare tro tvärtom, lär finnas god tillgång på bra mat där (annars skulle ett folk på 50-500 individer dött ut för länge sen).

Alien skrev:Äta rå fisk och rått kött, det tycker iaf inte jag låter särskilt gott. Kan de salta maten? Finns ju saltvatten runtom men vi vet verkligen inte mycket om deras matvanor.


Förvisso låter det som en väldigt tråkig diet, men har du å andra sidan aldrig upplevt andra smaker kan du inte sakna dem, du äter vad du är van vid. Jag skulle tro de skulle spy rakt ut av julskinka med senap eller prinskorv då de aldrig smakat på de smakerna.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad


Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav ufo » 2018-11-26 3:03:15

Huggorm skrev: :-)051 Ingen har påstått att de inte kan elda och laga mat, vad man säger är att de inte vet hur man skall tända en eld. När de får eld från blixten så förstår de hur den skall användas. Man skall tydligen ha kommit fram till det när man har för ett antal år sedan flög över med helikopter för att kunna iakta dom.
Intressant att man uppifrån en helikopter kan se vad Sentineleserna inte kan.

Att skapa eld ifrån händerna är inte svårt, men en oftast bortglömd kunskap hos oss med häftigare teknik. En gång en eldmakare, så lär sig hela gruppen hur man gör.

Tror för övrigt inte en sekund på teorin grillning att ett köttstycke som råkade tappas i elden. Det ALLA gör vid en eld är just att peta in allt möjligt i den, avsiktligt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav slackern » 2018-11-26 12:20:28

Alien skrev:Jag är inte PK. Stammen ifråga lär knappast läsa vad jag skriver. Poängen är just att de är vilda, de är inte påverkade av varken västlig el östlig civilisation. Jag tycker också att döda alla som närmar sig, vare sig det är missionärer, skeppsbrutna el fiskare, är rätt vilt. (Att ev sjukdomar skulle kunna döda dem vet de inte så det räknar jag inte dem till godo).


För er PK människor kan dom uppfattas som vilda i och med att dom vägrar att inordna sig i omvärldens lagar och regler, själv tycker jag att Indien agerar föredömligt och låter dom här människorna sköta sig själva och sitt paradis.

Jag tar upp det här en engång för att visa varför öbefolkningen vill vara ifred vilket trauma dom har haft med utomstående tidigare som säkert kallade dom för vild stam och infödningar.

"The Sentinelese have shown again and again that they want to be left alone, and their wishes should be respected," the group said. "The British colonial occupation of the Andaman Islands decimated the tribes living there, wiping out thousands of tribespeople, and only a fraction of the original population now survive. So the Sentinelese fear of outsiders is very understandable."

https://edition.cnn.com/2018/11/21/asia ... index.html
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Toblerone » 2018-11-26 13:42:20

Alien skrev:Jag är inte PK. Stammen ifråga lär knappast läsa vad jag skriver. Poängen är just att de är vilda, de är inte påverkade av varken västlig el östlig civilisation. Jag tycker också att döda alla som närmar sig, vare sig det är missionärer, skeppsbrutna el fiskare, är rätt vilt. (Att ev sjukdomar skulle kunna döda dem vet de inte så det räknar jag inte dem till godo).

Vad är det för fel på infödingar, missionärer som till kom Norden tyckte säkert att vi infödingar var rätt vilda då. Men nu är vi inte så skräckinjagande, snarare mesiga typer.


:lol: Jag håller med.

Dessutom tycker jag att "vild" ju ändå passar till deras beteende. Om man attackerar och dödar alla som närmar sig så är man ju inte så lugn och fredlig.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav marxisten » 2018-11-26 14:15:12

Toblerone skrev: :lol: Jag håller med.

Dessutom tycker jag att "vild" ju ändå passar till deras beteende. Om man attackerar och dödar alla som närmar sig så är man ju inte så lugn och fredlig.


Jag tycker "vild stam" är väldigt ospecifikt och dedsutom att "vildar" är förlegat uttryck (men det är en annan sak) när det handlar om världens mest isolerade urfolk (iaf som vi känner till).

Och om "attackerar och dödar", vi nyttjar automatkarbiner och lyftvärn och tillgång till massförstörelsevapen i väst, och dessutom så anfaller vi och invaderar andras territorium. Om de som har pilbåge på sin egna ö är "vilda", vad är då vi?

Dessutom tycker jag inte deras aggressiva reaktion gör man kan kalla de "vilda", snarare skulle jag vilja påstå den är psykologisk. Detta är ett folk som lever motsvarande väldigt tidig stenålder, man är osäker på om de har förmågan att göra upp eld och inget tyder på att de ens har tidigt stadie av jordbruk, de har levt så i 60000 år.

Helt plötsligt dyker det upp en massa andra människor i stora motordrivna fordon på havet som låter, och en gång med helikopter. Hur reagerar man då? Jo, den grundläggande reaktionen på något du saknar kontroll över och inte förstår är rädsla, rädsla leder till vanligen två reaktioner: flykt eller skydda sig med de till buds stående medel.

I fallen man hållit sig på avstånd har de gömt sig, när man kommit till ön så har de tagit till vad de har, dvs pilbåge.

Säger inget om det är en aggressiv kultur, det visar bara att de reagerar som alla andra.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Toblerone » 2018-11-26 14:31:13

marxisten skrev:
Toblerone skrev::lol: Jag håller med.

Dessutom tycker jag att "vild" ju ändå passar till deras beteende. Om man attackerar och dödar alla som närmar sig så är man ju inte så lugn och fredlig.


Jag tycker "vild stam" är väldigt ospecifikt och dedsutom att "vildar" är förlegat uttryck (men det är en annan sak) när det handlar om världens mest isolerade urfolk (iaf som vi känner till).

Och om "attackerar och dödar", vi nyttjar automatkarbiner och lyftvärn och tillgång till massförstörelsevapen i väst, och dessutom så anfaller vi och invaderar andras territorium. Om de som har pilbåge på sin egna ö är "vilda", vad är då vi?

Dessutom tycker jag inte deras aggressiva reaktion gör man kan kalla de "vilda", snarare skulle jag vilja påstå den är psykologisk. Detta är ett folk som lever motsvarande väldigt tidig stenålder, man är osäker på om de har förmågan att göra upp eld och inget tyder på att de ens har tidigt stadie av jordbruk, de har levt så i 60000 år.

Helt plötsligt dyker det upp en massa andra människor i stora motordrivna fordon på havet som låter, och en gång med helikopter. Hur reagerar man då? Jo, den grundläggande reaktionen på något du saknar kontroll över och inte förstår är rädsla, rädsla leder till vanligen två reaktioner: flykt eller skydda sig med de till buds stående medel.

I fallen man hållit sig på avstånd har de gömt sig, när man kommit till ön så har de tagit till vad de har, dvs pilbåge.

Säger inget om det är en aggressiv kultur, det visar bara att de reagerar som alla andra.


Visst, det är ett förlegat uttryck. Men att de angrep och slutligen också dödade mannen - det är ju så. Och kanske får du associationen av mer avancerade vapen, för att du har spelat såna dataspel. Jag får inte alls den associationen. Och din bild av att det kommer helikopter och massor med grejer - så var det nog inte heller. Det var EN missonär som antagligen kom med en båt och försökte ta kontakt. Dumt att göra så visserligen, jag har ju inte försvarat honom heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav slackern » 2018-11-26 14:36:25

Toblerone skrev:
marxisten skrev:
Toblerone skrev::lol: Jag håller med.

Dessutom tycker jag att "vild" ju ändå passar till deras beteende. Om man attackerar och dödar alla som närmar sig så är man ju inte så lugn och fredlig.


Jag tycker "vild stam" är väldigt ospecifikt och dedsutom att "vildar" är förlegat uttryck (men det är en annan sak) när det handlar om världens mest isolerade urfolk (iaf som vi känner till).

Och om "attackerar och dödar", vi nyttjar automatkarbiner och lyftvärn och tillgång till massförstörelsevapen i väst, och dessutom så anfaller vi och invaderar andras territorium. Om de som har pilbåge på sin egna ö är "vilda", vad är då vi?

Dessutom tycker jag inte deras aggressiva reaktion gör man kan kalla de "vilda", snarare skulle jag vilja påstå den är psykologisk. Detta är ett folk som lever motsvarande väldigt tidig stenålder, man är osäker på om de har förmågan att göra upp eld och inget tyder på att de ens har tidigt stadie av jordbruk, de har levt så i 60000 år.

Helt plötsligt dyker det upp en massa andra människor i stora motordrivna fordon på havet som låter, och en gång med helikopter. Hur reagerar man då? Jo, den grundläggande reaktionen på något du saknar kontroll över och inte förstår är rädsla, rädsla leder till vanligen två reaktioner: flykt eller skydda sig med de till buds stående medel.

I fallen man hållit sig på avstånd har de gömt sig, när man kommit till ön så har de tagit till vad de har, dvs pilbåge.

Säger inget om det är en aggressiv kultur, det visar bara att de reagerar som alla andra.


Visst, det är ett förlegat uttryck. Men att de angrep och slutligen också dödade mannen - det är ju så. Och kanske får du associationen av mer avancerade vapen, för att du har spelat såna dataspel. Jag får inte alls den associationen. Och din bild av att det kommer helikopter och massor med grejer - så var det nog inte heller. Det var EN missonär som antagligen kom med en båt och försökte ta kontakt. Dumt att göra så visserligen, jag har ju inte försvarat honom heller.


Vad tror du händer om Ryssland skulle skicka in ett fartyg i Ukraina? Risken att det blir en konflikt är ju rätt stor.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav marxisten » 2018-11-26 14:38:41

Toblerone skrev:Visst, det är ett förlegat uttryck. Men att de angrep och slutligen också dödade mannen - det är ju så. Och kanske får du associationen av mer avancerade vapen, för att du har spelat såna dataspel. Jag får inte alls den associationen. Och din bild av att det kommer helikopter och massor med grejer - så var det nog inte heller. Det var EN missonär som antagligen kom med en båt och försökte ta kontakt. Dumt att göra så visserligen, jag har ju inte försvarat honom heller.


Den händelsen med helikopter var i början på 90-talet (finns video på det), nu kom han med fiskebåt denna fjollen, men det är samma sak, de svarar med rädsla, en logisk reaktion.

F.ö kan du kolla på den krigsföring väst sysslar med, sök på ex vit fosfor får du se på saker. Eller kolla vad som sker med Jemens folk, vem är vild egentligen, imperialistiska väst, eller ett urfolk som lever som på tidig stenålder som svarar med rädsla mot saker de omöjligt kan förstå?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Kahlokatt » 2018-11-26 14:55:44

Jag undrar om missionären verkligen var så urbota korkad att han trodde att sentineleserna skulle ta emot honom och frälsningen med öppna armar. Trodde han att de mirakulöst skulle förstå engelska?
Jag undrar om han faktiskt inte hade som mål att bli en kristen martyr.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Alien » 2018-11-26 17:51:15

Det är ett primitivt och blodtörstigt folk. Vi övriga är sofistikerade - och lika blodtörstiga. Fortfarande krigar och mördar man. Trots att vi har haft 60.000 år på oss att utvecklas. Tekniken har utvecklats men moralen har bara utvecklats fläckvis.

Denna stam överlevde tsunamin 2004. Men hur kommer det att gå om hela ön hamnar under vatten? De indiska myndigheterna kan ju inte hjälpa dem; alla hjälpare kommer bara att dödas med spjut och pilar.

Det går ju inte för myndigheterna att säga till dem "Ni får inte döda dem som närmar sig ön. Vi beskyddar er. Kommer det några ringer ni bara i de här moibltelefonerna som ni får." Ingen kan ju deras språk.

Så de får leva som i ett naturreservat dit ingen annan får komma. De ser ju även grannarna på andra öar som fiender. En gång kanske de talade samma språk men sedan isolerade de sig på olika öar och utvecklade olika språk. Det lilla man kan ta reda på får man göra via helikopter. Kan pilarna verkligen skada helikoptern, den är ju av metall? Men om helikoptern störtade skulle de som var i den bli dödade.

De verkar vara ungefär lika många som de inavlade svenska vargarna. I båda fallen följer de sin natur (döda får som byte, döda alla som närmar sig ön). I båda fall beskyddas de av myndigheterna.

Ingen kontakt mellan omvärlden och den isolerade folket. Men skulle några skeppsbrutna hamna där så avlivas de. Det känns fel men går ju inte att göra något åt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Toblerone » 2018-11-26 17:57:29

marxisten skrev:
Toblerone skrev:Visst, det är ett förlegat uttryck. Men att de angrep och slutligen också dödade mannen - det är ju så. Och kanske får du associationen av mer avancerade vapen, för att du har spelat såna dataspel. Jag får inte alls den associationen. Och din bild av att det kommer helikopter och massor med grejer - så var det nog inte heller. Det var EN missonär som antagligen kom med en båt och försökte ta kontakt. Dumt att göra så visserligen, jag har ju inte försvarat honom heller.


Den händelsen med helikopter var i början på 90-talet (finns video på det), nu kom han med fiskebåt denna fjollen, men det är samma sak, de svarar med rädsla, en logisk reaktion.

F.ö kan du kolla på den krigsföring väst sysslar med, sök på ex vit fosfor får du se på saker. Eller kolla vad som sker med Jemens folk, vem är vild egentligen, imperialistiska väst, eller ett urfolk som lever som på tidig stenålder som svarar med rädsla mot saker de omöjligt kan förstå?


Då tycker man att de borde ha varit lite vana? En fiskebåt var väl en förbättring då? :wink:

Sedan pratar vi inte krig nu, och de där människorna vet ju inget om det heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Toblerone » 2018-11-26 17:59:40

slackern skrev:
Toblerone skrev:
marxisten skrev:
Jag tycker "vild stam" är väldigt ospecifikt och dedsuyom att "vildar" är förlegat uttryck (men det är en annan sak) när det handlar om världens mest isolerade urfolk (iaf som vi känner till).

Och om "attackerar och dödar", vi nyttjar automatkarbiner och lyftvärn och tillgång till massförstörelsevapen i väst, och dessutom så anfaller vi och invaderar andras territorium. Om de som har pilbåge på sin egna ö är "vilda", vad är då vi?

Dessutom tycker jag inte deras aggressiva reaktion gör man kan kalla de "vilda", snarare skulle jag vilja påstå den är psykologisk. Detta är ett folk som lever motsvarande väldigt tidig stenålder, man är osäker på om de har förmågan att göra upp eld och inget tyder på att de ens har tidigt stadie av jordbruk, de har levt så i 60000 år.

Helt plötsligt dyker det upp en massa andra människor i stora motordrivna fordon på havet som låter, och en gång med helikopter. Hur reagerar man då? Jo, den grundläggande reaktionen på något du saknar kontroll över och inte förstår är rädsla, rädsla leder till vanligen två reaktioner: flykt eller skydda sig med de till buds stående medel.

I fallen man hållit sig på avstånd har de gömt sig, när man kommit till ön så har de tagit till vad de har, dvs pilbåge.

Säger inget om det är en aggressiv kultur, det visar bara att de reagerar som alla andra.


Visst, det är ett förlegat uttryck. Men att de angrep och slutligen också dödade mannen - det är ju så. Och kanske får du associationen av mer avancerade vapen, för att du har spelat såna dataspel. Jag får inte alls den associationen. Och din bild av att det kommer helikopter och massor med grejer - så var det nog inte heller. Det var EN missonär som antagligen kom med en båt och försökte ta kontakt. Dumt att göra så visserligen, jag har ju inte försvarat honom heller.


Vad tror du händer om Ryssland skulle skicka in ett fartyg i Ukraina? Risken att det blir en konflikt är ju rätt stor.


Nu var det ju bara en man i en liten båt. Om en ryss kom ensam i båt till Ukraina, skulle man nog snarare tro att det kan vara en flykting, än att personen kommer med krigsavsikter. Då skulle han nog inte komma ensam.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav slackern » 2018-11-26 18:49:03

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
Visst, det är ett förlegat uttryck. Men att de angrep och slutligen också dödade mannen - det är ju så. Och kanske får du associationen av mer avancerade vapen, för att du har spelat såna dataspel. Jag får inte alls den associationen. Och din bild av att det kommer helikopter och massor med grejer - så var det nog inte heller. Det var EN missonär som antagligen kom med en båt och försökte ta kontakt. Dumt att göra så visserligen, jag har ju inte försvarat honom heller.


Vad tror du händer om Ryssland skulle skicka in ett fartyg i Ukraina? Risken att det blir en konflikt är ju rätt stor.


Nu var det ju bara en man i en liten båt. Om en ryss kom ensam i båt till Ukraina, skulle man nog snarare tro att det kan vara en flykting, än att personen kommer med krigsavsikter. Då skulle han nog inte komma ensam.


OK tror du att det är riskfritt att vandra omkring i Koreas demilitariserade zon?
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav marxisten » 2018-11-26 18:59:05

Alien skrev: Kan pilarna verkligen skada helikoptern, den är ju av metall? Men om helikoptern störtade skulle de som var i den bli dödade.


Gå in i helikopterhytten är väl tveksamt, men skada skulle jag tro det kan om det träffar fel och skadar något mekaniskt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Toblerone » 2018-11-26 20:37:30

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Vad tror du händer om Ryssland skulle skicka in ett fartyg i Ukraina? Risken att det blir en konflikt är ju rätt stor.


Nu var det ju bara en man i en liten båt. Om en ryss kom ensam i båt till Ukraina, skulle man nog snarare tro att det kan vara en flykting, än att personen kommer med krigsavsikter. Då skulle han nog inte komma ensam.


OK tror du att det är riskfritt att vandra omkring i Koreas demilitariserade zon?


Nu pratade vi ju Ryssland och Ukraina, inte Korea. Det är ju ännu en annan situation. Just den lilla zonen är ju så känslig. Det har dock blivit bättre. Men det kan inte riktigt jämföras med missionärens historia. Men som sagt - jag försvarar inte honom, jag tycker han var en idiot.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Alien » 2018-11-27 2:35:11

marxisten skrev:
Toblerone skrev:Visst, det är ett förlegat uttryck. Men att de angrep och slutligen också dödade mannen - det är ju så. Och kanske får du associationen av mer avancerade vapen, för att du har spelat såna dataspel. Jag får inte alls den associationen. Och din bild av att det kommer helikopter och massor med grejer - så var det nog inte heller. Det var EN missonär som antagligen kom med en båt och försökte ta kontakt. Dumt att göra så visserligen, jag har ju inte försvarat honom heller.


Den händelsen med helikopter var på början på 90-talet (finns video på det), nu kom han med fiskebåt denna fjollen, men det är samma sak, de svarar med rädsla, en logisk reaktion.

F.ö kan du kolla på den krigsföring väst sysslar med, sök på ex vit fosfor får du se på saker. Eller kolla vad som sker med Jemens folk, vem är vild egentligen, imperialistiska väst, eller ett urfolk som lever som på tidig stenålder som svarar med rädsla mot saker de omöjligt kan förstå?

Jag förstår inte varför du pratar om "imperialistiska väst", det är ju i Asien öarna ligger, och Indien som de tillhör.

Du tycker alltså att det är helt ok om skeppsbrutna hamnar på/nära ön och dödas? De får skylla sig själva?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Isolerade urfolket Sentineleser dödade amerikansk missionär

Inläggav Alien » 2018-11-27 2:37:38

marxisten skrev:
Alien skrev: Kan pilarna verkligen skada helikoptern, den är ju av metall? Men om helikoptern störtade skulle de som var i den bli dödade.


Gå in i helikopterhytten är väl tveksamt, men skada skulle jag tro det kan om det träffar fel och skadar något mekaniskt.

Drönare låter bättre. Visserligen kan de lätt skjutas ned, men då behöver iaf inga människor riskera livet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in