Socialt kreditsystem à la Kina

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Fabela » 2018-11-13 15:13:17

Jag känner inte sebastiann och vet inte vad som saknas eller inte.

Men kan bli rätt förbluffad över anings- och historielösheten hos många människor, det har inget med nån enskild individ att göra.
Iofs är det väl rätt naturligt att stöta på det i Sverige, jämfört med säg Ukraina. Men ändå.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav kiddie » 2018-11-16 12:44:33

Helt sjukt. Jag förstår hur de tänker. Det är ett bra sätt att locka folk, mer morot än straff. Att inte få resa fast man kanske har råd känns säkert hårt.

På något vis beundrar jag nyskapandet i Kinas kontroll. Det funkar nog bra och fyller ett syfte. Största syftet lär ju vara att man faktiskt inte behöver med tvång isolera folk i landet, det blir mer som osynliga gränser. Sådant funkar bättre.

Sedan kan man göra som i USA, göra det hopplöst dyrt och svårt att få pass att man struntar i det.

Men självklart ska inte samhället kontrollera en. Vissa saker är praktiska, att journalsystem kan samköras, det blir en annan säkerhet om alla läkare kan se alla mediciner man tar. Däremot är jag mer tveksam till att de kan läsa allt. Även det som hör till en sjukdom som inte har med saken att göra.

Kreditsystemet i Sverige är helt puckat. Ska man låna måste man ha lånat innan annars får man inte. Såvida man inte är så rik att man inte behöver låna. Ju bättre man sköter sig, ju svårare är det. Fattar inte baktanken, det kan ju inte bara ha med kontroll att göra, kanske mer med vem som är impulsiv och är en bra kund. Som betalar långsamt och tjänar in mycket ränta till dem.

Att inte vara sexbrottsling är ju rätt bra om man ska jobba i skolan. I vården finns det dock inga sådana regler. Så det är skillnad på folk och folk.

Annars tycker jag samhället ska ge fan i vad man sysslar med. De kan rota lite mer i skattesmitning, annars tycker jag de ska backa.

Folk har redan blivit programmerade att ge ut hela sitt liv på Facebook. Ingen bra idé. Men förmodligen den allra smartaste, vad gäller övervakning. Inte en chans att Facebook inte stöttades av Amerikanska staten i början, det var en riktigt dålig sajt först. Ful som stryk med.

Tycker att folk ska dölja mer. Integritet är viktigt. Handlar inte om att man vill göra brott i skymundan. Det ska ju finnas en folkhälsa med. Vissa är säkert jätteglada i att vara bevakade, men om man stressas av det då? Kommer det bli negativt för ens hälsa och dyrare för samhället. Dessutom tror jag inte man kan känna sig riktigt vuxen om man inte tillåts vissa saker eller bevakas. Kan känna att redan nu är vi hårt hållna, vi har ganska starka regler för vad man får säga och inte. Tycker dessutom att det räcker med att beskatta t ex cannabis, massa förbud mot allt är mest jobbigt och folk gör ju ändå som de vill. Bättre att dra in skatt för skadeverkningarna. Gäller även socker. Ska vara tillåtet men beskatta det så vi har råd att behandla dem som väljer att förgifta sig själva.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet


Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Alien » 2018-11-23 13:02:52

sebastiann skrev:Fabela: Det är orättvist, omänskligt och grymt om det inte handlar om brottslingar utan om någon som t.ex. inte sorterar sina sopor eller något sådant simpelt. Men så kommer det kinesiska systemet inte vara byggt, man får inte avdrag för att umgås med de med låga poäng.
Men man får avdrag om man umgås med de på blacklist, dvs de som faktiskt har begått brott.

Och vad är det då som är orättvist, omänskligt och grymt?
Det är inte en mänsklig rättighet att t.ex. åka tåg, flyga flygplan, låna pengar eller ha ett visst jobb.
---
Och det vore inget fel att utöka den kontrollen till tåg och flygplan för att göra samhället säkrare, då blir det svårare för släktingar till terrorister (och terrorister) att göra terroristangrepp på tåg och flygplan m.m.

Nu måste man skilja på vapenlicens och möjlighet att resa. Finns det tåg och flyg i landet, ska förstås alla ha tillgång till det. Allt annat är diskriminering.

I Kina är det många som flyttat in till storstäderna och har sina familjer (kan vara både föräldrar och egna barn) kvar. Endast en gång om året kan de träffas (vid nyåret). Så då skulle de hindras från det pga låga poäng? Om man arbetar som journalist är man också beroende av att kunna resa. Men får låga poäng för att man skriver om höga tjänstemäns korruption. Dvs myndigheterna förhindrar en från att göra sitt jobb.

Världen idag skrev:Tänk dig att du går in i en matbutik. Du lägger en flaska vin i korgen, då får du minuspoäng. När du kommer ut råkar du gå mot rött och övervakningskamerorna känner igen dig – minuspoäng igen. Du söker på något på nätet som regeringen inte har godkänt – minus. Vännen du träffar på kvällen har låga poäng, då sjunker även du.

För många kineser är det här redan verklighet. Dygnet runt övervakas de av en kombination av ansiktsigenkänning, analys av data, aktivitet på nätet och ekonomiskt beteende. Med hjälp av algoritmer och mänsklig inblandning räknas individens "sociala kreditvärde" fram, en poäng som uppdateras i realtid och är helt avgörande för den enskilde och dennes familj.
https://www.varldenidag.se/nyheter/hand ... 6eEVHW7Fw/

Nej, jag kan bara se nackdelar med ett sådant system i en diktatur som Kina. Men kineserna själva (de flesta) är ju hjärntvättade av regimen.

Den som utför en handling som stödjer kommunistpartiet kan få ett rejält påslag. Det betyder samtidigt att myndigheterna godtyckligt kan göra poängavdrag, förklarar Steve Tsang.

– Är du lojal med partiet har du inget att frukta, och det är hela idén.

En "god medborgare" får köpa hus i fina områden, gå före i vårdkön och sätta sina barn i bra skolor.

För den som får låga poäng blir konsekvenserna däremot förödande. Förutom svårighet att hyra lägenhet, få jobb och komma in på utbildningar kan "dåliga medborgare" hamna längre ner i dejting-appar och stoppas från att köpa tåg- och flygbiljetter. Det hände journalisten Liu Hu, som australiska public service-kanalen ABC har träffat i Chongqing. När han försöker boka en snabbtågsbiljett kommer ett meddelande upp om att han inte har laglig rätt att köpa den – något som ska ha drabbat miljontals kineser förutom Liu Hu.


Den kinesiska regimen påstår sig vara emot korruption samtidigt som den ogillar journalister som tar upp just korruptionen. Korruptionsanklagelser är bra när man vill bli av med någon rival el obekväm, annars får den fortgå. Vad vore det för fördel att vara med i partitoppen om man inte fick extra pengar och privilegier?

Men faktum är att poängsystemet har ett starkt stöd i Kina, enligt Steve Tsang. Kommunistpartiets argument att det behövs för att bekämpa brottslighet och korruption är något som många kineser köper.

2020 ska systemet ha rullats ut i hela Kina och 1,4 miljarder kineser ska övervakas av nära 600 miljoner kameror.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Batte » 2018-11-24 13:41:55

Aftonbladet skrev:System för att känna igen medborgarnas ansikten och sätt att röra sig. Men inte bara det: ett företag hoppas att snart kunna introducera teknik där övervakningskamerorna förutser vad personer t ä n k e r göra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvwzG2/overvakning-och-medborgarbetyg--sa-kontrolleras-folket-i-kina
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Handy » 2018-11-24 14:00:52

Batte skrev:Black Mirror har en episode som handler om noe som ligner dette. Det er episoden som heter "Nosedive".



Men vilket skrämmande och intressant system. Jag tänkte på oss autister och hur det skulle påverka oss. Vi skulle förmodligen få låga poäng och således skulle folk kunna veta i förväg om det var människor med empatinedsättningar. Vilket i sin tur skulle innebära att min förenings syfte skulle bli meningslös, toppen. Att folk i förväg skulle kunna veta om det var en potentiell autist de fått på kroken så att säga.
Handy
Bannad
 
Inlägg: 333
Anslöt: 2018-06-20

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Fabela » 2018-11-24 14:12:02

Härliga tider, strålande tider för oss aspergare: nu kan vi se fram emot att kriminaliseras på riktigt, bara pga missförstånden med resten av mänskligheten. Hittills har vi ju bara råkat illa ut vad gäller isolering, arbetslöshet, mobbing osv.

:-)051

Seriöst: det där är nånting jag skulle kunna tänka mig att delta i ett inbördeskrig för. Eller mot, rättare sagt.
Och det är första gången i mitt liv jag sagt/skrivit den meningen.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav nescio » 2018-11-24 14:49:37

Jag undrar hur aspergare bedöms i Kinas poängsystem? Men det kanske inte finns aspergare i Kina?
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Batte » 2018-11-24 15:49:13

Chinese facial recognition system catches jaywalker, turns out to be a bus ... The technology aims to dissuade bad behaviour by recognising the offender's face, checking it with a database, then posting their information on public screens, such as their ID number and name.
https://mashable.com/article/chinese-jaywalker-facial-recognition/

At one intersection in the eastern city of Ningbo, the face of famous Chinese businesswoman Dong Mingzhu was displayed on a public screen dedicated to “naming and shaming” jaywalkers caught by the city’s facial recognition system. The photo of Dong included a line of text saying that she had just broken the law by crossing during a red light.

Except that she wasn’t jaywalking. She wasn’t there at all. What the cameras captured was her face on an advertisement on the side of a bus that had just driven through the intersection.
https://www.abacusnews.com/digital-life/facial-recognition-camera-catches-top-businesswoman-jaywalking-because-her-face-was-bus/article/2174508
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Fabela » 2018-11-25 18:19:17

nescio skrev:Jag undrar hur aspergare bedöms i Kinas poängsystem? Men det kanske inte finns aspergare i Kina?

Vem vet. Det påstås ju att ADD/ADHD inte finns i Japan, för att de äter så mycket fisk... Jag förbehåller mig rätten att tvivla :wink:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Fabela » 2018-11-25 18:29:40

Batte skrev:
Except that she wasn’t jaywalking. She wasn’t there at all. What the cameras captured was her face on an advertisement on the side of a bus that had just driven through the intersection.

:-)051
Fantastiskt :lol:


Det här var f.ö. svar på Battes inlägg med AB-citatet:
Fabela skrev:Härliga tider, strålande tider...

(Handys inlägg syntes inte ännu när jag skrev det.)
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Socialt kreditsystem à la Kina

Inläggav Fabela » 2018-11-25 18:40:16

kiddie skrev:Helt sjukt. Jag förstår hur de tänker. Det är ett bra sätt att locka folk, mer morot än straff. Att inte få resa fast man kanske har råd känns säkert hårt.

På något vis beundrar jag nyskapandet i Kinas kontroll. Det funkar nog bra och fyller ett syfte. Största syftet lär ju vara att man faktiskt inte behöver med tvång isolera folk i landet, det blir mer som osynliga gränser. Sådant funkar bättre.

Jag kan hålla med om det här, på ett... öh, teoretiskt idéplan, om man nu kan kalla det så. Människohjärnans förmåga att skapa är intressant, även fast man skulle önska att en stor del av idéerna inte gick att förverkliga.
Riktigt intressant skulle det bli, om de intelligentaste djuren också hade fysiska möjligheter att förverkliga sina idéer.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in